دره‌ی سرپوش تنگه‌ی چالوس | راهنمای بازدید از دره و جنگل سرپوش تنگه
ضحا اکبری 1401/07/10 2581 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


شمال ایران مناظر طبیعی فوق العاده زیبایی دارد که هر کدام می‌توانند دلیلی برای سفر به این منطقه باشند، معمولا افرادی که به شمال کشور سفر می‌کنند، جاده‌ی قدیمی و خاطره انگیز چالوس را برای رفتن به این منطقه انتخاب می‌نمایند، زیرا این جاده بسیار زیباست و یکی از قسمت‌های مهم سفر به شمال محسوب می‌شود. در این مقاله قصد داریم در مورد یکی از جاذبه‌های طبیعی نزدیک به جاده چالوس که کمتر شناخته شده است حرف بزنیم، پس اگر به مناطق جنگلی و زیبای شمال کشور علاقه دارید و می‌خواهید به مکانی سفر کنید که جنگل، دره، تنگه، آبشار و بسیاری از جاذبه‌های طبیعی دیگر را در کنار هم داشته باشد، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

دره‌ی سرپوش تنگه‌ی چالوس

دره‌ی سرپوش تنگه‌ی چالوس

دره‌ی سرپوش تنگه‌ی چالوس مکانی زیبا در دل جنگل‌هایِ شمال کشور است که انواع و اقسام پدیده‌های طبیعی فوق العاده را از جمله آسمان آبی، درختانی بلند و سبز، تنگه‌ای با دیوارهای پوشیده از شاخ و برگ درختان و خزه، آبی که در زیر پایتان روان است و در برخی قسمت‌ها شدت بیشتری دارد، آبشارهای کوچک و بزرگ و... در خود جای داده است. در برخی از قسمت‌های تنگه شاخه‌‌های درختان آنچنان در هم فرو رفته‌اند که دیگر نمی‌توان آسمان را دید، اصلا دلیل نامگذاریِ این دره به سرپوش تنگه همین پوشیده شدن به وسیله‌ی شاخه‌ی درختان و ایجاد سقفی از برگ و ساقه می‌باشد.

تنگه‌ی چالوس

ویژگی‌های جذاب دره‌ی سرپوش تنگه‌ی چالوس

دره‌ی سرپوش تنگه‌ی چالوس یکی از زیباترین مناطقِ جنگلیِ ایران است که ویژگی‌های جذابی دارد، این دره مکانی بکر و دست نخورده است و چون تنها طبیعت گردانِ حرفه‌ای به بیشتر قسمت‌هایِ آن دست میابند، از آلودگی‌های انسانی در امان مانده است. پوشش گیاهی منطقه شامل درختانِ بسیاری از نوع انجیلی، توسکا و ممرز است، در این منطقه پرندگانی مانند سهره، دارکوب و شاه بوف زندگی می‌کنند که با صدای آوازِ خود محیط سرپوش تنگه را بسیار جذاب‌تر و آرامش بخش‌تر خواهند کرد. منطقه‌ی جنگلیِ سرپوش تنگه مسطح و پاکوب است و می‌توان در آن قدم زد و از جذابیت‌هایش لذت برد. در این منطقه 2 تنگه وجود دارد که اولی به شروعِ مسیر نزدیک، رسیدن به آن راحت و برای تمام افراد امکان پذیر است، هنگامی که از اولین آبشار که ارتفاع زیادی ندارد بگذرید در واقع تنگه‌ی اول را پشت سر گذاشته‌اید. اما تنگه‌ی دوم مسیر سخت‌تری دارد و تنها افرادِ حرفه‌ای با تجهیزاتِ مناسب می‌توانند به آن رسیده و از آن عبور کنند. پس از عبور از آبشار اول و طی کردن مقدار دیگری از مسیر، به چند آبشارِ دیگر هم می‌رسید، بلندترین آبشارِ این منطقه 15 متر ارتفاع دارد و در انتهای مسیر است، یعنی وقتی به این آبشار رسیدید توانسته‌اید ازدره‌ی سرپوش تنگه به طور کامل بازدید نمایید. در تمام طولِ راه شاخه‌های درختان به صورت آویز از دیواره‌های تنگه آویزان شده‌اند، در همه جای مسیر پای گردشگران در آب است، بعضی جاها آب کمتری در جریان است و در برخی قسمت‌ها آب تا زانوی افراد نیز می‌رسد. پوشش گیاهی سبز و باطراوت، صدای روح نواز پرندگان، صدای آب روانی که از زیر پایتان می‌گذرد، قورباغه‌ها و خرچنگ‌هایی که در حوضچه‌های زیرِ هر آبشار زندگی می‌کنند، هوای پاک و نبود هر گونه آلودگیِ انسانی، زیبایی‌هایی هستند که با سفر به دره‌ی سرپوش تنگه‌ی چالوس به آن‌ها دست خواهید یافت.

تنگه‌ی چالوس

تفریحات دره‌ی سرپوش تنگه‌ی چالوس

در منطقه‌ی دره و جنگل سرپوش تنگه، امکانات خاصی وجود ندارد، ولی افرادی که به این مکان سفر می‌کنند می‌توانند از امکانات طبیعی منطقه استفاده کرده و تفریح نمایند، در ادامه به تعدادی از این تفریحات اشاره می‌کنیم:

  • دوچرخه سواری: قسمت جنگلی منطقه‌ی سرپوش تنگه، مسطح است و به راحتی می‌توان در مناطق جنگلیِ آن دوچرخه سواری کرد، این شاید تفریحی باشد که در هیچ جای دیگری نتوانید آن را تجربه کنید.
  • شنا: در فاصله‌ی بین منطقه‌ی جنگلی و آبشارها، همان جاهایی که پاهایتان تا زانو در آب فرو می‌رود، قسمت‌های عمیق‌تری وجود دارد که می‌توان در آن‌ها شنا کرد، شنا کردن یکی دیگر از تفریحاتِ هیجان انگیزِ دره‌ی سرپوش تنگه‌ی چالوس است.
  • صخره نوردی: در برخی از قسمت‌ها شما باید از آبشارها بالا بروید تا بتوانید به قسمتِ بعدی منطقه برسید، این کار نوعی صخره نوردی محسوب می‌شود که می‌توان با همراه داشتنِ تجهیزاتِ لازم آن را انجام داد.

تنگه‌ی چالوس

بهترین زمان سفر به دره‌ی سرپوش تنگه‌ی چالوس

بهترین زمان برای سفر به دره‌ی سرپوش تنگه‌ی چالوس از ابتدای اردیبهشت تا اواخر تابستان است، در این زمان هم طبیعت این منطقه بسیار زیباست و هم آب و هوایش مطبوع و دلپذیر است. سفر به این منطقه‌ی جنگلی در پاییز و زمستان توصیه نمی‌شود، زیرا هم جاده‌ی پر پیچ و خم چالوس در این زمان‌ها خطرناک است و هم بارندگی‌های زیاد ممکن است برای افرادی که به تنگه نزدیک هستند خطر آفرین شود.


تنگه‌ی چالوس

وسایل مورد نیاز برای سفر به دره‌ی سرپوش تنگه‌ی چالوس

برای سفر به دره‌ی سر پوش تنگه‌ی چالوس باید علاوه بر وسایل اولیه‌ای که برای هر سفر طبیعت گردی لازم است، مانند کرم ضد آفتاب، عینک و کلاه آفتابی، لباس اضافه، آب آشامیدنی، کفش مناسب پیاده روی، کوله پشتی و...، وسایل و تجهیزات حرفه‌ای دیگری که مناسب این مکان باشد همراه داشته باشید، وسایلی همچون کلاه ایمنی، بادگیرهای ضد آب، جلیقه‌ی نجات، کاور کوله پشتی، کفش اضافه برای زمانی که کفشتان خیس می‌شود، باتوم، وسایل لازم برای تنگه نوردی مثل قلاب و طناب و وسایلی از این دست.

تنگه‌ی چالوس

مسیر دسترسی به دره‌ی سرپوش تنگه‌ی چالوس

برای رسیدن به دره‌ی سرپوش تنگه‌ی چالوس اگر می‌خواهید از سمت تهران به این منطقه بروید، باید وارد جاده‌ی زیبای چالوس شوید، بعد از مرزن آباد و نرسیده به شهر چالوس مسیر فرعی روستای محمد آباد را در پیش گیرید. به جاده‌ای جنگلی می‌رسید که در اطراف خود درختانی بلند و سر به فلک کشیده دارد، این جاده را با خودرو تا انتها می‌روید و در نهایت به ابتدای منطقه‌ی سرپوش تنگه خواهید رسید.

تنگه‌ی چالوس

چگونگی اقامت  در دره‌ی سرپوش تنگه‌ی چالوس

معمولا افرادی که به دره‌ی سرپوش تنگه‌ی چالوس سفر می‌کنند، این مکان را برای سفری یک روزه انتخاب کرده‌اند زیرا بیشتر، افرادی که به طبیعت و گردش در آن علاقه دارند به سرپوش تنگه می‌آیند. به همین دلیل غالبا کسی شب را در این مکان نمی‌ماند، چون در سراسر دره که محل ایمنی برای کمپینگ وجود ندارد و از اقامتگاه هم در این نزدیکی خبری نیست. اما در روستاهای اطراف ممکن است محلی‌ها خانه‌های خود را اجاره دهند، حتی می‌توانید به شهرهای شمالی مانند نمک آبرود و مرزن آباد رفته و در آن‌ها اقامت کنید.

تنگه‌ی چالوس

لطفا به چند نکته در مورد سفر به دره‌ی سرپوش تنگه‌ی چالوس توجه کنید:

  • اگر تصمیم داشتید با تور به سرپوش تنگه سفر کنید که هیچ وگرنه برای رفتن به این منطقه حتما یک راهنما همراه داشته باشید، زیرا بدون حضور راهنما ممکن است در جنگل‌های چالوس گم شوید یا اصلا محل تنگه‌ها را پیدا نکنید.
  • در فصول پاییز و زمستان و در مواقع بارندگی، دره‌ی سرپوش تنگه بسیار خطرناک است، زیرا ممکن است آب تنگه بالا آمده یا طغیان کند.
  • برای رسیدن به سرپوش تنگه در برخی از قسمت‌ها باید از باغ‌های شخصی عبور کنید، برای این کار باید با نگهبان باغ‌ها هماهنگ نمایید.

در این مقاله سری به شمال کشور زده و شما را با خود به دره و جنگل شگفت انگیز سرپوش تنگه‌ی چالوس برده‌‌ایم، اگر تصمیم گرفتید یک روز از سفرتان به شمال را به بازدید از سرپوش تنگه‌ی چالوس اختصاص دهید یا یک آخر هفته‌ی متفاوت را برای خود رقم بزنید می‌توانید به قسمت دره‌ی سرپوش تنگه‌ی چالوس در سایت ما سر بزنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید