جنگل فندقلو | تصاویر، راهنمای بازدید و معرفی اقامت‌گاه‌های نزدیک جنگل
زهرا نیرومند 1401/05/31 1742 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


جنگل فندقلو یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی ایران است. این جنگل جزو جنگل‌های هیرکانی محسوب می‎شود و قدمت آن به بیش از 50 میلیون سال پیش می‎رسد. فندقلو شامل دو بخش جنگلی و مرتع است و مناظر بکر و دیدنی فوق‌العاده‌ای دارد. این جنگل در استان اردبیل واقع شده است. از این رو، در بهار و تابستان آب و هوایی بسیار خنک و مطبوع داشته و یکی از بهترین مقاصد گردشگری در 6 ماهه اول سال محسوب می‎شود. اگر قصد سفر به جنگل فندقلو را دارید، ادامه مطلب را دنبال نمایید. در این مقاله به معرفی جنگل فندقلو می‌پردازیم و راهنمای بازدید از آن را در اختیارتان قرار می‌دهیم.  

جنگل فندقلو و جاذبه‌های آن  

جنگل فندقلو یکی از قدیمی‌ترین جنگل‌های ایران است. این جنگل حدود 16 هزار هکتار مساحت دارد و دارای طبیعتی متنوع و چشم‌نواز می‌باشد. 25 درصد از مساحت فندقلو را درخت تشکیل می‌دهد و باقی مانده آن پوشیده از مرتع است. بیشترین درختان این جنگل فندق هستند. به همین دلیل، جنگل فندقلو نامیده می‌شود.  

فندقلو در مرز بین دو استان گیلان و اردبیل واقع شده و دو آب و هوای سرد و مرطوب را در کنار هم قرار می‌دهد. این تقابل هوا، جنگل را سرد و مه‌آلود می‌کند و این یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن محسوب می‌شود. آب‌وهوای فندقلو باعث شده تا این منطقه از نظر پوشش گیاهی بسیار متنوع و کم‌نظیر باشد. در منطقه جنگلی فندقلو علاوه بر درختان فندق، میوه‌های دیگری چون ازگیل، گوجه سبز، سیب وحشی و تمشک نیز وجود دارد. بلوط، راش، ممرز و بادام درختان دیگری هستند که در این منطقه دیده می‎شوند.

 جنگل فندقلو جاذبه‌های طبیعی متنوعی دارد و یک مقصد فوق‌العاده دیدنی برای طبیعت‌گردان محسوب می‎شود. جاذبه‌های جنگل فندقلو عبارتند از:

دشت بابونه: مراتع سرسبز و دشت‌های پوشیده از بابونه یکی از مهم‌ترین جذابیت‌های جنگل فندقلو است. اگر می‌خواهید دشت‌های زیبای بابونه را ببینید باید در فصل بهار به فندقلو سفر کنید. در این فصل بخش‌هایی از فندقلو یک دست سفید می‌شود و تصویری رویایی و شگفت‌انگیز به وجود می‌آورد. هر ساله در اواخر خرداد جشنواره گل بابونه در جنگل فندقلو برگزار می‌شود و میزبان بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی می‌باشد.  در دشت‌های فندقلو علاوه بر گل بابونه، گل‌های دیگری چون پامچال، سوسن، نسترن، بنفشه و ... نیز می‌رویند.

جنگل فندقلو

آب‌گرم مشه سویی: استان‌ اردبیل اغلب با چشمه‌های آب گرم طبیعی‌اش شناخته می‌شود. مشه سویی یکی از آب گرم‌های اردبیل است که در میان کوه و جنگل قرار دارد. این  آب گرم بین دو روستای آلادیزگه و گیلده واقع شده و حدود 8 کیلومتر با فندقلو فاصله دارد. مشه سویی خواص درمانی فراوانی دارد و برای تسکین دردهای عضلانی ناحیه کمر و پا توصیه می‎شود.     

دریاچه سوها: سوها یکی از دریاچه‌های بکر و بسیار دیدنی استان اردبیل است. این دریاچه در شهرستان نمین و در 4 کیلومتری روستایی با نام سوها واقع شده است. سوها روستایی خوش‌ آب‌وهواست و در مجاورت فندقلو قرار دارد. دریاچه سوها در هوایی مه‌آلود و در میان کوه‌هایی سرسبز واقع شده و چشم‌اندازهایی رویایی از طبیعت را به نمایش می‎گذارد. اگر اهل طبیعت‌گردی هستید یا به عکاسی علاقه‌مندید، این منطقه یکی از بهترین مقاصد برای شماست. می‌توانید به تماشای دریاچه بنشینید یا به فعالیت‌ها و ورزش‌های آبی بپردازید.

جنگل فندقلو اردبیل

تفریحات جنگل فندقلو

جنگل فندقلو علاوه بر طبیعت بسیار زیبا و دیدنی‌، دارای تفریحات جذاب و هیجان‌انگیزی نیز می‌باشد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به  تله‌کابین فندقلو، سورتمه، زیپ‌لاین، پیست کارتینگ و اسکی روی چمن اشاره کرد.

تله‌کابین فندقلو: تله‌کابین فندقلو یکی از جذاب‎ترین تفریحات این منطقه است که چشم‌اندازی زیبا از جنگل فندقلو، مراتع سرسبز و گردنه حیران را به نمایش می‌گذارد. این تله‌کابین ۱۷۵۲ متر طول دارد و دارای 30 کابین می‎باشد. کابین‌های تله‌کابین به دو دسته معمولی و وی‌آی‌پی تقسیم می‌شوند. کابین‌های وی‌آی‌پی صندلی‌های مبله چرمی دارند و دارای شیشه‌های دودی، یخچال با وسایل پذیرایی و سیستم پخش موسیقی هستند.

پیست اسکی روی چمن: این پیست در ارتفاع 1700 متری از سطح دریا قرار دارد و یکی از استانداردترین پیست‌های اسکی ایران می‌باشد. اگر به اسکی روی چمن علاقه‌مندید، می‌توانید در دو فصل بهار و تابستان به اردبیل سفر کنید و از این پیست استفاده نمایید.

جنگل فندقلو اردبیل

مسیرهای دسترسی به جنگل فندقلو

جنگل فندقلو یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری اردبیل است. این  جنگل در 10 کیلومتری جنوب نمین واقع شده و با اردبیل حدود 39 کیلومتر فاصله دارد. اگر از سمت تهران به فندقلو می‌روید، راه‌های متعددی برای رسیدن به این جنگل دارید.  

  • اگر از سمت گردنه حیران به جنگل می‌روید، باید وارد جاده آستارا به اردبیل شود. قبل از تونل حیران، یک جاده فرعی در سمت راست خود می‎بینید. وارد این جاده شوید و مسیر را تا رسیدن به دو راهی ادامه دهید. راه سمت راست را در پیش بگیرید تا به ایستگاه بالایی تله‏کابین برسید. در ادامه مسیر ورودی جنگل را خواهید دید.
  • مسیر دیگر سه راهی اردبیل، آستارا و نمین است. در جاده اردبیل به آستارا، قبل از رسیدن به نمین یک جاده فرعی وجود دارد که شما را به سمت دودران هدایت می‎کند. این مسیر را در پیش بگیرید تا به خانقاه سفلی و سپس روستای آرپاتپه برسید. حدود 4 کیلومتر بعد از روستا، فندقلو را خواهید دید.
  • راه سوم راه کوهنوردی است. می‌توانید از دل طبیعت عبور کنید تا به فندقلوی زیبا برسید. جاده لاتون یا دریاچه سوها بهترین مسیر برای رسیدن به فندقلو است. دقت داشته باشید که جنگل‌نوردی و کوهنوردی را با همراهی یک راهنمای محلی انجام دهید تا مسیر را گم نکنید.

جنگل فندقلو اردبیل

اقامت در جنگل فندقلو

جنگل فندقلو طبیعت فوق‌العاده‌ای دارد و گردشگران را مجذوب خود می‌کند. اگر دوست دارید شب را در این منطقه بمانید، باید جایی را برای اقامت پیدا کنید. برای اقامت در جنگل فندقلو گزینه‌های متعددی پیش رو دارید.

کمپینگ: اگر به کمپینگ علاقه‌مندید، می‌توانید در دل جنگل‌ سرسبز فندقلو چادر بزنید و یک اقامت جذاب و به یادماندنی را در این منطقه زیبا تجربه کنید. دقت داشته باشید که کمپینگ زدن در میان جنگل نیاز به تجربه دارد و باید با رعایت اصول آن انجام شود.  علاوه بر این، این منطقه شب‌های سردی دارد و ممکن است سرمای آن کمی اذیت کننده باشد. توصیه می‌کنیم در مورد مکان کمپینگ تحقیق کنید و از راهنمایان محلی برای انتخاب فضای مناسب کمک بگیرید. 

اقامت‌گاه‌های جنگلی: در بخشی از جنگل فندقلو سوئیت‌ها و آلاچیق‌هایی برای مسافران تدارک دیده شده است که امکان اقامت را برای آنان فراهم می‌آورد. این سوئیت‌ها امکانات ساده‌ای دارند و مواردی چون رختخواب را در اختیار مهمانان قرار می‎دهند. به همین دلیل قیمت بسیار مناسبی دارند و مقرون بصرفه هستند. با اجاره این سوئیت‌ها می‌توانید از امکاناتی چون سوپرمارکت، نمازخانه، سرویس بهداشتی، آب آشامیدنی و پارکینگ نیز برخودار باشید.  

رزرو هتل: اگر به دنبال اقامت‌گاه با امکانات کامل هستید، باید یک اتاق در هتل‌های اطراف جنگل رزرو کنید. هتل 4 ستاره پارلا در گردنه حیران و هتل تک ستاره احسانی در شهرستان نمین، نزدیک‌ترین هتل‌ها به جنگل فندقلو هستند. علاوه بر این، شهرستان نمین دارای اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی و سوئیت‌های اجاره‌ای نیز می‌باشد. 

جنگل فندقلو اردبیل

بهترین زمان سفر به جنگل فندقلو

جنگل فندقلو در منطقه سردسیری استان اردبیل قرار دارد. بنابراین، از اوایل بهار تا اواخر تابستان آب و هوایی مطبوع و خنک داشته و برای سفر بسیار مناسب است. اگر در خردادماه به فندقلو سفر کنید، می‌توانید دشت‌های پر از بابونه آن را ببینید و لذت ببرید. در اواخر مرداد و اوایل شهریور فندق‌های فندقلو می‌رسند و آماده چیدن هستند.

اگر در مهر و آبان به فندقلو سفر کنید، پاییز رنگارنگ و رویایی این جنگل زیبا را خواهید دید. فندقلو زمستانی بسیار سرد دارد و جنگلی سفید و برفی را به نمایش می‌گذارد. 

جنگل فندقلو اردبیل

در این مقاله به معرفی جنگل فندقلو پرداختیم  و اطلاعاتی در مورد جاذبه‌های طبیعی و تفریحی آن در اختیارتان قرار دادیم. فندقلو یکی از زیباترین جنگل‌های ایران است. این جنگل پوشیده از درختان سرسبز می‌باشد و بخشی از آن نیز به مراتع و دشت‌های پر از گل اختصاص دارد. می‌توانید در فصل بهار و تابستان برای سفر به این جنگل زیبا برنامه‌ریزی کنید یا اگر دوست دارید با تورهای گردشگری اردبیل همراه شوید و یک سفر به یادماندنی داشته باشید. برای آگاهی از شرایط و زمان برگزاری تورهای اردبیل دیگر صفحات سایت را مورد بررسی قرار دهید. علاوه بر این، می‌توانید با شماره 75097700- 021 تماس بگیرید و در مورد تور مورد نظر خود با کارشناسان کایت مشورت کنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید