هفت آبشار تیرکن | راهنمای سفر به بهشت رویایی بابل به همراه آدرس و تصاویر
ضحا اکبری 1402/10/25 284 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

استان مازندران با صدها جاذبه‌ی طبیعی که در خود جای داده، یکی از زیباترین و گردشگرپذیرترین استان‌های ایران است. در این استان جاذبه‌هایی مانند دریا، جنگل، تالاب، رودخانه، دریاچه و... وجود دارد، هر کدام از این جاذبه‌ها آنقدر زیبا هستند که می‌توانند دلیل محکمی برای سفر به شهرهای مختلف مازندران باشند. در این مقاله به شهرستان بابل سفر کرده و به یکی از زیباترین مکان‌های طبیعی این شهر یعنی هفت آبشار تیرکن می‌رویم، جاذبه‌ای تماشایی با مناظر رویایی، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

هفت آبشار تیرکن بابل

هفت آبشار تیرکن یکی از زیباترین آبشارهای ایران است که در نزدیکی شهرستان بابل قرار دارد، این جاذبه از 7 آبشار کوچک و بزرگ تشکیل شده که با فاصله از یکدیگر و در دل جنگل‌های لفور در میان درختان سر به فلک کشیده قرار دارند. هفت آبشار به روستای تیرکن نزدیک است و با نیم ساعت پیاده روی جنگلی می‌توان به آبشار اول آن دست یافت، با ادامه دادن مسیر شیبدار جنگلی آبشارهای دیگر هم نمایان می‌شوند. آب و هوای عالی، مناظر فوق العاده و مسیر شیبدار اما نسبتا راحت از ویژگی‌های هفت آبشار تیرکن هستند که آن را به جاذبه‌ای محبوب در میان گردشگران تبدیل کرده‌اند.

موقعیت جغرافیایی هفت آبشار تیرکن بابل

هفت آبشار تیرکن جاذبه‌ای تماشایی در استان مازندران و شهرستان بابل است، این جاذبه‌ی زیبا در نزدیکی روستای تیرکن از بخش بابلکنار قرار دارد و یکی از زیباترین و معروف‌ترین مکان‌های دیدنی مازندران به شمار می‌رود. هفت آبشار با شهرستان قائمشهر 51 کیلومتر، با شهرستان بابل 42 کیلومتر، با شهرستان سوادکوه 35 کیلومتر و با روستای تیرکن حدود 3 کیلومتر فاصله دارد، فاصله‌ی تهران تا هفت آبشار 270 کیلومتر می‌باشد. هفت آبشار در دل جنگل لفور در بخش بابلکنار واقع شده و با چند ساعت پیاده روی در دل جنگل قابل دسترسی است.

آبشار و صخره و خزه

ویژگی‌های جذاب هفت آبشار تیرکن بابل

هفت آبشار تیرکن جاذبه‌ای بسیار دیدنی در دل جنگل‌های لفور است، این جنگل‌های زیبا با وسعتی فراوان و زیبایی بی حد و حصر از جمله بخش‌های لذتبخش سفر به هفت آبشار هستند. قدمت این آبشارها به 40 میلیون سال قبل برمی‌گردد و جنگل لفور هم که بخشی از جنگل‌های هیرکانی است قدمتی بسیار زیاد دارد. هفت آبشار تیرکن مجموعه‌ای متشکل از 7 آبشار کوچک و بزرگ است که در فاصله‌های مختلف از یکدیگر قرار گرفته و از طریق یک رودخانه به هم متصل می‌شوند. ارتفاع این آبشارها باهم فرق دارد اما ارتفاع بلندترین آن‌ها 9 متر است. در پایین هر آبشار با توجه به میزان آب آن، حوضچه‌ای شکل گرفته، حوضچه‌ی آبشار هفتم از همه بزرگتر و برای آب تنی در هوای گرم از بقیه‌ی حوضچه‌ها بهتر است. در مناطق اطراف آبشار مراتع وسیع و سرسبزی وجود دارد که به "کالبکوشت" معروف هستند، این مراتع از سبزترین مراتع کل کشور محسوب می‌شود. از میان گونه‌های گیاهی و درختانی که در جنگل‌های اطراف هفت آبشار قرار دارند می‌توان ممرز، افرا، توسکا، انجیلی، ازگل، کهلو و شیردار را نام برد، همچنین جانورانی مانند سمندر، پلنگ، شوکا، خرس قهوه‌ای، گرگ، شغال، سمور و روباه در این جنگل‌ها زندگی می‌کنند. ضمن اینکه پرندگان متعددی نیز در داخل جنگل و نزدیک آبشار زیست دارند که قطعا در زمان سفر به این منطقه صدای آواز خواندن آن‌ها را خواهید شنید. یکی از مهم‌ترین تفریحات در هفت آبشار تیرکن، شنا در حوضچه‌های آن است، از دیگر تفریحات این منطقه می‌توان به جنگل پیمایی، کوهنوردی، عکاسی و کمپینگ اشاره کرد.

آبشار و حوضچه آب

آب و هوا و بهترین زمان سفر به هفت آبشار تیرکن بابل

هفت آبشار تیرکن در شمال ایران قرار دارد و دارای آب و هوایی شبیه سایر قسمت‌های این منطقه از کشورمان است. آب و هوای هفت آبشار در بهار معتدل و دلپذیر، در تابستان بسیار گرم و شرجی، در پاییز خنک و مطبوع و در زمستان بسیار سرد و پربارش است. گرما و شرجی تابستان هفت آبشار خیلی زیاد است و ممکن است غیر بومی‌ها نتوانند این هوا را تحمل کنند، هرچند آبتنی در حوضچه‌های آبشار در این زمان واقعا لذتبخش است. در پاییز هوای منطقه مطبوع است اما به دلیل بارش باران و گِل شدن مسیر آبشار، سفر به منقطقه لذت چندانی نخواهد داشت. زمستان هفت آبشار خیلی سرد است و بارش برف و باران آنقدر زیاد است که تنها طبیعتگردان حرفه‌ای می‌توانند هفت آبشار را در این فصل از سال ببینند. به طور کلی بهترین زمان سفر به هفت آبشار تیرکن بابل، فصل بهار خصوصا اردیبهشت ماه است، در این زمان هوای منطقه بی نهایت دلپذیر است، حوضچه‌های آبشار آب زیادی دارد و جان می‌دهد برای آبتنی، مناظر اطراف آبشار سرسبز و تماشایی است و خلاصه هر چیزی که از یک جاذبه‌ی طبیعی انتظار دارید می‌توان در بهار هفت آبشار تیرکن مشاهده کرد.

رودخانه در دل جنگل

وسایل مورد نیاز برای سفر به هفت آبشار تیرکن بابل

هفت آبشار تیرکن در منطقه‌ای بکر در دل جنگل قرار دارد، برای رفتن به این آبشار اولین چیزی که حتما باید همراه داشته باشید، کفشی است که برای پیاده روی در جنگل مناسب باشد. حوله و لباس اضافی برای شنا، لباس گرم برای فصول سرد، آب آشامیدنی، خوراکی‌های سبک، عینک و کلاه آفتابی، کرم ضد آفتاب، اسپری دفع حشرات، پاوربانک، دوربین عکاسی و... لوازمی هستند که باید همراه خود ببرید. اگر قصد دارید شب را در نزدیکی آبشار بمانید وسایل کمپینگ همچون چادر مسافرتی، زیرانداز ضدآب، وسایل پخت و پز، چراغ قوه، پتو، کیسه خواب و... را فراموش نکنید، زیرا در این منطقه‌ی بکر فروشگاهی برای خرید مایحتاج سفر وجود ندارد. یکی از مهم‌ترین وسایل برای این سفر نقشه است، شما می‌توانید از نقشه‌های کاغذی قدیمی استفاده کنید یا یک نقشه‌ی هفت آبشار آفلاین را دانلود کرده و از آن استفاده نمایید، چون در داخل جنگل آنتن اینترنت وجود ندارد و نمی‌توان از نقشه‌های آنلاین استفاده نمود.

آبشار و حوضچه در دل جنگل

مسیر دسترسی به هفت آبشار تیرکن بابل

برای رسیدن به هفت آبشار تیرکن باید ابتدا خود را به سوادکوه در استان مازندران برسانید، این شهر را رد کرده و در دوراهی قائمشهر بابل، مسیر سمت چپ را که جاده‌ی بابل است انتخاب کنید. این مسیر را به اندازه‌ی 17 کیلومتر ادامه دهید تا در سمت چپ جاده، مسیر فرعی روستای درازکلا را ببینید، اگر حدود 20 کیلومتر در این جاده جلو بروید به روستای تیرکن خواهید رسید. خودروی خود را در پارکینگ روستا پارک کرده و پیاده در دل جنگل به راه بیفتید، از اینجا به بعد تابلوهای بسیاری وجود دارد که مسیر هفت آبشار را به گردشگران نشان می‌دهد. اولین آبشار حدود 3 کیلومتر با روستا فاصله دارد که با نیم ساعت تا 45 دقیقه پیاده روی قابل دسترسی است، آبشارهای بعدی نیز پشت سرهم قرار گرفته‌اند. توجه کنید قبل از رسیدن به اولین آبشار یک دوراهی می‌بینید مسیر سمت چپ را انتخاب کرده و به هیچ عنوان از رودخانه رد نشوید که مسیرتان بسیار سخت و طولانی‌تر خواهد شد. مسیر آبشارها در ابتدا کمی شیبدار است اما هرچه جلوتر بروید مسیر کمی سخت‌تر و شیب آن تا حدودی بیشترخواهد شد.

آدرس: استان مازندران، شهرستان بابل، بخش بابلکنار، روستای تیرکن، هفت آبشار تیرکن

کلبه جنگلی

چگونگی اقامت در هفت آبشار تیرکن بابل

اگر قصد دارید شب را در طبیعت بمانید، می‌توانید نقطه‌ی مناسبی را در اطراف آبشار پیدا کرده و کمپ کنید، البته وسایل ضروری مثل چادر استاندارد را از یاد نبرید. به این نکته توجه داشته باشید که این منطقه کاملا بکر است پس اگر یک طبیعتگرد حرفه‌ای هستید و تعدادتان زیاد است در دل جنگل بمانید در غیر اینصورت داخل روستا چادر بزنید. البته برخی از روستاییان خانه‌های خود را تجهیز کرده و به گردشگران علاقمند به اقامت سنتی، اجاره می‌دهند. در داخل روستا یک بومگردی با نام تیرکن وجود دارد، در طول مسیر به شهرهای اطراف نیز بومگردی‌های متعددی دیده می‌شود که می‌توانند پذیرای گردشگران باشند. اگر دوست دارید اقامت راحتی داشته باشید می‌توانید به سوادکوه یا بابل رفته و در هتل‌های این شهرها اقامت کنید.

نکات مهم در مورد سفر به هفت آبشار تیرکن بابل

  • مسیر دسترسی به هفت آبشار تیرکن نزدیک به چند ساعت پیاده روی لازم دارد، به همین دلیل صبح زود را برای سفر به آبشار انتخاب کنید تا زمان کافی برای گشت و گذار در این منطقه داشته باشید
  • به هیچ عنوان در حوضچه‌های هفت آبشار تیرکن شیرجه نزنید و به یک آبتنی ساده اکتفا کنید
  • مسیر رفت به سمت آبشارها شیب کمتر و مسیر برگشت شیب زیادی دارد، حتما آب آشامیدنی همراه خود ببرید تا در راه برگشت تشنه نمانید، ضمن اینکه از بردن وسایل اضافی و سنگین بپرهیزید
  • به یاد داشته باشید هفت آبشار یکی از سرمایه‌های ملی است که باید مراقب آن باشیم، بنابراین از روشن کردن آتش، ریختن زباله، آزار حیوانات، از بین بردن گیاهان و خلاصه هرکاری که به محیط زیست منطقه آسیب می‌رساند خودداری کنید

آبشار و رودخانه

در این مقاله در مورد هفت آبشار تیرکن و نکات مربوط به سفر به این جاذبه‌ی زیبا صحبت کرده و شما را با این منطقه‌ی بکر آشنا نمودیم، هفت آبشار با طبیعت رویایی، چشم اندازهای بی نظیر، آب و هوای عالی، امکان آبتنی و ده‌ها ویژگی مثبت دیگر، از جمله مکان‌های پرطرفدار در شمال ایران به شمار می‌رود.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید