سوغاتِ عراق | از کربلا و نجف چه سوغاتی‌هایی بخریم؟
ضحا اکبری 1401/08/18 26216 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

کشور عراق، خصوصا شهرهای نجف و کربلا یکی از مقاصد اصلی سفرهای ایرانیان به شمار می‌رود، وجود بارگاه امامان معصوم مانند حضرت علی (ع)، امام حسین (ع) و... سبب شده که همه ساله افراد بسیاری بخواهند که خود را به عراق برسانند، در این میان ایرانی‌ها بخاطر علاقه‌ی بسیاری که به ائمه دارند جزء مسافران همیشگی عراق هستند. یکی از کارهای لذتبخش در هر سفری، خرید سوغات و هدیه دادنِ آن به عزیزانمان می‌باشد، در این مقاله تصمیم داریم در مورد سوغاتی‌هایی که می‌توان از عراق تهیه کرد حرف بزنیم، سوغاتی که برخی خوراکی و خوشمزه و برخی دیگر صنایع دستی هستند. تا پایان مقاله همراه ما باشید تا سوغات معروف کشور عراق را به شما معرفی کرده و اطلاعاتی در مورد آن‌ها در اختیارتان قرار دهیم.

همچنین می‌توانید برای مشاهده اطلاعات و قیمت تور کربلا و نجف وارد صفحه "تور کربلا" شوید.

رطب

یکی از مهم‌ترین و مشهورترین سوغات عراق خرمای این کشور است، خرمای عراق 3 نوع دارد: خشک، تر و به هم چسبیده. هریک از این خرماها طعم مخصوص به خود را دارد و می‌تواند سوغاتی عالی برای تمام سلیقه‌ها باشد.

مُهر، تسبیح و تربت کربلا

بدون شک تربت کربلا و مُهر و تسبیح، مهم‌ترین سوغات این شهر به شمار می‌رود، شیعیان جهان خاک کربلا را مقدس می‌دانند، به همین دلیل از تربت آن به عنوان تبرک و از مُهرش برای خواندنِ نماز استفاده می‌کنند. امام صادق (ع) می‌فرمایند: "سجده کردن بر تربت حسین، حجاب‌های هفت گانه را از بین می‌بَرد."

سجاده

در کربلا انواع سجاده و جانماز با طرح‌ها و رنگ‌های متنوع به فروش می‌رسند، این جانمازها بسیار زیبا هستند، قیمتِ مناسبی دارند و می‌توانند سوغاتیِ خوبی از این سفرِ معنوی باشند.

محصولات چرمی

شاید عجیب باشد اما یکی از معروف‌ترین سوغات شهرها کربلا و نجف، محصولات چرمی خصوصا کیف است که در انواع دستی، دوشی و بزرگ تولید می‌شوند، چرمِ به کار رفته در این محصولات کیفیت بالا و جنس قابل قبولی دارد.

دستگاه بخور عود و پودرهای معطر مخصوص آن

در خانه‌ی بیشتر عراقی‌ها دستگاه بخور عود (اسانس سوز) وجود دارد که کاربردش خوشبو و گرم کردن فضاست، پودرهایی در این دستگاه سنتی سوزانده می‌شود که از گیاهان و دانه‌های معطر به دست می‌آید.

انگشترهای نقره با نگین سنگ‌های قیمتی نجف

سنگ‌های قیمتی در کشور عراق طرفداران بسیاری دارد، خصوصا دُرِ نجف که در میان تمام مردم جهان شناخته شده است. در شهرهای عراق به خصوص نجف، انگشترهایی که رکاب نقره و نگینی از سنگ‌های ارزشمند مانند عقیق و دُر دارند، در بسیاری از فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد و علاقمندان به این انگشترها می‌توانند از میان مدل‌هایی با تنوع بالا هر کدام را که بخواهند انتخاب نمایند.

دِشداشه

یکی از لباس‌های سنتیِ مردان عراقی، دشداشه است، این لباس در واقع پیراهنی بلند است که از پارچه‌های خنک دوخته شده و تا روی قوزک پا می‌آید، پوشیدن دشداشه در بعضی از شهرهای جنوبیِ کشورمان در بین مردان مرسوم است.


پارچه

در شهرهای کربلا و نجف پارچه فروشی‌های بسیاری وجود دارد که می‌توان در آن‌ها پارچه‌هایی با کیفیت بالا و قیمت مناسب پیدا کرد. زائران به پارچه‌های چادریِ این شهرها خصوصا چادرهای رنگی علاقه‌ی زیادی دارند و این پارچه‌ها را به عنوان سوغات تهیه می‌کنند.

شیرینی (خصوصا باقلوا)

کشور عراق شیرین‌های معروف و بسیار خوش طعمی دارد، بعضی از این شیرینی‌ها در ترکیه و سایر کشورهای عربی نیز تولید می‌شود. یکی از معروف‌ترین شیرینی‌های عراقی باقلواست، خرما، دارچین و زنجبیل مواد اصلی در پخت شیرینی‌های عراقی به شمار می‌روند.

ظروفی از جنس طلا، نقره و مس

در بعضی فروشگاه‌های صنایع دستی عراق، ظروفی از جنس مس یا برنج به فروش می‌رسند که طلایی یا نقره‌ای رنگ هستند و یکی از سوغات پرطرفدار در بین زائران شهرهای مذهبیِ عراق به شمار می‌روند.

تابلوهای فلزی و چوبی

در فروشگاه‌های بسیاری در کربلا و نجف، تابلوهایی به فروش می‌رسند که از جنس چوب یا فلز بوده و بر روی آن‌ها حکاکی شده است. این تابلوها از جمله سوغات ارزشمند کشور عراق هستند، یکی از مهم‌ترین فروشگاه‌های عرضه‌ی این تابلوها، فروشگاه صنایع دستی در خیابان المتنبی می‌باشد.


نکاتی در مورد خرید از شهرهای مختلف کشور عراق

  • تعداد صرافی‌ها در کشور عراق کم است، بنابراین بهتر است قبل از سفر ارز مورد نیاز خود را تهیه کنید.
  • فروشندگان عراقی علاقه‌ی چندانی به پول ایرانی ندارند، بهتر است برای خرید از دینار استفاده کنید، البته می‌توانید قبل از خرید از فروشنده بپرسید که آیا پول ایرانی قبول می‌کند یا خیر.
  • در میانِ شهرهای عراق، کربلا مکان مناسبی برای خرید سوغاتی است، زیرا هم کیفیت اجناس بالاتر است و هم قیمت آن‌ها کمتر.
  • سعی کنید در عراق لباس و اسباب بازی نخرید، به این دلیل که بیشتر آن‌ها چینی و بی کیفیت هستند و می‌توانید با پولی که برای خریدِ آن‌ها در عراق می‌پردازید در ایران اجناس بهتری بخرید.
  • از جمله مراکز خرید مهم کشور عراق می‌توان به مرکز خرید کوثر در کربلا، مرکز خرید اسدی در کربلا، مرکز خرید الدامارچی در کربلا، مرکز خرید العفاف در کربلا و... اشاره کرد.
  • بازار سنتی کربلا، بازار یَزال کربلا، بازار سِدره‌ی کربلا، بازار امام صادق کربلا، بازار سناتور کربلا، بازار کفش کربلا، بازار آمریکاییِ کربلا، بازار الوارث کربلا، بازار امرالد کربلا، بازار الاسدیِ کربلا، بازار سید عقیلِ کربلا، بازار ماکسی کربلا و... بازارهای کشور عراق هستند که بیشترشان در شهر کربلا قرار دارند و اجناس با قیمت مناسب‌تری در آن‌ها ارائه می‌شود.

در این مقاله شما را با سوغاتی‌هایی که می‌توانید هنگام سفر به عراق بخرید به شما معرفی کرده و توضیحاتی در مورد خرید هر یک ارائه دادیم. چنانچه تصمیم دارید به عراق سفر کرده و از سوغاتی‌های این کشور برای عزیزانتان هدیه بگیرید، می‌توانید صفحه‌ی تورهای کربلا، نجف و سایر شهرهای عراق را در سایت ما مشاهده کرده و تور دلخواه خود را انتخاب نمایید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید