پارک ملی گوی گول آذربایجان
2123 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

در این مقاله از وبسایت کایت شما را با پارک ملی گوی گول آذربایجان که در دامنه شمالی کوه دیدنی کاپاز قرار دارد، آشنا می‌کنیم. این منطقه به افتخار دریاچه‌ای که به همین نام دارد، گوی گول نام‌گذاری شده است و به لطف جنگل‌های غنی، طبیعت منحصر به فرد و زیبا در سرتاسر جهان شهرت یافته است.

برای مشاهده تورهای آذربایجان می‌توانید به صفحه "تور باکو" مراجعه کنید.


نگاهی اجمالی به پارک ملی گوی گول آذربایجان

پارک ملی گوی گول آذربایجان


پارک ملی گوی گول آذربایجان در آوریل سال 2008 به منظور حفظ محیط زیست، توسعه توریسم و همچنین اکوسیستم و استفاده بهینه از منابع طبیعی تأسیس شد. منطقه پاک ملی گوی گول آذربایجان، 12000 هکتار می‌باشد.
منطقه گوی گول آذربایجان در منطقه‌ای کوهستانی و کوهپایه‌ای در غرب آذربایجان و در فاصله 364 کیلومتری باکو قرار دارد. بلندترین نقطه آن از سطح دریا 3724 متر است. مرز گوی گول آذربایجان از شما روی مناطق اداری ساموخ، از شرق به گورانبوی، از جنوب به کالباجار، از غرب به داشخاسان، از شمار غرب به شامکیر و از شمال به شهر گنجا می‌رسد.


تاریخچه منطقه گوی گول آذربایجان

غروب پارک ملی گوی گول آذبایجان


شهر گوی گول آذربایجان در سال 1819 به دست مهاجران آلمانی که از امپراتوری ورتمبرگ آمده بودند، تأسیس شد. خانه‌ها به سبک آلمانی ساخته شده است، خیابان‌ها، مدارس، مهد کودک و یک مدرسه موسیقی در آن زمان در این شهر تأسیس شد. ساختمان اصلی کارخانه صنعت فعلی کشاورزی به عنوان یک کارخانه شراب سازی توسط برادران فورر که در آنجا مشغول تولید شراب و کنیاک بودند، ساخته شده بود.
در آن منطقه تعداد زیادی ساختمان تاریخی وجود دارد از جمله، قلعه‌ای در جنوب روستای زورن آباد که قدمت آن به قرن دوازدهم بازمی‌گردد، مقبره‌ای که قدمت آن به قرن شانزدهم برمی‌گردد و در روستای گوشگارا واقع شده است، معبد آنایید (قرن شانزدهم) و کلیسای سنت ماری که در روستای چیکند قرار دارند، کلیسای لوتران آلمان در شهر گوی گول آذربایجان و کلیسای گابریل از دیگر مکان‌های تاریخی این منطقه به شمار می‌روند.


دریاچه گوی گول آذربایجان

دریاچه گول گول آذربایجان


دریاچه گوی گول آذربایجان به عنوان یکی از زیباترین دریاچه‌های قفقاز شناخته می‌شود. اگر این واژه را از آذربایجانی ترجمه کنیم به معنی «دریاچه آبی» خواهد بود. آب آبی رنگ داخل آن بسیار پاک و تمیز است. در نتیجه زلزله شدیدی که در شهر گنجا در سال 1139 رخ داد، کوه کاپاز فرو ریخت و بدین ترتیب مسیر رودخانه احسوچای بسته شد. در نتیجه این فروپاشی، دریاچه زیبای گوی گول آذربایجان شکل گرفت.
علاوه بر دریاچه، پارک گوی گول آذربایجان، چند بدنه کوچک آبی دیگر از جمله دریاچه‌های زلیگل، اگل، شامیلگل، گاراگل و ... دارد. بیشتر پارک ملی گوی گول آذربایجان پوشیده از پوشش گیاهی غنی است. در منطقه گوی گول آذربایجان، اورانیوم، مرمر، سنگ آهک و آب معدنی وجود دارد که از نوع بسیار مرغوب و طبیعی¬شان است.


پوشش گیاهی و جانوری پارک ملی گوی گول آذربایجان

درخت ممرز قفقازی در پارک ملی گوی گول آذربایجان


80 گونه درخت و درختچه در جنگل‌های پارک ملی گوی گول آذربایجان در حال رشد هستند. اکثر جنگل را راش شرقی و بلوط، توس، درخت ممرز قفقازی، درخت خاکستر، افرای پلاتانوئید، درخت لاله و درخت کاج تشکیل می‌دهند. میان درختچه‌های داخل پارک، می‌توانید رز وحشی، داوودی، زرشک، مدلار، یونیموس اروپایی و توت سیاه پیدا کنید.
جانوران پارک ملی گوی گول آذربایجان در انواع پرندگان، حیوانات و حشرات وجود دارند اما تعدادشان بسیار کم است. رایج‌ترین آن‌ها خرس، سیاه گوش، گوزن کوهی، جوجه تیغی، خرگوش، روباه، ماله قفقازی و سمور است. از میان پرندگان و خزندگان می‌توان به کرکس سیاه، کبک، کرکس ریشدار، زغن آلپی، افعی راد، وزغ سبز، مارمولک شیشه‌ای و مار صدفی اشاره کرد.


محیط زیست منطقه گوی گول آذربایجان


آذربایجان توجه بسیار زیادی به حفاظت از محیط زیست از جمله حفظ و پرورش گونه‌های نادر گیاهان و جانوران می‌کند. معاون رئیس بنیاد حیدر علی‌اف، لیلا علی‌اف، در سال 2011 کمپینی را برای گفتگوی بین‌المللی جهت انجام اقداماتی برای محافظت از محیط زیست راه انداخت (گفتگوی بین‌المللی درباره اقدامات زیست محیطی –IDEA). هدف این کمپین، جذب افراد جوان آذربایجانی برای محافظت از طبیعت، به خصوص حیواناتی که در معرض انقراض هستند، است. به ابتکار لیلا علی‌اف، در سال 2012، 5 گونه در معرض انقراض شناسایی و  واژه «پنج بزرگ» قفقاز ایجاد شد (خرس قهوه‌ای، عقاب شاهی، گرگ خاکستری، غزال و پلنگ قفقازی).

پلنگ قفقازی پارک ملی گوی گول آذربایجان



کمپین IDEA


کمپین IDEA اقدامات لازم جهت حفظ و افزایش تعداد این نوع نمایندگان جانوران قفقازی را اتخاذ کرد. کارگروهی از متخصصین انجمن عمومی IDEA، وزارت اکولوژی و منابع طبیعی و نمایندگی WWF در جمهوری آذربایجان تأسیس شد. این کارگروه برنامه‌ای کاربردی برای «احیای جمعیت پلنگ‌ها در آذربایجان» بر اساس گزارشی از انجمن جانورشناسی لندن آماده کرد. قرار است در چارچوب پروژه، یک مرکز قرنطینه برای پرورش و سپس رهاسازی برای پلنگ‌ها ساخته شود.
انجمن عمومی IDEA در حال برنامه‌ریزی برای احیای مجدد 100 سال گذشته در طبیعت است. IDEA، به همراه صندوق جهانی حیات وحش و وزارت اکولوژی و منابع طبیعی، برنامه‌ای عملی برای بازگرداندن تعادل به طبیعت حاضر کرده است. طبق نتیجه‌گیری متخصصان بین‌المللی، قلمرو منطقه اسماعیلی، پارک ملی شاهداگ مناسب این پروژه است. در چارچوب پروژه در این منطقه، مرکزی برای پرورش افراد مناسب جهت حفظ محیط زیست راه اندازی می‌شود.
بعد از به دست آوردن گزارشی از وضعیت پارک ملی، گوی گول آذربایجان موفق به نجات گونه‌های بسیار نادر جانوران و گیاهان شد. امروزه پارک ملی گوی گول آذربایجان یکی از مکان‌های مورد علاقه شهروندان آذربایجانی و توریست‌ها است.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید