سوغات تبریز | 15 سوغاتی محبوب و معروف تبریز
شراره رحیمی 1400/02/14 2716 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



تبریز یکی از شهرهای قدیمی و در عین حال تاریخی کشور می‌باشد که مکان‌های گردشگری و توریستی فراوانی را در خود جای داده است. به علاوه در این شهر زیبا هتل‌های چند ستاره و مراکز خرید متعددی وجود دارند که گردشگران می‌توانند با سفر به آن از تمامی امکانات موجود نهایت استفاده را کنند و لحظات به یادماندنی و لذت‌بخشی را در کنار همسفرانشان برای خود به ارمغان آورند. به طور کلی تبریز جزو مقاصدی می‌باشد که خرید سوغاتی از آن بسیار راحت می‌باشد، چرا که صنایع دستی و دیگر محصولات این شهر زیبا از تنوع بسیار زیادی برخوردار هستند. در این مقاله از کایت با ما همراه باشید تا سوغاتی‌های معروف و محبوب شهر تاریخی و زیبای تبریز را به شما معرفی کنیم.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای شهر تبریز وارد صفحه "تور تبریز" شوید.

معرفی 15 سوغاتی محبوب و معروف تبریز

بدون شک یکی از جذاب‌ترین بخش‌های سفر به تبریز گشت و گذار در بازار و خرید سوغاتی از مغازه‌های رنگارنگ آن می‌باشد. شیرینی‌های تبریز از سوغاتی‌های معروف این شهر می‌باشد که ترکیب فوق‌العاده‌ای از انواع مغزها و زعفران هستند. صنایع دستی، محصولات چرمی، شال‌های ابریشمی و... از دیگر سوغاتی‌های این شهر قدیمی و زیبا می‌باشند که در ادامه به معرفی جامع و کامل آن‌ها خواهیم پرداخت.

سوغات تبریز

قرابیه

از سوغاتی‌های اصیل تبریزی می‌توان به قرابیه اشاره کرد که به دلیل مواد اولیه به کار رفته در آن نظیر آرد، وانیل، تخم مرغ، مغزهای پسته و بادام و... جزو شیرینی‌های گران قیمت به حساب می‌آید. جالب است بدانید که قرابیه در خانواده‌های تبریزی جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است و معمولا برای مهمانان ویژه و بسیار مهم سرو می‌شود. لازم به ذکر است که قرابیه در انواع مختلفی از طعم‌ها نظیر گردویی، نارگیلی، شکلاتی و... نیز در فروشگاه‌ها یافت می‌شود، اما توصیه می‌کنیم که برای اولین بار حتما قرابیه‌ی سنتی پسته‌ای را خریداری کنید تا طعم اصلی و بسیار خوشمزه آن را برای همیشه به یاد داشته باشید. شما می‌توانید بهترین، باکیفیت‌ترین و خوشمزه‌ترین قرابیه‌ها را از قنادی رکس واقع در ارک تبریز خریداری کنید و از طعم بی‌نظیر آن در کنار یک فنجای چای نهایت لذت را ببرید.

نوقا

اگر شما طرفدار پروپا قرص گز هستند، نوقا یا لوکاست از سوغاتی‌های بسیار خوشمزه تبریز به حساب می‌آید که بدون شک با عطر دلنشین خود، اشتهای شما را باز خواهد کرد. نوقا از ترکیباتی نظیر پودر شکر، سفیده تخم مرغ، گردو، وانیل، عسل یا شکر و... درست می‌شود که البته تبریزی‌ها طی سال‌های اخیر از نادو میکادو نیز در برخی از مدل‌های آن استفاده می‌کردند. نوقا بر سر سفره‌ی تبریزی‌ها از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و به گونه‌ای بخشی از فرهنگ این مردمان می‌باشد که به هنگام شادی و سرور سرو می‌شود. برای خرید نوقای تازه و خوشمزه در تبریز پیشنهاد می‌کنیم که حتما به مغازه شناخته شده آقای افتخاری واقع در خیابان منصور بروید.

شیرینی نوقا تبریز

باقلوا

باقلوا نیز جزو اصلی‌ترین سوغاتی‌های تبریز می‌باشد که نمی‌توان در سفر به این شهر زیبا از طعم و عطر بی‌نظیر آن گذشت و خریداری نکرد. در کشورهای دیگر همانند لبنان و ترکیه نیز باقلوا وجود دارد، اما باقلوای تبریز از نظر طعم در هیج جای جهان نظیر ندارد. در کشور ترکیه باقلوا را با خمیر بسیار نازکی به نام یوفکا درست می‌کنند و سپس مخلوطی از کره، مغزهای مختلفی نظیر گردو، پسته و همچنین ترکیبی از آب و شکر را در لابه لای آن قرار می‌دهند و رول می‌کنند. اما در تبریز شیوه درست کردن آن کاملا فرق می‌کند و نوع سرو باقلوا به صورت اشکال لوزی، مربعی و لوله‌ای می‌باشد. اگر می‌خواهید که بهترین، تازه‌ترین و خوشمزه‌ترین باقلوای تبریز را خریداری کنید، پیشنهاد می‌کنیم که به شیرینی فروشی شناخته شده "باقلوا" واقع در بلوار جام جم بروید.

اریس

اریس شیرین‌ترین سوغاتی تبریز می‌باشد که مطمئنا عطر فوق‌العاده آن اشتهای شما را برانگیخته خواهد کرد. کاکائو، پسته، شیر، وانیل، شکر و... از ترکیبات اصلی این شیرینی خوش عطر می‌باشد که در انواع مختلفی نظیر کاکائویی و تسبیحی سرو می‌شود. اریس به قدری قندی و شیرین است که بهتر است همراه با چای خورده شود. البته ناگفته نماند که این شیرینی در انواع دیگری تحت عنوان اریس شیری کشی در دو طعم وانیلی و پسته‌ای نیز طبخ می‌شود.

حلوا بَزَرَک

از دیگر سوغاتی‌های خوراکی تبریز می‌توان به حلوا بزرک اشاره کرد که از دانه‌های روغنی به همین نام تهیه می‌شود. رنگ این حلوای قندی سبز تیره می‌باشد و به دلیل خواص فراوانی که برای استخوان درد دارد، علاوه بر قنادی‌ها در عطاری‌ها نیز به فروش می‌رسند.

حلوا سنتی بزرک تبریز

باسلوق

همان‌طور که گفته شد تبریز مرکز شیرینی‌های بسیار خوشمزه و قندی می‌باشد که باسلوق نیز نوع دیگری از آن‌ها به حساب می‌آید. باسلوق از بافتی بسیار لطیف برخوردار است که به راحتی در دهان آب می‌شود. این شیرینی خوشمزه در کشور ترکیه با نام لوکوم نیز شناخته شده است و با نوع تبریزی آن کمی فرق می‌کند. آرد، شکر، ژلاتین، گلاب، آب و... از ترکیبات شیرینی باسلوق می‌باشد که علاوه بر سوغات در آجیل شب یلدا نیز جایگاه ویژه‌ای دارد.

مربای گل سرخ

تبریز مرکز مرباهای بسیار لذیذ می‌باشد که مربای گل محمدی به وفور در این شهر یافت می‌شود و برای خرید سوغاتی بسیار مناسب است. ممکن است بگویید که گل محمدی به شهر کاشان تعلق دارد، اما بدون شک نظرتان به یکبار دیدن و بوییدن گل‌های محمدی تبریز به طور کامل عوض خواهد شد.

پنیر لیقوان

پنیر لیقوان نیز از سوغاتی‌های بسیار خوشمزه و معروف تبریز می‌باشد که شما می‌توانید این محصول را از تمامی فروشگاه‌های سطح شهر خریداری کنید.

پنیر لیقوان تبریز

رشته ختایی

رشته ختایی نوع دیگری از شیرینی‌های معروف تبریز است که به وفور در ماه رمضان یافت می‌شود و از رشته‌های ختایی، پودر قند و کره درست می‌شود. سپس از گلاب، دارچین، پودر گل محمدی و زنجبیل  برای طعم دادن به آن استفاده می‌کنند و درون آن را با مغزهای مختلفی نظیر مغز بادام و پسته پر می‌کنند.

قالی و تابلو فرش

به احتمال زیاد تاکنون بارها و بارها شهر تبریز را به عنوان یکی از مراکز اصلی تولید فرش دستباف ایران شنیده‌اید، به گونه‌ای که شورای جهانی صنایع دستی عنوان "شهر جهانی فرش" را به شهر تبریز داده است. جالب است بدانید که نقطه عطف هنر قالی بافی در تبریز به دوران صفویه بازمی‌گردد، زیرا در آن دوران ساختار ابتدایی قالی بافی شکل جدید و منحصر به فردی به خود گرفت و از نقش و نگارهای تجملاتی نظیر شکارگاه، لچک ترنج، هرتی، گلستانی و... در بافت تبریزی استفاده شد. 

نقره کاری

نقره کاری از صنایع بسیار مهم و زیبای تبریز می‌باشد که تقریبا حدود 100 سال قبل از کشور ترکیه به آذربایجان وارد شده است. سماور، آینه، سینی و... از جمله محصولات نقره کاری تبریز می‌باشد که شما می‌توانید به راحتی در بازارهای تبریز به آن‌ها دست یابید و در صورت تمایل به عنوان یک سوغاتی باارزش از آن برای دوستانتان خریداری کنید.

نقره کاری تبریز

کفش و کیف چرم

محصولات چرم بسیار باکیفیت از دیگر سوغاتی‌های بسیار خوب و باارزش شهر تبریز می‌باشد. اگر فقط یکبار کفش‌ها و یا کیف‌های دست دوز چرم این شهر زیبا را مورد استفاده قرار دهید، کاملا متوجه کیفیت و تفاوت آن با دیگر محصولات چرم موجود در بازار خواهید شد.

حجاری سنتی

حجاری از جمله هنرهای سنتی محبوب ایرانیان می‌باشد که جایگاه ویژه‌ای را در تاریخ از آن خود کرده است. هنرمندان شهر تاریخی تبریز نیز حجاری‌های فوق‌العاده زیبایی را بر روی سنگ ایجاد می‌کنند و به آن‌ها زندگی می‌بخشند.

سوماک یا وَرَنی بافی

ورنی بافی از دیگر هنرهای مردمان تبریز می‌باشد که بسیار شبیه به گلیم است و در میان عشایر ارسبان رواج دارد. ورنی نوع خاصی از پارچه است که هیچ‌گونه پرزی ندارد و بیشتر در رنگ‌های بنفش، سرمه‌ای، سفید و قرمز به عنوان زیرانداز بافته می‌شود. در ساختار ورنی از گره‌های خاصی به نام گره چینی به کار می‌رود و نقوش استفاده شده در آن ترکیبی از حیوانات و گیاهان می‌باشد.

چاپ باتیک

باتیک یا چاپ کلاقه‌ای به نوعی از چاپ گفته می‌شود که بر روی پارچه‌هایی نظیر ابریشم به ویژه در قالب شال و روسری به کار برده می‌شود. در این گونه از چاپ رنگ‌های متفاوتی از طریق رنگرزی یا واکس بر روی پارچه ایجاد می‌کنند که ماهیت این رنگ‌ها از ترکیباتی نظیر پوست گردو، زردچوبه و... به عمل می‌آید. شما نیز می‌توانید در سفر به تبریز شال‌های ابریشمی با چاپ باتیک را خریداری کنید و خاطرات سفرتان به این شهر تاریخی را ماندگارتر کنید.

سخن پایانی

در این مقاله از کایت ما به معرفی معروف‌ترین سوغاتی‌های شهر تبریز پرداختیم. در صورتی که قصد سفر به شهر زیبای تبریز را دارید، پیشنهاد می‌کنیم وارد صفحه وبلاگ کایت شوید تا اطلاعات بیشتری از این شهر تاریخی کسب کنید و سفر بدون مشکل و خاطره‌انگیزی را تجربه کنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید