راهنمای سفر به اردبیل | هر چیزی که باید قبل از سفر به اردبیل بدانید
ضحا اکبری 1403/01/17 56 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

اردبیل یکی از شهرهای پرطرفدار ایران برای سفر است، دلیل این محبوبیت برخورداری از آب و هوای عالی، مناظر طبیعی شگفت انگیز، قدمت زیاد، جاذبه‌های تاریخی متعدد، تفریحات فراوان و بسیاری علل دیگر می‌باشد. یکی از اقداماتی که قبل از سفر به هر شهر باید انجام داد، مطالعه‌ی راهنمای سفر به آن شهر و آشنایی با موضوعات مربوط به آن است. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مقاله راهنمای کامل و جامعی از تور اردبیل در اختیارتان قرار دهیم تا با مطالعه‌ی آن برای سفر به این شهر دیدنی آماده شوید، پیشنهاد می‌کنیم با ما تا پایان مطلب همراه باشید. 

بیشتر بخوانید : سوغات اردبیل | از اردبیل چی بخریم ؟

  • آشنایی با اردبیل

اردبیل یکی از شهرهای خوش آب و هوای شمال غربی ایران است که در استان اردبیل قرار گرفته و از کلانشهرهای مهم کشور به شمار می‌رود. این شهر قدمتی طولانی و جاذبه‌های بسیاری دارد که باعث شده در کنار هوای عالی و طبیعت بی نظیر به یکی از محبوب‌ترین شهرهای توریستی ایران تبدیل شود. شهر اردبیل زمانی که شیخ صفی الدین اردبیلی ظهور و سلسله‌ی صفویه را پایه گذاری کرد اهمیت ویژه‌ای یافت، ضمن اینکه قرار گرفتن این شهر در مسیر جاده‌ی ابریشم، آن را به شهری مهم و پرتردد بدل نمود. بررسی‌های جدید نشان می‌دهد که اردبیل پیشینه‌ای در حدود 40 هزار سال دارد و سابقه‌ی تمدن‌های بشری در آن به بیش از 3 هزار سال قبل برمی‌گردد. شهر اردبیل در فلات آذربایجان و در میان دشت اردبیل واقع شده و ارتفاعات سبلان و تالش در اطراف آن قرار دارد، این شهر از شمال به مشکین شهر، از جنوب به شهرستان کوثر، از غرب به سرعین و از شرق به نمین محدود می‌شود و ارتفاع آن از سطح دریا 1500 متر است. مساحت اردبیل حدود 70 هزار کیلومتر مربع و جمعیت آن نزدیک به 700 هزار نفر می‌باشد، زبان اصلی مردم این شهر ترکی آذربایجانی است اما در برخی مناطق به زبان‌های تالشی و تاتی نیز صحبت می‌کنند، مردم اردبیل مسلمان شیعه هستند. اردبیل یعنی "شهر مقدس"، این نام از دو واژه‌ی "ارته" به معنای مقدس و "ویل" به معنای شهر تشکیل شده، این شهر در قدیم با نام‌های "دارالامان"، "دارالارشاد"، "دارالملک"، "دارالعرفان" و "آرتاویل" خوانده می‌شده است. 

بیشتر بخوانید : جاذبه های گردشگری اردبیل 

راهنمای سفر به اردبیل 1

  • آب و هوا و بهترین زمان سفر به اردبیل

استان اردبیل دارای 4 اقلیم سرد کوهستانی، معتدل، معتدل مدیترانه‌ای و گرم مدیترانه‌ای می‌باشد، نواحی مختلف این استان به دلیل وجود کوه‌های بلند سبلان، فاصله‌ی نه چندان زیاد با دریای خزر، جنگل‌های مناطق شمالی و شرقی و بادهای سرد شمالی، آب و هوای متنوعی را تجربه می‌کنند. اردبیل بین 5 تا 8 ماه از سال سرد است و بارندگی دارد، به همین دلیل به عنوان شهری سردسیر شناخته می‌شود، زمستان‌های این شهر بسیار سرد و تابستان‌های آن معتدل است. بهترین زمان سفر به اردبیل از نظر آب و هوا، انتهای بهار، تمام تابستان و اوایل پاییز است، در این بازه‌ی زمانی هوای اردبیل معتدل و دلپذیر بوده و گردش در آن بسیار دلچسب خواهد بود. در تابستان گردشگران فراوانی از شهرهای مختلف استان اردبیل دیدن کرده و به دلیل پیک مسافر ممکن است قیمت‌ها تا حدودی افزایش داشته باشد. در صورتی که می‌خواهید هزینه‌ی سفرتان کمتر شود زمستان زمان مناسبی برای رفتن به اردبیل است، همچین اگر به تفریحات زمستانی مانند اسکی علاقه دارید به هیچ عنوان زمستان این شهر را از دست ندهید. نکته‌ای که در هنگام سفر به اردبیل باید به یاد داشته باشید این است که فرقی نمی‌کند در چه زمانی به این شهر سفر کنید، همیشه لباس‌های گرم باید قسمتی از وسایل سفرتان باشد چرا که شب‌های اردبیل حتی در تابستان هم سرد است. 

بیشتر بخوانید : بهترین هتل های تبریز

راهنمای سفر به اردبیل 2

  • جاذبه‌های گردشگری اردبیل

اردبیل جاذبه‌های طبیعی، تفریحی و تاریخی فراوانی دارد که در ادامه به معرفی تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم:

دشت مغان: دشت مغان منطقه‌ای در شمال استان اردبیل است که به سبب برخورداری از ویژگی‌هایی همچون آب و هوای بسیار عالی، خاک حاصلخیز و آب فراوان (به دلیل وجود رود ارس و بارندگی زیاد) به یکی از قطب‌های کشاورزی ایران تبدیل شده است. دشت‌هایی سرسبز و پهناور که در فصول گرم پر از گل‌های زیبا و رنگارنگ می‌شوند، جنگل‌های انبوه و سرسبز مغان، ساحل آرام و زیبای رود ارس، دریاچه‌ی سد شهرک، چشمه‌ی طبیعی مازافا که دارای آب معدنی است، زیستگاه‌های طبیعی برای حیوانات مانند زیستگاه حسن دره سی، زیستگاه آقا بابا و زیستگاه خروسلوی مغان و بسیاری مناطق زیبا و شگفت انگیز دیگر از جاذبه‌های بیشمار دشت مغان هستند.

مجموعه‌ی تاریخی فرهنگی شیخ صفی الدین اردبیلی: خانقاه و آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی در واقع مجموعه‌ای از بناهای تاریخی و بسیار زیبا در میدان عالی قاپوی اردبیل است، که هر کدام از معماری بسیار دیدنی و قدمتی طولانی برخوردارند. در این مجموعه بناهای بسیاری وجود دارد که از میان آن‌ها می‌توان به آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی (که به گنبد الله الله مشهور است)، آرامگاه شاه اسماعیل اول، حرمخانه (آرامگاه محی الدین محمد پسر شیخ صفی الدین)، عمارت چینی خانه، قندیلخانه (تالار دار الحفاظ)، طاق متولی (دارالحدیث)، قبرستان شهیدگاه و چله خانه (محل چله نشینی و خلوت شیخ صفی الدین و پسرش صدرالدین موسی) اشاره کرد.

جنگل فندقلو: سرزمینی جنگلی به مساحت 25 کیلومتر مربع در 30 کیلومتری اردبیل و 10 کیلومتری جنوب شهر نمین قرار دارد که به دلیل داشتن تعداد بسیار زیادی درخت فندق به فندوقلو معروف است. این منطقه یکی از زیباترین جاذبه‌های اردبیل است که به سبب برخورداری از آب و هوای عالی، درختان میوه‌ی فراوان (اعم از گوجه سبز، توت فرنگی، ازگیل، سیب وحشی، تمشک و...) و مناظر طبیعی بسیار زیبا و دیدنی از بهترین‌ مکان‌ها برای سفر و طبیعت گردی می‌باشد. همه ساله در تاریخ  24 و 25 خرداد ماه، در جنگل فندوقلو جشنواره‌ی گل‌های بابونه برگزار می‌شود که هزاران گردشگر داخلی و خارجی در آن شرکت می‌کنند.

گورستان تاریخی شهر یری: منطقه‌ای به نام شهر یری در 35 کیلومتری مشکین شهر و به فاصله‌ی 65 کیلومتری از شمال غربی اردبیل قرار دارد، که یکی از قدیمی‌ترین و عجیب‌ترین مناطق باستان شناسی ایران و حتی جهان است. در این منطقه یک قلعه‌ی نظامی که به روش خشکه چین ساخته شده، محلی برای برگزاری آیین‌های مذهبی و یک گورستان با سنگ قبرهای عمودی و عجیب واقع شده است. باستان شناسان قدمت شهر یری را متعلق به حدود 9 هزار سال قبل می‌دانند و معتقدند با وجود کاوش‌های فراوان هنوز ابعاد زیادی از این منطقه ناشناخته باقی مانده است. سنگ قبرهای این گورستان صورت انسان‌هایی است که دهان ندارند و اندازه‌ی آن‌ها از 40 سانتی متر تا 2 متر، متغیر است.

آب گرم قینرجه: مجتمع آب گرم قینرجه یکی از بهترین و مدرن‌ترین چشمه‌های آب گرم ایران است که در ارتفاع 1240 متری از سطح دریا و در 12 کیلومتری مشکین شهر قرار دارد و به دلیل برخورداری از برخی ویژگی‌ها، در جهان بی نظیر می‌باشد. این چشمه‌ی آب گرم سرشار از املاح و مواد معدنی مفید است و دمای آن به 86 درجه‌ی سانتیگراد می‌رسد که آن را به داغ‌ترین چشمه‌ی آب کلرایدی در جهان تبدیل کرده است و برای اینکه قابل استفاده شود آن را با آب سرد مخلوط می‌کنند. آب گرم قینرجه از کوه‌های سبلان نشات می‌گیرد و علاوه بر دو استخر جداگانه برای زنان و مردان، دارای استخر کودکان، استخر آب سرد، سونای بخار و خشک، جکوزی و... می‌باشد.

پل معلق مشکین شهر: یکی از جذاب‌ترین و هیجان انگیزترین جاذبه‌های اردبیل، پل معلق آن است که در مشکین شهر قرار دارد. این پل زیبا بزرگ‌ترین پل معلق در خاورمیانه است که به وسیله‌ی طراحان و معماران کشور خودمان طراحی و ساخته شده است. پل مشکین شهر 365 متر طول و 2 متر عرض دارد و در ارتفاع 80 متری در بالای رودخانه‌ی خیاوچایی واقع شده است. قدم زدن روی این پل برای کسانی که به هیجان علاقه دارند بسیار لذتبخش است، خصوصا وقتی روی قسمت‌های شیشه‌ای آن گام برمی‌دارند.

از دیگر مکان‌های گردشگری اردبیل می‌توان دریاچه‌ی نئور، دریاچه‌ی شورابیل، خانه‌ی تاریخی میرفتاحی، آبشار کرکری، برج یا گنبد شاطر، پل 5 چشمه یا یعقوبیه، پیست اسکی آلوارس، کاروانسرای سنگی صائین، تالاب آت گلی و بسیاری جاذبه‌های دیگر را نام برد.

راهنمای سفر به اردبیل 3

  • آئین‌های اردبیل

اردبیل مردمانی بسیار بافرهنگ و متمدن دارد که آئین‌ها و رسوم خاصی را در مناسبت‌های مختلف انجام می‌دهند، رسومی که به گذشته‌های دور تعلق دارد و بسیار زیبا و دیدنی است، در ادامه تعدادی از این آئین‌ها و جشنواره‌ها را معرفی می‌کنیم:

جشنواره‌ی صنایع دستی: در فصول بهار و تابستان همزمان با افزایش تعداد گردشگرانی که به اردبیل سفر می‌کنند، جشنواره‌های صنایع دستی متعددی با هدف شناساندن هنرِ هنرمندان اردبیلی به گردشگران و فروش آثار آن‌ها برگزار می‌شود.

جشنواره‌ی بیدار: بیدار عنوان جشنواره‌ای زمستانی در اردبیل است که در آن ورزشکاران در 16 رشته‌ی مختلف به رقابت با هم می‌پردازند.

جشنواره‌ی غذا: ماه آخر تابستان زمان برگزاری جشنواره‌ی خوشمزه‌ی غذا در اردبیل است، در این مراسم غذاهای سنتی اردبیل و سایر شهرهای ایران معرفی و عرضه می‌شود.

جشن آلاه لاما: جشن آلاه لاما در واقع جشن شکرگزاری از نعمت‌های خداوند است که در زمان برداشت گندم انجام می‌گیرد.

مراسم بایرام پائی: اصطلاح "بایرام پائی" به معنای سهم عید می‌باشد، این نام مراسمی است که در آن افراد فامیل غذاهای خوشمزه پخته در مجمعه‌های مسی می‌چینند و برای عروسی که تازه ازدواج کرده می‌برند.

مراسم طشت گذاری: یکی از معروف‌ترین مراسم‌هایی که در اردبیل انجام می‌شود مراسم طشت گذاری است، این مراسم نوعی عزاداری ویژه‌ی ماه محرم است که 3 روز قبل از شروع این ماه آغاز می‌شود. شیوه‌ی انجام مراسم به این شکل است که طشت‌های بزرگی را پر از آب کرده در جای خاصی قرار می‌دهند و مردم در کنار این طشت‌ها به عزاداری امام سوم شیعیان می‌پردازند.

راهنمای سفر به اردبیل 4

  • سوغات اردبیل

سوغات اردبیل در 2 دسته‌ی کلی جای می‌گیرد، دسته‌ی اول سوغات خوراکی و دسته‌ی دوم صنایع دستی. از میان سوغات خوراکی معروف اردبیل می‌توان به عسل سبلان، باقلوا، لبنیات، تخمه‌ی آفتابگردان، نان فطیر، شیرینی قرابیه، حلوای سیاه، قند چورگی (نان برنجی)، قطاب خلخال و شکلات رسته اشاره کرد. این شهر صنایع دستی ارزشمند و زیبایی دارد که سازهای سنتی، ظروف مسی، چرم نقاشی شده، اجاق قراقی، پلاس، گلیم، جاجیم و لباس‌های محلی از جمله‌ی این صنایع دستی هستند.

راهنمای سفر به اردبیل 5

  • حمل و نقل در اردبیل

در اردبیل برای اینکه از نقطه‌ای به نقطه‌ی دیگر بروید می‌توانید از اتوبوس یا تاکسی استفاده کنید، در تمام سطح شهر تعداد زیادی ایستگاه اتوبوس وجود دارد که استفاده از آن‌ها هم راحت است و هم مقرون به صرفه. تاکسی‌ها نیز در اردبیل 2 نوع هستند، یک نوع تاکسی‌های زرد رنگ که تاکسی‌های شهری هستند و کرایه‌ی مناسبی دارند. نوع دیگر تاکسی‌های سبز رنگ دربستی هستند که می‌توانید در همه جای شهر آن‌ها را پیدا کنید. البته برای راحتی بیشتر امکان استفاده از تاکسی اینترنتی هم وجود دارد که کرایه‌ی آن‌ها بیشتر از تاکسی‌های زرد و سبز رنگ می‌باشد.

راهنمای سفر به اردبیل 6

  • رستوران‌های اردبیل

اردبیل غذاهای سنتی بسیار خوش طعم و محبوبی دارد که آش میوه، آش دوغ، پیچاق قیمه، چیغیرتما، خورش ترشی قرمه، تاس کباب، یرکوکی خورشی، تره اسفناج، خشیل، کشمش پلو، سوتی پلو، باسترما پلو، سوغان سو و... تعدادی از آن‌ها هستند. از میان رستوران‌های اردبیل می‌توان رستوران حاجی قربان، رستوران کافه باغ، رستوران سعادت، رستوران تانتونی، رستوران سید آقا، رستوران ضیافت، رستوران خانه‌ی صادقی، رستوران حاج مالک، رستوران شاه عباس، رستوران اعیان و... را نام برد.

راهنمای سفر به اردبیل 7

  • مراکز خرید اردبیل

همانطور که قبلا ذکر کردیم اردبیل یکی از شهرهایی است که سوغات فراوانی دارد که گردشگران می‌توانند برای خرید آن‌ها به مراکز خرید و بازارهای متعدد این شهر مراجعه کنند، ضمن اینکه در این مراکز مایحتاج روزانه، کیف و کفش، پوشاک و... هم به فروش می‌رسد. این شهر هم بازارهای سنتی دارد و هم مراکز خرید مدرن، مرکز خرید شورا سنتر، مرکز خرید مجلل الماس شهر، مرکز خرید صدف، مرکز خرید شاه اسماعیل خطائی، مرکز خرید اولدوز پاسارگاد، مرکز خرید مانائوس و مرکز خرید اُ پارک تعدادی از پاساژهای معروف اردبیل هستند که در میان آن‌ها مرکز خرید شاه اسماعیل پیشنهاد ویژه‌ای است چرا که ساختار تاریخی و مدرن را درهم آمیخته است. از بین بازارهای سنتی اردبیل هم می‌توان به بازار بزرگ اردبیل، بازار زرگرها، بازار سراج‌ها و بازار خراط‌ها اشاره کرد.

راهنمای سفر به اردبیل 8

  • هتل‌های اردبیل

در اردبیل برای هر بودجه و هر سلیقه‌ای اقامتگاه مناسبی وجود دارد، از هتل‌های چند ستاره گرفته تا اقامتگاه‌های بومگردی سنتی. هتل ایده آل، هتل شورابیل، هتل نگین، هتل اترک و هتل شیخ صفی تعدادی از هتل‌های معروف اردبیل و بومگردی پردیس مادر ثمرین، بومگردی دربند آلوارس سرعین، بومگردی آرامان نمین، بومگردی باجیلار سردابه‌ی اردبیل، اکوکمپ درنای مشکین شهر و بومگردی کزج خلخال تعدادی از اقامتگاه‌های بومگردی در اردبیل و شهرهای نزدیک به آن هستند.

راهنمای سفر به اردبیل 9

  • چگونگی دسترسی به اردبیل

اردبیل تاکنون به مسیر ریلی ایران متصل نشده، برای سفر به این شهر می‌توانید از هواپیما، اتوبوس یا خودروی شخصی استفاده کنید. سفر به اردبیل با هواپیما راحت‌ترین نوع سفر می‌باشد، این شهر دارای یک فرودگاه بین المللی است که در آن به اکثر شهرهای ایران پرواز وجود دارد. فاصله‌ی مسیر هوایی تهران تا اردبیل حدود 398 کیلومتر است و 1 ساعت و نیم طول می‌کشد. اگر بخواهید با اتوبوس به اردبیل بروید باید بدانید از بیشتر شهرهای ایران به اردبیل اتوبوس وجود دارد، روشی راحت و ارزان، این مسیر از تهران نزدیک به 600 کیلومتر است و حدود 8 تا 10 ساعت به طول می‌انجامد. گزینه‌ی آخر برای سفر به اردبیل، استفاده از خودروی شخصی است، مدت زمان این روش به شهر محل زندگی شما و فاصله‌ی آن تا اردبیل بستگی دارد. برای سفر زمینی از تهران به اردبیل 2 مسیر وجود دارد، اولی مسیر شمالی است که از جاده‌ی تهران قزوین آغاز شده با جاده‌ی قزوین رشت ادامه یافته و در نهایت به اردبیل می‌رسد، این مسیر 580 کیلومتر بوده و 8 ساعت طول می‌کشد. مسیر دوم با جاده‌ی تهران زنجان شروع شده و از آنجا به اردبیل می‌رسد، این مسیر با اینکه کمی طولانی‌تر است اما می‌توان 590 کیلومتر طول آن را در مدت زمان 7 ساعت طی کرد.

راهنمای سفر به اردبیل 10

در این مقاله راهنمای جامعی برای سفر به اردبیل ارائه دادیم، اردبیل یکی از خوش آب و هواترین شهرهای ایران است که با سفر به آن می‌توان با یک تیر چند نشان زد. زیرا اردبیل هم طبیعت فوق العاده‌ای دارد، هم آثار تاریخی متعددی را در خود جای داده، هم آب و هوای آن بی نظیر است و هم تفریحات فراوانی برای گردشگران در خود دارد.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید