مرز عراق برای مسافران کی باز می‌شود؟ آخرین اخبار مرز عراق
زهرا نیرومند 1400/02/23 29292 بازدید 6 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


عراق از جمله اولین کشورهایی بود که پس از ورود ویروس کرونا به ایران و شیوع آن در اسفند 98، همه مرزهای زمینی خود را به روی مسافران ایرانی بست. تمامی آژانس‌های گردشگری تورهای زیارتی را لغو کردند و سفر به عراق را به بعد از باز شدن مرزهای این کشور موکول نمودند. در آن روزها تصور بر این بود که این ویروس به زودی متوقف می‌شود و سفرها مجددا آغاز می‌گردد، اما داستان طور دیگری پیش رفت. ویروس کرونا نه تنها از بین نرفت، بلکه هر روز نوع دیگری از آن ایجاد شد و مردم کل  دنیا را درگیر نمود. بسیاری از زائران امام حسین(ع) در طول این مدت پیگیر باز شدن مرزها بوده و خود را برای پیاده‌روی اربعین آماده کرده بودند که متاسفانه موفق به انجام این کار نشدند. حال با نزدیک شدن به ایام محرم، این سوال برای علاقه‌مندان ایجاد شده است که مرز عراق برای مسافران کی باز می‌شود؟ آیا امکان سفر در اربعین1400 وجود دارد؟ در این مطلب اطلاعاتی در مورد سفر به عراق در دوران کرونا را در اختیارتان قرار داده و امکان برگزاری پیاده‌روی در اربعین 1400 را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای کربلا وارد صفحه "تور کربلا" شوید.

سفر به عراق در دوران کرونا

کشور عراق در همان روزهای ابتدای ورود کرونا به ایران، تمامی مرزهای زمینی خود را به روی مسافران بست و اجازه سفر هوایی را نیز نداد. در آن زمان مراودات تجاری و اقتصادی زیادی بین دو کشور وجود داشت. بسیاری از افراد بر این عقیده بودند که عراق باید مرزهای زمینی خود را فقط بر روی مسافران و زائران ببندد، اما مسئولین عراقی نظر دیگری داشتند. آن‌ها مرزهای خود را به طور کامل بستند و حتی اجازه تجارت در منطقه را نیز ندادند.

این وضعیت تا مدت‌ها بعد ادامه داشت. با مذاکراتی که بین دو کشور انجام شد، قرار شد تا مرزها برای واردات و صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی دو کشور باز شود تا مباحث تجاری بین ایران و عراق دچار آسیب بیشتر نگردد. در راستای این تصمیم، مرز مهران تنها دو روز در هفته باز شد و رفت‌وآمدها با حفظ کامل پروتکل‌های بهداشتی آغاز گردید. پس از مدتی سفرهای هوایی بین دو کشور نیز آغاز شد. پس از شروع سفرهای هوایی در بهمن ماه 99، بسیاری از آژانس‌های گردشگری تبلیغات خود را برای سفرهای زیارتی و سیاحتی به عراق آغاز کردند و علاقه‌مندان را با سوالات بسیاری مواجه نمودند. در همان زمان سازمان حج و زیارت اعلام کرد هیچ ویزای توریستی و زیارتی برای مسافران صادر نشده و هیچ کاروانی نیز تشکیل نمی‌شود. در واقع سفارت‌خانه عراق در ایران ویزای توریستی و زیارتی برای مسافران صادر نمی‌کند و تنها به درخواست‌های ویزای تجاری یا درمانی پاسخ می‌دهد. از این رو، تنها افرادی که دارای ملیت عراقی هستند یا ویزای تجاری این کشور را دارند می‌توانند از ایران به عراق سفر کنند. البته سفر به عراق برای این افراد نیز شرایط ویژه‌ای دارد. متقاضیان باید حداکثر ۷۲ ساعت قبل از زمان پرواز  در یکی از بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت ایران، تست پی‌سی‌آر داده و جواب منفی آن را در فرودگاه به همراه داشته باشند. علاوه بر این، 14 روز قرنطینه اجباری نیز برای این افراد در نظر گرفته شده است.

مرز عراق

وضعیت کرونا در کشور عراق

قبل از این‌که بخواهیم در رابطه با زمان باز شدن مرزهای عراق برای مسافران ایرانی صحبت کنیم، بهتر است اطلاعاتی در مورد وضعیت کرونا در این کشور داشته باشیم. عراق نیز مانند دیگر کشورهای دنیا از سال گذشته درگیر ویروس کرونا شده و با مشکلات بسیاری دست‌وپنجه نرم کرده است. آخرین اخبار به دست آمده از این کشور نشان از بالا رفتن آمار مبتلایان کرونا و شیوع نوع انگلیسی آن می‌دهد. به گفته وزیر بهداشت این کشور، عراق موج دوم کرونا را در فروردین ماه 1400 پشت‌سر گذاشته و بیشترین تلفات را در این دوره داشته است. تعداد مبتلایان در یک روز حدود ۵ هزار و ۶۶۳ نفر بوده است که در واقع رکورد این کشور در طول یک سال گذشته محسوب می‌شود. موج اول کرونا در عراق شهریورماه 99 با 4 هزار و ۲۴۳ نفر در طول روز بود. وزیر بهداشت این کشور در مورد افزایش آمار  مبتلایان کرونا، به‌ویژه کرونای جهش یافته انگلیسی در کشورش ابراز نگرانی کرد و محدودیت‌های شدیدی را ایجاد نمود که اعتراضات گسترده‌ای را از سوی مردم در پی داشت. رشد کرونای انگلیسی در عراق و انتقال آن به استان خوزستان، باعث بسته شدن دوباره مرزهای این کشور و هم‌چنین لغو پروازها شد.  

مرز عراق

سفر به عراق در اربعین 1400

پیاده‌روی اربعین یکی از مهم‌ترین مراسمات مذهبی مسلمانان در ماه صفر است که به مناسب چهلمین روز شهادت امام حسین (ع) برگزار می‌شود. در این روز زائران از داخل و خارج از مرزهای عراق، راهی کربلا شده و در دسته‌های عزاداری و سینه‌زنی وارد صحن حرم حضرت عباس (ع) و امام حسین (ع) می‌شوند. در اربعین 99، تمام مرزهای ایران و عراق بسته شد و امکان حضور در این مراسم برای ایرانیان فراهم نبود. این مراسم تنها با جمعیت داخل کشور عراق و بدون حضور زائران خارجی برگزار شد که بنابر اعلام آستان حرم  بیش از ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در آن حضور داشتند. با توجه به شرایط کرونا حضور این جمعیت عظیم در مکانی نه چندان وسیع، غیرقابل  کنترل بوه و منجر به شیوع هرچه بیشتر بیماری می‌گردد. از این رو، بحث سفر به عراق و حضور در پیاده‌روی اربعین در دوران کرونا بسیار خطرناک است و نیاز به بررسی‌های زیادی دارد.

با نزدیک شدن به ماه محرم و روزهای اربعین، سوالات بسیاری در مورد باز شدن مرزهای دو کشور و امکان سفر به عراق در اربعین 1400 پرسیده می‌شود. اگر به دنبال جواب این سوال هستید باید بگوییم هنوز چیزی مشخص نیست و اخباری در مورد این موضوع منتشر نشده است. بر اساس آخرین اطلاعات به دست آمده­­، شورای برنامه‌ریزی فرهنگی اربعین در بغداد جلساتی را تشکیل داده و به بررسی ابعاد مختلف پیاده‌روی اربعین 1400 پرداختند و وضعیت کنونی کرونا را نیز مدنظر قرار دادند. تاکنون هیچ خبری از نتیجه این نشست به ما نرسیده است.

مرز عراق

در این مقاله اطلاعاتی در مورد سفر به عراق در دوران کرونا را در اختیارتان قرار داده و امکان برگزاری پیاده‌روی در اربعین 1400 را مورد بررسی قرار دادیم. همان‌طور که در بالا عنوان کردیم، با توجه به وضعیت ویروس کرونا در ایران و عراق، امکان سفر به این کشور تا زمان واکسیناسیون کامل زائران ممکن نبوده و باعث شیوع هرچه بیشتر بیماری خواهد شد. در واقع واکسیناسیون زائران ایرانی یکی از مهم‌ترین شروط برای پیاده‌روی اربعین 1400 می‌باشد. این در صورتی است که بخش عمده‌ای از افراد جامعه در سه ماهه اول سال  واکسینه‌ شوند که این کار تنها با تولید واکسن داخلی امکان‌پذیر است. با توجه به این‌که هنوز خبری از واکسن داخلی در دست نیست و واکسیناسیون نیز به تعداد محدود و برای قشرهای خاصی از مردم انجام شده است، به نظر می‌رسد امکان سفر به عراق در اربعین 1400 نیز وجود نداشته باشد. با این‌حال، تا امروز خبر دقیق و کاملی در این زمینه منتشر نشده و باید هم‌چنان منتظر تصمیم مقامات ایرانی و عراقی و توافقات بین دو کشور باشیم.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

نظرات، تجربیات و سوالات

  • 1400/05/25

    سلام ایمان مردانی من میخوام به کربلا سفر کنم دوسال منتظر م برم

  • 1400/06/04

    سلام برحسین دوسال است انتظار دارم‌ اربعین کنار آقا باشم پسرم نذر عباس است دخترم نذر رقیه چونکه حاجتم از ابا عبدالله الحسین علیه السلام و برادرش ابوالفضل العباس گرفتم التماس دعا امیدوار رحیمی از روستای چمن بید منطقه ریگ

  • 1400/06/08

    سلام تورو قرآن هرکی رو میشناسن یه کاری کنین راه عراق باز بشه توروخدا هانیه۱۴ سالمه

  • 1400/06/10

    انشاالله مرز باز میشه و اربعین همه مشتاقان اباعبدالله بین الحرمین هستیم امین

  • 1400/06/23

    میخوام برم کربلا منتظرم کی مرز باز بشه آیا راست میگن اگه میخوای بری کربلا باید واکسن زده باشی چون من نزدم عباس هستم از دشت عباس

  • 1400/07/14

    اکید کی باز میشه مشتاق ام حسین هستیم

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید