امامزاده‌های تهران | 10 امامزاده در استان تهران
ضحا اکبری 1402/05/14 10230 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

در سراسر ایران اماکن مذهبیِ بسیاری وجود دارد که مردم برای دعا و عبادت به آن‌ها مراجعه می‌کنند، یکی از این مکان‌ها امامزاده‌ها هستند که ایرانی‌ها ارزش و احترام خاصی برای آن‌ها قائل‌اند. تعداد امامزاده‌های موجود در ایران بسیار زیاد است، در استان تهران نیز امامزاده‌های متعددی وجود دارد که برخی از آن‌ها شناخته شده‌تر هستند و برخی دیگر معروفیت کمتری دارند. در این مقاله قصد داریم تعدادی از امامزاده‌های موجود در استان تهران را به شما معرفی کنیم، اگر به اماکن مذهبی علاقه دارید پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

  1. امامزاده صالح (ع)

امامزاده صالح فرزند امام موسی کاظم امام هفتم شیعیان است که حرم ایشان در محله‌ی تجریش تهران قرار دارد، ظاهرا این مرقد در سده‌های 7 و 8 هجری قمری ساخته و در دوره‌های مختلفِ پس از آن مرمت شده است. حرم، فضایی چهار گوش است و بقعه در مرکز صحن قرار دارد، معماریِ بنا بسیار دیدنی است و دارای طاق نماها، ایوان، رواق، حمام، حسینیه، صحن و... می‌باشد، کاشی کار‌ی‌های چشم نواز در قسمت‌های مختلف بنا مشاهده می‌شود و هنر ایرانی را به رخ می‌کشاند. ضریح دارای 4 ضلع است، اضلاع شمالی، شرقی و غربی از جنس نقره و ضلع جنوبی آن چوبی است، ایوان ورودی در شمال حرم قرار گرفته و زیر زمین در واقع سردابی است که سنگ قبر اصلی در آن واقع شده است و هیچکس اجازه‌ی ورود به آن را ندارد. امامزاده صالح نه تنها در میان اهالیِ تجریش که در بین تمام شهروندانِ تهرانی محبوب و قابل احترام می‌باشد و به محلی برای جذب آرامش تبدیل شده است.

آدرس: استان تهران، شهر تهران، ضلع جنوب شرقیِ میدان تجریش، حرم امامزاده صالح (ع)

گلدسته های فیروزه ای و حوض

  1. حضرت عبدالعظیم (ع)

عبدالعظیم حسنی یا سید الکریم، یکی از نوادگان امام حسن (ع) امام دوم شیعیان است که در سال 173 هجری قمری در مدینه متولد شد، ایشان در اثر رفتارهای بد حکومت مجبور شدند محل زندگی خود را ترک کرده و در نهایت در ری که در آن روزگار یکی از مراکز مهم شیعیان بود سکنی گزینند. حضرت عبدالعظیم در سن 79 سالگی در گذشت و در باغی در خارج از ری به خاک سپرده شد، از همان زمان مرقد ایشان به محل زیارت شیعیان تبدیل شد، این حرم در نظر ائمه و بزرگان دین نیز جایگاه ویژه‌ای دارد به طوری که 3 بار زیارت ایشان را با زیارت امام حسین (ع) برابر می‌دانند. چند سال پس از وفات حضرت عبدالعظیم، بقعه‌ای بسیار ساده بر روی مزار ایشان بنا شد، اولین حرمی که برای این امامزاده ساخته شده است مربوط به دوره‌ی سلجوقیان می‌باشد، در دوره‌های صفوی، ایلخانی و قاجار نیز تعمیرات و تغییراتی در صحن‌ها، ضریح، صندوق مزار و... انجام شده است. در حرم حضرت عبدالعظیم 2 امامزاده‌ی دیگر با نام‌های امامزاده حمزه (ع) و امامزاده طاهر (ع) مدفون هستند، همچنین افراد سرشناسی همچون ناصر الدین شاه، رضا خان، شیخ محمد خیابانی، ستار خان، سید ابوالقاسم کاشانی، ملا علی کنی و... در این حرم به خاک سپرده شده‌اند.

آدرس: استان تهران، شهر ری، خیابان مدرس، میدان مدرس، حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)

گنبد طلایی و یک زن زائر

  1. امامزاده داوود (ع)

امامزاده داوود (ع) یکی از معروف‌ترین امامزاده‌های ایران است که حرم ایشان در بخش کنِ شهر تهران قرار دارد، طبق روایات ایشان به همراه خانواده‌اشان، امام رضا (ع) را تا ایران همراهی کرده و پس از آن به این روستا پناه بردهند و در نهایت در همانجا به شهادت رسیدند، بقعه‌ی ‌امامزاده عماد الدین پدر امامزاده داوود و علاءالدین، قاسم و عقیل برادران او در آبادی‌های رندان و سنگان در دره‌های نزدیک به امامزاده داوود واقع شده است. موقعیت جغرافیایی حرم امامزاده داوود به گونه‌ای است که جاده‌ی آن بسیار زیبا و هوایش بسیار مطبوع است، به همین دلیل علاقمندان هم برای زیارت این مکان را انتخاب می‌کنند و هم برای سیاحت و لذت بردن از آب و هوا.

آدرس: استان تهران، شهر تهران، بخش مرکزی کن، جاده‌ی سولقان، حرم امامزاده داوود (ع)

کوه و گنبد طلایی

  1. امامزاده یحیی (ع)

ابوالقاسم عزالدین یحیی نام اصلیِ امامزاده یحیی است که با 15 واسطه به امام سجاد (ع) می‌رسد، این امامزاده بعد از پدرش نقابت شهرهای ری، آمل و قم را بر عهده داشته و در سال 592 هجری قمری به شهادت رسیده است. اولین حرم ایشان متعلق به زمان مغول‌ها می‌باشد و قدیمی‌ترین قسمت آن، صندوق چوبی روی مزار است که در سال 895 هجری قمری به دست 2 برادر هنرمند با اسامی استاد حسن و استاد حسین لواسانی ساخته شده است، این بنا دارای یک صحن بزرگ، ایوان، مسجد، رواق، حرم، ضریح، سرداب، سقاخانه، گنبد مخروطی شکل و... می‌باشد. در نزدیکیِ امامزاده یحیی جاذبه‌های بسیاری وجود دارد، از جمله کهنسال‌ترین درخت چنار در تهران که 900 سال عمر دارد، خانه‌ی تاریخیِ مهر انگیز، خانه‌ی تاریخیِ وزیر مختار فرانسه، خانه‌ی فخر الملوک و...، بیشتر افرادی که به زیارت امامزاده یحیی می‌روند از این جاذبه‌ها نیز دیدن می‌کنند.

آدرس: استان تهران، شهر تهران، خیابان 15 خرداد، حرم امامزاده یحیی (ع)

امامزاده با گنبد مخروطی شکل و چند درخت

  1. امامزاده جعفر (ع)

نام اصلی امامزاده جعفر، جعفر الخواری است که از پسران امام موسی کاظم بوده و برادر امام رضا می‌باشد، این امامزاده از یاری دهندگان امام رضا بود و زمانی که امام هشتم به ایران آمد امامزاده جعفر نیز با کاروانی از خانواده و نزدیکانش راهی ایران شد، اما در میانه‌های راه سربازان مامون به آن‌ها حمله کرده و ایشان را مجروح نمودند. امامزاده جعفر خود را به پیشوا رساند و در منزل یکی از شیعیان پنهان شد، اما همانجا وفات یافت و پیکرش را در قبرستان شهر دفن کردند. اولین بقعه برای امامزاده جعفر در زمان شاه طهماسب صفوی ساخته شد، به مرور در دوره‌های مختلف قسمت‌هایی از این حرم بازسازی یا بخش‌هایی به آن اضافه شد. ارزش امامزاده جعفر در بین مردم استان تهران بسیار زیاد است و ایشان برای این امامزاده احترام فراوانی قائل هستند، در حرم امامزاده جعفر بخش‌های زیادی مثل کتابخانه، زائر سرا، صحن، ایوان، سالن تشریفات، دارالشفا، نقاره خانه، دارالضیافه و... وجود دارد، افراد معروفی مانند جنید رازی و شهید مصطفی اردستانی در صحن حرم دفن شده‌اند، بازار سنتی پیشوا یکی از جاذبه‌های این شهرستان است که یک سمت آن به حرم امامزاده جعفر می‌رسد.

آدرس: استان تهران، شهرستان پیشوا، شهیدگاه، خیابان امام خمینی، خیابان امامزاده جعفر، حرم امامزاده جعفر (ع)

گنبد فیروزه ای یک حوض و چند کبوتر

  1. امامزاده زید (ع)

امامزاده زید یکی از امامزاده‌های شناخته شده در تهران است که حرم او در بازار تهران قرار دارد، از زندگی، دلیل سفر و نحوه‌ی وفات ایشان اطلاعات زیادی در دسترس نیست اما طبق نوشته‌ای که روی صندوق چوبی مزار امامزاده قرار گرفته، نسب ایشان به امام سجاد (ع) می‌رسد. اولین حرم ایشان در دوره‌ی صفویه بنا شد، در زمان فتحعلی شاه این حرم به طور کامل تخریب و حرم جدیدی جایگزین آن گردید. این حرم حدود 14 هزار متر مربع مساحت دارد و دارای صحن، تعدادی حجره، ایوان، حوضی مستطیل شکل وسط حیاط، ضریح، گنبد و... می‌باشد. مقبره‌ی لطفعلی خان زند در یکی از اتاق‌های حرم واقع شده و سنگی سفید بر روی آن قرار دارد، حرم امامزاده زید که جزء زیباترین اماکن مذهبی تهران است بین ساعات 9 صبح تا بعد از نماز مغرب باز می‌باشد.

آدرس: استان تهران، شهر تهران، خیابان پاچنار، خیابان بازار کفاش‌ها، خیابان بازار خیاط‌ها، امامزاده زید (ع)

امامزاده و مردی کنار حوض

  1. امامزاده عبدالله (ع)

امامزاده عبدالله امامزاده‌ای معروف در شهر ری است که ملقب به ابیض بوده و نسبش به امام زین االعابدین برمی‌گردد، این امامزاده در قم به دنیا آمده و در شهرری وفات یافت. اولین بقعه برای ایشان در زمان صفویه بنا گردید، حجره‌های اطراف صحن دارای معماری عصر پهلوی هستند و سال‌هاست که از آن‌ها به عنوان مقبره‌ی خانوادگی استفاده می‌شود. گورستان اطراف حرم یکی از گورستان‌های مهم شهر تهران است که مشاهیر زیادی همچون سید علی حائری، طغرل افشار، میرزا محمد حسین سیفی قزوینی (عماد الکتاب)، عبدالله باقری، یدالله سحابی و... در آن مدفون هستند. این حرم دارای صحن، رواق و ضریح است و 4 ایوان دارد که 3 تای آن‌ها بسته است و به عنوان مسجد استفاده می‌شوند و تنها ایوان شرقی باز است.

آدرس: استان تهران، شهرستان ری، بخش مرکزی شهرری، خیابان فدائیان اسلام، سه راه ورامین، حرم امامزاده عبدالله (ع)

امامزاده آسمان ابر و درخت

  1. امامزاده قاضی الصابر (ع)

ابوالقاسم علی ابن محمد ملقب به قاضی الصابر یکی از نوادگان امام زین العابدین (ع) است که در ده ونک تهران به دنیا آمد، او از عالمان و فقهای زمان خود بود و خانه‌اش محلی برای پاسخ دادن به سوالات علمی و دینیِ مردم. ایشان حدود 890 سال قبل وفات پیدا کرده و در همان محل زندگی‌اشان دفن می‌شوند، تا زمان ناصر الدین شاه این مکان مخروبه بود، در زمان او حرم را بازسازی کردند، از سال 1377 حرم بازگشایی و محل عبادت و زیارت عاشقان اهل بیت شده است. اولین بنای حرم از خشت و گل است و بیش از 700 سال قدمت دارد، این بنا در دوره‌ی ناصر الدین شاه به صورت آجری مرمت شد، از بخش‌های مختلف این حرم می‌توان به صحنی کوچک، رواقی دنج، ضریح زیبا و... اشاره کرد، حرم امامزاده قاضی الصابر امروزه محلی برای انجام مراسم‌های مذهبی می‌باشد.

آدرس: استان تهران، شهر تهران، میدان ونک، خیابان شیخ بهایی شمالی، میدان شیخ بهایی، خیابان ده ونک، میدان ده ونک، خیابان شهید مجیدپور، کوچه‌ی امامزاده، حرم امامزاده قاضی الصابر (ع)

امامزاده آسمان و چند زائر

  1. امامزادگان عینعلی و زینعلی (ع)

امامزادگان عینعلی و زینعلی دو برادر از فرزندان امام سجاد (ع) بودند که حدود 1200 سال پیش به ایران آمده، به شهادت رسیده و در محله‌ی ده پونک به خاک سپرده شدند، این دو برادر سن کمی داشتند و به گفته‌ی مردم محلی به دست میرابی به نام علی عمران به شهادت رسیدند. اولین حرم برای این دو امامزاده در زمان فتحعلی شاه ساخته شد، بنای امروزی را ناصر فرمانفرما بنا کرد، ساختمان حرم در مرکز حیاطی بزرگ که پر از درختان کهنسال و قطور چنار است، قرار دارد، این بنا از بیرون به شکل مربع و از داخل به شکل 8 ضلعی است و در ابتدا ضریحی چوبی داشته که در سال 1380 ضریح جدیدی جایگزین آن شده است. در صحن امامزاده قبرستانی ایجاد شده، خدماتی مانند درمانگاه طب سنتی، باشگاه فرهنگی ورزشی، صندوق قرض الحسنه و... نیز در این صحن وجود دارد و در روزهای خاص مراسم‌های جشن یا عزاداری در آن برگزار می‌گردد.

آدرس: استان تهران، شهر تهران، بزرگراه شهید اشرفی اصفهانی، بالاتر از چهار راه پونک، بلوار پونک، کوچه‌ی امامزاده، حرم امامزادگان عینعلی و زینعلی (ع)

تابلوی امامزاده و درب آهنی

  1. امامزاده پنج تن

امامزاده 5 تن محل دفن 5 امامزاده است، حسین، محمد و سالم از نوادگان امام موسی کاظم، عبدالرحیم از نوادگان امام صادق و صائم از نوادگان امام حسن، هر 5 نفر از شخصیت‌های بزرگ و معصوم بوده‌اند و طبق روایت محلی‌ها، حدود 300 تا 400 سال پیش مزارشان در خواب به شخصی به نام مشهدی عباس نشان داده شده است، پس از آن اهالی روستا اتاقکی دور تا دور قبرها ایجاد کردند. بنای اصلی امامزاده در زمان قاجار ساخته و در سال 1376 بازسازی شده است، بقعه 4 گوش است و گنبدی زیبا دارد، داخل حرم نیز با آینه کاری و کاشی کاری تزئین شده است. پیرامون حرم قبرستانی قرار دارد که افراد سرشناسی مانند خانم پریرخ دادستان مادر مشاوره‌ی ایران در آن مدفون هستند، حرم امامزاده 5 تن نه تنها مکانی زیارتی، بلکه به دلیل آب و هوای مساعد محلی برای تفریح نیز می‌باشد.

آدرس: استان تهران، شهر تهران، لویزان، خیابان فرشادی، بین بهشتی و بنفشه، حرم امامزاده پنج تن (ع)

چهار گلدسته ی امامزاده

در این مقاله تعدادی از امامزاده‌های معروف تهران را به شما معرفی کردیم و توضیحاتی در مورد آن‌ها ارائه دادیم، تعداد امامزاده‌های تهران خیلی زیاد است و شهروندان تهرانی برای گرفتن آرامش، رسیدن به حاجات و انجام مناسک مذهبی به آن‌ها مراجعه کرده و توسل می‌جویند.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید