دره‌ی رنگین کمان هرمز قشم | رنگین کمان را بر روی زمین مشاهده کنید
ضحا اکبری 1401/09/13 1089 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

قشم یکی از زیباترین شهرهای ایران است که در سال‌های اخیر به مقصدی پرطرفدار در میان گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شده است، دلیل این علاقه‌ی گردشگران به قشم، علاوه بر امکان خرید هر کالایی با قیمت مناسب، زیباییِ بی حد و حصرِ طبیعتِ این جزیره است، طبیعتی که در هر گوشه از آن می‌توان نشانی از قدرت خداوند را مشاهده کرد. طبیعت قشم هر چه که بخواهید دارد، از دریا و کوه گرفته تا جنگل و ژئو پارک‌هایی با گونه‌های جذاب جانداران، اما آنچه ما قصد داریم در این مقاله در موردش صحبت کنیم، دره‌ای جادویی و شگفت انگیز است به نام دره‌ی رنگین کمان، دره‌ی رنگین کمان از جمله جاذبه‌های بسیار محبوب قشم به شمار می‌رود که همه ساله هزاران توریست از قسمت‌های مختلف آن بازدید می‌کنند. اگر به طبیعت بکر و دست نخورده علاقه دارید، یا تصمیم دارید به قشم سفر کرده و می‌خواهید با جاذبه‌هایش آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

همچنین می‌توانید برای مشاهده اطلاعات و خرید آنلاین تور هرمز وارد صحه "تور هرمز" شوید.

دره‌یِ رنگین کمانِ قشم

دره‌یِ رنگین کمانِ قشم

دره‌یِ رنگین کمانِ قشم

جزیره‌ی هرمز یکی از جزایر مهم و زیبای ایران است که در استان هرمزگان و در جنوب شرقیِ بندر عباس قرار دارد، این جزیره جاذبه‌های بسیار زیادی دارد که شگفت انگیزترینِ آن‌ها دره‌ی رنگین کمان است. دره‌ی رنگین کمان در جنوب غربیِ جزیره‌ی هرمز واقع شده، این دره یکی از شاهکارهای خلقت می‌باشد و خود را به حق در میانِ عجایب جزیره‌ی هرمز جا داده است. گشت و گذار در دره‌ی رنگین کمان و راه رفتن روی خاک نرم و رنگارنگش می‌تواند یکی از بهترین حس‌ها باشد که در نقاط انگشت شماری از جهان می‌توان آن را تجربه کرد.

دره‌یِ رنگین کمانِ قشم

دره‌یِ رنگین کمانِ قشم

آب و هوا و بهترین زمان سفر به دره‌یِ رنگین کمانِ قشم

آب و هوای دره‌ی رنگین کمان به دلیل قرار گرفتن در جنوب ایران و در منطقه‌ای کم باران، گرم و شرجی است، در فصول بهار و تابستان گرمای هوای این منطقه به شدت بالاست، به طوری که معمولا کسی در این فصل‌ها به قشم سفر نمی‌کند. اما برعکس پاییز و زمستان هوای این جزیره فوق العاده است، آنقدر مطبوع که می‌توان به ورزش‌های آبی در سواحل پرداخت. بنابراین از نظر آب و هوا نیمه‌ی دوم سال بهترین زمان سفر به دره‌ی رنگین کمان می‌باشد.

دره‌یِ رنگین کمانِ قشم

دره‌یِ رنگین کمانِ قشم

ویژگی‌های دره‌یِ رنگین کمانِ قشم

خاک جزیره‌ی هرمز از مواد آتشفشانی و طی میلیون‌ها سال تشکیل شده است، دره‌ی رنگین کمان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های این جزیره است که با خاک رنگارنگ خود گردشگران بسیاری را به این منطقه فرامی‌خواند. در این منطقه میلیون‌ها سال پیش کوه‌های آشتفشانی بزرگی وجود داشته که فعال هم بوده‌اند، سنگ‌های باقی مانده از این کوه‌ها طی این سال‌ها پودر شده و به خاکی گرانبها تبدیل شده است. در خاک دره‌ی رنگین کمان بیش از هفتاد رنگ قابل مشاهده و تشخیص است، رنگ‌های زرد، قرمز، نارنجی، صورتی، سبز، طلایی و...، اکسید آهن و ترکیبات رسوبی، رنگ‌های نقره‌ای و سیاه را نیز در این خاک پدید آورده است. در دره‌ی رنگین کمان سنگ‌هایی که در آن‌ها فلز وجود دارد یافت می‌شود، این سنگ‌ها 3 نوع هستند و نامشان اولیژیست، هماتیت و مگنتیت می‌باشد، البته نوعی سنگ فلزی طلایی رنگ به نام پیریت نیز در این منطقه وجود دارد که به چشم شیطان معروف است. صخره‌های اطراف این دره همه از جنس مواد معدنی و آتشفشانی هستند، این صخره‌ها دیواره‌هایی هزار رنگ را ایجاد کرده‌اند که می‌توان ساعت‌ها به آن خیره شد و حتی پلک هم نزد. در دره‌ی رنگین کمان دو سنگ بسیار بزرگ وجود دارد که وقتی به آن نگاه می‌کنید انگار دو دست را می‌بینید که به سمت خدا دراز شده‌اند، هنگام بارندگی آب باران از میان این سنگ عبور کرده، به گودال زیر آن ریخته و تا مدت‌ها در آن باقی می‌ماند. خاک این دره علاوه بر زیبایی و جذب توریست کاربردهای دیگری هم دارد، برای مثال از آن در تولید دارو یا ساخت رنگِ نقاشی استفاده می‌کنند، همچنین برخی قسمت‌های این خاک خوراکی هستند و می‌توان آن را به عنوان ادویه در پخت غذا به کار برد.

دره‌یِ رنگین کمانِ قشم

دره‌یِ رنگین کمانِ قشم

دلیل نامگذاریِ دره‌یِ رنگین کمانِ قشم

به دره‌ی رنگین کمان که وارد می‌شوید، دنیایی از رنگ‌های جذاب و دیدنی را می‌بینید، رنگ‌هایی که خاک سرد را به رنگین کمانی هزار رنگ بر روی زمین تبدیل کرده‌اند. ترکیبات آتشفشانی، رنگ‌های سرخ ، زرد، سبز و... و مواد معدنی رنگ‌های نقره‌ای و مشکی را به وجود آورده‌اند. دلیل نامگذاریِ این دره همین است، اینکه با ورود به آن به جای دیدنِ رنگین کمان در آسمان، آن را روی زمین و در میان خاکی مشاهده می‌کنید که بی نهایت ارزشمند است.

دره‌یِ رنگین کمانِ قشم

دره‌یِ رنگین کمانِ قشم

مسیر دسترسی به دره‌یِ رنگین کمانِ قشم

برای اینکه به جزیره‌ی هرمز رفته و از دره‌ی رنگین کمان بازدید کنید، ابتدا باید خود را به قشم یا بندر عباس برسانید، هواپیما بهترین وسیله برای رفتن به این دو شهر است. اگر بخواهید از بندر عباس به جزیره‌ی هرمز بروید، باید در این شهر به اسکله‌ی شهید حقانی رفته و با یکی از شناورهای آن که در چند ساعت مختلف از بندر عباس به هرمز می‌روند، خود را به این جزیره برسانید. اگر مقصد سفرتان قشم بود و خواستید از این شهر به هرمز بروید، اول باید خود را به اسکله‌ی شهید ذاکری رسانده، بلیط شناور تهیه کرده و با این وسیله به جزیره‌ی هرمز بروید. هنگامی که به جزیره‌ی هرمز رسیدید، می‌توانید با موتورهای 3 چرخی که در همه جای این جزیره هستند به بازدید از تمام قسمت‌های جزیره از جمله دره‌ی رنگین کمان بپردازید.

آدرس: استان هرمزگان، جنوب غربیِ جزیره‌ی هرمز، دره‌ی رنگین کمان

دره‌یِ رنگین کمانِ قشم

دره‌یِ رنگین کمانِ قشم

چگونگی اقامت در دره‌یِ رنگین کمانِ قشم

دره‌ی رنگین کمان به سواحل جزیره‌ی هرمز نزدیک است، اگر به اصول کمپینگ آشنا هستید، می‌توانید شب را در نقطه‌ای امن از یکی از سواحل این جزیره به صبح برسانید. اما در برخی زمان‌ها به گردشگران اجازه‌ی اقامت در کنار سواحل را نمی‌دهند، در این مواقع یا باید با شناورها به قشم یا بندر عباس برگردید، یا اینکه شب را در یکی از اقامتگاه‌های جزیره‌ی هرمز بمانید، اقامتگاه‌هایی مانند هتل ساحل سرخ، اقامتگاه چندل و بوم گردیِ چوک.

دره‌یِ رنگین کمانِ قشم

دره‌یِ رنگین کمانِ قشم

نکاتی که باید هنگام بازدید از دره‌ی رنگین کمان رعایت کرد:

  • دره‌ی رنگین کمان یکی از شاهکارهای طبیعت است که مشابه آن در دنیا به تعداد بسیار کم وجود دارد، بنابراین هنگام بازدید از این مکان سعی کنید به طبیعت احترام گذاشته و به هیچ عنوان آن را آلوده نکنید.
  • لطفا پس از بازدید از این مکان زیبا و در هنگام بازگشت، خاک آن را به عنوان یادگاری برندارید، این خاک سرمایه‌ی ملی است و تجدید پذیر نمی‌باشد.
  • در هنگام بازدید از دره‌ی رنگین کمان سعی کنید لباسی راحت بپوشید که رنگ آن روشن نباشد، رنگ خاک این دره روی لباس‌ها باقی می‌ماند.
  • اگر برایتان مقدور بود از دستفروش‌هایی که در این منطقه صنایع دستی می‌فروشند خرید کنید، با این کار به معاش بومیان منطقه کمک می‌کنید.
  • برخی افراد، خاک دره‌ی رنگین کمانی را جمع کرده و در شیشه‌هایی می‌فروشند، لطفا این خاک را نخرید تا مانع تخریب این دره و از بین رفتن خاکِ آن شوید.

در این مقاله شما را با دره‌ی رنگین کمان که در جزیره‌ی هرمز قشم قرار دارد آشنا کردیم و ویژگی‌ها و مشخصاتش را برایتان بازگو نمودیم، چنانچه تصمیم داشتید به قشم سفر کرده و از جاذبه‌های بی پایانش از جمله دره‌ی رنگین کمان دیدن کنید، می‌توانید از صفحه‌ی تورهای قشمِ کایت یکی را به دلخواه انتخاب نموده و سفری جذاب را آغاز نمایید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید