جشن هولی هند| جشن رنگی جذاب‌تر از هر کشور دیگر
ضحا اکبری 1399/08/28 4233 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


کشور هندوستان کشور هفتاد و دو ملت پر است از شگفتی و زیبایی، از بناهای تاریخی زیبا تا معابد شگفت انگیز، از طبیعتی جادویی و بی نظیر تا آداب و رسومی منحصر بفرد. اما یکی از جنبه‌های جذابیت هند داشتن انواع و اقسام فستیوال‌ها و جشنواره‌های گوناگون می‌باشد که در هر کدام هزار و یک راز نهفته است، از جمله‌ی زیباترین، شادترین و جذاب‌ترین فستیوال‌های هندوستان می‌توان جشنواره‌ی رنگ‌ها یا جشن هولی را نام برد که آنقدر زیبا و مفرح است که علاوه بر مردم هندوستان سالانه هزاران توریست را برای دیدن خود به هندوستان فرا می‌خواند. در این مقاله قصد داریم تا شما را با جشن هولی و مراسم‌های مربوط به آن آشنا کنیم پس تا انتهای مقاله ما  را همراهی نمایید.همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای هند وارد صفحه "تور هند" شوید.

  • جشن هولی

جشن هولی که به نام‌های دیگری همچون جشن بهاره، جشن عشق، جشن رنگ‌ها، جشن هولیکا و... هم معروف است از جمله فستیوال‌های بسیار قدیمی و در عین حال جذاب و دیدنی هندوهای کشور هند به شمار می‌رود که امروزه در میان همه‌ی هندی‌ها طرفداران بسیار زیادی دارد، دلیل این علاقه‌ی مردم هند به هولی علاوه بر شادی و نشاط و هیجانی که دارد این است که همه‌ی مردم هند در طول جشن هولی با یکدیگر برابر و مساوی می‌شوند، دیگر ثروتمند و فقیر، زن و مرد، بزرگ و کوچک، پیر و جوان هیچ یک با دیگری تفاوتی ندارد، فاصله‌های طبقاتی از بین می‌رود و همه در کنار هم به دور از هرگونه تشریفات به شادی و تفریح می‌پردازند.

جشن هولی

جشن هولی

  • تاریخچه‌ی جشن هولی

در مورد علت و چگونگی پیدایش جشن هولی روایت‌ها و افسانه‌های متعددی نقل شده که دو مورد از آن‌ها نسبت به سایر روایات شهرت بیشتری دارد:

اولین افسانه به زمان حکومت پادشاهی ستمگر و ظالم به نام هیرانیاکاشیپو برمی‌گردد، کسی که تصور می‌کرد مردم باید به جای خدا او را پرستش کنند، او هنگامی که دید پسرش پراهلادا بر خلاف نظر او همچنان لرد ویشنو خدای خود را مورد پرستش قرار می‌دهد تصمیم به قتل او گرفت و زمانی که همه‌ی نقشه‌هایش را برای کشتن پراهلادا بی ثمر یافت از خواهرش هولیکا که در برابر آتش مقاوم بود خواست که پراهلادا را فریب داده، او را به داخل آتش کشانده و بسوزاند. اما وقتی که هولیکا خودش در آتشی که به پا کرده بود سوخت و پراهلادا سالم از آتش بیرون آمد این بار نیز توطئه‌ی قتل او نافرجام مانده و بار دیگر خیر بر شر پیروز شد. از آن زمان مردم در این تاریخ به مناسبت پیروزی خوبی بر بدی و از بین رفتن هولیکا که نماد شر است مراسم‌های با شکوهی به راه انداخته و این پیروزی را جشن می‌گیرند.

دومین روایت داستان عشق کریشنا به راداست که عشقی افسانه‌ای و بی مانند بوده، پوست کریشنا در کودکی بخاطر خوردن شیر سمی به رنگ آبی تغییر کرده و زمانی که کریشنا به جوانی رسیده و عاشق رادا می‌شود این رنگ پوست را مانعی برای رسیدن به عشقش می‌بیند، ولی در نهایت به پیشنهاد مادرش با پاشیدن رنگ به صورت رادا و شبیه کردن او به خودش این مانع را از بین برده و سرانجامی نیکو پیدا می‌کند. مردم هند بخاطر این عشق و آن رنگی که کریشنا به صورت رادا پاشیده هر سال در اواخر زمستان جشن رنگ‌ها را به راه انداخته و یاد آن عشق اسطوره‌ای را گرامی می‌دارند.

جشن هولی هند

جشن هولی هند

  • بخش‌های مختلف و جذاب جشن هولی

جشن رنگ‌ها در بیشتر مناطق طی دو روز انجام می‌گیرد، در روز اول از صبح تا غروب مردم به یکدیگر رنگ می‌پاشند و تفریح می‌کنند، هنگام غروب در نقاطی که از قبل آماده شده آتش بزرگی می‌افروزند و عروسک هولیکا را که نماد بدی و شر است در آن آتش می‌سوزانند و به این ترتیب بدی‌ها و پلیدی‌ها را نابود می‌کنند. در روز دوم نیز از صبح زود بازی رنگ و شادی آغاز شده و تا غروب ادامه میابد، شب هنگام مردم خود را تمیز کرده لباس‌هایشان را عوض می‌نمایند، به هم شیرینی و نوشیدنی تعارف کرده و  برای هم آرزوی سلامتی و خوشی می‌کنند. البته در نواحی مختلف هند این مراسم با تغییراتی انجام می‌گیرد مثلا در ایالت بهار مردم قبل از فرا رسیدن زمان جشن هولی خانه‌ و زندگی خود را تمیز کرده در هنگام جشن شادی و تفریح می‌کنند، در مناطق جنوبی هندوستان در زمان جشن هولی فقط به عبادت کامادوا که خداوند عشق است می‌پردازند، اما در منطقه‌ی اولجاترا جشن هولی یعنی رقص و آواز و تحرک. به هر حال جشن هولی در همه جای هند برگزار شده و مردم هند برای آن ارزش و اعتبار خاصی قائلند. رنگ‌هایی که مردم در جشن هولی به سمت هم پرتاب می‌کنند رنگ‌های گیاهی و دارویی است که نه تنها برای انسان ضرری ندارد بلکه مفید هم هست، رنگ‌هایی مانند بیلوا، هالدی، کومکوم و چریش که متخصصان علم آیورودیک آن‌ها را تایید کرده و جنبه‌ی دارویی دارند. هر یک از این رنگ‌ها معنی و مفهوم خاص خود را دارند مثلا رنگ سبز نماد زایش و طبیعت و سرسبزی است، رنگ قرمز نماد عشق و علاقه می‌باشد، رنگ آبی یادآور پوست آبی رنگ کریشناست و رنگ زرد سمبل زردچوبه گیاه مورد علاقه و احترام هندی‌هاست.

جشن هولی هند

جشن هولی هند

  • زمان برگزاری جشن هولی

جشن هولی همه ساله در پایان زمستان و آغاز بهار فصل رویش و نو شدن برای خداحافظی با سرما و بهره مندی از یک برداشت عالی و فراوان برگزار می‌شود، این جشن غالبا در ماه مارس میلادی یعنی اواخر اسفند تا روزهای ابتدایی فروردین انجام می‌گیرد. شب آخر ماه قمری فلاگونا زمانی که ماه کامل می‌شود دقیقا زمانی است که جشن هولی باید برگزار شود، زمان متداول این جشن در اکثر شهرها دو روز است اما در برخی مناطق ممکن است تا دو هفته نیز طول بکشد. کشور هند در زمان برگزاری جشنواره‌ی رنگ‌ها تعطیل رسمی است، هیچ کس سر کار نمی‌رود و همه خود را برای چند روز خوش گذرانی و تفریح بی پایان آماده ‌می‌کنند.

جشن هولی هند

جشن هولی هند

  • مکان برگزاری جشن هولی

جشن هولی در واقع به هندوها نسبت داده شده پس هر جا که هندویی باشد این جشن برگزار می‌شود، درست است که مبدا و مرکز اصلی برگزاری جشن رنگ‌ها کشور هندوستان است اما این مراسم در کشورهای دیگری نظیر پاکستان و نپال هم انجام می‌شود. اما بهترین مناطق برای حضور در جشن هولی شهرهای براسانا، نانداگوان، ویرینداوان، ماتورا و براج است که در زمان برگزاری این جشن مملو از توریست‌ها و گردشگرانی هستند که برای تماشای این مراسم از نزدیک به هند و این شهرها سفر کرده‌اند. عده‌ای نیز بر این باورند که شهرهایی همچون اودایپور، پورولیا، آواد و اوتاراخاند که خیلی شناخته شده نیستند برای برگزاری مراسم جشن رنگ‌‌ها مناسب‌تر می‌باشند چرا که در زمان برگزاری جشن خلوت‌تر بوده و به شرکت کنندگان بیشتر خوش می‌گذرد.

جشن هولی هند

جشن هولی هند

  • خوراکی و نوشیدنی‌های مخصوص جشن هولی

در پایان جشن هولی زمانی که همه حسابی از رنگ بازی و جنب و جوش خسته شده‌اند خوردن خوراکی‌هایی که مختص این جشن است بسیار دلچسب می‌باشد، از جمله خوراکی‌های جشن رنگ‌ها می‌توان چول باتور، داهی باله، کانجی وادا، دال کاچوری، پاپری چات، گل گاپا، گوجیا و تاندای را نام برد. گوجیا نوعی شیرینی خانگی شبیه کوفته است که همه‌ی زنان هندی قبل از شروع مراسم هولی در خانه آن را می‌پزند و درون آن را با میوه‌های خشک و خویا پر می‌کنند. تاندای هم نوشیدنی مخصوص جشن هولی است که که از ترکیب گل سرخ، بادام، پسته و گیاه بهانگ یا شاهدانه به دست می‌آید.

جشن هولی هند

جشن هولی هند

در این مقاله با جشن زیبای هولی و موضوعات مرتبط با آن آشنا شدید، در صورتی که قصد سفر به کشور هند و شرکت در این مراسم را داشتید به قسمت تور هند در سایت ما سر بزنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید