جنگل هزار جریب - دیدنی‌ها و تصاویر جذاب از هزار جریب
زهرا نیرومند 1402/05/28 2040 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

هزار جریب، یک منطقه‌ی جنگلی سرسبز، جذاب و دیدنی در شمال ایران است. این جنگل در مازندران و مرز بین دو استان گلستان و سمنان قرار دارد و در دسته جنگل‌های هیرکانی قرار می‎گیرد. منطقه زیبای هزار جریب در شهرهای بهشهر، نکا، ساری و بخشی از سوادکوه در استان مازندران گسترده شده و قسمتی از گرگان و کردکوی در گلستان و دامغان در سمنان را نیز شامل می‎گردد. در این مقاله به معرفی جنگل هزار جریب می‌پردازیم و اطلاعاتی در مورد این جنگل سرسبز و دیدنی در اختیارتان قرار می‌دهیم.

معرفی جنگل هزار جریب

جنگل‌های هیرکانی از جمله ارزشمندترین جنگل‌های جهان هستند. این جنگل‌ها در بخش جنوبی و جنوب غربی دریاچه خزر قرار دارند و 5 استان شمالی ایران را در برمی‌گیرند. هزار جریب بخشی از جنگل‌های هیرکانی ایران است. این جنگل در 3 استان مازندران، گلستان و سمنان گسترده شده است. بخش عمده‌ای از جنگل هزار جریب در بهشهر قرار دارد. از این رو، بسیاری از افراد این جنگل را با عنوان جنگل‌های هزارجریب بهشهر می‌شناسند.

هزارجریب یکی از زیباترین جنگل‌های شمال ایران است. این جنگل مساحتی حدود 6 هزار هکتار را شامل می‎شود و چشم‌اندازهایی بی‌نظیر و شگفت‌انگیز را به نمایش می‌گذارد. منطقه هزار جریب آب‌وهوایی معتدل و نیمه‌مرطوب دارد و دارای دره‌های پر از آب، چراگاه‌های سرسبز و روستاهای ییلاقی با طبیعتی بکر و زیبا می‌‎باشد. اگر اهل طبیعت‌گردی هستید، حتما سری به جنگل هزار جریب بهشهر بزنید و از طبیعت سرسبز و آرامش فوق ‎العاده آن استفاده کنید. شب‌های پرستاره هزار جریب ویژگی دیگر این جنگل است که باعث جذب طبیعت‌ دوستان به این منطقه می‌شود.  

خانه های \راکنده روستایی و تپه هایی پر از درخت

گونه‌های گیاهی و جانوری جنگل هزار جریب

منطقه هزارجریب بافت گیاهی خاصی دارد. این جنگل در کنار انبوه درختان بلند و سربه فلک کشیده، دارای میوه‌های جنگلی، گیاهان دارویی وگل‌های زیبا و دیدنی نیز می‌باشد. از جمله درختان موجود در این جنگل می‌توان به بلوط، راش، ممرز، ازگیل، سیب، آلوی وحشی، کچف، شیردار، شماد، زرشک کوهی، ولیک، بارانک جنگلی، تلکا و درخت انجیلی اشاره کرد. شقایق، بنفشه، رز، زعفران، آویشن، گل گاوزبان و اسفنج نیز گونه‌های مختلف گل‌ها و گیاهانی هستند که در این منطقه جنگلی دیده می‎شوند.

هزارجریب گونه‌های جانوری باارزشی را نیز در خود جای داده و محل زندگی حیواناتی چون خرس قهوه‌ای، پلنگ، شغال، گرگ، روباه، گربه وحشی، گوزن، مرال، پازن، شوکا، خرگوش و پرندگانی مانند عقاب، کبک، قرقاول، دلیجه، سارگپه و گونه‌هایی از گنجشک می‌باشد.  

تک درخت روی تپه و چند خانه روستایی

جاذبه‌های نزدیک به جنگل هزار جریب

منطقه جنگلی هزار جریب تنها به درختان سرسبز و چشم‎اندازهای زیبایش محدود نمی‌‎شود. اگر به این منطقه سفر کردید، می‌توانید از جاذبه‌های گردشگری اطراف آن نیز بازدید کنید و از فرصت به دست آمده نهایت استفاده را داشته باشید. از جمله جاذبه‌های نزدیک به جنگل هزار جریب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

باغ چهل ستون: باغ چهلستون اشرف یا باغ دیوان‌خانه، از جمله جاذبه‎های تاریخی بهشهر است. این باغ در سال 1021 هجری قمری به دستور شاه‌عباس ساخته شده و برای پذیرایی از مهمانان از آن استفاده می‌شد. باغ چهل ستون پوشش گیاهی جذاب و متنوعی دارد و در حال حاضر محل شهرداری بهشهر می‌باشد.

روستای زروم: زروم یکی از توریستی‌ترین روستاهای منطقه هزارجریب است. این روستا از توابع شهرستان نکا محسوب می‎شود و زیبایی‌های خاص خود را دارد. یکی از مهم‏ترین ویژگی‌های روستای زروم، کوچه‌‎های سنگفرش‌شده و معماری خانه‌های آن می‌‎باشد. خانه‌های روستا به سبک بومی ساخته شده‌اند و دیوارهایی کاهگلی دارند.

آبشار سمبی: سمبی یکی از زیباترین آبشارهای استان مازندران است. این آبشار در نزدیکی روستای یخکش واقع شده و حدود ۵۴ کیلومتری با شهرستان بهشهر فاصله دارد. آبشار سمبی در میان جنگل‌های هزار جریب قرار دارد و چشم‎ اندازهای بسیار زیبایی از طبیعت اطراف را به نمایش می‌گذارد.

غارهای او لک‌لک و باد لک‌لک: او لک‌لک و باد لک‌لک دو غار آهکی در منطقه هزار جریب بهشهر هستند. این دو غار در روستای سرسبز پچت قرار دارند و یکی از دیدنی‌های این منطقه محسوب می‌‎شوند.

 آبشار اسپه‌او: اسپه‌او یک آبشار پله‌ای و چند طبقه است. این آبشار در روستای یخکش واقع شده و حدود 30 کیلومتر با بهشهر فاصله دارد. اسپه‌او از چشمه‌ای در کوه سیاه‌خانی سرچشمه می‌گیرد و از ارتفاع 30 متری به سمت پائین سرازیر می‌شود.

چشمه نینوا ارضت: چشمه نینوا، که با نام کینوا نیز شناخته می‌شود، یک چشمه معدنی است. این چشمه در بخش یانه‌سر بهشهر واقع شده و آب آن برای درمان بیماری‌ها و امراض توصیه می‌شود.

دسترسی به جنگل هزار جریب

همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، بخش عمده‌ای از جنگل هزار جریب در نزیکی بهشهر در استان مازندران قرار دارد. برای دسترسی به این منطقه باید ابتدا به استان مازندران و شهرستان بهشهر سفر کنید. به سمت جنوب بهشهر حرکت کنید و بهشت فاطمه و علی‌تپه را پشت سر بگذارید. مسیر را در جاده فرعی پاسند دنبال کنید تا به جنگل برسید.

مسیر دیگر دسترسی به جنگل هزار جریب، روستای محمدآباد است. هزار جریب در 25 کیلومتری این روستا قرار دارد. اگر این مسیر را برای دسترسی به هزار جریب انتخاب می‎کنید، باید ابتدا خود را به محمد آباد برسانید و از آن‎جا جاده جنگل را دنبال کنید.

خانه های روستایی روی تپه ای سرسبز

اقامت در جنگل هزار جریب

برای اقامت در جنگل هزار جریب راه‌های متعددی پیش‎رو دارید:

  • می‌توانید یک سوئیت اجاره کنید یا در اقامت‎گاه‌های بوم‌ گردی این منطقه ساکن شوید.
  • روستاییان منطقه نیز خانه‌های خود را به مسافران اجاره می‌‎دهند و امکان یک اقامت رویایی در خانه‌‎های بومی را برای آنان فراهم می‎کنند. برای اقامت در این خانه‎‌ها می‌توانید به یکی از روستاهای یخکش، محمدآباد، چالک‌ده، پاسند یا غریب‌ محله بروید.
  • جنگل هزار جریب مکان مناسبی برای چادر زدن است، اگر اهل کمپینگ هستید، می‌توانید در محوطه جنگل چادر بزنید و شب را زیر نور ستارگان به صبح برسانید.

درختان جنگلی و خانه های روستایی

در این مقاله به معرفی جنگل هزار جریب بهشهر پرداخته و اطلاعاتی در مورد جاذبه‌ها، امکانات و مسیر دسترسی به آن را در اختیارتان قرار دادیم. هزار جریب در دسته جنگل‌های هیرکانی قرار دارد و یکی از زیباترین مناطق جنگلی شمال ایران محسوب می‎شود. این جنگل آب ‎وهوایی معتدل دارد و چشم ‎اندازهای بسیار زیبایی را به نمایش می‌گذارد. اگر اهل طبیعت‎گردی هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتما سری به جنگل‌های هزار جریب بهشهر بزنید و از تماشای مناظر بکر و دیدنی آن لذت ببرید. در صورت تمایل می‌توانید با تورهای طبیعت‌گردی کایت همراه شوید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد تورهای طبیعت‌گردی کایت و آگاهی از شرایط و زمان برگزاری آن، دیگر صفحات سایت را مورد بررسی قرار دهید یا با شماره 75097700- 021 تماس بگیرید و با کارشناسان کایت در مورد تور مورد نظر خود مشورت کنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید