سافاری کنیا | معرفی کامل + تصاویر + نکات جالب
زهرا نیرومند 1400/09/29 1711 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


اولین چیزی که افراد در سفر به آفریقا به آن فکر می‌کنند، گشت‌وگذار در طبیعت جذاب و تماشای حیات‌وحش بی‌نظیر این قاره است. تماشای گله حیوانات در زیستگاه طبیعی خودشان در حالی که مشغول غذا خوردن، دویدن یا ... هستند، از جمله جذاب‌ترین صحنه‌هایی است که می‌توانید در حیات‌وحش آفریقا از آن بازدید نمایید. شما این فرصت را دارید که حیوانات عظیم‌الجثه و حتی وحشی را از نزدیک ببینید و با فرهنگ قبیله‌هایی چون ماسایی، رندیله و سامبورو آشنا شوید. کنیا، یکی از بهترین مقاصد گردشگری برای ماجراجویی و آشنایی با حیات‌وحش آفریقاست. این کشور پارک‌های ملی متعددی دارد که هرکدام از آن‎ها ویژگی‌های خاص خود را دارند و بازدید متفاوتی را برای گردشگران رقم می‌زنند. حتی اگر چندین بار به این کشور سفر کنید، باز هم چیزهای جدید و جذاب برای تماشا پیدا خواهید کرد. در این مطلب قصد داریم اطلاعاتی در مورد سافاری کنیا در اختیارتان قرار دهیم و نکات جالبی را در این مورد بیان نماییم. با ما همراه باشید.

سافاری کنیا

اگر به حیات‌وحش علاقه‌مندید، کنیا بهترین مقصد گردشگری برای شماست. این کشور زیبا در شرق آفریقا قرار دارد و دارای پارک‌های ملی متعددی می‌باشد. شرکت‌های زیادی در کنیا وجود دارند که تورهای سافاری را برای گردشگران برگزار می‌کنند. تورهای سافاری کنیا به همراه یک راهنمای حرفه‌ای اجرا می‎شوند و  برای آن‌هایی که اولین بار است به این کشور سفر می‌کنند، بهترین انتخاب هستند. با تورهای سافاری نیازی به برنامه‌ریزی ندارید و کار خاصی را انجام نمی‌دهید. تورها تمامی برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده و امکانات موردنیاز را نیز برای مسافران خود فراهم می‌کنند. کافیست با تور همراه شوید و نهایت لذت را از سفر خود داشته باشید.

اگر برای چندمین بار است که به کنیا سفر می‌کنید و تا حدی با این کشور آشنایی دارید، می‌توانید سافاری را به صورت شخصی انجام دهید. البته برای این کار نیاز به برنامه‌ریزی دارید و باید فعالیت‌هایی را قبل از شروع سافاری انجام دهید که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

سافاری کنیا

تورهای پکیجی سافاری کنیا

تورهای پکیجی راحت‏ترین تورهای سافاری کنیا هستند. این تورها انواع مختلفی دارند و با توجه به امکاناتی که در اختیار گردشگران قرار می‌دهند، هزینه‌های متفاوتی را نیز از آنان دریافت می‌کنند. برخی از تورهای پکیجی تمامی خدمات مربوط به سافاری شامل حمل‌ونقل، وعده‌های غذایی، میان‌وعده‌ها، هزینه ورودی پارک‌ها و هتل یا کمپ‌های مجلل و حتی تفریحاتی چون بالون‌سواری‌ را نیز تحت پوشش قرار می‌دهند. این تورها در دسته تورهای لوکس قرار می‌گیرند و هزینه بالایی نیز دارند.

سافاری کنیا تنها تورهای لوکس را شامل نمی‌شود، بلکه پکیج‌های آن مناسب همه افراد است. اگر به دنبال سفر ارزان‌تر هستید، می‌توانید تورهای کم‌هزینه‌تر را رزرو نمایید و از امکانات معمولی‌تری برخوردار باشید. بسته‌های خانوادگی سافاری کنیا از جمله گزینه‌هایی هستند که با هزینه‌ای معقول و مناسب ارائه می‎شوند.

تورهای پکیجی سافاری کنیا

سافاری کنیا با وسیله نقلیه شخصی

اگر دوست دارید خودتان رانندگی کنید و برنامه سافاری را طبق سلیقه خودتان پیش ببرید، می‌توانید سافاری را به صورت شخصی برگزار نمایید. با این کار در هزینه‌های خود نیز صرفه‌جویی خواهید کرد. همان‌طور که گفتیم، برای برگزاری سافاری به صورت شخصی باید کارهایی را انجام دهید و از قبل برنامه‌ریزی کاملی داشته باشید.  اولین قدم برای سافاری، اجاره وسیله نقلیه است. برای این کار به یکی از پارک‎های کنیا بروید و یک اتومبیل اجاره کنید. اتومبیل به صورت ساعتی در اختیار شما قرار می‌گیرد و هزینه آن نیز بر اساس تعداد ساعاتی که آن را در اختیار دارید، محاسبه می‌گردد.

مرحله بعدی اجاره اقامت‌گاه است. شما می‌توانید لژ‌ها، هتل‌ها یا یکی از کمپ‌های موجود در پارک‌ها را اجاره کنید. اقامت‌گاه‌های موجود در پارک‌ها انواع مختلفی دارند و امکانات متفاوتی را در اختیار مهمانان خود قرار می‌دهند. هرچه اقامت‌گاه لوکس‌تر و مجلل‌تر باشد، هزینه آن نیز بالاتر خواهد بود. برخی از اقامت‌گاه‌ها امکانات خاصی ندارند، اما به دلیل محیط آرام و جذابی که در آن قرار دارند، گران‌تر هستند. شرایط خود را در نظر بگیرید و اقامت‌گاه مناسب را اجاره نمایید.

اگر اهل ماجراجویی هستید و با کمپینگ نیز آشنایی دارید، می‌توانید کمپ شخصی خود را در گوشه‌ای از طبیعت زیبای این کشور برپا کنید. برخی از پارک‌های ملی اجازه کمپینگ را به گردشگران می‌دهند. یکی از پارک‌های دروازه‌های جهنم، تساوو شرقی، کوه کنیا، ابردار، آمبوسلی و پارک دریاچه ناکورو را انتخاب کرده و برای کمپینگ اقدام نمایید. دقت داشته باشید که قبل از کمپینگ در پارک باید مجوز انجام این کار را از دفتر خدمات حیات‌وحش کنیا دریافت نموده و هزینه آن را نیز پرداخت کنید.

سافاری کنیا

بهترین سافاری کنیا

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، پارک‌های ملی متعددی در کنیا وجود دارد. هرکدام از پارک‌های این کشور ویژگی‌ها خود را دارند و محل زندگی حیوانات خاصی می‌باشند. بنابراین، انتخاب پارک اولین کاری است که قبل از سافاری کنیا باید انجام دهید. در این‌ بخش 5 مورد از بهترین پارک‌های ملی این کشور را معرفی می‌کنیم و اطلاعات مختصری در مورد هریک از آن‌ها در اختیارتان قرار می‌دهیم.

1 –  پارک ملی ماسای مارا (Masai Mara): ماسای مارا معروف‌ترین پارک حیات‌وحش کنیاست. این پارک در بخش جنوبی کنیا واقع شده و حیات‌وحشی بسیار غنی دارد. از جمله حیوانات موجود در پارک می‌توان به شیرهای ماسایی، پلنگ‌های آفریقایی و یوزپلنگ‌های تانزانیا اشاره کرد. اگر در هنگام مهاجرت بزرگ سالانه از پارک بازدید نمایید می‌توانید دسته‌های بزرگی از فیل آفریقایی، گورخر، غزال و دیگر حیوانات را نیز در این پارک ببینید.

2- پارک ملی دریاچه ناکورو (Lake Nakuru): این پارک یکی از زیباترین پارک‌های ملی کنیاست که در 140 کیلومتری نایروبی، پایتخت این کشور، قرار دارد. دریاچه ناکورو حدود یک سوم پارک را در برگرفته و زیبایی و جذابیت فوق‌العاده‌ای به آن داده است.  این دریاچه بزرگ‌ترین پناهگاه فلامینگوهاست و بیش از 400 گونه پرنده را نیز در خود جای داده است. از دیگر حیوانات موجود در این پارک می‌توان به شیر، کرگدن‌های سفید، اسب آبی، زرافه، گورخر و شترمرغ اشاره کرد. 

3- پارک ملی آمبوسلی (Amboseli): آمبوسلی، دومین پارک محبوب کنیا پس از ماسای ماراست که در مرز بین کنیا و تانزانیا قرار دارد. این پارک یکی از بزرگ‌ترین زیستگاه‌های جانوری در جهان است که حیواناتی چون شیر، یوزپلنگ، بوفالو، مارال، شغال، پلنگ، گورخر، کفتارهای لکه‌دار و زرافه ماسایی را در خود جای داده است. آمبوسلی به دلیل داشتن تالاب‌ها و مناطق باتلاقی، زیستگاه مناسبی برای پرندگان بوده و بیش از 400 گونه پرنده مهاجر را به سمت خود می‌کشاند. از این رو،  مکانی مناسب برای پرنده‌نگری نیز محسوب می‌شود.

4- پارک ملی تساوو (Tsavo): تساوو، بزرگ‌ترین پناهگاه حیات‌وحش حفاظت شده در کنیاست. این منطقه دارای حیوانات مختلفی چون فیل، شیر، بوفالو، زرافه، پلنگ، یوزپلنگ، گربه سرولو، اوریکس، غزال و کفتار برهنه بوده و حدود 500 گونه پرنده را در خود جای داده است.  فیل‌های قرمز نیز از جمله مواردی هستند که در این پارک دیده می‌شوند. رنگ این فیل‌ها به دلیل وجود خاک سرخ رنگ منطقه می‌باشد. علاوه‌ بر این، پارک ملی تساوو چشم‌اندازهایی فوق‌العاده‌ای دارد و تصاویری زیبایی از  رودخانه گالانا و جنگل‌ها و علفزارهای اطراف آن را به نمایش می‌گذارد. تساوو محل زندگی دو درخت ​​بائوباب و  کف خرما نیز می‎باشد. 

5-  پارک سامبورو (Samburu): سامبورو منطقه‌ای حفاظت‌شده در شمال کنیاست. از جمله ویژگی‌های این پارک عبور رودخانه یوآسو نایرو از آن می‌باشد که باعث ایجاد پوشش گیاهی متنوع و در نتیجه حیات‌وحش بی‌نظیر در آن شده است. در سامبورو می‌توانید انواع حیوانات بزرگ مانند شیر، پلنگ، یوزپلنگ آفریقایی، بوفالو، فیل‌های بوته‌زار و اسب‌آبی را ببینید  و یک ماجراجویی فوق‌العاده را در این پارک زیبا تجربه کنید. از دیگر حیوانات سامبورو می‌توان به شترمرغ سومالی، گرناوک، گورخر و زرافه مشبک اشاره کرد.

بهترین سافاری کنیا

6 واقعیت جالب در مورد سافاری کنیا

  • قدمت سافاری به اوایل قرن چهاردهم برمی‏گردد. زمانی که اعراب برای انجام فعالیت‌های تجاری به شرق آفریقا سفر می‌کردند. البته آن‌ها علاقه‌ای به حیات وحش نداشتند، اما نوع سفر آنان مانند سافاری‌های کلاسیک بود. از این رو در اصطلاح به آن سافاری می‌گفتند. به مرور زمان سافاری معنای جدیدی پیدا کرد و به سمت تماشای حیات‌وحش کشیده شد. بازدیدکنندگان این نوع سافاری گردشگرانی بودند که برای فرار از سرمای کشورهای اروپایی به سمت جنگل‌های آفریقا سفر می‌کردند. امروزه مدل‌های مختلفی از سافاری وجود دارد که بسته به علاقه و البته بودجه بازدیدکنندگان انجام می‌شود. سافاری خانوادگی، سافاری کمپینگ، سافاری ماه عسل، سافاری ساحلی و سافاری حیات‌وحش از جمله سافاری‌های کنیا هستند.
  • سافاری کنیا یکی از علاقه‌مندی‌های خانواده سلطنتی است. پرنسس الیزابت در یک سافاری 5 روزه در کنیا بود که خبر مرگ پدرش، پادشاه جورج پنجم، را شنید و ملکه انگلستان شد. پیپا میدل‌تاون، یکی دیگر از اعضای خانواده سلطنتی بود که با هدف جمع‌آوری کمک مالی برای حمایت از حفاظت حیات‌وحش، در یک ماراتن 42 کیلومتری در کنیا شرکت کرد. هم‌چنین جالب است بدانید که شاهزاده ویلیام در سال 2010 در یک سافاری از کیت میدلتون خواستگاری کرد! در طول قرن بیستم نیز افراد برجسته دیگری چون وینستون چرچیل، تئودور روزولت، دوک گلاستر و هم‌چنین بیل گیتس، میلیاردر معروف آمریکایی به بازدید از سافاری کنیا رفتند.
  • حیات وحش کنیا گونه‌های متنوع و نادری از حیوانات را در خود جای داده است، اما بخش عمده‌ای از آن مربوط به 5 حیوان بزرگ دنیا می‌باشد. این 5 حیوان شامل کرگدن سیاه، فیل آفریقایی، بوفالو آفریقایی، شیر آفریقایی و پلنگ آفریقایی هستند که به بیگ فایو شهرت دارند.
  • بسیاری از مردم تصور می‌کنند که برای تجربه سافاری کنیا باید در یک لندکروز با سقف باز بنشینند و در میان جنگل‌ها و مناطق وسیع این کشور رانندگی کنند، اما همیشه این‌طور نیست. اگر دوست داشته باشید می‌توانید سافاری در آسمان را نیز تجربه کنید.  برای انجام این کار در یک بالون می‌نشینید و از بالا مناظر و حیوانات موجود در پارک‌ها را تماشا می‌کنید. سافاری در آسمان یکی از بهترین راه‌ها برای تماشای مهاجرت بزرگ آفریقاست.
  • مهاجرت بزرگ آفریقا یکی از شگفت‌انگیزترین اتفاقات دنیاست. در این مهاجرت بیش از 2 میلیون از حیوانات این منطقه از سرنگتی در تانزانیا به سمت ماسای‌مارا مهاجرت کرده و دوباره به این منطقه برمی‌گردند. حرکت آن‌ها به صورت گله‌ای و دسته‌جمعی می‌باشد که صحنه‌های بسیار باشکوه را به نمایش می‌گذارد. تماشای این مهاجرت بسیار هیجان‌انگیز و البته خطرناک است.
  • در سافاری کنیا، علاوه بر حیات‌وحش بی‌نظیر این کشور، این فرصت را دارید که با قبیله‌های آفریقایی آشنا شوید و فرهنگ و سنت هزاران ساله مردمان این منطقه را بشناسید. فرهنگی که امروزه تاحدی تحت تاثیر مدرنیته قرار گرفته و با آن ترکیب شده است، اما هنوز جذابیت‌های خود را دارد. فرهنگ غذایی، زبان خاص، رقص‌های سنتی، ارزش‌های قومیتی و ... که تماشای آن برای گردشگران بسیار جالب است.

سافاری کنیا

بهترین زمان برای رفتن به سافاری کنیا

بهترین زمان برای سافاری در کنیا، ماه ژوئن تا اکتبر است. در این‌ ماه‌ها آب‌وهوای کنیا خشک بوده و بوته‌ها تراکم کمتری دارند. از این رو، دید بهترین را برای تماشای حیوانات فراهم می‌کنند.  علاوه بر این، مهاجرت بزرگ آفریقا نیز در این بازه زمانی اتفاق می‌افتد و چیزهای زیادی برای دیدن وجود دارد.  البته به این نکته نیز توجه داشته باشید که این فصل پرگردشگرترین فصل کنیاست و در نتیجه پارک‌ها مملو از جمعیت هستند. علاوه بر شلوغی پارک‌ها، هزینه سافاری‌ کنیا نیز گران‌تر از دیگر فصل‌ها است.

اگر به دنبال هزینه کمتر و فضای آرام‌تر هستید، نوامبر تا مه را برای سفر انتخاب کنید. در این زمان کنیا بسیار خلوت بوده و هزینه‌ها نیز معقول‌تر می‌باشد. دلیل کم‌گردشگر بودن کنیا در این ماه‌ها، سرد بودن هوا و بارش باران‎های غیرقابل پیش‌بینی است. نکته مثبت سفر در این فصل، طراوت و تازگی پارک‌ها و چشم‌اندازهای سرسبز  و دیدنی این کشور است. در این فصل درختچه‌ها جوانه می‎زنند و حیوانات نیز فرزندان خود را به دنیا می‌آورند.

سافاری کنیا

نکات مهم برای رفتن به سافاری کنیا

  • وجود یک راهنمای خوب در سافاری بسیار مهم است. باید یک راهنمای حرفه‌ای را برای این کار پیدا کنید. راهنمایی که تجربه کافی داشته باشد و دارای کارت رسمی راهنمای تور باشد. افراد قبیله ماسایی نیز در پیدا کردن حیوانات مهارت بسیار بالایی دارند و می‌توانند راهنمایان خوبی باشند.
  • راهنمایان اغلب سعی می‌کنند تا ۵ حیوان بزرگ یعنی شیر، پلنگ، گاومیش آفریقایی و کرگدن تیز کنید. آفریقایی را به شما نشان دهند، اما حیات‌وحش کنیا حیوانات بی‌نظیر دیگری نیز دارد. کمی دقت کنیدتا  زرافه‌ها، گورخرها، چیتاها و ... را نیز ببینید.
  • کنیایی‌ها مردمانی مهربان و خونگرم هستند. سعی کنید با آن‌ها ارتباط برقرار نمایید و با فرهنگ و آداب‌ورسومشان بیشتر آشنا شوید. ارتباط با محلی‌های کنیا یکی از جذابیت‌های سفر به این کشور است که پیشنهاد می‌کنیم از دست ندهید.
  • شب‌های کنیا بسیار سرد است. لباس گرم به همراه داشته باشید تا در صورت لزوم بتوانید از آن استفاده کنید.
  • کنیا صنایع دستی بسیار زیبایی دارد که برای سوغاتی مناسب است. اگر قصد خرید دارید حتما چانه بزنید تا تخفیف خوبی بگیرید.
  • اگر قصد دارید با تورهای سافاری کنیا همراه شوید، می‌توانید این کار را از طریق شرکت‌های مسافرتی انجام دهید. به یکی از شرکت‌ها مراجعه کرده و تور موردنظر خود را درخواست کنید.

سافاری کنیا

در این مقاله به معرفی سافاری کنیا پرداختیم و اطلاعاتی در مورد آن در اختیارتان قرار دادیم. همان‌طور که گفتیم، شما می‌توانید به کنیا سفر کنید و سافاری را به صورت شخصی و بدون همراهی با تور انجام دهید که در آن صورت نیاز به یک برنامه‌ریزی دقیق دارید. اگر دوست ندارید وقت خود را صرف تحقیق در مورد سافاری و برنامه‌ریزی برای آن بکنید، بهتر است با تورهای سافاری کنیا همراه شوید. تورهای سافاری کنیا متنوع هستند و گزینه‌های مختلفی را پیش‌روی گردشگران قرار می‌دهند. گزینه موردنظر را با توجه به سلیقه و بودجه‌تان انتخاب کنید و یک سافاری شگفت‌انگیز را تجربه نمایید. همراهی با تور شما را از برنامه‌ریزی‌های سخت و وقت‌گیر سافاری نجات داده و سفری آرام و بدون نگرانی را برایتان به همراه دارد. برخی از آژانس‌های گردشگری در ایران هستند که تور سافاری کنیا را به طور مستقیم برگزار می‌کنند. می‌توانید با این تورها همراه شوید و یک سفر به یادماندنی را تجربه کنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید