باداب سورت کجاست؟ راهنمای سفر به باداب سورت مازندران
زهرا نیرومند 1402/06/02 646 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

چشمه‌های باداب‌ سورت در روستای اروست بخش چهاردانگه‌ی شهرستان ساری در استان مازندران واقع شده‌اند. این چشمه‌ها حالتی پلکانی شکل دارند و به دلیل وجود مواد معدنی مختلف، دارای رنگ‌های متنوعی نیز می‌باشند. باداب سورت دومین چشمه آب شور دنیا پس از پاموک‌ کاله ترکیه است و یکی نادرترین پدیده‌های دنیا محسوب می‌شود. در این مقاله به معرفی باداب سورت می‌پردازیم و اطلاعاتی در مورد این پدیده کم‌ نظیر در اختیارتان قرار می‌دهیم.  

معرفی چشمه‌های باداب سورت

چشمه‌های باداب سورت یکی از شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های طبیعی ایران هستند. این چشمه‌ها در ارتفاع ۱۸۴۱ متری از سطح دریا قرار دارند و از جمله جاذبه‌های دیدنی استان مازندران محسوب می‌شوند. باداب سورت مجموعه‌ای از چند چشمه است. هریک از این چشمه‌ها دارای مواد معدنی مختلفی هستند و از لحاظ رنگ، بو و مزه باهم متفاوت می‌باشند.

چشمه‌های باداب سورت عنوان دومین چشمه آب شور جهان، پس از پاموکاله ترکیه را به خود اختصاص داده و به عنوان یک اثر طبیعی بی‌نظیر در دنیا شناخته می‌شوند. از دیگر نمونه‌های مشابه این جاذبه‌ی طبیعی می‌توان به ایوان‌های سفید و صورتی (Pink and White Terraces) در نیوزلند، بایشوایتای (baishuitai) در چین، باگنی سان فلیپو (bagni san filippo) در ایتالیا، منطقه سنگ زرد (Yellowstone) در ایالات متحده آمریکا و هیرو ال آگورا (hierve el agua) در مکزیک اشاره کرد. چشمه‌های باداب سورت در سال ۱۳۸۷ به‌عنوان دومین اثر طبیعی ملی ایران ثبت شده و در آینده‌ای نزدیک به ثبت جهانی نیز خواهد رسید.

صخره های پلکانی

ویژگی‌های چشمه‌های باداب سورت

یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های چشمه‌های باداب‌ سورت، پلکانی و رنگارنگ بودن آن است. چشمه‌های باداب سورت در دوران چهارم زمین‌شناسی و هم‌زمان با آخرین چین‌ خوردگی‌های البرز ایجاد شده‌اند. جریان آب‌های رسوبی و معدنی این چشمه‌ها در طول سالیان متمادی، حالتی پلکانی شکل را در این منطقه ایجاد کرده و ده‌ها حوضچه زیبا را به وجود آورده است. باداب سورت شامل دو چشمه اصلی می‌باشد:

چشمه اول: چشمه اول پر آب است و حالتی استخر مانند دارد. این استخر قطری حدود 15 متر را در برمی‌گیرد و دارای یک حفره با عمق حدود 98 متر می‌باشد. این حفره با عنوان برمودای اورست شناخته می‌شود. آب چشمه شور است و املاح معدنی فراوانی دارد. از این رو، برای درمان بیماری‌هایی چون روماتیسم، درد کمر و پا، امراض پوستی و میگرن توصیه می‌گردد.

چشمه دوم: چشمه دوم در ارتفاع بالاتری قرار گرفته و مزه‌ای ترش دارد. آب این چشمه به دلیل وجود اکسید آهن، به رنگ نارنجی دیده می‌شود.

صخره های پلکانی

از دیگر ویژگی‌های چشمه‌های باداب سورت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • چشمه‌‌های باداب سورت در دامنه کوهستان قرار دارند. در این منطقه می‌توانید چشم‌اندازهای بسیار زیبایی از کوه‌های اطراف را ببینید و لذت ببرید.
  • چشمه‌ها به صورت پلکانی هستند و رنگ‌های متفاوتی دارند. این تفاوت رنگ به دلیل وجود مواد معدنی مختلف در آب چشمه‌هاست. در باداب‌ سورت می‌توانید رنگ‌های قرمز، نارنجی، زرد، سبز و سفید را در کنار هم ببینید و تنوع رنگی شگفت‌انگیزی را مشاهده کنید.

صخره های پلکانی و کوه های دوردست

دسترسی به چشمه‌های باداب سورت

چشمه‌های باداب سورت در استان مازندران، بخش چهاردانگه شهرستان ساری قرار دارند. برای بازدید از این چشمه‌ها، باید خود را به روستای اروست برسانید. اگر از سمت تهران به روستای اروست می‌روید، می‌توانید یکی از دو مسیر زیر را انتخاب کنید:

مسیر اول: این مسیر از جاده سمنان می‌گذرد. جاده سمنان کوتاه‌تر است و ایمنی بیشتری دارد. برای طی کردن این مسیر، باید از تهران به سمت سمنان بروید و از مهدی‌شهر، شهمیرزاد و فولادمحله عبور کنید تا به سه‌راه تلمادره برسید.  

مسیر دوم: مسیر دوم از جاده مازندران می‌گذرد و سرسبزتر و زیباتر از مسیر اول است. برای طی کردن این مسیر باید از تهران به سمت ساری بروید و از آن‌جا جاده کیاسر را در پیش بگیرید. از کیاسر به سمت سه‌راه تلمادره حرکت کنید.

در هر دو مسیر، پس از رسیدن به تلمادره، یک پاسگاه پلیس را می‌بینید. روبروی پاسگاه پلیس یک جاده وجود دارد که شما را به سمت روستای اروست هدایت می‌کند. در این مسیر از سه روستای پشرت، کوات و قلعه‌‌ سر عبور می‌کنید تا در نهایت به سه‌ راهی اروست، مال‌خواست و باداب سورت می‌رسید. باداب سورت در حد فاصل دو روستای اروست و مال‌ خواست واقع شده است.  

مسیر حرکت تا روستای اروست کاملا آسفالت است، اما از این روستا تا چشمه‌های باداب سورت یک مسیر خاکی و بسیار ناهموار را پیش‌رو دارید. برای طی کردن این مسیر باید خودروی شاسی بلند داشته باشید یا این مسیر را با پای پیاده طی کنید. در ابتدای مسیر، چندین نیسان به همراه راننده وجود دارد که مسافران را تا چشمه‌ها هدایت می‎کند. رانندگان نیسان مبلغی را از گردشگران دریافت می‌کنند و آن‌ها تا نزدیکی چشمه می‌رسانند.

صخره های سنگی و رنگی

بهترین زمان بازدید از چشمه‌های باداب سورت

بازدید از چشمه‌های باداب سورت در هر 4 فصل سال امکان‌پذیر است، اما توصیه می‌شود فصل بهار را برای بازدید از این مجموعه انتخاب کنید. در این فصل چشمه‌ها در پرآب‌ترین حالت خود به سر می‌برند و طبیعت اطراف نیز سرسبزی و طراوت بیشتری دارد. در فصل تابستان چشمه‌ها کم‌ آب‌تر می‌شوند و آفتاب نیز کمی آزاردهنده است. با توجه به خاکی بودن و ناهمواری مسیر و بارش‌‌های زیاد پاییز و زمستان، سفر در این دو فصل کمی مشکل بوده و توصیه نمی‌شود.

با توجه به موارد عنوان شده، بهترین زمان بازدید از چشمه‌های باداب سورت، اردیبهشت ماه است. توصیه می‌شود ساعات پایانی روز و زمان غروب آفتاب را برای بازدید از مجموعه انتخاب کنید. نور خورشید در این زمان جلوه خاصی دارد و قاب‌های زیبایی را مقابل چشمان شما قرار می‌دهد. زیباترین تصاویر از چشمه‌های باداب سورت در هنگام غروب آفتاب به ثبت رسیده‌اند.

صخره های سنگی و آسمان پرستاره شب

نکته‌های بازدید از چشمه‌های باداب سورت

  • گردشگران می‌توانند از ساعت 6 صبح تا 9 شب به سمت چشمه‌های باداب سورت بروند و از این مجموعه بازدید کنند. زمان بازدید در فصل‌های مختلف سال و با توجه به غروب آفتاب، متفاوت است.
  • حدود 30 متری چشمه‌ها یک کیوسک نگهبانی قرار دارد. اگر با خودروی شخصی به سمت این چشمه‌ها می‌روید، باید ماشین خود را در این بخش پارک کنید و بقیه مسیر را پیاده بروید.
  • مجموعه باداب سورت امکانات چندانی ندارد. اگر قصد دارید مدت زیادی در این منطقه بمانید، آب آشامیدنی و مقداری خوراکی به همراه داشته باشید. سرویس بهداشتی مجموعه در پارکینگ قرار دارد و فاقد آب و مایع دستشویی می‌باشد.
  • کلاه آفتاب‌گیر، کرم ضد آفتاب و عینک آفتابی را فراموش نکنید.
  • کفش مناسب به همراه داشته باشید و از پوشیدن کفش‌های عاج‌ دار خودداری کنید.
  • به هیچ عنوان بر روی پلکان‌ها و حوضچه‌های مجموعه راه نروید.
  • شنا و آب‌تنی در حوضچه باداب سورت برای درمان بیماری‌های مفصلی توصیه می‌شود، اما اگر شنا بلد نیستید، از ورود به حوضچه‌ها خودداری کنید.
  • در کنار چشمه‌ها آتش روشن نکنید و زباله‌های خود را در حوضچه‌ها نریزید.
  • اگر قصد اقامت در این منطقه را دارید، می‎‌توانید به روستای اروست بروید و یکی از خانه‌های این روستا را اجاره کنید. کمپینگ در چشمه‌های باداب ‌سورت ممنوع است و اقامت در زمین‌های کشاورزی اطراف چشمه نیز توصیه نمی‌شود.

چشمه در حال جوشش

در این مقاله به معرفی چشمه‌های باداب سورت پرداختیم. همان‌طور که گفتیم، چشمه‌های باداب سورت یکی از نادرترین پدیده‌های دنیا محسوب می‌شوند و بسیار جذاب و دیدنی هستند. اگر قصد بازدید از این مجموعه را دارید، می‌توانید با تورهای گردشگری کایت همراه شوید و یک سفر به یادماندنی را تجربه کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد تورهای طبیعت‌گردی کایت و آگاهی از شرایط و زمان برگزاری آن، دیگر صفحات سایت را مورد بررسی قرار دهید یا با شماره 75097700- 021 تماس بگیرید و با کارشناسان کایت در مورد تور مورد نظر خود مشورت کنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید