قلعه‌ی رایِن کرمان | تصاویر + آدرس + نکات جالب ارگ رایِن
ضحا اکبری 1401/08/11 898 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


اسم قلعه که می‌آید یاد موقعیت نظامی، جنگ و دفاع می‌اُفتیم، در روزگاران گذشته که دشمنان خارجی مدام به ایران حمله کرده و قصد تصرف بخش‌های مختلف آن را داشتند، ساخت قلعه‌های نظامیِ مستحکم یکی از راهکارهای پادشاهان برای دفاع از شهر و مردم در مقابل مهاجمان بود. در قسمت‌های مختلف ایران قلعه‌های بسیاری وجود دارد، ولی ما امروز می‌خواهیم به شهر رایِن در نزدیکی کرمان سفر کرده و ارگ راین را که در این شهر قرار دارد بهتر بشناسیم. اگر به اماکن تاریخی علاقه مندید یا تصمیم دارید در سفر به کرمان از قلعه‌ی راین دیدن کنید، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

قلعه‌ی رایِن کرمان

قلعه‌ی رایِن کرمان

قلعه‌ی راین در جنوب غربی شهر کرمان و در شهر راین قرار گرفته، فاصله‌ی این قلعه تا کرمان حدود 100 کیلومتر است و به راحتی می‌توان از کرمان به این بنای خشتی زیبا رسید. ارگ راین در دامنه‌ کوه‌های هزار واقع شده و جزء قلعه‌هایی است که در ارتفاع ساخته شده‌اند. این قلعه با 27 هزار متر مربع مساحت، پس از ارگ بم دومین بنای خشتی بزرگ دنیاست، اما با ارگ بم 2 تفاوت عمده دارد: اول اینکه خیلی از ارگ بم کوچکتر است و مصالح به کار رفته در آن نیز نسبت به ارگ بم کمتر می‌باشد، مورد دوم این است که ارگ راین در مقایسه با ارگ بم یک قلعه‌ی نوساز به حساب می‌آید! با توجه به معماری ارگ راین، زمان ساخت آن را دوره‌ی ساسانی می‌دانند، در حالی که قدمت ارگ بم به حدود 500 سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد. نکته‌ی جالب توجه در مورد قلعه‌ی راین این است که این ارگ هیچوقت به وسیله‌ی هیچ دشمنی فتح نشد، این مورد را باید مدیون معماری نظامی بی نظیر آن و دلاوری مردمانی که در آن زندگی می‌کردند دانست.

قلعه‌ی رایِن کرمان

قلعه‌ی رایِن کرمان

ویژگی‌های قلعه‌ی رایِن کرمان

قلعه‌ی راین یکی از زیباترین قلعه‌های ایران است که همان طور که قبلا اشاره شد دومین بنای خشتی بزرگ جهان می‌باشد، این قلعه در دوره‌ی ساسانیان و طبق معماری آن زمان بنا شده است. هدف از ساخت قلعه‌ی راین مقابله با حمله‌ی دشمنان و دفاع از افرادی بوده که در این قلعه زندگی می‌کردند، بنابراین آن را در ارتفاع ساخته، در اطرافش خندق‌های بزرگی حفر کرده بودند که در هنگام جنگ برای حفاظت از قلعه و در زمان آرامش برای هدایت آب باران از آن‌ها استفاده می‌شده است، 4 طرف قلعه را دیوارهای ضخیم با ارتفاع نزدیک به 10 متر احاطه کرده و 16 برج دیده بانی در دور تا دور آن به چشم می‌خورد. این قلعه تنها یک دروازه‌ی ورودی دارد که در ضلع شرقی آن قرار گرفته و معماری آن بسیار زیباست، این دروازه دارای 2 طبقه است که در طبقه‌ی دوم دریچه‌هایی برای کنترل عبور و مرور افراد مختلف تعبیه شده است. وارد قلعه که می‌شویم بازارِ آن را می‌بینیم، این بازار حجره‌های متعددی دارد که در قدیم افراد با شغل‌های مختلف در آن‌ها مشغول به کار بودند. بعد از بازار میدانی دیده می‌شود که در گذشته خبرهای مهم را در این محل به مردم داخل قلعه می‌دادند. در ارگ راین به فاصله‌ی طبقاتی توجه زیادی شده، این را می‌شود از وجود 3 نوع محله در آن حدس زد، قلعه‌ی راین دارای 3 محله‌ی حاکم نشین، اعیان نشین و عوام نشین است، حاکم شهر و خانواده‌اش  در محله‌ی حاکم نشین، مسئولان و نزدیکان به حاکم در محله‌ی اعیان نشین و مردم عادی مانند کشاورزان، آهنگرها و... در محله‌ی عوام نشین زندگی می‌کردند. این محلات با طبقه بندی و پلکان از هم جدا شده و حتی مصالح به کار رفته در هر محله نیز با محله‌ی دیگر تفاوت دارد. محله‌ی حاکم نشین در مرکز ارگ قرار دارد، بنایی 8 ضلعی که برج دیده بانی اصلی در آن واقع شده است. کوچه‌های این شهرک نظامی خیلی عریض نیستند تا هنگام حمله‌ی دشمن، حرکت آن‌ها به سمت محله‌ی حاکم نشین کُند شود، در زمان حمله نیز تمام افراد قلعه باید به سمت خانه‌ی حاکم رفته و از طریق مسیرهای مخفی که به خارج از ارگ راه داشتند، فرار می‌کردند. از قسمت‌های دیگر قلعه می‌توان اصطبل، بار انداز، آتشکده‌های دائمی و موقت، قسمت قرنطینه و... را نام برد، یکی از نکات عجیب در مورد خانه‌های موجود در قلعه این است که برخی از این خانه‌ها به صورت 2 یا 3 طبقه ساخته شده‌اند.

علت نامگذاری قلعه‌ی رایِن کرمان

برای نام قلعه‌ی راین 3 روایت وجود دارد: برخی معتقدند بخاطر وجود این قلعه در شهر راین، این نام را برای آن انتخاب کرده‌اند. برخی دیگر اعتقاد دارند که راین از ترکیب دو واژه‌ی راه و این به وجود آمده است. عده‌ای نیز بر این باورند که راین از نام رایین، سردار بزرگ و دلاورِ دوران پادشاهی اردشیر دوم گرفته شده است.

بهترین زمان سفر به قلعه‌ی رایِن کرمان

ارگ راین در منطقه‌ای کویری قرار گرفته که تابستان‌های بسیار گرم و زمستان‌های خیلی سردی دارد، بنابراین بهترین زمان سفر به این منطقه بهار و پاییز می‌باشد. هرچند قرار گیری قلعه‌ی راین در ارتفاع و نزدیک بودن آن به کوه‌های هزار باعث شده تا این قلعه آب و هوای مساعدتری نسبت به سایر قلعه‌های کویریِ ایران داشته باشد.

مسیر دسترسی به قلعه‌ی رایِن کرمان

برای رفتن به قلعه‌ی راین ابتدا باید به شهر کرمان بروید، از کرمان 2 مسیر برای رسیدن به راین وجود دارد: مسیر اول استفاده از جاده‌ی کرمان جیرفت است، در این جاده باید حدود 100 کیلومتر رانندگی کنید تا به ارگ راین برسید. مسیر دوم جاده‌ی ماهان به بم است، اگر 80 کیلومتر در این جاده رانندگی کنید به خروجی راین می‌رسید، وارد این خروجی شده به سمت کوه‌های هزار می‌روید تا زمانی که ارگ راین را ببینید، معمولا مسافران این مسیر را بیشتر دوست دارند.

آدرس: استان کرمان، شهر رایِن، انتهای خیابان درب بهشت راین، ارگ راین

وسایل لازم برای سفر به قلعه‌ی رایِن کرمان

ارگ راین در منطقه‌ای کویری واقع شده، بنابراین هنگام سفر به آن باید کرم ضد آفتاب، عینک و کلاه آفتابی، لباس گرم (برای فصول سرد)، دوربین عکاسی، پاور بانک و... به همراه داشته باشید.

چگونگی اقامت در قلعه‌ی رایِن کرمان

اگر تصمیم داشتید که شب را در نزدیکی ارگ راین بمانید 2 راه دارید: اول اینکه اگر به اصول کمپینگ در کویر آشنایی دارید، می‌توانید شب را در مکان‌های مناسب نزدیک به قلعه بمانید. دوم می‌توانید در هتل‌هایی که در نزدیکی ارگ راین قرار دارند شب را به صبح برسانید، از میان این هتل‌ها می‌توان به هتل بومگردی روشن دون، هتل بومگردی گدین، هتل جهانگردی ماهان و هتل سنتی متولی باشی اشاره کرد.

در این مقاله قلعه‌ی زیبای راین را به شما معرفی کردیم، این قلعه در شهر راین در استان کرمان قرار دارد و یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم این استان به شمار می‌رود. قرار گرفتن در دامنه‌ی کوه، آب و هوای مساعد و شگفتی‌های ارگ راین باعث شده تا این مکان در میان گردشگران از محبوبیت زیادی برخوردار باشد. برای سفر به ارگ راین و جاذبه‌های نزدیک به آن می‌توانید وارد سایت ما شده و از تورهای کایت استفاده نمایید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید