جزیره‌ی کومودو | آشنایی با جزیره‌ی هیجان انگیز کومودو
ضحا اکبری 1402/10/30 344 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

کشور اندونزی بزرگ‌ترین مجمع الجزایر جهان است که از 17508 جزیره‌ی کوچک و بزرگ تشکیل شده، جزایری عجیب، ناشناخته و دیدنی که هر کدام صدها سوژه‌ برای ماجراجویی دارند. این کشور به دلیل داشتن طبیعت فوق العاده و حیات وحش جذاب، همواره یکی از مقاصد گردشگرانی بوده که به طبیعتگردی علاقه دارند. در این مقاله قصد داریم به یکی از عجیب‌ترین جزایر اندونزی یعنی جزیره‌ی کومودو سفر کرده و با دنیای هیجان انگیز درون آن آشنا شویم، پیشنهاد می‌کنیم ما را تا پایان این مطلب خواندنی همراهی کنید.

جزیره‌ی کومودو

کومودو نام جزیره‌ای کوچک در کشور اندونزی است که در شرق جزایر سومباوا و در غرب فلورس قرار دارد. این جزیره حدود 390 کیلومتر مربع مساحت دارد و در واقع بخشی از استان نوسا تنگارای شرقی محسوب می‌شود. کومودو بالغ بر 200 هزار نفر جمعیت دارد که بیشتر آن‌ها مسلمان بوده و تعدادی هم مسیحی و هندو دارد.

ساحل و چند قایق

تاریخچه‌ی جزیره‌ی کومودو

جزیره‌ی کومودو یکی از جزایر معمولی اندونزی بود که از آن برای نگهداری از مجرمانی استفاده می‌شد که برای گذراندن دوره‌ی محکومیت خود به این جزیره تبعید شده بودند، تعدادی از ساکنان کومودو نوادگان این افراد هستند. همیشه از افرادی که به کومودو رفت و آمد داشتند، داستان‌هایی در مورد یک موجود افسانه‌ای که شبیه اژدهاست روایت می‌شد، کسانی که از این جزیره برمی‌گشتند عنوان می‌کردند که موجودی را دیده‌اند که به اژدها شباهت زیادی دارد و از دهانش آتش خارج می‌شود. وقتی این روایت‌ها از زبان ملوان‌های هلندی هم گفته شد، کارشناسان تصمیم گرفتند به کومودو رفته و در مورد وجود یا عدم وجود این جاندار تحقیق کنند. به این ترتیب ستوان استیان فان هنسبروک با تعدادی از سربازان خود به جزیره‌ی کومودو رفت تا با اژدهای این جزیره روبرو شود. این افراد بعد از مدتی جانورانی را مشاهده کردند که ظاهری بسیار عجیب و ترسناک داشتند، آن‌ها دو تا از این جانوران را گرفته و برای تحقیق به جزیره‌ی بالی بردند. طبق تحقیقاتی که کارشناسان روی این موجودات انجام دانند متوجه شدند که این موجودات نوعی بزمجه هستند و هیچ آتشی از دهانشان خارج نمی‌شود. آن‌ها این جانور را بخاطر اینکه در جزیره‌ی کومودو پیدا شده بود، کومودو نامیده و به مردم اطمینان دادند که این موجود ترسناک هست اما اژدها نیست! از آن پس جزیره‌ی کومودو شهرت زیادی پیدا کرده و میزبان محققان و گردشگرانی شد که برای دیدن اژدهای کومودو به این جزیره می‌آمدند.

دریا و صخره های پر از درخت

طبیعت جزیره‌ی کومودو

کشور اندونزی بخاطر شرایط آب و هوایی مطلوب و بارش‌های فراوان پوشش گیاهی و طبیعت سرسبزی دارد، جنگل‌های انبوه، پوشش گیاهی متراکم و حیات وحش متنوع از ویژگی‌های طبیعت زیبای اندونزی است که شامل حال جزیره‌ی کومودو هم می‌شود. کومودو طبیعت سرسبز و باطراوتی دارد که در آن گونه‌های گیاهی و جانوری متنوع و جذابی زندگی می‌کنند، یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین جاذبه‌های طبیعی جزیره‌ی کومودو، ساحل صورتی آن است. این ساحل یکی از 7 نقطه در جهان است که شن‌های ساحل آن صورتی رنگ هستند. این شن‌ها از ترکیب ماسه‌های سفید و قرمز رنگ تشکیل شده و به رنگ صورتی دیده می‌شود.

ساحل صورتی دریا

اژدهای جزیره‌ی کومودو

مهم‌ترین جانداری که در جزیره‌ی کومودو زندگی می‌کند، اژدهای کومودو است، این جانور بزرگ‌ترین مارمولک دنیاست که در دسته‌ی بزمجه‌ایان قرار می‌گیرد. طول برخی از اژدهاهای کومودو به 3 متر و وزن آن‌ها به حدود 70 کیلوگرم می‌رسد. این جانوران گوشتخوار بوده و با دندان‌های بزرگ و تیز خود از لاشه‌ی حیوانات مرده تغذیه می‌کنند، اژدهای کومودو از نظر بزرگی و قدرت، رقیبی در جزیره ندارد، به همین دلیل تغذیه‌ی خوبی داشته و روز به روز غول پیکرتر می‌شود. کومودو به شکار خود حمله کرده و با دندان‌های تیزش بدن آن را زخمی می‌کند، اما ضربه‌ی او به همینجا منتهی نمی‌شود، بلکه او از طریق گاز گرفتن زهری وارد بدن شکار می‌کند که حتی اگر آن شکار از دست اژدهای کومودو هم فرار کند زنده نمی‌ماند. جالب است بدانید کومودو پس از زخمی کردن شکار به آرامی به دنبال او می‌رود و ترسی از گم کردن آن ندارد، چرا که این حیوان می‌تواند بوی شکار خود را از فاصله‌ی 10 کیلومتری تشخیص دهد! دانشمندان محل پیدایش اژدهای کومودو را استرالیا می‌دانند که به تدریج به سایر نقاط جهان هم رفته‌اند، اما متاسفانه امروزه نسل این جانور در حال انقراض است و طبق برخی تحقیقات فقط 1400 عدد از این جانور آن هم تنها در چند جزیره‌ی اندونزی از جمله جزیره‌ی کومودو وجود دارد. در جزیره‌ی کومودو پارکی با عنوان پارک ملی کومودو برای نگهداری از این جانور و حفظ آن ایجاد شده است.

یک اژدهای کومودو

در این مقاله جزیره‌ی زیبای کومودو را معرفی کرده و شما را با ویژگی‌های آن آشنا نمودیم، کومودو یکی از جزایر کشور اندونزی است که طبیعت رویایی و وجود اژدهای کومودو، آن را به یکی از عجیب‌ترین جزایر دنیا تبدیل کرده است.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید