پارک جنگلی خشکه داران | راهنمای سفر به طبیعت رویایی خشکه داران، آدرس و تصاویر
ضحا اکبری 1402/10/25 228 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

گردش در طبیعت و بهره‌مندی از زیبایی‌های آن یکی از تفریحات مهم و حیاتی انسان‌هاست و شمال ایران هرچه برای انجام این تفریح لازم باشد، در خود دارد. دریا، جنگل، کوه، دریاچه، تالاب، آبشار، رودخانه و صدها مکان دیگر جاذبه‌های طبیعی شمال کشورمان هستند که گردشگران را به سوی خود فرامی‌خوانند. در این مقاله قصد داریم به سراغ یکی از زیباترین و در عین حال مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی شمال ایران در شهر تنکابن، یعنی پارک ملی خشکه داران رفته و با ویژگی‌های جذاب این منطقه آشنا شویم، پیشنهاد می‌کنیم ما را تا پایان این مطلب همراهی کنید.

پارک جنگلی خشکه داران تنکابن

پارک جنگلی خشکه داران یکی از مهم‌ترین و زیباترین پارک‌های جنگلی شمال ایران است که در استان مازندران واقع شده و دارای طبیعتی بینظیر، گونه‌های جانوری متعدد، آب و هوای معتدل و ویژگی‌های مثبت فراوان دیگری می‌باشد. اما شاید مهم‌ترین مشخصه‌ی آن نزدیک بودن به دریای خزر است، این ویژگی در میان گردشگران طرفداران بسیاری دارد، چرا که به این ترتیب می‌توان از پارک جنگلی و دریای زیبا در یک روز لذت برد. دلیل دیگری که باعث اهمیت پارک خشکه داران شده این است که این پارک در تلطیف هوا، افزایش گونه‌های گیاهی و تعدد حیات جانوری این منطقه نقش اساسی دارد. پارک خشکه داران بازمانده‌ی آخرین اکوسیستم جنگل‌های شمال ایران است، از این رو حفظ و نگهداری این مکان ارزشمند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد.

موقعیت جغرافیایی پارک جنگلی خشکه داران تنکابن

پارک جنگلی خشکه داران در غرب استان مازندران و در نزدیکی شهرستان عباس آباد قرار دارد، این پارک در فاصله‌ی میان نشتارود و عباس آباد واقع شده است. فاصله‌ی پارک خشکه داران با تنکابن 30 کیلومتر، با نشتارود 14 کیلومتر و با عباس آباد حدود 8 کیلومتر است، این منطقه تا تهران نزدیک به 250 کیلومتر فاصله دارد.

پوشش گیاهی انبوه یک جنگل

ویژگی‌های جذاب پارک جنگلی خشکه داران تنکابن

پارک جنگلی خشکه داران یکی از جنگل‌های مهم ایران است که با مساحتی بالغ بر 260 هزار متر مربع، در فهرست بزرگترین پارک‌های جنگلی کشور جا خوش کرده، این پارک تنها پارک جلگه‌ای کشورمان است که طبیعتی فوق العاده، چشم اندازهایی رویایی و آب و هوایی معتدل و دلپذیر دارد. پارک خشکه داران در فاصله‌ی 120 متری از دریای خزر قرار گرفته و این ویژگی باعث شده تا گردشگران بتوانند حضور در جنگل و دریا را در فاصله‌ی زمانی بسیار کوتاهی تجربه کنند. در خشکه داران گیاهان ارزشمندی همچون یاس وحشی، ازگیل جنگلی، شمشاد، ملج، لرگ، لیلکی، توسکا، بلوط، ممرز، انار و سه قلوی انجیلی وجود دارد، پوشش گیاهی انبوهی که طراوت و سرزندگی را به گردشگران هدیه می‌دهد. گربه‌ی وحشی، خوک، گرگ، شغال و... جانورانی هستند که در پارک خشکه داران زندگی می‌کنند. در قسمتی از این پارک محوطه‌ای قرار دارد که فضای آن به تالاب شباهت بسیاری دارد، این محوطه میزبان ده‌ها گونه پرنده‌ی مختلف است که به لطف آب و هوا و پوشش گیاهی خشکه داران، زندگی راحتی در این پارک دارند، از میان این پرنده‌ها می‌توان اگرت، مرغابی، غاز، قره، حواصیل خاکستری و... را نام برد. در نزدیکی پارک خشکه داران علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، مکان‌هایی وجود دارد که بازدید از آن‌ها نیز خالی از لطف نخواهد بود، مکان‌هایی مثل موزه‌ی حیات وحش خشکه داران، آبشارهای کوهسر، دشت دریاسر، آبشار سنگ بن چشمه و پارک جنگلی چالدره. کمپینگ، عکاسی، پرنده نگری، پیاده روی در دل جنگل، گوش سپردن به آواز خوش پرندگان و... تفریحاتی هستند که می‌توان در پارک جنگلی خشکه داران انجام داد.

درختان سرسبز و رودخانه

آب و هوا و بهترین زمان سفر به پارک جنگلی خشکه داران تنکابن

وضعیت آب و هوا در پارک جنگلی خشکه داران این گونه است که در بهار و پاییز معتدل، در تابستان بسیار گرم و شرجی و در زمستان بسیار سرد است. بهترین زمان برای سفر به پارک خشکه داران روزهای فصل بهار و فصل پاییز است، در این زمان‌ها هم هوا دلپذیر است و هم طبیعت پارک واقعا تماشایی می‌شود، قدم زدن زیر نم نم باران در بهار خشکه داران و تماشای جنگل هزار رنگ در پاییز این پارک، از جمله تفریحاتی است که تا پایان عمر فراموش نخواهد شد. شرجی هوا در تابستان و سرمای آن در زمستان واقعا تحمل ناپذیر است و هرکسی از پس ماندن در این هواها برنمی‌آید.

وسایل مورد نیاز برای سفر به پارک جنگلی خشکه داران تنکابن

در پارک جنگلی خشکه داران امکانات رفاهی مناسبی برای گردشگران فراهم شده و افراد میتوانند لوازم مورد نیاز خود را خریداری کنند. اما به هرحال وسایلی لازم است که باید در هنگام سفر به این پارک همراه گردشگران باشد، وسایلی از جمله کرم ضد آفتاب، عینک و کلاه آفتابی، پاوربانک، دوربین عکاسی و... . اگر قصد دارید شب را در پارک خشکه داران بمانید باید تجهیزاتی همچون چادر مسافرتی استاندارد و محکم، زیرانداز ضدآب، لباس اضافه، پتو و... به همراه داشته باشید.

درختان جنگلی در مه

مسیر دسترسی به پارک جنگلی خشکه داران تنکابن

برای رسیدن به پارک ملی خشکه داران باید به استان مازندران و شهرستان تنکابن بروید، این شهر را رد کرده به سمت چالوس حرکت کنید. بعد از 30 کیلومتر در امتداد جاده پارک جنگلی خشکه داران را مشاهده خواهید کرد. اگر از تهران عازم خشکه داران هستید باید از جاده‌ی کرج وارد جاده چالوس شده و با پشت سر گذاشتن شهرهای چالوس، نمک آبرود، کلارآباد، سلمانشهر و عباس آباد، در نهایت به پارک ملی خشکه داران برسید.

آدرس: استان مازندران، 30 کیلومتری محور تنکابن چالوس، حد فاصل نشتارود و عباس آباد، پارک ملی خشکه داران

چگونگی اقامت در پارک جنگلی خشکه داران تنکابن

با همراه داشتن تجهیزات مناسب و استاندارد، می‌توانید شبی هیجان انگیز را در داخل پارک جنگلی خشکه داران بگذرانید، فقط باید نکات ایمنی را رعایت کنید. اگر هم دوست دارید که شبتان را در یک اقامتگاه راحت سپری کنید می‌توانید به تنکابن رفته و در اقامتگاه‌هایی مانند هتل آپارتمان صدرا، هتل آپارتمان وستا، هتل آپارتمان تنکا پارسه، بومگردی خونه‌ی مادرجون، بومگردی یارا و بومگردی ژرفای خیال اقامت نمایید.

رودخانه ای در میان درختان

نکات مهم در مورد سفر به پارک جنگلی خشکه داران تنکابن

  • مسیر دسترسی به پارک جنگلی خشکه داران مسیر سختی نیست و هرکسی با هر توان جسمی می‌تواند به آن سفر کند
  • برای ورود به پارک جنگلی خشکه داران، باید از اداره‌ی محیط زیست منطقه مجوز گرفت، زیرا خشکه داران در منطقه‌ی حفاظت شده قرار دارد
  • اگر قصد کمپینگ در داخل پارک خشکه داران را داشتید، حتما تجهیزات استاندارد به همراه برده و در نزدیکی سایر گردشگران چادر بزنید
  • پارک جنگلی خشکه داران دارای امکاناتی از قبیل نمازخانه، سرویس بهداشتی، رستوران، مرکز اسکان موقت گردشگران و... می‌باشد
  • لطفا در هنگام سفر به پارک خشکه داران به محیط زیست منطقه احترام گذاشته و مراقب هرآنچه در این جنگل وجود دارد، باشید، این‌ها سرمایه‌های ملی و ارزشمند کشورمان هستند که به نسل‌های آینده تعلق دارند

برگ های زرد پاییزی روی زمین

در این مقاله در مورد پارک ملی خشکه داران تنکابن و نکات مربوط به سفر به این جاذبه‌ی زیبا صحبت کرده و شما را با ویژگی‌های این منطقه‌ی دیدنی آشنا نمودیم، پارک ملی خشکه داران نه تنها از زیبایی‌های طبیعی بسیاری برخوردار است بلکه به عنوان آخرین اکوسیستم جنگلی در شمال ایران، جایگاه ویژه‌ای دارد.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید