موزه‌ی امام حسین (ع) | معرفی + تصاویر + راهنمای بازدید
ضحا اکبری 1401/04/28 15966 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


حرم امام حسین (ع) یکی از اماکن مذهبی مهم جهان اسلام است که در تمام طول سال خصوصا عاشورا و اربعین از سراسر دنیا زائر دارد، زائرانی که به عشق امام حسین و عزیزان او از نقاط مختلف جهان به کربلا آمده و حرم او را زیارت می‌کنند. در حرم امام حسین قسمت‌های متعدد و متنوعی وجود دارد که زائران با اشتیاق از آن‌ها دیدن می‌کنند، اما در این مقاله قصد داریم در مورد موزه‌ی حرم امام حسین که طرفداران زیادی دارد صحبت کنیم، پس اگر قصد دارید به کربلا سفر کنید یا به موزه‌های دنیا علاقه دارید، تا انتها مقاله با ما همراه باشید.

معرفی موزه‌ی حرم امام حسین (ع)

معرفی موزه‌ی حرم امام حسین (ع)

موزه‌ی امام حسین در طبقه‌ی دوم حرم ایشان قرار دارد، این موزه در تاریخ 5 ژوئیه‌ی 2011 افتتاح شد و طبق آمارهای انجام شده تا کنون حدود 6 میلیون نفر از آن بازدید کرده‌اند. موزه‌ی حرم امام حسین که در نزدیکیِ درِ باب القبله قرار دارد، به گونه‌ای ساخته شده که بنایش کلمه‌ی حسین را یاد آوری می‌کند. هنگامی که به این موزه وارد می‌شوید، ستونی از جنس سنگ مرمر خواهید دید، همه چیز در داخل موزه‌ی امام حسین سفید و سبز است. یکی از ویژگی‌های موزه‌ی امام حسین این است که بازدید کنندگان از یک درب وارد شده، در سراسر موزه می‌گردند و پس از تماشای تمام وسایل موجود در موزه از یک درب دیگر خارج می‌شوند. در موزه، افرادی به عنوان راهنما حضور دارند که به زبان‌های عربی، فارسی، اردو و انگلیسی در مورد قسمت‌های مختلف موزه و اشیای موجود در آن صحبت می‌کنند، برای بازدید از موزه‌ی حرم امام حسین می‌توانید از ساعت 9 تا 11 صبح و 1 تا 4 بعد از ظهر به آن مراجعه کنید.


معرفی موزه‌ی حرم امام حسین (ع)

اشیای گرانبهای نگهداری شده در موزه‌ی امام حسین (ع)

در موزه‌ی امام حسین (ع) وسایل و اشیای ارزشمند و گرانبهایی وجود دارد که از طرف پادشاهان، افراد برجسته و ثروتمندان کشورهای مختلف به این موزه اهدا شده‌اند. آثار تاریخی که در این موزه نگهداری می‌شود بسیار قدیمی هستند و قدمت برخی از آن‌ها به بیش از 1000 سال پیش برمی‌گردد، علاوه بر این آثار تاریخی، فرش‌های دستباف گران قیمتی نیز در موزه‌ی امام حسین نگهداری می‌شود که به وسیله‌ی هنرمندان ایرانی و ترکیه‌ای بافته و به موزه‌ی حرم امام حسین هدیه شده‌اند. از جمله وسایلی که در موزه‌ی حرم امام حسین نگهداری می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مهم‌ترین موردی که در موزه‌ی حرم امام حسین نگهداری می‌شود، تار مویی منسوب به پیامبر گرامی اسلام، حضرت محمد مصطفی است، گفته می‌شود این تار مو از مدینه به مرکز امپراطوری عثمانی منتقل شد، چندی بعد والی عثمانی آن را به داوود پاشا اهدا کرده و او نیز این تار مو را به حرم امام حسین تقدیم نمود.
  • قرآنی با دستخط امام علی که از جمله اشیای بسیار قدیمی موزه‌ی امام حسین محسوب می‌شود.
  • پرده‌ای که در گذشته در دروازه‌ی توبه‌ی خانه‌ی کعبه استفاده می‌شده، در موزه‌ی حرم امام حسین نگهداری می‌شود، این پرده هم از نظر مادی بسیار ارزشمند است و هم از لحاظ معنوی برای مسلمانان اهمیت ویژه‌ای دارد.
  • منبری که حدود 160 سال پیش در هندوستان ساخته شده و در ساخت آن از هیچ میخی استفاده نشده است.
  • یک کتیبه که متعلق به چند صد سال پیش است و از طرف یک شاهزاده به آستان امام حسین اهدا شده، این کتیبه دارای نوشته‌های طلا کوب و سنگ‌های قیمتی می‌باشد.
  • یک تخته فرش بسیار قدیمی و با ارزش که به حدود 100 تا 150 سال قبل تعلق دارد.
  • لوستری بسیار بزرگ که به جای چراغ شمع دارد و حدود 200 سال پیش توسط ناصر الدین شاه به حرم امام حسین هدیه شده است.
  • تابلویی که زیارت وارث با طلا روی آن نوشته شده و قدمتی معادل 125 سال دارد.
  • مجموعه‌ای از سپرهای بسیار قدیمی که به وسیله‌ی سلطان احمد جلائری به حرم امام حسین اهدا گردیده، قدمت این سپرها به 100 تا 800 سال قبل برمی‌گردد.
  • تفنگ‌های بلند که طول برخی از آن‌ها حدود 2 متر است و اهداییِ سلاطینِ عثمانی می‌باشد.
  • تبری از جنس طلای خالص که اهدا شده توسط پادشاه کشور اودی از کشورهای شیعه نشین در شبه قاره‌ی هند می‌باشد.
  • صندوقچه‌ای که شبیه صندوقچه‌ی حضرت زهرا در موزه‌ی توپکاپی ترکیه است.
  • تعداد زیادی سکه که به دوره‌های مختلف اسلامی تعلق دارند.
  • الماس بزرگی که فیصل بن عبد العزیز در سال 1921 در سفر به عراق به حرم امام حسین هدیه داد.
  • قسمت‌هایی از ضریح‌های قدیمی حرم امام حسین که تعویض شده و از جنس نقره هستند.
  • زنجیرهایی که در دوره‌ی عثمانی به درب‌های حرم امام حسین بسته می‌شد تا از ورود سربازان عثمانی با اسب به داخل حرم جلوگیری شود.

از دیگر موارد نگهداری شده در موزه‌ی حرم امام حسین می‌توان انواع سلاح‌های قدیمی، نسخ خطی ارزشمند، انواع قالی‌های دستباف، در و دروازه، وسایلی از جنس نقره، سجاده‌های قدیمی و... را نام برد.


معرفی موزه‌ی حرم امام حسین (ع)


معرفی موزه‌ی حرم امام حسین (ع)

معرفی موزه‌ی حرم امام حسین (ع)

معرفی موزه‌ی حرم امام حسین (ع)

معرفی موزه‌ی حرم امام حسین (ع)

معرفی موزه‌ی حرم امام حسین (ع)


معرفی موزه‌ی حرم امام حسین (ع)

معرفی موزه‌ی حرم امام حسین (ع)

 در این موزه آثار و اشیای گرانبهایی نگهداری می‌شود که تماشای آن‌ها هیجان بسیاری دارد. اگر تمایل داشتید به کربلا سفر کرده و از این موزه‌ی جذاب دیدن کنید، می‌توانید به قسمت کربلا در سایت ما سر بزنید.

موزه‌ی امام حسین (ع) یکی از موزه‌های مهم جهان اسلام و دارای اشیایی با قدمت زیاد است که طرفداران تاریخ را از سراسر جهان به سمت خود فرا می‌خواند، در این موزه انواع وسایل قدیمی، نسخ خطی، اشیای زینتی و... نگهداری می‌شود.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید