جزیره ناز قشم  - تفریحات، راهنمای سفر و تصاویر
زهرا نیرومند 1402/08/15 574 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

جزیره‌ی ناز یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان هرمزگان است. این جزیره‌ی شگفت‌ انگیز در یک کیلومتری قشم و در میان آب‌های خلیج‌ فارس قرار دارد و با عنوان یکی از عجایب هفت‌ گانه‌ی قشم شناخته می‌شود. جزیره‌ی ناز همیشه قابل رویت نیست. برای دیدن این جزیره باید منتظر جزر آب‌های خلیج بمانید. آن‌گاه می‌توانید چشم‌ انداز زیبایی از یک صخره را در دل آب را ببینید و از تماشای آن در هنگام طلوع و غروب خورشید لذت ببرید. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با جزیره‌ی ناز قشم بیشتر آشنا شوید.

آشنایی با جزیره ناز قشم

ناز در واقع از دو جزیره تشکیل شده است. این دو جزیره تقریبا 3 هکتار مساحت دارند و با دیوارهای صخره‌ای احاطه می‌شوند. دیواره‌های صخره‌ای حدود 5 تا 10 متر ارتفاع دارند و در هنگام جزر دریا از آب بیرون می‌آیند و دیده می‌شوند. در این زمان می‌توانید باریکه‌‌ای از شن‌های درخشان را ببینید که از ساحل جزیره قشم تا ناز کشیده‎ شده‌اند و چشم ‎اندازی بی‌ نظیر دارند. این باریکه حدود یک کیلومتر طول دارد و تامبولو نامیده می‌شود. مسافرانی که در قشم هستند، می‌توانند از تامبولو عبور کنند و خود را به جزایر شگفت‌ انگیز ناز برسانند.

جزایر ناز در میان بومیان منطقه با عنوان دو کَرده (Do Kardah) شناخته می‌شود. دوکرده به مکانی گفته می‌شود که نیمی از روز در آب قرار دارد و نیم دیگر روز از آب بیرون می‌آید و به خشکی متصل می‌شود. در واقع جزایر ناز به طور مداوم به قشم متصل می‌شوند و دوباره از آن جدا می‌گردند. این پدیده باعث شده است تا این جزایر با عنوان "ناز" شناخته ‎شوند.

برای عبور از تامبولو و رسیدن به ناز باید منتظر جزر دریا بمانید. هر نوبت جزر و مد دریا تقریبا ساعت طول می‌کشد. 3 ساعت پس از شروع جزر، آب به پائین‌ترین سطح خود می‌‎رسد و تامبولو به طور کامل از زیر آب بیرون می‌آید. در این زمان می‌توانید از این مسیر عبور کنید و خود را جزیره ناز قشم برسانید. شما 4 ساعت فرصت دارید تا در این جزیره به گشت‌ و گذار بپردازید و به ساحل قشم برگردید. در غیر این صورت باید 5 تا 6 ساعت در جزیره‌ی ناز منتظر جزر و مد بعدی بمانید. 

صخره های سنگی در میان دریا

جاذبه‌های گردشگری و تفریحات جزیره ناز قشم

جزیره‌ی ناز قشم چشم‌ اندازهایی جذاب و دیدنی دارد. می‌توانید در هنگام طلوع یا غروب خورشید به این جزیره بروید و به تماشای سواحل زیبای خلیج فارس بنشینید. با قدم زدن بر روی نوار باریکی که شما را به سمت جزیره‌ی ناز هدایت می‌کند، در محاصره‌ی آب‌های خلیج‌ فارس قرار می‌گیرید و حس متفاوتی را تجربه می‌کنید. اگر به عکاسی علاقه‌ مندید، می‌توانید تصاویر زیبا و جذابی را ثبت کنید و آن را با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

گوش دادن به صدای امواج و برخورد آب‌های خروشان به صخره‌های جزیره‌ی ناز قشم، تماشای صدف‌های رنگارنگ، آبزیان، ماهی‌ها، جانوران کوچک دریایی و پرندگان مهاجری که در اطراف این جزیره پرواز می‌کنند، از دیگر مواردی است که در جزیره‌ی ناز از آن برخوردار خواهید بود. جزیره‌ی ناز تفریحات و سرگرمی‌هایی نیز دارد که عبارتند از:

آفرود سواری: آفرود سواری یکی از مهم‌ترین تفریحاتی است که در این جزیره از آن برخوردار خواهید بود. اگر از رانندگی لذت می‌برید و به دنبال تفریح هیجان‌ انگیز هستید، حتما آفرود سواری در جزیره‌ی ناز قشم را امتحان کنید. شما می‌توانید لوکس‌ترین و بروزترین خودروهای روز دنیا را با هزینه‌ه‎ای مناسب کرایه کنید و بر روی شن‌های خیس ساحل به آفرود سواری بپردازید.

ماهیگیری: اگر به ماهیگیری علاقه مندید، لوازم مورد نیاز را به همراه داشته باشید و در این ساحل آرام و رویایی به صید ماهی مشغول شوید. برای انجام این کار باید به نقاط خلوت جزیره بروید و از شلوغی‌ها دور شوید.

پاراگلایدر و چتر بازی: پرواز بر فراز آب‌های نیلگون خلیج فارس و تماشای جذابیت‌های این منطقه از بالا، جلوه‌ی دیگری دارد. اگر به پرواز در آسمان علاقه‌ مندید، می‌توانید مواردی چون پاراگلایدر، کایت‌ برد، چتر بازی و باد سواری در جزیره‌ی ناز را تجربه کنید. این منطقه بستر مناسب برای رشته‌های هوایی را دارا بوده و ورزشکاران حرفه‌ای را به این سمت می‌کشاند.

تفریحات دریایی: جت اسکی، شاتل، پاراسل، بنانا، اسکی روی آب و قایق‌ سواری از جمله تفریحات دریایی است که می‌توانید در این منطقه تجربه کنید. آب‌های خلیج فارس و سواحل زیبای جزیره‌ی قشم یکی از بهترین سایت‌های غواصی در ایران محسوب می‌‎شود و فرصت تماشای دنیای زیر آب را در اختیار علاقه‌ مندان قرار می‌دهد.

شتر سواری: شتر سواری یکی دیگر تفریحات جزیره‌ی ناز قشم است که می‌توانید در سواحل زیبای این منطقه و بر روی شن‌های خیس از آن بهره مند باشید. بر روی زین شتر بنشینید و از تماشای زیبایی‌های اطراف لذت ببرید.

نقاشی حنا روی دست: زنان بومی منطقه نقش‌های زیبایی بر روی دستان گردشگران خلق می‌‎کنند و این کار را با حنا انجام می‌دهند. اگر دوست دارید، می‌توانید دست‌های خود را در دست این هنرمندان بگذارید و زیبایی دستانتان را چند برابر کنید.

صنایع دستی: در جزیره‌ی ناز قشم افرادی را می‌بینید که مشغول فروش صنایع دستی هستند. اگر قصد خرید سوغاتی یا یادگاری از جزیره را دارید، می‌توانید اقلام ساخته شده از صدف‌های ریز و رنگارنگ را خریداری کنید و با خود به خانه ببرید.

مرد کایت سوار بر فراز دریا

مسیر دسترسی به جزیره ناز قشم

جزیره‌ی ناز در جنوب شرقی جزیره‌ی قشم قرار دارد. برای بازدید از این جزیره ابتدا باید خود را به قشم برسانید و از آن‌جا به جزیره‌ی ناز بروید. برای رسیدن به قشم راه‌های متعددی دارید:

  • جزیره‌ی قشم دارای یک فرودگاه بین‌المللی است. اگر از این جزیره دور هستید، سریع‌ترین و راحت‌ترین راه سفر هوایی است. در هر جای ایران که باشید می‌‎توانید در کمتر از 2 ساعت خود را به قشم برسانید و در فرودگاه دیرستان قشم فرود بیایید. فرودگاه قشم حدود 37 کیلومتر با جزیره‌ی ناز فاصله دارد. می‌‎توانید با تاکسی‌های فرودگاه این مسیر را طی کنید یا یک ماشین اجاره کنید و خود را به جزایر ناز برسانید.
  • اگر در یکی از استان‌های اطراف هرمزگان اقامت دارید یا فرصت کافی برای سفر دارید، می‌‎توانید سفر خود را به صورت زمینی انجام دهید و با قطار و اتوبوس خود را به بندرعباس برسانید. سپس به اسکله‌ی شهید حقانی بندرعباس بروید و از آن‎جا با اتوبوس‌های دریایی خود را به بندر درگهان یا بندر شهید ذاکری قشم برسانید. اتوبوس‌های دریایی همه ‎روزه از ساعت ۶ صبح تا ۱۱:۳۰ شب در این مسیر فعالیت می‌کنند و مسافران را به مقصد می‎رسانند.
  • اگر با ماشین شخصی سفر می‌کنید، پس از رسیدن به بندرعباس، به بندر پل بروید. در بندر پل سوار شناورهای خودرو بر شوید و مسیر را به سمت بندر لافت دنبال کنید. بندر لافت حدود 50 دقیقه با جزیره‌ی ناز قشم فاصله دارد. پس از ورود به اسکله‌ی شهید ذاکری قشم، وارد بلوار آزادگان شوید و مسیر را به سمت جنوب ادامه دهید. در انتهای بلوار، وارد جاده دریا شوید و سازه‌‌ی اسکله نفتی و ساحل طلایی را پشت‌ سر بگذارید تا به پارکینگ ساحل ناز برسید. خودروی خود را پارک کنید و با قایق یا لنج به جزیره ناز قشم بروید.

چد قایق بر روی آب

اقامت در جزیره ناز قشم

در جزیره‌ی ناز، هتل، مسافرخانه یا اقامتگاهی برای استراحت مسافران وجود ندارد. اگر اهل کمپینگ هستید، می‌توانید در سواحل این جزیره چادر بزنید و شب را در آن به صبح برسانید. این جزیره امکانات خاصی ندارد، اما موارد ضروری چون سرویس بهداشتی و برق را در اختیار مسافران قرار می‌دهد.

اگر می‎خواهید یک اتاق در هتل یا اقامت‎گاه‌های بوم‎گردی اجاره کنید، باید به قشم برگردید و یکی از هتل‌های این شهر را برای اقامت انتخاب نمایید. قشم یک جزیره‌ی توریستی است و هتل‌های متعددی دارد. اقامت‎گاه‌های بوم‎گردی این جزیره نیز امکانات خوبی دارند. اگر تمایل دارید با سبک زندگی بومی مردم منطقه آشنا شوید و از غذاهای محلی برخوردار باشید، می‌توانید یکی از این اقامت‎گاه‌ها را اجاره کنید. اقامت‎گاه‌های بوم‎گردی زیر نظر سازمان میراث فرهنگی هستند و با هزینه‌ای مناسب در اختیار مسافران قرار می‌گیرند.

صخره ای سنگی در میان آب

بهترین زمان سفر به جزیره ناز قشم

جزیره‌ی قشم در جنوبی‌ترین نقطه کشورمان واقع شده و آب‌ و هوایی گرم و شرجی دارد. گرمای هوا در فصل تابستان برای مسافران غیرقابل تحمل بوده و آزاردهنده است. بنابراین، اگر قصد سفر به جزیره‌ی ناز قشم را دارید، توصیه می‌کنیم اویل پاییز تا اوایل بهار را برای این کار انتخاب کنید. در این صورت می‌توانید از روزهای سفر خود لذت بیشتری ببرید و نهایت استفاده را داشته باشید. علاوه‌ بر این، پاییز و زمستان فصل مهاجرت پرندگان است. در نتیجه، این فرصت را دارید که به تماشای لاک‌ پشت‌ها و پرندگان نیز بنشینید و سفر خود را جذاب‌تر کنید.

البته به این نکته دقت داشته باشید که اغلب مسافران 6 ماهه‌ی دوم سال را برای سفر به قشم انتخاب می‌کنند. بنابراین، قشم در پاییز و زمستان مسافران زیادی دارد و در شلوغ‌ترین وضعیت خود به سر می‌برد.

یک خانه قدیمی با ظروف سفالی و گلدان

نکات سفر به جزیره ناز قشم

  • جزیره‌ی ناز قشم در منطقه‌ای گرم قرار دارد. در سفر به این جزیره لباس نخی و خنک به تن داشته باشید و کرم ضد آفتاب، کلاه آفتاب‌ گیر و عینک آفتابی را فراموش نکنید.
  • مقداری غذای خشک به عنوان میان‌ وعده و یک بطری آب معدنی به همراه داشته باشید تا در صورت نیاز از آن استفاده کنید.
  • در جزیره‌ی ناز قشم فروشگاهی وجود ندارد. هر آن‎چه نیاز دارید از قشم تهیه کنید و با خود به همراه داشته باشید.
  • دقت داشته باشید که جزر و مد دریا زمان مشخصی ندارد. قبل از بازدید از این منطقه جدول دریا نوردی را مورد بررسی قرار دهید و از اپلیکشن‌های مربوطه برای آگاهی از ساعت دقیق جزر و مد کمک بگیرید. ncc tide برنامه اندرویدی سازمان نقشه‌ برداری کشور است که می‌‎توانید برای دریافت اطلاعات مورد نیاز از آن استفاده کنید.   

صخره سنگی در ساحل

در این مقاله به معرفی جزیره‌ی ناز قشم پرداختیم و اطلاعاتی در مورد این جزیره شگفت‌ انگیز در اختیارتان قرار دادیم. راه‌های متعددی برای رسیدن به جزایر ناز وجود دارد، اما با توجه به نزدیک بودن این جزیره به قشم، بسیاری از افراد این مسیر را برای بازدید از جزایر ناز انتخاب می‌کنند. اگر به قشم سفر کردید، پیشنهاد می‌کنیم حتما سری به جزایر دیدنی ناز بزنید و از تماشای این جاذبه‌ی طبیعی و زیبا لذت ببرید. در صورت تمایل می‌توانید با تور قشم کایت همراه شوید و یک سفر به یاد ماندنی را تجربه کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد تور قشم و آگاهی از شرایط و زمان برگزاری آن، دیگر صفحات سایت را مورد بررسی قرار دهید یا با شماره 75097700- 021 تماس بگیرید و با کارشناسان کایت در مورد تور مورد نظر خود مشورت کنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید