عینالی تبریز | تصاویر و راهنمای بازدید از تفرجگاه کوهستانی
ضحا اکبری 1401/07/26 1938 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


تبریز یکی از شهرهای توریستی و خوش آب و هوای ایران است که در شمال غربی کشورمان واقع شده و سالانه به خصوص در فصول گرم، میزبان تعداد بسیار زیادی گردشگر از سراسر ایران می‌باشد. آب و هوای عالی، طبیعت بسیار زیبا، آثار تاریخی متعدد و اماکن تفریحی فراوان تبریز را به یکی از مقاصد پرطرفدار برای سفر تبدیل کرده و گردشگران علاقه دارند تعطیلات خود را در این شهر زیبا سپری کنند. در این مقاله می‌خواهیم به یکی از مکان‌های تفریحی جذاب و مهم تبریز یعنی مجموعه‌ی تفریحی عینالی برویم و در مورد ویژگی‌ها و دیدنی‌هایش برایتان صحبت کنیم. اگر قصد دارید به تبریز سفر کنید یا می‌خواهید در مورد مجموعه‌ی تفریحی عینالی بیشتر بدانید، تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

مجموعه‌ی عینالی تبریز

مجموعه‌ی عینالی تبریز

مجموعه‌ی عینالی تبریز

مجموعه‌ی عینالی در کوه‌های عینالی واقع شده که قسمتی از کوهستان سرخاب را تشکیل می‌دهد، این مجموعه از بخش‌های متنوع و مختلفی تشکیل شده که در مجموع می‌توانند روزی خاطره انگیز و زیبا را برای گردشگران رقم بزنند. مجموعه‌ی عینالی از مرکز شهر فاصله‌ی چندانی ندارد و این خود یکی از دلایل محبوبیت آن به شمار می‌رود، ضمن اینکه تفریحاتِ موجود در آن به حدی متنوع و هیجان انگیز هستند که هم برای شهروندان تبریز و هم افرادی که به این شهر سفر کرده‌اند جذاب می‌باشند.

مجموعه‌ی عینالی تبریز

مجموعه‌ی عینالی تبریز

امکانات جذاب مجموعه‌ی عینالی تبریز

مجموعه‌ی عینالی از ویژگی‌های جذابی برخوردار است، این مجموعه که مهم‌ترین مرکزِ تفریحیِ تبریز پس از عمارت ایل گلی به شمار می‌رود، منطقه‌ای جنگلی - کوهستانی است و وسعت بسیار زیادی دارد. قسمت‌هایی از مجموعه‌ی عینالی سنگفرش شده و برای پیاده روی عموم مردم مناسب است، در عین حال دارای بخش‌هایی برای صخره نوردان است، ضمن اینکه کوهنوردان حرفه‌ای می‌توانند از قسمت‌هایی که عبور از آن‌ها سخت‌تر است به عنوان مسیر کوهنوردیِ خود استفاده نمایند. در قسمتِ ابتدایی مجموعه پارکینگ بزرگی تعبیه شده که ظرفیت پذیرش تعداد زیادی خودرو را دارد و گردشگران از این بابت دغدغه‌ای نخواهند داشت. درقسمت‌های مختلف مجموعه‌ی عینالی امکانات رفاهی همچون رستوران، کافه، سرویس بهداشتی و... وجود دارد تا گردشگرانی که به این مکان آمده‌اند از هر جهت در آسایش کامل باشند. به دلیل بادهای شدیدی که در این منطقه می‌وزد، در برخی قسمت‌ها توربین‌هایی برای استفاده از انرژی باد و تبدیلِ آن به سایر انرژی‌ها کار گذاشته شده‌اند، این توربین‌ها علاوه بر استفاده از انرژی، از جمله جذابیت‌های مجموعه‌ی عینالی نیز به شمار می‌روند. همه‌ی روزهای هفته و به صورت شبانه روزی می‌توان به عینالی رفت، شب‌ها که چراغ‌های مجموعه روشن می‌شود، کوه‌های عینالی نمای بسیار زیبایی دارند. ورود به این مجموعه هزینه‌ای ندارد، اما برای استفاده از برخی تفریحاتِ آن مانند تله کابین یا زیپ لاین باید هزینه‌ی لازم را پرداخت نمایید.

مجموعه‌ی عینالی تبریز

مجموعه‌ی عینالی تبریز

جاذبه‌ها و تفریحات مجموعه‌ی عینالی تبریز

در مجموعه‌ی عینالی تفریحات مختلفی وجود دارد که در ادامه به توضیح تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم:

  • امامزاده‌ عون ابن علی و زید ابن علی: بقعه‌ای زیبا در بالاترین قسمت کوه عینالی وجود دارد که گویند دو تن از پسرهای حضرت علی به نام‌های عون و زید در آن مدفون هستند، این مکان یکی از بخش‌های مهم مجموعه است که مردم تبریز برای آن اهمیت و احترام بسیاری قائلند. این بقعه یک اثر تاریخی به شمار می‌رود زیرا قدمت آن به دوره‌ی ایلخانی برمی‌گردد، در معماری این بنا از آجر و سنگ‌های کوهستان سرخاب استفاده شده و دارای بخش‌های مختلفی از جمله گنبد، هشتی، ایوان، ستون و مناره می‌باشد.
  • تله کابین: یکی از بخش‌های مهم مجموعه‌ی عینالی که پرطرفدارترین قسمتِ آن محسوب می‌شود، تله کابین عینالی است، این تله کابین در سال 89 افتتاح شد، در حال حاضر تله کابین عینالی دارای 6 دکل است اما قرار است به تعداد دکل‌های آن افزوده شود. ظرفیت هر کابین 8 نفر بوده و مسافت طی شده به وسیله‌ی آن 1480 متر می‌باشد.
  • زیپ لاین: زیپ لاین عینالی یکی دیگر از تفریحات پرطرفدار این مجموعه است که در سال 97 به بهره برداری رسید، این زیپ لاین 500 متر طول دارد، اختلاف ارتفاع دو سمت آن حدود 75 متر است و از امنیت بالایی برخوردار می‌باشد.
  • یادبود شهدای گمنام: در کنار بقعه‌ی عون ابن علی در بالای کوه، برج بلندی به عنوان یادمان شهدای گمنام دفاع مقدس ساخته شده است، این برج بلند از قسمت‌های مختلف کوه نمایان می‌باشد، دارای معماری آذری بوده و بر روی آن اشعاری از استاد شهریار نقش بسته است.
  • تندیس مفاخر ایران: در قسمت‌های مختلف مجموعه‌ی عینالی، مجسمه و تندیس‌هایی از افراد مشهور و بزرگ ایران دیده می‌شود، بزرگ‌ترینِ این مجسمه‌ها، مجسمه‌ی یک کوهنورد ایرانی است که قلل مرتفع جهان را فتح نموده، مجسمه‌ی استاد شهریار نیز یکی دیگر از آن‌هاست.
  • دریاچه‌ی مصنوعی داغ گلی: در غرب مجموعه‌ی عینالی دریاچه‌ای مصنوعی با نام دریاچه‌ی داغ گلی وجود دارد، مساحت این دریاچه 54 هزار متر مربع است و در اطراف آن امکانات رفاهی مانند رستوران به چشم می‌خورد. در این دریاچه پرندگانی مانند غاز و مرغابی زندگی می‌کنند که تماشای آن‌ها بسیار جذاب است.
  • منطقه‌ی جنگلی: در گذشته کوه‌های عینالی هیچ گونه پوشش گیاهی نداشته است، اما چند سال پیش طی یک پروژه‌ی بزرگ، منطقه‌ای جنگلی به وسعت 5612 هکتار در قسمت‌های شمالیِ کوه ایجاد شد، این پوشش گیاهی فضای مناسبی را برای پیک نیک خانواده‌ها فراهم کرده است.
  • آبشار مصنوعی: در ایستگاه اولِ تله کابینِ عینالی، یک آبشار مصنوعی ساخته شده که زیبایی بسیار زیادی به مجموعه داده است، این آبشار در فصول گرم سال پر از آب است اما در فصل‌های سرد از ورود آب به آن جلوگیری می‌شود.
  • رودخانه‌ی آجی چای: رودخانه‌ی آجی چای از کوه‌های سبلان نشات گرفته، در مسیر خود از قسمت‌هایی از کوه عینالی عبور می‌کند و در نهایت به دریاچه‌ی ارومیه می‌ریزد. این رودخانه یکی از زیبایی‌های کوه‌های عینالی است و از بخش‌های مهم این مجموعه به شمار می‌رود.
  • سینمای 6 بعدی: در نزدیکی امامزاده، یک سینمای 6 بعدی وجود دارد که بسیار هیجان انگیز است و گردشگران می‌توانند لحظات جذابی را در آن سپری کنند.

مجموعه‌ی عینالی تبریز

مجموعه‌ی عینالی تبریز

مجموعه‌ی عینالی تبریز

مجموعه‌ی عینالی تبریز

مجموعه‌ی عینالی تبریز

بهترین زمان سفر به مجموعه‌ی عینالی تبریز

تبریز شهری با آب و هوای سرد و خشک است، این شهر در فصول گرم هوایی معتدل و دلپذیر و در فصل‌های سرد هوایی سرد و برفی دارد. به همین دلیل بهترین زمان سفر به مجموعه‌ی عینالی، از اردیبهشت ماه تا اوایل مهر ماه است که هوای منطقه مطبوع و دلپذیر بوده و برای گردش و تفریح مناسب می‌باشد، البته در فصول سرد نیز در صورت نبود بارندگی می‌توان به بازدید از مجموعه‌ی عینالی رفت.

مجموعه‌ی عینالی تبریز

مجموعه‌ی عینالی تبریز

مسیر دسترسی به مجموعه‌ی عینالی تبریز

برای رفتن به مجموعه‌ی عینالی، ابتدا باید به تبریز بروید، پس از رسیدن به تبریز می‌توانید از طریق کمربندی شمالی شهر به بزرگراه پاسداران رفته و از خروجی عینالی به مجموعه برسید. اگر هم در مرکز شهر بودید می‌توانید وارد خیابان ایده لو شده و از طریقِ آن خود را به مجموعه‌ی عینالی برسانید.

مجموعه‌ی عینالی تبریز

مجموعه‌ی عینالی تبریز

در این مقاله مجموعه‌ی تفریحیِ عینالی تبریز را به شما معرفی کرده و در مورد ویژگی‌هایش اطلاعاتی در اختیارتان قرار دادیم، اگر تصمیم دارید به تبریز سفر کرده و از این مجموعه‌ی جذاب دیدن کنید، می‌توانید سری به سایت ما زده و وارد قسمت عینالی شوید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید