راهنمای سفر به آمل | راهنمای کامل برای سفر به آمل بهشت مازندران
ضحا اکبری 1402/12/13 185 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

آمل یکی از زیباترین و سرسبزترین شهرهای شمالی ایران در استان مازندران است که دارای طبیعت رویایی، قدمت بسیار زیاد، آثار تاریخی متعدد و جاذبه‌های تفریحی فراوان می‌باشد. آمل از سال‌های دور به عنوان شهری توریستی شناخته شده و گردشگران بسیاری از سراسر ایران به آن سفر می‌کنند. در این مقاله قصد داریم راهنمای کاملی از سفر به شهر آمل در اختیارتان قرار دهیم تا هر اطلاعاتی را که برای سفر به این شهر نیاز است به دست آورید، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

  • آشنایی با شهر آمل

آمل یکی از شهرهای دیدنی استان مازندران است که از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های بشری در ایران به شمار می‌رود، این شهر از شمال به شهرستان محمود آباد، از جنوب به تهران، از شرق به شهرستان بابل و از غرب به شهرستان نور می‌رسد. آمل در منطقه‌ای جلگه‌ای واقع شده و ارتفاع آن از سطح دریا تنها 76 متر می‌باشد، رودهای زیادی از داخل و اطراف آمل عبور می‌کنند که رودخانه‌ی هراز مهم‌ترینِ آن‌هاست. آمل با ساری مرکز استان مازندران 70 کیلومتر، با ساحل دریای خزر 18 کیلومتر و با تهران 180 کیلومتر فاصله دارد. مساحت آمل 3080 کیلومتر مربع و جمعیت آن بیش از 500 هزار نفر است که دین آنان اسلام می‌باشد. واژه‌ی "آمل" از ترکیب "آ" به معنی ضد و "مُل" به معنی مرگ به وجود آمده، این اصلاح در زبان قدیمی ایران به معنای ضد مرگ یا بدون مرگ است ، یعنی اِی شهر تو را مرگ مباد!

راهنمای سفر به آمل 1

  • آب و هوا و بهترین زمان سفر به شهر آمل

آمل شهری است با آب و هوای معتدل، دمای این شهر در گرم‌ترین حالت 36 درجه بالای صفر است و در سردترین زمان به 1 درجه زیر صفر می‌رسد. با توجه به موقعیت جغرافیایی آمل که در منطقه‌ای جلگه‌ای واقع شده، باران زیادی را تجربه می‌کند و اختلاف دمای شب و روز در آن خیلی کم است. در تابستان هوای شهر گرم و شرجی است و ممکن است گردشگران نتوانند آنطور که باید و شاید از بودن در آمل لذت ببرند، زمستان این شهر نیز سرد است و امکان انجام تفریحات آبی وجود ندارد. بنابراین بهترین زمان سفر به شهر آمل فصل بهار و اوایل فصل پاییز است، در این زمان‌ها هوای شهر خیلی گرم یا خیلی سرد نیست و طبیعت در زیباترین حالت خود قرار دارد. البته با توجه به مساعد بودن آب و هوا گردشگران بسیاری این زمان را برای سفر به آمل انتخاب می‌کنند و ممکن است شهر کمی شلوغ باشد، اما این شلوغی اذیت کننده نخواهد بود.

راهنمای سفر به آمل 2

  • جاذبه‌های گردشگری شهر آمل

آمل در شمال ایران و منطقه‌ای خوش آب و هوا قرار گرفته به همین دلیل جاذبه‌های طبیعی زیادی دارد، ضمن اینکه قدمت بسیار آن، باعث شده تا آثار تاریخی متعددی از گذشته‌های دور در این شهر به یادگار مانده باشد، بنابراین آمل تا دلتان بخواهد جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و تفریحی دارد که در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

دخمه‌ی سنگی کافرکلی: این دخمه‌ها در واقع غارهایی دستکند در دل کوه هستند که اهالی شهر در گذشته برای حفاظت از خود در مقابل دشمنان یا برای دفن کردن اجساد از آن استفاده می‌کردند. این دخمه‌ها که در جاده‌ی هراز آمل قرار دارند یکی از عجیب‌ترین جاذبه‌های آمل هستند.

آتشکده‌ی آمل: آتشکده‌ها از مکان‌های مقدس در ایران باستان بوده‌اند، امروزه نیز برخی از آن‌ها در جاهایی که پیروان دین زرتشتی زندگی می‌کنند فعال هستند، اما آتشکده‌های غیر فعال به جاذبه‌هایی تاریخی تبدیل شده‌اند که گردشگران به بازدید آن‌ها می‌روند. یکی از این آتشکده‌ها، آتشکده‌ی آمل است که متعلق به دوره‌ی ساسانی است، در خیابان طبرسی این شهر قرار دارد و با معماری جذاب خود بسیار تماشایی می‌باشد.

راهنمای سفر به آمل 3

پل 12 چشمه: پل 12 چشمه قدیمی‌ترین پلی است که بر روی رودخانه‌ی هراز ساخته شده، این پل در زمان صفویه احداث گردید و بارها در دوره‌های مختلف بازسازی شد. پل 12 چشمه، از 12 دهانه‌ی طاقی شکل تشکیل شده اما امروزه با کم شدن حجم آب، تنها از 3 دهانه‌ی آن آب عبور می‌کند.

دشت لار: دشت لار یکی دیگر از مناطق خوش آب و هوای نزدیک تهران است که در مرز دو استان تهران و مازندران قرار گرفته و از مناطق جذاب برای سفری یک روزه می‌باشد. دشت لار که با نام پارک ملی لار نیز شناخته شده است، دارای بخش‌های جذابی از جمله دشت شقایق‌های وحشی، دریاچه‌ی لار، سد لار، رودخانه، آبشار، کوه و... بوده و هر چه از یک منطقه برای طبیعت گردی انتظار داشته باشید در خود دارد.

راهنمای سفر به آمل 4

جنگل الیمستان: الیمستان یکی از زیباترین جنگل‌های شمال ایران است که در استان مازندران و در نزدیکی شهرستان آمل قرار دارد، این جنگل دارای پوشش گیاهی انبوهی است و درختان بسیاری از جمله درخت الیما را در خود جای داده است. غیر از منطقه‌ی جنگلی، برکه، دشت‌های وسیع، گل‌های رنگارنگ و مهی که به صورتتان می‌خورد زیبایی‌های جنگل الیمستان را تشکیل می‌دهند.

پارک جنگلی میرزا کوچک خان: اگر همیشه دوست داشتید در جنگل کمپ کنید اما بخاطر نبود امکانات از خیر آن گذشته‌اید، پارک جنگلی میرزا کوچک خان بهترین گزینه برای شماست، این پارک با 440 هکتار وسعت یکی از زیباترین پارک‎‌های جنگلی ایران است که از امکاناتی همچون قهوه خانه، اجاق، سکوی کمپ، رستوران، سرویس بهداشتی و... برخوردار می‌باشد.

از دیگر جاذبه‌های شهر آمل می‌توان به چشمه‌ی آب گرم بلیران، منطقه‌ی جنگلی واز، چشمه‌ی آب گرم رینه، دریاچه‌ی دو خواهران، دهکده‌ی پرن، قلعه‌ی آرودشت، حمام شاه عباسی، پل معلق، قلعه‌ی دختر پلور، کاروانسرای کمبوج، موزه‌ی تاریخ آمل، برج هشتل، قلعه‌ی فرنگیس و جاذبه‌های بیشمار دیگر اشاره کرد.

  • سوغات شهر آمل

آمل خوراکی‌های خوشمزه و صنایع دستی گرانبهایی دارد که به عنوان سوغات به وسیله‌ی گردشگران خریداری می‌شوند، از میان خوراکی‌های مخصوص شهر آمل می‌توان به عسل، گردو، شیرینی نان کوهی، شیرینی آب دندان، شیرینی ساقه عروس، مرکبات، زیتون و لواشک اشاره کرد. معرق کاری، منبت کاری، سفال، گلیم بافی، گره چینی و محصولات چرمی تعدادی از صنایع دستی معروف آمل هستند که در فهرست سوغات این شهر قرار می‌گیرند.

راهنمای سفر به آمل 5

  • رستوران‌های شهر آمل

آمل به عنوان یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران، غذاهای سنتی خوش طعم و منحصربفردی دارد که تعدادی از معروف‌ترین آن‌ها عبارتند از: کته آملی، نازخاتون، مرغ ترش، اردک جوجه، اسفناج پته، ماهی شکم پر آملی و...، در رستوران‌های این شهر انواع غذاهای محلی آمل، غذاهای سنتی ایران، غذای سایر کشورها و انواع فست فود ارائه می‌شود. از جمله رستوران‌های مشهور و باکیفیت آمل می‌توان رستوران بندکنار، کافه رستوران مالت لانژ، رستوران ایتالیایی پیِرو، رستوران حاج حسین، رستوران سلطان احمِط، رستوران خرداد ماه، رستوران کوک، رستوران گیلان سرا، رستوران رستمی، رستوران روزی روزگاری هراز، شاورما کلاب، فست فود بامن، فست فود نارنجستان، فست فود هراز و... را نام برد.

راهنمای سفر به آمل

  • مراکز خرید شهر آمل

در آمل هم بازارهای محلی و سنتی وجود دارد و هم مراکز خرید مدرن، در این مراکز می‌توانید انواع مواد غذایی، صنایع دستی، سوغات، پوشاک و هر چیزی را که لازم داشته باشید بخرید. مغازه‌های خیابان 17 شهریور آمل، فروشگاه‌های خیابان هراز آمل، بازار روز آمل و دوشنبه بازار آمل از جمله بازارهای سنتی و خیابانی این شهر هستند، از میان مراکز خرید آمل نیز می‌توان به مرکز خرید اکسین، مرکز خرید قائم، مرکز خرید علاءالدین، پاساژ روحی، مرکز خرید آفتاب، بازار مروارید و... اشاره کرد.

راهنمای سفر به آمل 7

  • هتل‌های شهر آمل

تعداد مسافرانی که به شهر آمل سفر می‌کنند بسیار زیاد است، این مسافران با هر سلیقه و هر میزان بودجه‌ای که داشته باشند می‌توانند اقامتگاه مناسبی در این شهر پیدا کنند، چرا که تعداد هتل‌ها و اقامتگاه‌های آمل بسیار زیاد است. هتل نیلوفر، هتل المپیک شمال و هتل شهر از جمله‌ی این هتل‌ها هستند.

راهنمای سفر به آمل 8

  • چگونگی دسترسی به شهر آمل

آمل فرودگاه مسافربری ندارد، به همین دلیل یا قید سفر هوایی به این شهر را بزنید یا با هواپیما به قائمشهر رفته و از آنجا با تاکسی یک ساعته به آمل برسید. این شهر ایستگاه راه آهن هم ندارد، ایستگاه‌ قطار قائمشهر نزدیک‌ترین ایستگاه به آمل است، می‌توانید با قطار به این شهر رفته و از آنجا با تاکسی به آمل بروید. اتوبوس گزینه‌ی مناسبی برای رسیدن به آمل است، هم اقتصادی است و هم می‌توانید از زیبایی‌های مسیر لذت ببرید. اما شاید بهترین روش برای رسیدن به آمل، استفاده از خودروی شخصی باشد که مدت سفر به فاصله‌ی شهر محل سکونت شما تا این شهر بستگی دارد. اگر ساکن تهران هستید و می‌خواهید به آمل بروید، باید بدانید که فاصله‌ی تهران تا آمل حدودا 185 کیلومتر است و نزدیک به 3 ساعت طول می‌کشد. چند راه برای سفر از تهران به آمل با خودروی شخصی وجود دارد، اول جاده‌ی هراز، دوم جاده چالوس و سوم آزادراه تهران شمال، اما بهترین، زیباترین و کوتاه‌ترین مسیر برای رسیدن به آمل از تهران، جاده‌ی هراز می‌باشد که دیدنی‌های بسیاری در دل خود دارد.

راهنمای سفر به آمل 9

در این مقاله راهنمای جامعی برای سفر به شهر آمل ارائه دادیم، آمل یکی از زیباترین شهرهای استان مازندران است که طبیعت بسیار زیبا، تاریخ غنی و فرهنگ و اصالت مردمانش باعث شده به شهری توریست پذیر تبدیل شود، شهری که با سفر به آن و بازدید از جاذبه‌هایش، قطعا خاطره‌ای فراموش نشدنی برای خودتان خلق خواهید کرد.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید