کاروانسرای وکیل | معرفی کامل کاروانیکای کرمان را اینجا بخوانید!
ضحا اکبری 401/08/23 2160 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


در گذشته سفر مثل امروز ساده نبود، گاهی افراد برای رسیدن به مقصد، چند روز در راه بودند و باید برای استراحت و محافظت از خود در مقابل راهزنان، شب‌ها را در محل امنی سپری می‌کردند. به همین دلیل کاروانسراها شکل گرفتند، این مکان‌ها در نقاط مختلف ایران ساخته شدند تا مسافران خستگی سفر را در آن‎‌ها از تن به در کنند، اما کم کم به محلی برای خرید و فروش اجناس تبدیل شدند و افراد کالاهایی را که از شهرهای دیگر با خود آورده بودند، در کاروانسراها به فروش می‌رساندند. امروز می‌خواهیم به کرمان برویم، جایی که در گذشته یکی از شهرهای مهم و پر رفت و آمد ایران به شمار می‌رفته و کاروانسراهای بسیاری در آن ساخته شده است. بزرگ‌ترین کاروانسرای کرمان، کاروانسرای وکیل این شهر است، با ما به بازدید از این مکان تماشایی بیایید تا هم زیبایی‌هایش را بهتر ببینید و هم با ویژگی‌های جذابش آشنا شوید.

کاروانسرای وکیل کرمان

کاروانسرای وکیل کرمان حدود 170 سال پیش و در دوره‌ی قاجار بنا گردید، ساخت این مکان به دستور والیِ وقت کرمان یعنی اسماعیل خان نوری وکیل الملک، آغاز شد و به وسیله‌ی پسرش مرتضی قلی خان وکیل الملک پایان یافت. کاروانسرای وکیل کرمان، بزرگ‌ترین کاروانسرای این شهر و از بزرگ‌ترین سراهای درون شهری کرمان است که در دل شهر و در بافت تاریخی آن واقع شده و به اماکنی نظیر حمام وکیل، بازار وکیل، مسجد وکیل، مجموعه‌ی گنجعلی خان و... نزدیک می‌باشد، میدان جدید مشتاق در شرق و میدان‌های ارگ و گنجعلی خان در غرب این کاروانسرا واقع شده‌اند. کاروانسرای وکیل مستطیلی به ابعاد 88 در 84 متر است، حدود 6 هزار متر مربع مساحت دارد و معماری آن از جمله شاهکارهای دوره‌ی قاجار به شمار می‌رود. گچ کاری‌ها، کاربندی‌ها، مقرنس کاری‌ها، کاشی کاری‌ها، آجر کاری‌ها، پنجره‌های ارسی با شیشه‌های رنگی و سایر شاخصه‌های معماریِ این اثر بسیار زیبا و دیدنی است، کاروانسرا دارای 3 درب ورودی است که 2 تا از آن‌ها به بازار وکیل باز می‌شوند، این درب‌ها از زیباترین قسمت‌های بنا می‌باشند. اما مهم‌ترین و جذاب‌ترین بخشِ کاروانسرای وکیل، بادگیر بلند و برج ساعت آن است، این دو قسمت نه تنها در این کاروانسرا معروفند بلکه به نمادهایی برای شهر کرمان هم تبدیل شده‌اند. کاروانسرای وکیل دو طبقه است، از 110 حجره‌ی این کاروانسرا 80 باب در طبقه‌ی‌ اول و 30 باب در طبقه‌ی دوم قرار دارند. در ابتدا از برخی حجره‌های این کاروانسرا برای خرید و فروش ادویه‌هایی که از هندوستان وارد می‌شدند و از برخی دیگر به عنوان انبار استفاده می‌شد و در حیاط آن بازارهای محلی و فصلی برپا می‌گردید، پس از مدتی پارچه فروشی نیز به مشاغل کاروانسرا اضافه شد، حجره‌های طبقه‌ی اول انبار و تجارت خانه و حجره‌های طبقه‌ی دوم محل خرید و فروش اجناس بود. کاروانسرای وکیل تا دهه‌ی 50 نیز فعال بود ولی با گسترش شهر و تغییر سبک زندگی کم کم از فعالیتش کاسته شد تا جایی که به صورت کاملا متروک درآمد.

بوتیک هتل کاروانیکای کرمان

کاروانسرای وکیل کرمان تا سال‌ها متروک و بلا استفاده مانده بود تا اینکه مسئولان در سال 1396 تصمیم گرفتند آن را بازسازی کرده و کاربری‌اش را تغییر دهند. در پیِ این تصمیم، مسئولیت بازسازی و احیای کاروانسرا به بخش خصوصی واگذار و هتل، به عنوان کاربریِ جدید آن انتخاب شد، این هتل با نام کاروانیکا افتتاح شد و برای اقامتِ مسافران مهیا گشت. هتل کاروانیکا 57 باب واحد اقامتی دارد که تعدادی از آن‌ها در طبقه‌ی اول و تعدادی در طبقه‌ی دوم هستند، واحدهای طبقه‌ی دوم تراسی بزرگ دارند که رو به حیاط هتل است. هتل کاروانیکا با 140 تختخواب یکی از زیباترین هتل‌های کرمان محسوب شده و با امکانات فراوان، خدمات فوق العاده و حس زندگی در گذشته، قطعا سفری خاطره انگیز را برای میهمانان خود رقم خواهد زد.

امکانات و خدمات بوتیک هتل کاروانیکای کرمان

هتل کاروانیکای کرمان به تازگی بازسازی شده و از امکانات و خدمات فراوانی برخوردار است، هتل دارای یک رستوران است که 160 نفر ظرفیت دارد، ضمن اینکه یک رستوران سنتی نیز دارد، پارکینگ هتل هم به صورت رایگان به میهمانان خدمات می‌دهد. در لابیِ هتل اینترنت رایگان نامحدود در دسترس میهمانان قرار می‌گیرد، لابی بسیار زیباست و 65 نفر ظرفیت دارد. در هتل کاروانیکا شربت خانه‌ای وجود دارد که می‌توان انواع دمنوش و شربت‌های خوشمزه را در آن سفارش داد، همچنین هتل یک کافی شاپ دارد که میهمانان می‌توانند در آن میان وعده‌های خوش طعم نوش جان کنند. از جمله خدمات و امکانات هتل کاروانیکا می‌توان به پذیرش 24 ساعته، خدمات خانه داری، خود پرداز، اتاق جلسات، غرفه‌ی صنایع دستی، آسانسور، نماز خانه، خدمات خشک شویی، تاکسی سرویس، اتاق چمدان، فضای سبز، سالن ورزشی، خدمات تهیه‌ی بلیط و... اشاره کرد.

واحدهای اقامتی بوتیک هتل کاروانیکای کرمان

بوتیک هتل کاروانیکای کرمان، دارای 57 باب واحد اقامتی است که هر کدام مشخصات و ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند، این اتاق‌ها به سبک سنتی طراحی و با وسایل چوبی دکور شده‌اند، در ادامه به توضیح هر یک از این واحدها می‌پردازیم:

  • اتاق‌های یک تخته: هتل کاروانیکای کرمان 6 باب اتاق یک تخته دارد، این اتاق با صبحانه است و نفر اضافی ندارد.
  • اتاق‌های 2 تخته‌ی توئین: در هتل کاروانیکا 6 باب اتاق 2 تخته‌ی توئین وجود دارد، این اتاق‌ها 2 تخت تک نفره دارند و ظرفیت نفر اضافی ندارند.
  • اتاق‌های 2 تخته‌ی دبل: تعداد اتاق‌های 2 تخته‌ی دبل هتل کاروانیکا، 14 باب است، در این اتاق‌ها یک تخت دبل کینگ قرار دارد و صبحانه روی اتاق است.
  • اتاق‌های 3 تخته: 14 باب اتاق 3 تخته در هتل کاروانیکا برای میهمانان فراهم شده است، این اتاق‌ها یک تخت دبل کینگ و یک تخت سینگل دارند.
  • اتاق‌های 4 تخته: در اتاق‌های 4 تخته‌ی هتل کاروانیکا، یک تخت دبل کینگ و 2 تخت سینگل قرار داده شده است، تعداد این اتاق‌ها 6 باب می‌باشد.
  • کانکت روم: یک کانکت روم در هتل کاروانیکا وجود دارد (کانکت روم‌ها در واقع 2 اتاق هستند که از طریق یک درب با هم ارتباط دارند)، ظرفیت این اتاق 5 نفر است و دارای 2 تخت دبل و یک تخت سینگل می‌باشد.
  • سوئیت گنجعلی خان: 4 باب سوئیت گنجعلی خان در هتل کاروانیکا تعبیه شده، این سوئیت‌ها تک خواب هستند، ظرفیتشان 2 نفر است و دارای یک تخت دبل کینگ در اتاق می‌باشند.
  • سوئیت رویال بی بی خاتون: سوئیت‌های رویال بی بی خاتون 2 اتاق خواب دارند، در هر اتاق یک تخت دبل قرار دارد و یک تخت سینگل هم در نشیمن به چشم می‌خورد، ظرفیت سوئیت‌های بی بی خاتون کاروانیکا، 4 نفر و تعداد آن‌ها در هتل 5 باب می‌باشد.
  • سوئیت رویال لاله خاتون: لوکس‌ترین واحد اقامتیِ هتل کاروانیکای کرمان، سوئیت‌های رویال لاله خاتون هستند، این سوئیت‌ها 3 اتاق خواب دارند، ظرفیت آن‌ها 8 نفر است و در اتاق‌ها 2 تخت دبل و 3 تخت سینگل وجود دارد، تعداد سوئیت‌های رویال لاله خاتونِ هتل کاروانیکا یک باب می‌باشد.

امکانات واحدهای اقامتی بوتیک هتل کاروانیکای کرمان

در واحدهای اقامتیِ هتل کاروانیکای کرمان، امکانات بسیاری وجود دارد، حمام، بالکن، یخچال، مبلمان، آباژور، چای ساز، تلویزیون، کمد لباس، رخت آویز، اسپیلت، مینی بار، صندوق امانات، میز آرایش، سرویس بهداشتی فرنگی، اینترنت وای فایِ نامحدود و رایگان، روم سرویس، سیستم اطفا حریق، سیستم تهویه و... از امکانات بی شمارِ اتاق‌ها و سوئیت‌های هتل کاروانیکا به شمار می‌روند.

در این مقاله کاروانسرای تاریخی وکیلِ کرمان را به شما معرفی کرده و از تغییر کاربریِ آن به هتل برایتان گفتیم، این هتل جذاب برای میهمانان خود محیطی بسیار آرامش بخش را فراهم کرده است. چنانچه قصد داشتید به کرمان سفر کرده و در این هتل زیبا و تاریخی اقامت کنید، می‌توانید وارد سایت ما شده و از صفحه‌ی تورهای کرمان کایت بازدید نمایید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید