منطقه‌ی ارسباران | راهنمای سفر به بهشت ارسباران، آدرس و تصاویر
ضحا اکبری 1402/05/28 213 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

شاید با شنیدن نام جنگل به یاد استان‌های گیلان و مازندران بیفتید و جنگل‌های این مناطق به ذهنتان بیاید، اما باید بدانید که جنگلی انبوه با مناظری رویایی و چشم اندازهایی بی نظیر در استان آذربایجان شرقی قرار دارد که یکی از زیباترین جنگل‌های ایران محسوب می‌شود. این جنگل به اندازه‌ی جنگل‌هایی مانند گیسوم یا جنگل دو هزار شناخته شده نیست اما از نظر زیبایی و تنوع زیستی دست کمی از آن‌ها ندارد. در این مقاله قصد داریم در مورد منطقه‌ی ارسباران در استان آذربایجان شرقی و ویژگی‌های آن صحبت کرده و این جاذبه‌ی دیدنی را بیشتر به شما معرفی کنیم، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

منطقه‌ی ارسباران

منطقه‌ی ارسباران منطقه‌ای حفاظت شده در استان آذربایجان شرقی است که هم بخش‌های کوهستانی دارد و هم بخش‌های جنگلی، این منطقه دارای طبیعتی بی نظیر با آب و هوای فوق العاده بوده و گیاهان مختلف و جانوران متعددی را درون خود جای داده است. وسعت زیاد، طبیعت بکر، جنگل‌های انبوه، کوه‌های بلند، مراتع سرسبز، چشم اندازهای بی نظیر، چشمه‌های آبگرم، گونه‌های گیاهی و جانوری خاص، آثار تاریخی متعدد، بارش فراوان و ده‌ها ویژگی جذاب دیگر منطقه‌ی ارسباران را به یکی از مهم‌ترین مناطق حفاظت شده‌ی ایران تبدیل کرده است. ارسباران با نام‌های قره داغ، آراز و آراس هم شناخته می‌شود.

کوه های جنگلی

موقعیت جغرافیایی منطقه‌ی ارسباران

منطقه‌ی ارسباران در شمال غربی ایران و در شمال استان آذربایجان شرقی قرار دارد، این منطقه در 46 کیلومتری شهرستان کلیبر واقع شده است. کوهستان و جنگل ارسباران از شمال به رود ارس، از جنوب به شهرستان اهر و از غرب به رود ایلنگه چای و منطقه‌ی حفاظت شده‌ی دیزمار محدود می‌شود. ارسباران از نظر ویژگی‌های اقلیمی شباهت زیادی به منطقه‌ی قفقاز دارد، رود ارس مرز میان این دو منطقه است. در قسمت کوهستانی ارسباران کوه‌های مختلفی وجود دارد، مثلا کوه کمتال با 3100 متر ارتفاع یکی از کوه‌های این منطقه است. بارش در منطقه‌ی ارسباران از سایر بخش‌های شمال غربی ایران بیشتر و هوای این منطقه معمولا 10 درجه از شهر تبریز سردتر است. یونسکو بیش از 70 هکتار از ارسباران را "ذخیره‌گاه زیست کره" نامیده، ذخیره‌گاه زیست کره به مناطق کوهستانی قفقازیِ ایران که با ارمنستان و جمهوری آذربایجان هم مرز است گفته می‌شود، این مناطق دارای علفزارهای آلپی، جنگل، مرتع، چشمه، رود، کوه، دشت‌های وسیع و... می‌باشد.

خورشید بر فراز مراتع سرسبز

ویژگی‌های جذاب منطقه‌ی ارسباران

منطقه‌ی ارسباران با حدود 120 هکتار مساحت یکی از بزرگ‌ترین مناطق حفاظت شده در ایران است که در استان آذربایجان شرقی قرار دارد، این منطقه از بخش‌های مختلف مانند بخش کوهستانی، منطقه‌ی جنگلی، مراتع وسیع و... تشکیل شده و دارای جاذبه‌های بسیاری برای گردشگران می‌باشد. در منطقه‌ی ارسباران روستاهای کوچک و ییلاق‌های متعددی وجود دارد که ییلاق ایل بسطاملو یکی از مهم‌ترینِ آن‌هاست، عشایر بسیاری نیز در فصل تابستان به قسمت‌های مشخصی از این منطقه آمده و جلوه‌ی خاصی به آن می‌دهند. در بخش جنگلی ارسباران درختان پهن برگ بسیاری مانند افرا، بلوط، اوری، زبان گنجشک و کیکم وجود دارد و گیاهان متعددی همچون تمشک، زغال اخته و قره قات در آن مشاهده می‌شود. اما مهم‌ترین گیاهی که در جنگل‌های ارسباران می‌روید قارچ است، در این منطقه بالغ بر 250 نوع قارچ مختلف دیده شده که مهم‌ترینِ آن‌ها قارچ دنبلان است. از میان جانوران متعددی که در منطقه‌ی ارسباران زندگی می‌کنند می‌توان به قرقاول، دراج، کبک، گراز، پلنگ، خرس قهوه‌ای، بز کوهی، کل، اردک سرسفید، مرغ قره قشلاق و پرنده‌ی در معرض انقراض سیاه خروس اشاره کرد، بسیاری از این گونه‌ها ارزش فراوانی داشته و در آستانه‌ی انقراض هستند. قلعه‌ی بابک خرمدین، دره‌ی مکیدی، منطقه‌ی حفاظت شده‌ی آینالو، کلیسای آینالو، دژ طوماسیاش، کلیسای نارینی و تاسیسات آب درمانی کلیبر تعدادی از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و تفریحی منطقه‌ی ارسباران هستند.

چندین کلبه روستایی و گوسفندان در حال چرا

آب و هوا و بهترین زمان سفر به منطقه‌ی ارسباران

ارسباران در منطقه‌ای سرد و کوهستانی واقع شده و در ارتفاعات قرار دارد. این منطقه در پاییز و زمستان بسیار سرد است و برای سفر مناسب نمی‌باشد. حتی اوایل بهار نیز با وجود زیبایی، ممکن است سردی هوا و وزش بادهای شدید اجازه‌ی تفریح را به گردشگران ندهد. با این اوصاف بهترین زمان سفر به منطقه‌ی ارسباران اوایل اردیبهشت تا اواخر شهریور است، در این زمان‌ها جنگل هوایی بسیار عالی، مناظری سرسبز و تماشایی و چشم اندازهایی فوق العاده دارد.

جنگل های سرسبز و انبوه

وسایل مورد نیاز برای سفر به منطقه‌ی ارسباران

برای سفر به منطقه‌ی ارسباران وسایلی همچون کفش مناسب برای پیاده روی، کوله پشتی سبک، لباس مناسب، جعبه‌ی کمک‌های اولیه، دوربین عکاسی، پاور بانک و... لازم است. اگر قصد داشتید شب را در داخل جنگل بمانید باید تمام وسایل مورد نیاز همچون چادر مسافرتی استاندارد، کیسه خواب، زیرانداز ضد آب، اسپری حشره کش، چراغ قوه، وسایل پخت و پز، کلاه و عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب، پماد سوختگی، پماد گزیدگی حشرات و... را به همراه داشته باشید.

کوه جنگل و مراتع سبز

مسیر دسترسی به منطقه‌ی ارسباران

برای رسیدن به منطقه‌ی ارسباران با خودروی شخصی، باید ابتدا به تبریز رفته از آنجا راهی کلیبر شوید. وارد جاده‌ی کلیبر عاشقلو شده و آنقدر جلو بروید تا در شرق جاده جنگل‌های ارسباران را ببینید. با وسایل نقلیه‌ی دیگر هم می‌توان به ارسباران رسید، مثلا گردشگران می‌توانند با هواپیما به تبریز رفته از آنجا با ماشین‌های سواری به ارسباران بروند. همچنین می‌توان با قطار خود را به تبریز یا جلفا رسانده از آنجا با خودروهای سواری به جنگل ارسباران رفت. همچنین این امکان وجود دارد که گردشگران با اتوبوس به اهر رفته سپس با تاکسی به جنگل ارسباران بروند که این مسیر از بقیه‌ی مسیرها کوتاه‌تر است.

آدرس: استان آذربایجان شرقی، 46 کیلومتری شهرستان کلیبر، منطقه‌ی ارسباران

رودخانه و چند درخت

چگونگی اقامت در منطقه‌ی ارسباران

برای اقامت در جنگل ارسباران چند گزینه پیش رو دارید:

  • در قسمت مناسبی از جنگل چادر زده و با رعایت اصول طبیعتگردی کمپ کنید
  • کانکس‌هایی در برخی قسمت‌های جنگل وجود دارد که به رایگان در اختیار گردشگران قرار می‌گیرد تا شب را در دل جنگل بمانند
  • می‌توانید در کلبه‌های جنگلی که در نزدیکی جنگل ارسباران وجود دارد اقامت کنید
  • می‌توانید به کلیبر رفته و یکی از اقامتگاه‌ها یا هتل‌های این شهر را برای اقامت انتخاب کنید
  • اگر به تبریز بروید این شهر تعداد بسیار زیادی هتل و اقامتگاه با کیفیت و قیمت‌های مختلف دارد

رودخانه ای در دل جنگل انبوه

در این مقاله در مورد منطقه‌ی ارسباران و نکات مربوط به سفر به این بهشت زیبا صحبت کرده و شما را با ویژگی‌های این منطقه آشنا نمودیم، منطقه‌ی ارسباران یکی از زیباترین و بکرترین مناطق جنگلی و کوهستانی ایران است که در کنار جاذبه‌های تاریخی منطقه، به مقصدی ایده آل برای سفر تبدیل شده است.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید