پلنگ‌دره مازندران | آبشار پلنگ دره (تصاویر + آدرس و ... )
زهرا نیرومند 1400/08/11 1889 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

جنگل، یکی از زیباترین جلوه‌های طبیعت است که در منطقه شمالی کشورمان به وفور یافت می‎شود. یکی از این جنگل‌های زیبا پلنگ‌دره نام دارد که در استان مازندران، شهرستان سوادکوه واقع شده است. آب‌وهوای عالی، چشم‌‌اندازهای دیدنی و آبشار زیبایی که در میان  پلنگ‌دره مازندران وجود دارد، این جنگل را به یکی از توریستی‌ترین جاذبه‌های طبیعی شمال ایران تبدیل کرده و سالانه گردشگران بسیاری را به سمت آن می‌کشاند. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با  پلنگ‌دره مازندران بیشتر آشنا شوید.
همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای مازندران وارد صفحه تورهای "طبیعت‌گردی" شوید.

جاذبه‌های پلنگ‌دره مازندران

پلنگ‌دره مازندران، یکی از زیباترین جنگل‌های شمال ایران است که در شهرستان سوادکوه مازندران و در نزدیکی شیرگاه قرار دارد. جنگل پلنگ‌دره در منطقه‌ای بسیار خوش‌آب‌وهوا واقع شده و دارای طبیعتی جذاب و دیدنی می‌باشد. رودخانه خروشان، چشمه‌های پرآب و آبشار بی‌نظیر پلنگ‌دره مازندران از جمله ویژگی‌های این جنگل محسوب می‎شوند. وجود آب فراوان پلنگ‌دره باعث ایجاد تنوع بالای گیاهی شده و علاوه بر درختان بلند و تنومند، دره‌هایی سرسبز را نیز به وجود آورده است. از جمله گیاهان موجود در این جنگل می‌توان به توسکا، انجیلی، پر سیاوشان، نعناع و پونه جنگلی و انواع گیاهان دارویی و معطر اشاره کرد.

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های این جنگل، آبشار بسیار دیدنی آن می‌باشد. این آبشار حدود 8 متر ارتفاع دارد و به زیبایی در حوضچه‌ای سنگی سرازیر می‎گردد. خزه‌های مخملی سبز رنگ اطراف آبشار نیز جلوه‌ای خاص به این منطقه داده و زیبایی آن را چندین برابر کرده است. می‌توانید ساعاتی در کنار آبشار بنشینید و از صدای گوش‌نواز آن لذت ببرید. اگر اهل شنا هستید، این فرصت را دارید که در حوضچه زیر آبشار کمی آب‌تنی کنید  و از سفر خود نهایت استفاده را داشته باشید. برای دسترسی به آبشار کافیست مسیر رودخانه را در میان جنگل دنبال کنید. 

جنگل پلنگ‌دره و آبشار آن، مکانی مناسب برای طبیعت‌گردی یک روزه محسوب می‎گردد. پیشنهاد می‌کنیم یک روز تعطیل به همراه خانواده به پلنگ‌دره مازندران بروید و یک ناهار خوشمزه و به‌یادماندنی را در کنار رودخانه زیبای آن نو‌ش‌جان کنید.  جنگل‌نوردی، پیاده‎روی، دوچرخه‌سواری و آب‌تنی در رودخانه، از جمله تفریحاتی است که در پلنگ‌دره مازندران از آن برخوردار خواهید بود.


پلنگ‌دره

بهترین زمان برای سفر به پلنگ‌دره مازندران

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، یکی از ویژگی‌های پلنگ‌دره مازندران وجود رودخانه و آبشار در آن است.  عمق این رودخانه در عمیق‌ترین قسمت‌های آن بیش از نیم متر نمی‌باشد. از این رو، امکان آب‌تنی در آن وجود دارد. علاوه بر آن، برخی از حرفه‌ای‌ها شیرجه در حوضچه آبشار پلنگ‌دره و شنا در آن را نیز در برنامه سفر خود قرار می‌دهند. اگر قصد آب‌تنی دارید، بهتر است روزهای گرم تابستان را برای سفر به پلنگ‌دره مازندران انتخاب نمایید تا از سفر خود بیشترین لذت را ببرید. شاید فصل تابستان به علت شرجی بودن هوا  زمان مناسبی برای رفتن به جنگل نباشد، اما جریان آب رودخانه در پلنگ‌دره مازندران باعث طراوت و شادابی جنگل شده و آب‌وهوای گرم آن را نیز بهبود می‌بخشد.  

پلنگ دره

اگر به قصد جنگل‌نوردی به پلنگ‌دره مازندران می‌روید، پیشنهاد می‌کنیم اردیبهشت ماه را برای این کار انتخاب کنید. در فصل بهار درختان جوانه زده و جنگل سرسبزی خود را دوباره به دست می‌آورد. علاوه بر این، هوای اردیبهشت ماه نیز برای پیاده‌روی در جنگل بسیار مناسب است.

پلنگ‌دره مازندران در فصل پاییز نیز زیبایی خارق‌العاده‌ای دارد و تصویری تماشایی پیدا می‎کند. اگر در فصل پاییز سفر می‌کنید، قبل از حرکت آب‌وهوای منطقه را موردبررسی قرار دهید و از بارانی نبودن آن مطمئن شوید. باران باعث گل‌آلود شدن مسیرهای پیاده‌روی شده و فضا را برای جنگل‌نوردی نامناسب می‎کند. دقت داشته باشید که در این فصل امکان شنا در رودخانه یا حوضچه وجود ندارد.  

پلنگ‌دره

آدرس پلنگ‌دره مازندران

جنگل پلنگ‌دره در استان مازندران، شهرستان سوادکوه و در نزدیکی شهر شیرگاه قرار دارد. اگر از سمت تهران به پلنگ‌دره می‌روید، باید جاده فیروزکوه را در پیش بگیرید. جنگل پلنگ‌دره پس از پل سفید، در شرق شهر شیرگاه واقع شده است. برای ورود به جنگل، باید شیرگاه را پشت‎سر بگذارید. آن‌گاه یک مسیر فرعی در سمت چپ خود خواهید دید. مسیر فرعی یک جاده خاکی است که در کنار  پل آهنی شیرگاه قرار دارد. این مسیر را به مدت یک ساعت ادامه دهید تا به روستای نفار برسید. پس از عبور از روستای نفار، جنگل پلنگ‌دره را پیش‌روی خود خواهید دید. از این جا به بعد مسیر پیاده‌روی آغاز می‌گردد.

پلنگ‌دره

نکات سفر به پلنگ‌دره مازندران

  • پلنگ‌دره مازندران مکانی مناسب برای پیاده‌روی و جنگل‌نوردی است. پس حتما یک کفش مناسب بپوشید تا نهایت لذت را از سفر خود ببرید. اگر قصد رودخانه‌نوردی دارید، چکمه‌های مناسب پیاده‎روی در آب را به همراه داشته باشید.
  • رودخانه و آبشار پلنگ‌دره بهترین مکان برای آب‌تنی و آب‌بازی است. یک دست لباس اضافه به همراه داشته باشید تا فرصت آب‌بازی را از دست ندهید.  
  • کرم ضدآفتاب، کلاه آفتاب‌گیر و عینک دودی را فراموش نکنید.
  • در فصل تابستان فضای جنگل پر از حشرات موزی است. پماد ضد گزش به همراه داشته باشید تا در صورت نیاز بتوانید از آن استفاده کنید.
  • دقت داشته باشید که پلنگ‌دره مازندران یک پارک جنگلی است و امکانات چندانی ندارد. بنابراین، هر آن‌چه نیاز دارید از قبل تهیه کنید و با خود به جنگل ببرید.
  • اگر قصد اقامت و کمپینگ در جنگل را دارید، آب‌ و غذای کافی با خود داشته باشید.
  • پلنگ‌دره مازندران حیوان وحشی ندارد، اما اگر قصد کمپینگ دارید، بهتر است چادر خود را نزدیک به جاده اصلی برپا کنید.

پلنگ‌دره

در این مقاله به معرفی پلنگ‌دره مازندران پرداختیم و اطلاعاتی در مورد جاذبه‌های دیدنی این جنگل و راه‌های دسترسی به آن در اختیارتان قرار دادیم. پلنگ‌دره یکی از زیباترین جنگل‌های شمال ایران است که در شهرستان سوادکوه قرار دارد. این جنگل مکانی مناسب برای طبیعت‌گردی و جنگل‌نوردی محسوب می‌شود. اگر به دنبال سکوت و آرامش هستید و دوست دارید ساعاتی را در دل طبیعت‌ زیبا و سرسبز سپری کنید، پیشنهاد می‌کنیم بازدید از جنگل و آبشار پلنگ‌دره را از دست ندهید. می‌توانید با تورهای طبیعت‌گردی همراه شوید و یک جنگل‌نوردی جذاب و به یادماندنی را در کنار یک تیم حرفه‌ای داشته باشید. برای اطلاع از تورهای طبیعت‎گردی  دیگر صفحات سایت را موردبررسی قرار دهید و از شرایط و زمان برگزاری آن‌ها آگاهی یابید. علاوه بر این می‌توانید با شماره 75097700-021 تماس بگیرید و در مورد تور موردنظر خود با کارشناسان کایت مشورت کنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید