راهنمای سفر به عمان | کامل‌ترین راهنمای سفر به مسقط عمان
زهرا نیرومند 1401/05/05 23027 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


عمان یکی از همسایگان جنوبی ایران است. این کشور در سواحل زیبای دریای عمان واقع شده و جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد. کشور عمان در سال‌های اخیر پیشرفت قابل‌توجهی داشته و با ساخت هتل‌ها و ساختمان‌های لوکس، به یکی از مدرن‌ترین کشورهای حاشیه خلیج فارس تبدیل شده است. یکی از مهم‌ترین جذابیت‌های عمان قرار گرفتن سنت و مدرنیته در کنار هم می‌باشد. بناهایی مدرن که با الهام از معماری سنتی عمان ساخته شده‌اند و جذابیت فوق‌العاده‌ای دارند. در عمان می‌توانید از شهر دیدنی مسقط بازدید کنید و سری به صلاله سرسبز و زیبا بزنید. قلعه‌های قدیمی، موزه‌ها، بازارهای سنتی و جاذبه‌های طبیعی متنوع، از دیگر جذابیت‌های عمان هستند که سالانه گردشگران بسیاری را به سمت این کشور می‌کشانند. قبل از این‌که به عمان سفر کنید، باید اطلاعاتی در مورد این کشور داشته باشید و با امکانات رفاهی و جاذبه‌های آن آشنا شوید تا سفری خوب و به‌یادماندنی را تجربه کنید. در این مقاله به معرفی کشور عمان و جاذبه‌های گردشگری آن می‌پردازیم و اطلاعاتی در مورد هتل‌ها­، رستوران‌ها، راه‌های حمل‌ونقل و هزینه‌های سفر به عمان در اختیارتان قرار می‌دهیم. با ما همراه باشید.

همچنین می‌توانید برای مشاهده اطلاعات و قیمت تور عمان وارد صفحه "عمان" شوید.

دلایل سفر به عمان

عمان یکی از زیباترین کشورهای منطقه خاورمیانه است. این کشور جاذبه‌های طبیعی فوق‌العاده‌ای دارد و از لحاظ تاریخی نیز بسیار غنی می‌باشد. اگر قصد سفر به کشورهای خارجی را دارید، پیشنهاد می‌کنیم عمان را در ابتدای لیست مقاصد خود قرار دهید. سفر به عمان دلایل متعددی دارد که عبارتند از:

  • برای سفر به عمان نیاز به ویزا ندارید. کشور عمان دریافت ویزا را به صورت فرودگاهی برای اغلب کشورهای دنیا مقدور ساخته و به راحتی ویزا را صادر می‎کند. دریافت ویزای فرودگاهی برای اتباع ایرانی نیز امکان‌پذیر است.
  • عمان در بخش جنوبی ایران واقع شده و با کشورمان مرز آبی دارد. از این رو، علاوه بر سفر با هواپیما، می‌توانید با کشتی نیز به عمان بروید و یک سفر دریایی جذاب را تجربه کنید.
  • مردمان عمان بسیار خونگرم و مهمان‌نواز هستند و از گردشگران با خوشرویی استقبال می‌کنند. عمانی‌ها بسیار سخاوتمند هستند و با قهوه، کیک، کوکی و میوه‌های تازه از مهمانان خود پذیرایی می‌کنند.
  • عمان یکی از تمیزترین کشورهای دنیاست. دولت این کشور قوانین سختگیرانه‎ای برای تمیز نگه‌داشتن شهر، پیاده‌روها و جاده‌ها وضع کرده و شهروندانش را موظف به رعایت این قوانین می‌داند.
  • کشور عمان جاذبه‌های طبیعی بی‌نظیر و فوق‌العاده‌ای دارد. سواحل صخره‌ای، دشت‌های گسترده، رودخانه‌های متعدد، دره‌های سرسبز و کوه‌های بلند بخشی از جاذبه‌های طبیعی عمان هستند که سالانه طبیعت‌گردان بسیاری را به سمت این کشور سوق می‌دهند.
  • کشور عمان تاریخی کهن و تمدنی بزرگ دارد که در بخش‌های مختلف آن قابل مشاهده است. در سفر به عمان این فرصت را دارید که از قلعه‌ها، بناهای کهن و معماری سنتی این کشور بازدید نمایید و با تاریخ غنی آن بیشتر آشنا شوید.
  • عمان فرهنگی غنی و گسترده‌ دارد و دارای آداب ‌و رسومی ارزشمند می‌باشد. فرهنگ کشور عمان در زندگی روزمره مردم این کشور، از لباس و خوراک گرفته تا رفتار و عادات آن‌ها دیده می‎شود.
  • از دیگر جذابیت‌های کشور عمان می‌توان به غذاهای لذیذ و بی‌نظیر آن اشاره کرد. انواع گوشت‌های کبابی، برنج‌های پرادویه و غذاهای دریایی بخشی از فرهنگ غذایی این کشور است که مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد.
  • بازارهای سنتی عمان یکی از جذاب‌ترین بخش‌های این کشور هستند. این بازارها مطابق فرهنگ مردم این کشور طراحی شده و انواع کالا، سوغاتی‌ها و صنایع‌دستی خاص عمان را به مشتریان عرضه می‌کنند. در این بازارها می‌توانید به طور مستقیم با مردم محلی ارتباط برقرار کنید و با زبان، سنت‌ها و آداب‌ورسومشان آشنا شوید.
  • عمان یک کشور مناسب برای سفرهای خانوادگی است. در این‌جا علاوه بر جاذبه‌های طبیعی و تاریخی می‌توانید از تفریحات متنوع آبی نیز برخوردار باشید و فعالیت‌هایی چون آفرود در کویر، ماجراجویی در میان دره‌ها و  شرکت در جشنواره‌ها را نیز تجربه کنید.

سفر به عمان

مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری عمان

کشور عمان جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و تفریحی متعددی دارد. شما می‌توانید با توجه به علاقه خود برنامه‌ریزی کنید و چند جاذبه دیدنی این کشور را برای بازدید انتخاب نمایید.

مسقط (Muscat)

اگر تنها چند روز برای سفر به عمان فرصت دارید، پیشنهاد می‌کنیم شهر مسقط، پایتخت این کشور را برای سفر انتخاب کنید. این شهر قلعه‌ها، موزه‌ها، کاخ‌ها، بازارها، سواحل و تفریحات متعددی دارد. می‌توانید از جاذبه‌های تاریخی این شهر بازدید کنید یا در سواحل زیبای عمان روزهای آرامی را بگذرانید. مسجد بزرگ سلطان قابوس یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری مسقط است. این مسجد لوستری بسیار عظیم دارد و دومین فرش بزرگ ایرانی را نیز در خود جای داده است.  از دیگر جاذبه‌های گردشگری مسقط می‌توان به بازار مطرح، کوه اخضر، وادی شاب، استخر طبیعی بی‌ماه و دژ نخل اشاره کرد.

صلاله (Salalah)

صلاله، مهم‌ترین شهر عمان پس از مسقط است. این شهر در بخش جنوبی عمان واقع شده و جاذبه‌های متعددی را در خود جای داده است. از جمله این جاذبه‌ها می‌توان به مقبره عمران نبی، قصر سلطان قابوس بن سعید، موزه‌ سرزمین کندر، خور روری، قلعه طاقه و بازار صلاله اشاره کرد. ماه‌های ژوئن تا اوت بهترین زمان برای بازدید از شهر صلاله است. در این زمان باران‌های موسمی سرسبزی و طراوت را به صلاله آورده و چشم‌اندازهایی زیبا و دیدنی ایجاد می‌کنند.

نیزوا (Nizwa)

نیزوا در دو قرن ششم و هفتم پایتخت کشور عمان بوده است. به همین دلیل قلعه‌های بسیار زیبا و دیدنی در این شهر وجود دارد. یکی از شگفت‌انگیزترین قلعه‌های نیزوا، دژ سلطان بن سیف ال یعربی است که در قرن هفدهم ساخته شده است. این قلعه مکانیسم دفاعی جالبی دارد و دارای پنجره‌هایی عجیب و تله‌هایی متعدد می‌باشد. از جمله جذاب‌ترین بخش‌های قلعه نیزوا می‌توان به برج استوانه‌ای و موزه‌ی آن اشاره کرد. موزه نیزوا بخشی از زندگی مردم عمان در قرن 17 را به تصویر می‎کشد.

بهلا (Bahla)

بهلا از دیگر شهرهای عمان است که در 40 کیلومتری شهر نیزوا قرار دارد. افسانه‌های متعددی در مورد این شهر وجود دارد. مردم عمان بهلا را زادگاه جن‌ها می‌دانند. از این رو، شهر بهلا را با عنوان مدینه السحر، به معنای شهر سحر و جادو می‌شناسند.  بهلا دارای بازارهای سنتی و قدیمی است و قلعه بسیار زیبایی نیز دارد. قلعه بهلا دارای ارزش تاریخی بالایی است و نام آن در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. تاریخ دقیقی از ساخت قلعه بهلا در دست نیست، اما با توجه به معماری‌ کار شده در آن می‌توان گفت ساخت این قلعه از دوران پیش از اسلام آغاز شده و پس از چند قرن به مرور تکمیل شده است. بازارهای بهلا مکان مناسبی برای خرید سوغاتی هستند.

راس الجینز (Ras al Jinz)

راس الجینز از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری عمان است که در شرق این کشور قرار دارد. این ساحل مرکز نگهداری از لاک‌پشت‌هاست. لاک‌پشت‎هایی که ار اقیانوس هند برای تخم‌گذاری به این منطقه می‌آیند و در امتداد ساحل لانه دارند.

ماسه‌های واحیبا (Wahiba Sands)

واحیبا یک کویر شنی بسیار زیباست. این کویر در بخش مرکزی عمان قرار دارد و قسمتی از زندگی عشایری و بدوی مردم این کشور را به تصویر می‌کشد. اگر دوست دارید با زندگی گذشتگان عمان بیشتر آشنا شوید، یک شب را در این صحرا بگذرانید و در اقامت‌گاه‎های بوم‌گردی آن ساکن شوید. پیاده‌روی بر روی شن‌های طلایی، شترسواری، موتورسواری و آفرود نیز از جمله تفریحاتی است که در این منطقه از آن برخوردار خواهید بود.  

سفر به عمان

راه‌های سفر به عمان

کشور عمان در حاشیه دریای عمان واقع شده و با ایران مرز دریایی دارد. از این رو، علاوه بر سفر هوایی می‌توانید سفر دریایی به عمان را نیز تجربه کنید.

سفر هوایی: پرواز تهران – عمان حدود 2 ساعت طول می‎کشد و قیمت بلیط آن نیز با توجه نوع پرواز، شرکت هواپیمایی، کلاس پروازی، زمان سفر و ... تعیین می‌گردد. شرکت‌های هواپیمایی مختلفی در این مسیر فعال هستند که از میان آن‌ها می‌توان به الامارات، ایر عربیا، فلای دبی، عمان‌ایر، کیش‌ایر، ترکیش‌ ایر‌لاین، سلام‌ایر، قطر ایرویز و لوفتانزا اشاره کرد. شما می‌توانید از یکی از شهرهای تهران، شیراز، کیش و چابهار بلیط مستقیم عمان را تهیه کنید و یک سفر راحت و سریع به این کشور داشته باشید. پروازهای مستقیم ایران – عمان قیمت مناسب‌تری دارند و در حال حاضر بین 4.5 تا 5.5 میلیون تومان می‌باشند. پروازهای غیر مستقیم گران‌تر هستند و با توجه به شرکت هواپیمایی و تعداد توقف‌ها تا 50 میلیون تومان نیز افزایش می‌یابند.

سفر‌ دریایی: اگر قصد سفر دریایی را دارید، می‌توانید با هواپیما، اتوبوس یا ماشین شخصی خود را به جزیره قشم برسانید و از آن‌جا با کشتی به عمان بروید. سفر دریایی به عمان از جزیره قشم به سمت بندر خصب در عمان انجام می‌شود و حدود 80 دقیقه طول می‌کشد.

سفر به عمان

هزینه‌های سفر به عمان

در سفرهای خارج از کشور، قبل از هرچیز باید هزینه‌های مربوط به دریافت گذرنامه، ویزا و عوارض خروج از کشور را در نظر داشته باشید.

هزینه دریافت گذرنامه در سال 1401 شامل موارد زیر می‌باشد:

  • هزینه عوارض شهرداری: 6.250 تومان
  • خدمات گذرنامه: 152 تومان 
  • هزینه عکس و احراز هویت: 43 هزار تومان
  • هزینه صدور گذرنامه: 125هزار تومان

هزینه نهایی به ازای هر نفر حدود 250 هزار تومان است. این مبلغ از طریق دستگاه‌های کارت‌خوان موجود در دفاتر پلیس + 10 دریافت می‌گردد. 

برای سفر به عمان علاوه گذرنامه نیاز به دریافت ویزا نیز دارید. هزینه دریافت ویزای توریستی عمان با توجه به نوع آن متفاوت است. ویزای 26A یکی از پرطرفدارترین ویزاهای توریستی عمان است. این ویزا به صورت فرودگاهی صادر می‌شود و 14 روزه می‌باشد. فرد دارنده ویزا می‌تواند به مدت 14 روز در این کشور اقامت داشته باشد و از جاذبه‌های گردشگری و اماکن دیدنی آن بازدید نماید. اگر می‌خواهید بیش از 14 روز در عمان اقامت داشته باشید، می‌توانید برای دریافت ویزای 26B اقدام نمایید. این ویزا 30 روزه است و حدود 25 ریال عمان هزینه دارد.

علاوه بر هزینه دریافت گذرنامه و ویزا، عوارض خروج از کشور را نیز باید به هزینه‌های قبل از سفر خود اضافه کنید. عوارض خروج از کشور در سال 1401  برای سفر اول 400 هزار تومان، سفر دوم 600 هزار تومان و سفر سوم 800 هزار تومان می‌باشد. 

سفر به عمان هزینه‌های دیگری نیز دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به هزینه‌ حمل‌ونقل، اقامت‌گاه و غذا اشاره کرد. حدود قیمت این موارد در سال 2022 به صورت زیر است:

هزینه حمل‌ونقل: هزینه رفت‌وبرگشت به عمان بسته به این‌که با چه وسیله‌ی نقلیه‌ای سفر می‌کنید، متفاوت است. اگر قصد سفر هوایی به عمان را دارید، باید بلیط هواپیما را تهیه نمایید. در حال حاضر خرید پروازهای مستقیم تهران – عمان چیزی حدود 4.5 تا 5.5 میلیون تومان هزینه دارد. این هزینه تنها مربوط به بلیط رفت می‌باشد. در صورتی که با کشتی سفر می‌کنید باید هزینه سفر زمینی به قشم به علاوه بلیط کشتی را در نظر داشته باشید.

اقامت‌گاه: یکی از عمده‌ترین هزینه‌های سفر مربوط به هتل  و اقامت‌گاه می‌باشد. به هر جای دنیا که سفر کنید، باید قبل از سفر مکانی را برای اقامت خود پیدا کنید. عمان هتل‌های متعددی دارد. شما می‎توانید با توجه به سلیقه و البته بودجه خود یکی از این هتل‌ها را برای اقامت انتخاب نمایید و روزهای خوبی را در این کشور بگذرانید. اگر از لحاظ مالی مشکلی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم هتل‌های لوکس و 5 ستاره عمان را برای اقامت رزرو کنید. هزینه اقامت در هتل‌های 5 ستاره عمان به ازای هرشب چیزی حدود 5 تا 8 میلیون تومان است. اقامت در هتل‌های 4 ستاره عمان 2.5 تا 3.5 میلیون تومان و اقامت در هتل‌های 3 ستاره عمان حدود 1 تا 1.5  میلیون تومان هزینه دارد.

 خورد و خوراک: هزینه غذا بستگی به نوع انتخاب شما دارد. می‌توانید یکی از رستوران‌های لوکس و گران عمان را برای صرف غذا انتخاب کنید یا در رستوران‌های متوسط و ارزان این کشور غذا بخورید. اگر می‌خواهید سفر کم‌هزینه‌ای داشته باشید، می‌توانید آشپزی کنید و غذاهای باب طبع و ذائقه خودتان را تهیه نمایید. هزینه یک وعده غذایی در رستوران‎های ارزان قیمت عمان حدود 150 هزار تومان برایتان درمی‌آید. اگر بخواهید در رستوران‌های گران‌تر این کشور غذا بخورید، باید حدود 250 تا 800 هزار تومان بابت یک وعده غذایی بپردازید.

از دیگر هزینه‌های سفر می‌توان به هزینه حمل‌ونقل اشاره کرد. دقت داشته باشید که کشور عمان در حال حاضر سیستم حمل‌ونقل گسترده‌ای ندارد. از این رو، بسیاری از گردشگران ترجیح می‎دهند با تاکسی در شهرهای این کشور رفت‌وآمد کنند یا از ماشین‌های اجاره‌ای استفاده نمایند. تاکسی‌های عمان تاکسی‌متر ندارند و معمولا هزینه‌های بالایی را از مسافران دریافت می‌کنند. قبل از سوار شدن در تاکسی حتما چانه بزنید و با راننده به توافق برسید. اگر می‌خواهید هزینه کمتری بابت حمل‎ونقل بپردازید، پیشنهاد می‌کنیم از اتوبوس‌های عمان استفاده کنید. دو نوع اتوبوس در عمان وجود دارد. اتوبوس کوچک‌تر که با رنگ زرد و نارنجی شناخته می‌شوند و بلیط ارزان‌تری دارند. این اتوبوس‌ها ایستگاه ندارند و هرجا که مسافر بخواهد، توقف می‌کنند. اتوبوس‌های بزرگ‌تر، لوکس‌تر هستند و امکانات بهتری دارند. بنابراین، قیمت بلیط آن‌ها نیز گران‌تر است.

 سفر به عمان

بهترین زمان برای سفر به عمان

عمان یک کشور بیابانی است و آب‌وهوایی گرم دارد. تابستان‌های عمان گرم و مرطوب بوده و در بهار و پاییز نیز دمای هوا نسبتا بالاست. با توجه به آب‌وهوا، اگر نسبت به گرما حساس هستید و اذیت می‌شوید، پیشنهاد می‌کنیم فصل زمستان را برای سفر به عمان انتخاب کنید. در این فصل میزان رطوبت هوا کمتر بوده و دمای آن نیز پائین‌تر است. البته دقت داشته باشید که هزینه بلیط هواپیما، هتل‌ها و به تبع آن، قیمت تورهای عمان در فصل زمستان گران‌تر از دیگر فصل‌ها است.

اگر می‌خواهید به دور از شلوغی سفر کنید و هتل را نیز با قیمت مناسب‌تری رزرو نمایید، پیشنهاد می‌کنیم فصل بهار را برای سفر انتخاب کنید. در این فصل توریست‌های کمتری به عمان سفر  می‌کنند و این کشور نسبتا خلوت است. از این رو، می‌توانید با آرامش بیشتری از جاذبه‌های گردشگری بازدید نمایید و در سواحل زیبای عمان استراحت کنید. 

سفر به عمان

نکات مهم در سفر به عمان

  • در حال حاضر برای سفر به عمان نیاز به دریافت واکسن ندارید. این کشور از تاریخ 22 می سال 2022 تمامی محدودیت‌های کرونایی شامل تست PCR و ارائه گواهی تزریق دو دوز واکسن کرونا را لغو کرده و هیچ قانونی برای ورود مسافران ندارد.
  • عمان امنیت بالایی دارد و میزان جرم و جنایت در آن پائین است. از این رو، لازم نیست نگران سرقت وسایل خود باشید، اما در عبور از خیابان دقت کنید و مراقب راننده‌های عمانی باشید.
  • آب لوله‌کشی کشور عمان هیچ مشکلی ندارد و کاملا سالم است، اما توصیه می‌کنیم در زمان اقامت خود در عمان از آب بسته‌بندی شده برای نوشیدن استفاده نمایید.
  • کشورهای حوزه خلیج فارس، از جمله عمان، لیستی از داروهای ممنوعه دارند. این داروها شامل مسکن‌ها و داروهای مخدر هستند. دقت داشته باشید که به همراه داشتن این داروها مشمول مجازات و جریمه خواهد بود.  
  • عمان دو اپراتور اصلی با نام‌های عمان‌تل (Omantel) و اوریدو (Ooredoo) دارد. اگر قصد تهیه سیم‌کارت را دارید، پیشنهاد می‌کنیم عمان‌تل را انتخاب نمایید. این سیم‌کارت آنتن‌دهی بهتری دارد و با قیمت مناسب‌تری عرضه می‌شود. اگر به مدت محدود در عمان اقامت دارید، گذرنامه و برگه‌ی ویزای خود را به همراه داشته باشید و سیم‌کارت توریستی عمان‌تل را خریداری کنید. سیم‌کارت توریستی عمان تل 2 گیگابایت اینترنت همراه دارد و دارای 50 دقیقه مکالمه و 50 پیامک نیز می‌باشد.
  • پوشش مردم عمان مانند دیگر کشورهای عربی است. حجاب برای بانوان مسلمان عمانی الزامی است، اما این قانون در مورد توریست‌ها اجرا نمی‌شود. در عمان مجبور نیستید از روسری، سربند، کلاه و مانند آن استفاده کنید، اما لازم است که احترام مردم این کشور را نگه دارید و در پوشش خود دقت بیشتری داشته باشید. به عنوان مثال در اماکن عمومی بلوز و شلوار به تن کنید و از پوشیدن تاب خودداری نمایید.

سفر به عمان

در این مقاله در مورد سفر به عمان صحبت کردیم و اطلاعاتی در مورد جاذبه‌های گردشگری، راه‌های سفر، حدود هزینه‌ها و ... در اختیارتان قرار دادیم. یکی از بهترین راه‌ها برای سفر به عمان همراهی با تورهای گردشگری است. تورهای گردشگری تمامی کارهای سفر از رزرو هتل گرفته تا برنامه‌ریزی برای بازدید از جاذبه‌ها را بر عهده دارند. در کنار این تورها می‌توانید سفری راحت و بدون دغدغه را تجربه کنید و روزهای خاطره‌انگیزی را در کشور عمان بگذرانید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد شرایط و تاریخ برگزاری تور عمان، دیگر صفحات سایت را مورد مطالعه قرار دهید. علاوه بر این می‎توانید با شماره 75097700- 021 تماس بگیرید و در مورد تور مورد نظر خود با کارشناسان کایت مشورت نمایید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید