ایران مال | کامل‌ترین راهنمای مرکز تفریحی ایران مال
ضحا اکبری 1401/07/28 15171 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


شهر تهران دارای جاذبه‌های بسیاری برای گردشگران است و با وجود جمعیت زیادش و افراد بسیاری که به تهران سفر می‌کنند، باز هم برای هر سن، جنسیت و سلیقه‌ای جایی برای تفریح و گذراندن اوقات فراغت دارد. از آثار تاریخی جذاب مانند کاخ‌های مختلف گرفته تا بوستان‌های سرسبز و با طراوت، دریاچه‌ و آبشار مصنوعی، مناطق مرتفع برای کوهنوردی و البته مراکز خرید برای عاشقان خرید کردن. در این مقاله قصد داریم در مورد مجموعه‌ای صحبت کنیم که تمام فاکتورهای مهم جاذبه‌های تهران را یک جا دارد، بله قرار است در این مطلب در مورد ایران مال حرف بزنیم، جایی که می‌توانید ساعت‌ها در آن قدم زده، جذابیت‌هایش را ببینید و از دیدن آن همه زیبایی در یک مکان حیرت کنید. پس اگر شهروند تهران هستید و می‌خواهید مکان مناسبی برای سرگرمی پیدا کنید یا اهل شهرهای دیگر ایران هستید و تصمیم دارید به تهران سفر کنید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا ایران مال را بهتر بشناسید.

ایران مال

ایران مال یا بازار بزرگ ایران بزرگ‌ترین مرکز خرید خاورمیانه و یکی از 5 مالِ بزرگ دنیاست که در شهر تهران واقع شده، این مجموعه بخاطر وسعت، امکانات و تجهیزاتش در ایران و دنیا مشهور شده و افراد بسیاری علاقمندند که حداقل یک بار هم که شده از آن دیدن کنند. ایران مال در شمال غربی شهر تهران، جایی بین تهران و کرج و در نزدیکی دریاچه‌ی چیتگر ساخته شده و از نظر دسترسی نیز در جایگاه بسیار خوبی برای تمام مردم قرار دارد. مجموعه‌ی ایران مال توانست در سال 2017 عنوان برترین مال جهان را از نظر مساحت و فضاهایی که کاربردهای فرهنگی، تفریحی و خدماتی دارند از موسسه‌ی RLI (موسسه‌ی تحلیل کننده‌ی مجموعه‌های تجاری جهان) دریافت کند. ایران مال همه روزه از ساعت 10 صبح تا 10 شب باز است و روزهای تعطیل 1 ساعت بیشتر فعالیت دارد، هایپر استار مجموعه نیز از ساعت 8 و نیم صبح شروع به فعالیت می‌کند.

چگونگی ساخت ایران مال 

ایده پردازی، طراحی و ساخت ایران مال در سال 1390 آغاز شد و فاز اول آن در سال 1397 به بهره برداری رسید، فاز اول ایران مال یک میلیون و 400 هزار متر مربع مساحت دارد که 300 هزار متر مربع آن را واحدهای تولیدی و تجاری تشکیل می‌دهند. در سال 1399 فاز دوم این مجموعه افتتاح شد که مساحت آن 400 هزار متر مربع است و جمعا مساحت یک میلیون و 700 هزار متر مربعی ایران مال را تشکیل می‌دهند که این مساحت به اندازه‌ی پیاده روی در خیابان ولیعصر از میدان منیریه تا میدان تجریش است!

ویژگی‌های ایران مال

ایران مال، وسعت بسیار زیادی دارد، این مجموعه علاوه بر واحدهای تجاری، دارای بخش‌های مختلف فرهنگی، تفریحی و خدماتی می‌باشد و با ارائه‌ی خدمات به روز، سعی در ارتقای سطح فرهنگ جامعه، شناساندن هنر ایران زمین و یاد آوری تاریخ پر افتخار این مرز و بوم دارد. نمای بیرونی ایران مال دارای معماری مدرن و از سنگ و شیشه است، اما درون آن از معماری سنتی و اصیل ایرانی اسلامی برخوردار می‌باشد.

بخش‌های موجود در طبقات مختلف ایران مال

نگاه کوتاهی به بخش‌های گوناگونی که در طبقات مختلف ایران مال وجود دارد داشته باشیم:

  • طبقه‌ی همکف (G0): پارکینگ، ایستگاه تاکسی، دفاتر اداری، آب نما، مرکز تفریحی، مسجد
  • طبقه‌ی اول (G1): مرکز تفریحی، نمایشگاه خودرو، هایپر استار، پاتیناژ (پیست یخ)، باشگاه ورزشی، فود کورت
  • طبقه‌ی دوم (G2): اورژانس، باغ‌های ماهان و دیدار، کتابخانه‌ی جندی شاپور، بازارچه‌ی سنتی، کافه سینما
  • طبقه‌ی سوم (G3): فود کورت، سینما، نمایشگاه هنری، شهر بازی
  • پشت بام (RG): پارکینگ، جاده‌ی سلامتی، مرکز ورزشی، زمین اسکواش، نمایشگاه

قسمت‌های مهم و زیبای ایران مال

در مجموعه‌ی ایران مال، قسمت‌های مختلفی برای تفریح و سرگرمی خانواده‌ها، قسمت‌های فرهنگی، بخش‌های هنری و... وجود دارد، در ادامه تعدادی از پرطرفدارترین قسمت‌های این مجموعه را به شما معرفی خواهیم کرد:

  • بازارچه‌ی سنتی ایران مال (تیمچه‌ی حاج علی اکبر): بازارچه‌ی سنتی ایران مال یا تیمچه‌ی حاج علی اکبر، بازار سنتی در طبقه‌ی دوم مجموعه‌ی مدرن ایران مال است، ایده‌ی معماری این بازار از بازارهای سنتی اصفهان، تبریز و شیراز گرفته شده است و دارای تزئینات سنتی زیبا مانند کاشی کاری، گچبری، یزدی بندی، مقرنس کاری، کاربندی و... می‌باشد. بخش‌های اصلیِ بازارچه‌ی سنتی ایران مال شامل گنبد مرکزی، راسته‌ی اصلی و چهار سوق است و قسمت‌های مختلفی همچون حجره‌ها، تالار آینه، راسته‌ی بازار، شربت خانه و... بخش‌های زیبای آن را تشکیل می‌دهند. این بازار سنتی 4 سرا دارد که در هر کدام وسایل خاصی به فروش می‌رسد: سرای الماس مخصوص فروش سوغات شهرهای مختلف ایران است، سرای عقیق به وسایل و اشیای قدیمی و عتیقه تعلق دارد، در سرای زمرد فرش‌های ایرانی اصیل و دستباف به فروش می‌رسد و صنایع دستی مثل ظروف سفالی، مینا کاری، آینه کاری و خاتم کاری در سرای فیروزه که به تالار هنر و صنعت ایرانی شهرت دارد قابل خریداری می‌باشند.

  • باغ دیدار ایران مال: باغ دیدار، باغی مدرن در مجاورت بازارچه‌ی سنتی است که 14 متر ارتفاع دارد، دو طرف باغ درخت‌های پالم کالیفرنیا کاشته شده و در وسط آن آبشاری پلکانی قرار دارد که امتداد آبش از میانه‌ی باغ دیدار عبور می‌کند. روی این آب پلی شیشه‌ای تعبیه شده، سکوهای شیشه‌ای در این قسمت دیده می‌شود، سقف باغ نیز از جنس شیشه است و آجر کاری‌های گوشه و کنار باغ دیدار بیننده را به یاد معماری مناطق کویری ایران مثل یزد و کاشان می‌اندازد.

  • باغ ایرانیِ ایران مال: باغ ایرانی ایران مال باغی زیبا با معماری سنتی در این مجموعه است که معماری آن به تقلید از باغ شازده ماهان کرمان به صورت پلکانی و تخت می‌باشد، این باغ شمال ایران مال را به جنوب آن، جایی که دریاچه و آبنمای موزیکال قرار دارد متصل می‌کند و پر است از درختان و گیاهان سرسبز و زیبا. در باغ ایرانی تعدادی رستوران وجود دارد که می‌توانید در آن‌ها غذاهای خوشمزه نوش جان کرده و خستگی در کنید.

  • هایپر استار ایران مال: هایپر استار ایران مال بسیار بزرگ و پر از کالاهای مختلف با تنوع بالاست، قیمت اجناس در این هایپر مانند دیگر شُعبات آن است. در ورودی هایپر استار ایران مال، قسمتی برای کودکان تعبیه شده که در آن مربی با نقاشی روی صورت کودکان و بازی، آن‌ها را سرگرم می‌کند.
  • مسجد جامع ایران مال (مسجد حضرت رسول): مسجد جامع ایران مال، بزرگ‌ترین مسجد داخل این مجموعه است که به سبک معماری مسجد النبی ساخته شده است، این مسجد در طبقه‌ی اول قرار دارد و دارای گچبری و کاشی کاری‌های بسیار زیبا به رنگ‌های آجری، سفید، لاجوردی و فیروزه‌ای می‌باشد. گنبد مسجد جامع به تقلید از گنبد بنای حافظیه ساخته شده و 5 گنبد دارد، فرش 800 متری و دستبافی که در این مسجد وجود دارد یکی از جذاب‌ترین قسمت‌های مسجد جامع ایران مال محسوب می‌شود. علاوه بر این مسجد، 40 مسجد دیگر نیز در قسمت‌های مختلف ایران مال وجود دارد که گردشگران می‌توانند برای عبادت از هر کدام از آن‌ها استفاده کنند.
  • ایوان اشراق ایران مال: بنایی طلایی رنگ و بسیار بزرگ در ایران مال وجود دارد که به ایوان اشراق معروف است، این سازه با 25 متر ارتفاع از طبقه‌ی اول تا بام ایران مال ادامه دارد، داخلش اشیا و کالاهای خاص به فروش می‌رسد و در اطرافش تعدادی رستوران، چایخانه و کافه برای استفاده‌ی گردشگران وجود دارد.

  • شربت خانه‌ی ایران مال: در بخشی از بازارچه‌ی سنتی ایران مال، قسمتی با عنوان شربت خانه وجود دارد، قدمت شربت خانه‌ها به دوران تیموری برمی‌گردد و از آن‌ها برای دورهمی و نوشیدن شربت‌های خنک استفاده می‌شده است. شربت خانه‌ی ایران مال، یکی از قسمت‌های جذاب این مجموعه است که کاشی کاری‌های بسیار چشم نوازی دارد و می‌توان در آن انواع نوشیدنی‌های خوش طعم و گوارا را نوش جان کرد.

  • تالار آینه‌ی ایران مال: یکی از زیباترین قست‌های ایران مال، تالار آینه است که در بخشی از بازارچه‌ی سنتی واقع شده و با یک پنج دری اُرُسی به این بازارچه راه پیدا می‌کند. این مکان که برای پذیرایی از میهمانان خاص و ویژه است، دارای آینه کاری‌های زیبا و فرش‌های دستباف نفیس می‌باشد.
  • باغ کتاب ایران مال (کتابخانه‌ی جندی شاپور): کتابخانه‌ی ایران مال یکی از بزرگ‌ترین و مجهزترین کتابخانه‌های ایران است که دارای معماری کلاسیک اروپایی بوده و در آن انواع و اقسام کتاب‌های مختلف به چشم می‌خورد. در کتابخانه‌ی جندی شاپور مراسم‌های مختلف فرهنگی برگزار می‌شود و فرش دستبافی در آن قرار دارد که متراژ آن 70 هزار متر مربع است و بزرگ‌ترین فرش هندسی دنیا می‌باشد.

  • باغ ملل ایران مال: بخشی از ایران مال به عنوان باغ ملل معروف است، در این قسمت رستوران‌هایی وجود دارد که در آن‌ها همه چیز بر اساس معماری کشورهای مختلف دنیا درست شده و گردشگران می‌توانند در قسمت مخصوص به هر کشور، غذای مختص آن کشور را نیز نوش جان کنند.

  • مراکز خرید ایران مال: در ایران مال هزاران واحد تجاری وجود دارد که می‌توانید هر چیزی لازم داشتید در آن‌ها تهیه کنید، این مراکز همه چیز دارند، از کالاهایی با برندهای روز دنیا گرفته تا اجناس ایرانی. از جمله وسایلی که در این واحدهای تجاری به فروش می‌رسند می‌توان به لوازم ورزشی، پوشاک، لوازم خانگی، وسایل الکترونیکی، جواهر، ساعت، کفش، وسایل چرمی، دکوراسیون منزل، لوازم سلامت و زیبایی، محصولات فرهنگی و... اشاره کرد.
  • پردیس سینمایی ایران مال: در غرب ایران مال یک پردیس سینمایی کامل و مجهز وجود دارد که دارای 12 سالن نمایش می‌باشد، 9 سالن عمومی و 3 سالن ویژه. این سینماها دارای بالاترین کیفیت صدا و تصویر بوده و گنجایش آن بیش از 1800 نفر است.
  • هتل ایران مال: هتل ایران مال، ساختمانی بزرگ است که 123 هزار متر مربع مساحت دارد، دارای 18 طبقه است و تعداد اتاق‌هایش 359 عدد می‌باشد. این هتل 5 ستاره از امکانات بسیار زیادی برخوردار است که از میان آن‌ها می‌توان حمام ترکی، سونا، جکوزی، استخر، اسپا، سالن ماساژ، رستوران ملل، آمفی تئاتر، اتاق جلسه و... را نام برد.

  • رستوران‌های ایران مال: مسلما مجموعه‌ای به این بزرگی تعداد زیادی رستوران دارد، رستوران‌های ایران مال بسیار متنوع و متعدد هستند و تعدادی از آن‌ها عبارتند از: رستوران ساج با غذای دریایی، رستوران قریشی با غذاهای خوش طعم ایرانی، رستوران لبنانی ام شریف، رستوران باغ ایرانی، رستوران ایرانیِ هانی و رستوران سلف سرویس قریشی.

  • فست فودهای ایران مال: در ایران مال می‌توانید خوشمزه‌ترین فست فودهای ایران را بخورید، فست فود مانچ باکس و فست فود فریکادل در طبقه‌ی سوم، دو تا از فست فودهای معروف این مجموعه هستند.
  • کافه‌های ایران مال: در ایران مال تعداد زیادی کافه وجود دارد که با تم‌های گوناگون هر فردی را با هر سلیقه‌ای راضی می‌کنند، کافه کاپوچینو، کافه لانژ سینما، کافه ورزش، کافه سینما، کافه کتاب، کافه دیدار و شربت خانه تعدادی از کافه‌های مهم ایران مال هستند.
  • شهر بازی ایران مال: شهر بازی ایران مال یکی از مجهزترین شهر بازی‌های ایران است که می‌تواند برای تمام اعضای خانواده سرگرم کننده باشد، در این شهر بازی امکاناتی مانند پیست قایق‌های ضربه‌ای، سالن‌های نمایش ویژه‌ی کودکان، بازی‌های لیزری و ترن هوایی در فضای بسته وجود دارد، ضمن اینکه می‌توان در قسمت‌هایی از شهر بازی مراسم‌هایی مانند جشن تولد، مسابقات مختلف و... برگزار کرد.
  • مجموعه‌ی ورزشی ایران مال: ایران مال یک مجموعه‌ی ورزشی دارد که گردشگران می‌توانند در کنار خرید و تفریح از قسمت‌های متنوع آن استفاده کنند، در این مجموعه‌ی ورزشی قسمت‌هایی مانند کلینیک پزشکی ورزشی، مرکز آمادگی جسمانی، جاده‌ی سلامت، مرکز بولینگ، استخر، سالن اسپا، زمین اسکواش و... برای ورزش، سلامتی و تفریح افراد وجود دارد.
  • هِلی پد ایران مال: هلی پد محلی برای استقرار، پرواز یا فرود بالگرد در ساختمان‌های مرتفع است، ایران مال هلی پدی در شمال شرقی‌اش دارد که مساحت آن 26 متر مربع است و از ویژگی‌های جذابش می‌توان به سامانه‌ی گرمایش خودکارِ آن اشاره کرد.
  • پاتیناژ (پیست یخ ایران مال): پاتیناژ ایران مال زمینی به مساحت 3600 متر مربع است که در شرق این مجموعه واقع شده و گردشگران می‌توانند در آن به انجام ورزش‌هایی مانند اسکی و هاکی روی یخ بپردازند، در این پیست، 400 جایگاه برای استقرار تماشاگران، قسمتی برای اجاره‌ی وسایل لازم پاتیناژ و مرکزی برای آموزش به صورت گروهی یا تکی در نظر گرفته شده است.

  • پارکینگ‌های ایران مال: ایران مال دارای پارکینگ بزرگی با ظرفیت 20 هزار خودرو است، این پارکینگ به مناطق مختلف اطراف ایران مال دسترسی دارد و بخاطر وسعت زیادش ون‌هایی در آن وجود دارد که گردشگران را پس از پارک کردن خودرویشان تا ورودی اصلی طبقه‌ی همکف می‌رسانند. در ایران مال برای افرادی که ناتوانی جسمی دارند پارکینگی جدا با امکانات ویژه در نظر گرفته شده است که گنجایش آن 14 هزار خودرو می‌باشد.

در ایران مال بخش‌های جذاب دیگری وجود دارد که از میان آن‌ها می‌توان به نمایشگاه خودرو، مرکز دائمی نمایشگاه‌های بین المللی، استادیوم چند منظوره، نمایشگاه آثار هنری و بسیاری قسمت‌های دیگر اشاره کرد.

مسیر دسترسی به ایران مال

ایران مال بخاطر قرار گرفتن در بزرگراه خرازی، دسترسی ساده و سریعی دارد، به طوری که هم با خودروی شخصی و هم با وسایل نقلیه‌ی عمومی به راحتی می‌توان به آن رسید. اگر بخواهید با خودروی خودتان به ایران مال بروید، در هر منطقه‌ای از تهران که باشید می‌توانید خیلی راحت و بی دردسر به ایران مال برسید، دسترسی شمالی از طریق بزرگراه خرازی، دسترسی جنوبی از طریق خیابان 4 باغ، دسترسی شرقی از طریق بلوار طبیعت و دسترسی غربی از طریق خیابان ایران خودرو. همچنین برای افرادی که قصد دارند از کرج به ایران مال بیایند، بزرگراه کرج و اتوبان آزادگان بهترین مسیر خواهد بود. در صورتی که بخواهید با مترو به ایران مال بروید، باید وارد خط شماره‌ی 5 مترو شده و در ایستگاه ایران خودرو که نزدیک‌ترین ایستگاه به ایران مال است از قطار پیاده شوید. ضمنا ایران مال تاکسی‌هایی دارد که گردشگران می‌توانند قبل از رفتن به ایران مال به آن‌ها درخواست بدهند تا به دنبال آن‌ها رفته و ایشان را به مجموعه برسانند.

آدرس: تهران، انتهای بزرگراه شهید همت (غرب)، بزرگراه شهید خرازی، ایران مال

عکس 20

در این مقاله شما را با ایران مال، بزرگ‌ترین مرکز خرید خاور میانه و یکی از جاذبه‌های گردشگری تهران، آشنا کردیم، این مجموعه دارای قسمت‌های مختلفی برای خرید، تفریح، سرگرمی، آشنایی با فرهنگ و هنر ایران زمین و... است و می‌تواند مکان بسیار مناسبی برای گذراندن یک روز سرشار از شادی و هیجان برای خانواده‌ها باشد.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید