جذاب‌ترین غارهای ایران برای سفر طبیعت گردی
ضحا اکبری 1402/08/14 501 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

در میان جاذبه‌های طبیعی، غارها از مرموزترین و شگفت آورترین بخش‌های طبیعت هستند، ایران عزیزمان از این نظر نیز بسیار غنی است و دارای انواع و اقسام غارهای مختلف، از غارهای آهکی تا یخی می‌باشد. در این مقاله قصد داریم تعدادی از غارهای مهم و معروف کشورمان را به شما معرفی کرده و سفر کوچکی به هریک داشته باشیم تا با ویژگی‌هایشان آشنا شویم. اگر شما جزء کسانی هستید که به طبیعت خصوصا غارنوردی علاقه دارید و می‌خواهید با رفتن به دل غارها به سرزمین‌های ناشناخته سفر کنید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

  1. غار علیصدر همدان

بدون شک غار علیصدر یکی از زیباترین و معروف‌ترین جاذبه‌های طبیعی ایران می‌باشد که نه تنها در کشورمان بلکه در تمام دنیا شناخته شده است، این غار شگفت انگیز در نزدیکی شهر همدان واقع شده و از زیبایی‌های این شهر به شمار می‌رود. غار علیصدر یکی از بزرگ‌ترین غارهای آبی جهان، از جمله غارهای آبی که مسیر قایقرانی دارد و تنها غار تالابی ایران است، قدمت این غار جذاب به بیش از 30 میلیون سال پیش برمی‌گردد، این غار حدود 12 کیلومتر طول دارد که گردشگران تنها می‌توانند 2.2 کیلومتر از آن را بازدید کنند. غار علیصدر بسیار ایمن و برای گردش خانواده‌ها مناسب است، افراد پس از ورود به این غار ابتدا از چندین پله و چند دالان پیچ در پیچ عبور کرده سپس سوار قایق شده و تالارها، دالان‌ها، دیواره‌ها و سایر زیبایی‌های علیصدر را با عبور از روی آب تماشا می‌کنند.

آدرس: استان همدان، 75 کیلومتری شمال غربی همدان، شهرستان کبودرآهنگ، روستای علیصدر، غار علیصدر

فضای داخل غار علیصدر

  1. غار شاپور فارس

برخی غارها علاوه بر زیبایی‌های طبیعی، یک یا چند ویژگی تاریخی هم دارند که بر جذابیت آنها می‌افزاید، غار شاپور در کازرون استان فارس یکی از این غارهاست که نه تنها دهانه و دیواره‌هایش جذاب است، بلکه یک مجسمه‌ی 6 متری هم در آن وجود دارد که دلیل شهرت جهانی آن می‌باشد، این مجسمه مربوط به شاپور اول پادشاه ساسانی است که بیش از هزار سال پیش ساخته و در غار شاپور جایگذاری شده است. غار شاپور در دل کوهی از کانی‌ها قرار دارد، طول آن از دهانه تا انتها حدود 450 متر است و دارای 5 گذرگاه کوچک، 4 گذرگاه بزرگ، 3 تالار و 4 مسیر فرعی می‌باشد، طول دهانه‌ی غار 30 و ارتفاع آن 15 متر است، بعد از دهانه 4 ایوان کوچک و بزرگ وجود دارد که مجسمه‌ی شاپور حدود 10 متر پس از دهانه و روی ایوان چهارم قرار دارد. برای رسیدن به غار شاپور ابتدا باید با خودرو و سپس حدود یک ساعت پیاده بروید، برای راحتی گردشگران در بعضی از قسمت‌های مسیر، پله‌های سیمانی تعبیه شده است.

آدرس: استان فارس، 30 کیلومتری شمال کازرون، 4 کیلومتری تنگ چوگان، غار شاپور

مجسمه شاپور در دل غار

  1. غار قوری قلعه کرمانشاه

غار قوری قلعه یکی از جاذبه‌های طبیعی بی نظیر استان کرمانشاه است که بزرگ‌ترین غار آبی آسیا و طولانی‌ترین غار آبی کشور به شمار می‌رود، قدمت این غار به میلیون‌ها سال قبل برمی‌گردد و از آهک تروراسیک و کرتاسه تشکیل شده است. غار قوری قلعه بیش از 12 کیلومتر طول دارد، عمق آن 3140 متر است و دارای تالارهایی بسیار زیبا، قندیل‌هایی به طول 2 تا 8 متر، 4 آبشار تماشایی، حوضچه‌هایی به عمق 3 تا 14 متر و جاندارانی است که در آن زیست دارند، امروزه حدود 500 متر از طول غار نور پردازی و برای بازدید گردشگران مهیا شده است.

آدرس: استان کرمانشاه، 25 کیلومتری شهر روانسر، غار قوری قلعه

ورودی غار، درخت و آب دریاچه

  1. غار کَرَفتو کردستان

غار کرفتو غاری است که در استان کردستان،‌ شمال غرب شهرستان دیواندره و شرق شهرستان سقز قرار دارد. این غار آهکی در دوران سوم زمین شناسی به وجود آمده، تا دوران مزوزوئیک زیر آب بوده و در اواخر همین دوران، بلندی‌هایش از زیر آب بیرون آمده است. قسمت‌هایی از غار کرفتو به وسیله‌ی انسان حفاری شده و کتیبه‌ها، ظروف سفالی و سایر اشیایی که از آن به دست آمده نشان می‌دهد انسان‌ها در دوران پیش از تاریخ از این غار به عنوان مکانی برای سکونت استفاده می‌کردند. امروزه در محوطه‌ی غار کرفتو برای رفاه گردشگران امکاناتی از قبیل پارکینگ،‌ سرویس بهداشتی،‌ پله، روشنایی غار، سکوهایی برای استراحت و... تعبیه شده است. در مقاله‌ی غار کرفتو می‌توانید این جاذبه‌ی دیدنی را بیشتر بشناسید.

آدرس: استان کردستان، 67 کیلومتری شمال غرب دیواندره، غار کرفتو

دو مرد در حال شنا داخل حوضچه های یک غار

  1. غار چال نخجیر مرکزی

غار چال نخجیر غاری آهکی در استان مرکزی و یکی از زیباترین غارهای ایران است، این غار بیش از 70 میلیون سال پیش شکل گرفته و در سال 67 بر اثر انفجاری که در نزدیکیِ دهانه‌ی آن اتفاق افتاد، کشف شده است. غار چال نخجیر یک غار زنده است یعنی اگر قسمتی از آن ترک بردارد خود به خود ترمیم می‌شود، از 3 طبقه تشکیل شده، چندین تالار، راهرو، حوضچه، دهلیز و تراس دارد، طول غار 4 کیلومتر است که حدود 1200 متر از آن ایمن سازی و نور پردازی شده، روی سقف و دیواره‌های غار قندیل‌ها، کلسیت‌ها، منشورهای بلورین، باغ‌های مرجانی و اسفنج‌های بلوری دیده می‌شود، عرض دهانه‌ی غار 10 متر و ارتفاعش 10 تا 40 متر است و در انتهای غار دریاچه‌ای بسیار زیبا وجود دارد.

آدرس: استان مرکزی، حدفاصل دلیجان نراق، غار چال نخجیر

قندیل های داخل غار

  1. غار سهولان آذربایجان غربی

غار سهولان دومین غار آبیِ ایران و یکی از جذاب‌ترینِ آن‌هاست که دیواره‌های آهکی دارد، روی این دیواره‌ها و سقف غار، قندیل‌هایی آهکی دیده می‌شود که در اثر سایش صخره‌های آهکی و چکیدن آب به وجود آمده‌اند، در غار سهولان چندین دریاچه‌ وجود دارد، دریاچه‌هایی با اعماق مختلف که عمقِ ژرف‌ترینشان به 60 متر می‌رسد. گردشگران می‌توانند با داشتن کفش‌های مناسب در قسمت خشکِ غار به غارپیمایی بپردازند، این در حالی است که قسمت‌های آبیِ غار را می‌توان با قایق طی کرد و این تجربه‌ای تکرار نشدنی خواهد بود. قدمتِ غار با توجه به آثار به دست آمده از داخلِ آن به هزاره‌ی دوم قبل از میلاد برمی‌گردد، ضمن اینکه در بخش‌هایی از آن اشیایی مربوط به دوره‌های اشکانی و ایلخانی یافت شده است. تا به امروز از تمامِ غار سهولان حدود 2 هکتار، کشف شده است، طول مسیر خشکِ کشف شده 250 و طول مسیر آبیِ کشف شده از این غار 300 متر است، میانگین عمق غار سهولان 22 متر است و عمیق‌ترین قسمتِ آن 62 متر ژرفا دارد. غار سهولان 2 ورودی دارد، یکی از این ورودی‌ها که گردشگران از آن وارد غار می‌شوند 107 پله و دیگری که محل خروج آن‌هاست، 178 پله دارد. وجود پله‌های متعدد، نور حاصل از تعداد زیادی نورافکن، قایق برای گذشتن از قسمت‌های آبیِ غار در کنار قیمتِ مناسبِ بلیط، باعث شده گردشگران از سفر به غار سهولان به عنوان تجربه‌ای رویایی و در عین حال لذتبخش یاد کنند. شما می‌توانید در مطلب غار سهولان به طور کامل با این غار زیبا و تماشایی آشنا شوید.

آدرس: استان آذربایجان غربی، 43 کیلومتریِ جنوبِ شرقیِ مهاباد، روستای سهولان، غار سهولان

ورودی غار، دریاچه، کوه و درخت

  1. غار مزدوران خراسان رضوی

غار مزدوران در شهر مزدوران در 200 کیلومتری سرخس یکی از جاذبه‌های مهم این شهر و استان خراسان رضوی است، قدمت این غار به هزاره‌ی دوم قبل از میلاد می‌رسد و در سال 1335 به وسیله‌ی دو غار نورد ایرانی کشف شده است. غار مزدوران در دل یک کوه در میان تخته سنگی قرار گرفته (البته ارتفاع این مکان زیاد نیست)، دهانه‌ی ورودی غار 2 متر طول دارد، ارتفاع آن حدود 5 متر است و تا کنون 100 متر از این غار برای گردش توریست‌ها مجهز شده است. دمای غار مزدوران همیشه 25 درجه است، این غار از نوع آهکی است و می‌توان ستون‌های آهکی و قندیل‌های بزرگ را در گوشه و کنار آن مشاهده کرد. اگر از ورودی غار به پایین کوه نگاه کنید دریاچه‌ای کوچک و منظره‌ای بی نظیر را خواهید دید، منظره‌ای از یک دشت پهناور که سرسبز و زیباست. راحت بودن مسیر دسترسی به دهانه‌ی غار، برق کشی بودن غار، داشتن امنیت بالا، نزدیک بودن به سایر جاذبه‌های طبیعی مزدوران و... عواملی هستند که باعث علاقه و توجه گردشگران به این غار شده‌اند.

آدرس: استان خراسان رضوی، شهرستان سرخس، شهر مزدوران (مزداوند)، غار مزدوران

ورودی غار در دل کوه

  1. غار یخی چما چهار محال و بختیاری

غار یخی چما بزرگ‌ترین منبع تامین آب شیرین کشور، در نزدیکی روستای شیخ علیخان و در فاصله‌ی 25 کیلومتری چلگرد واقع شده، این غار یکی از باارزش‌ترین جاذبه‌های استان چهار محال و بختیاری است که مشابه آن به تعداد کم در کشورهایی مانند روسیه و ایسلند وجود دارد. غار یخی چما از تجمعِ برفِ کوه‌ها در دره‌ای عمیق ایجاد شده و با گرم شدن هوا رودخانه‌ای از آن جاری شده است که آب بسیار سردی دارد. غار چما 2 تا 3 کیلومتر طول دارد، با داشتن دمای منفی در تمام طول سال سردترین غار ایران است، یخچالی به ارتفاع 50 متر دارد و دشت وسیعی که در مقابل آن قرار گرفته زیبایی‌اش را صدچندان کرده است. زیبایی‌های درونِ غار چما، رودخانه‌ی نزدیک به آن، طبیعت زیبای اطرافش و نزدیکی به سایر جاذبه‌های کوهرنگ مثل آبشار علیخان باعث شده تا گردشگران داخلی و خارجی علاقه‌ی زیادی به بازدید از این منطقه داشته باشند.

آدرس: استان چهار محال و بختیاری، شهرستان چلگرد، روستای شیخ علیخان، غار یخی چما

ذاخل یک غار یخی

  1. غار کَتَله خور زنجان

غار کتله خور یکی از طولانی‌ترین و شگفت آورترین غارهای آهکی ایران است که در استان زنجان قرار دارد، این غار آهکی حدود 30 میلیون سال پیش تشکیل و در سال 65 کشف شد، غار کتله خور حدود 30 کیلومتر طول دارد که تاکنون 22 کیلوتر آن شناسایی و نقشه برداری و فقط 1200 متر آن برای بازدید گردشگران آماده سازی شده است، اما هنوز تا انتهای غار مسیر زیادی مانده و بخش‌های بسیاری از آن کشف نشده است. غار کتله خور تالارها و دهلیزهای بسیاری دارد، در این تالارها چکیده، چکنده و ستون‌های فراوانی دیده می‌شود، این غار 7 طبقه دارد که تاکنون 3 طبقه‌ی آن شناسایی شده و هرکدام دارای مسیرهای فرعی و تونل‌های بسیاری می‌باشد، یک چاه 8 متری و چندین چشمه اجزای دیگر غار را تشکیل می‌دهند، غار به 3 بخش ورزشی (مخصوص غارنوردان و صخره نوردان)، بخش تفریحی (برای استفاده‌ی عموم مردم) و بخش فرهنگی (محل برگزاری مراسم‌های مختلف) تقسیم شده است، نکته‌ی جالب در مورد غار کتله خور این است که به گفته‌ی پژوهشگران این غار به غار علیصدر در همدان متصل شده و زمان شکل گیری آن‌ها تقریبا یکی است.

آدرس: استان زنجان، 155 کیلومتری جنوب زنجان، شهرستان خدابنده، شهر گرماب، غار کتله خور

ورودی زیبای یک غار در دل کوه

  1. غار خَربَس هرمزگان

غار خربس یکی از جاذبه‌های جزیره‌ی قشم است که میلیون‌ها سال پیش نفوذ آب در دل کوه، آن را به وجود آورده و انسان‌ها در دوره‌ی مادها، تغییراتی بر روی آن اعمال کرده‌اند. ورودیِ این اثر زیبا 9 روزنه است، دیوارهایش 20 تا 30 متر ارتفاع دارند، در پشت این روزنه‌ها یک تالار با 2 طاقچه به چشم می‌خورد، بعد از این تالار، تعداد زیادی اتاق، دهلیز، چشمه و روزنه دیده می‌شود که بخش‌های مختلف این غار را تشکیل می‌دهند. از غار خربس در گذشته به عنوان محل پرستش الهه‌ی میترا، اُستودان (محل نگهداری از استخوان مردگان در آئین زرتشتی) و محلی برای پنهان شدن در زمان حمله‌ی دشمنان استفاده می‌شده است، ضمن اینکه در پایین دهانه‌ی غار، حوضچه‌ای برای جمع شدن آب باران وجود دارد.

آدرس: استان هرمزگان، 15 کیلومتریِ جنوب قشم، سمت راست جاده‌ی قشم به روستای خربس و روستای رمچاه، غار خربس

دهانه یک غار از نمای دور

در این مقاله تعدادی از معروف‌ترین غارهای ایران را به شما معرفی کرده، مشخصات هر یک را بیان نمودیم، غارها از جمله شگفت انگیزترین جاذبه‌های طبیعت هستند که در ایران عزیزمان انواع و اقسام آن را داریم، کافی است اراده کرده، تجهیزات لازم را برداریم و راهی سفری ماجراجویانه شویم.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید