راهنمای بازدید از پاسارگاد | آدرس + تصاویر + 4 دانستنی جذاب
شراره رحیمی 1399/08/15 5277 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



بدون شک ایران جزو متمدن‌ترین کشورهای خاورمیانه به حساب می‌آید که بناهای تاریخی فراوانی را در دل خود جای داده است. همان‌طور که می‌دانید برخی از شهرهای ایران نیز نسبت به سایر مناطق کشور گردشگران بسیاری را از نقاط مختلف ایران و جهان به سوی خود می‌کشانند که از جمله این شهرهای پربازدید می‌توان به شهر زیبای شیراز اشاره کرد. شهر شیراز به دلیل داشتن جاذبه‌های طبیعی فراوان، مکان‌های مذهبی، بناهای تاریخی متعدد و... به یک مقصد بسیار محبوب در بین گردشگران تبدیل شده است. لازم به ذکر است که مجموعه تاریخی پاسارگاد نیز یکی از پربازدیدترین و محبوب‌ترین جاذبه گردشگری شهر شیراز به حساب می‌آید که از دوران پرشکوه هخامنشی به یادگار مانده است. اگر شما نیز قصد دارید که از شهر زیبای شیراز دیدن کنید، در این مقاله از کایت با ما همراه باشید تا اطلاعات لازم را برای بازدید از مجموعه تاریخی پاسارگاد به طور کامل در اختیارتان قرار دهیم.همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای شیراز وارد صفحه "تور شیراز" شوید.

آشنایی با مجموعه تاریخی پاسارگاد

به جرات می‌توان گفت که مجموعه تاریخی پاسارگاد یکی از باارزش‌ترین و مهم‌ترین جاذبه تاریخی شهر شیراز می‌باشد که در سفر به این شهر زیبا بازدید از آن را به هیچ عنوان نباید از دست داد. به طور کلی پاسارگاد شیراز فقط با مقبره کوروش در بین مردم و گردشگران به شهرت رسیده است در صورتی که در مجموعه دشت پاسارگاد بناهای تاریخی دیگری را نیز مشاهده خواهید کرد که تمامی آن‌ها در فاصله نسبتا کمی از یکدیگر واقع شده‌اند. از دیگر بناهای دیدنی این مجموعه می‌توان به آرامگاه کمبوجیه، کاروانسرای مظفری، تل تخت، دوکوشک، کاخ اختصاصی، کاخ بارعام، پل سنگی و تندیس انسان بالدار و... اشاره کرد که توصیه می‌کنیم حتما بعد از بازدید از مقبره کوروش از این بناها نیز دیدن کنید و لحظات متفاوت و لذت‌بخشی را در کنار عزیزانتان برای خود رقم بزنید. البته ممکن است نتوانید فاصله بین این بناهای تاریخی را به صورت پیاده طی کنید که در این صورت مسیرهای آسفالته بین بناها را می‌توان با تاکسی یا خودرو شخصی پیمود.

آشنایی با مجموعه تاریخی پاسارگاد

مسیر دسترسی به پاسارگاد

آدرس: استان فارس، 120 کیلومتری شهر شیراز، سعادت‌شهر، مجموعه پاسارگاد

پاسارگاد در شمال استان فارس، 120 کیلومتری شهر زیبای شیراز و در همسایگی شهرستان‌های اقلید، ارسنجان و خرم بید قرار گرفته است. اگر قصد دارید که از شهر شیراز به سمت پاسارگاد حرکت کنید باید وارد جاده شیراز- اصفهان شوید تا در مسیر به سعادت شهر برسید. سعادت ‌شهر مرکز شهرستان پاسارگاد می‌باشد که اسم آن را نیز بر روی لوح‌های تخت جمشید مشاهده خواهید کرد. پس از آنکه از سعادت شهر عبور کردید باید در 20 کیلومتری این شهرستان وارد جاده فرعی روستای مادر سلیمان و کول شور شوید تا در نهایت به پاسارگاد برسید. شما می‌توانید برای رسیدن به این مجموعه تاریخی از خودرو شخصی، تاکسی‌های بین شهری و اتوبوس استفاده کنید. به علاوه در صورت تمایل می‌توانید با تورهای گردشگری نیز همراه شوید و از پاسارگاد بازدید به عمل آورید.

مسیر دسترسی به پاسارگاد

دیدنی‌های مجموعه تاریخی پاسارگاد

لازم است بدانید که کوروش در طی حکومت خود، بناها و کاخ‌های بسیار زیبایی را تاسیس کرده است که هر کدام از آن‌ها به شیوه منحصر به فردی و همراه با جوی‌های آب، درختان تنومند و باغ‌های انبوه بنا شده‌اند. همان‌طور که گفته شد مجموعه تاریخی پاسارگاد علاوه بر مقبره کوروش بناهای دیگری را نیز در دل خود جای داده است که در ادامه در مورد هر کدام از آن‌ها توضیح مختصری خواهیم داد.

دیدنی‌های مجموعه تاریخی پاسارگاد

  • آرامگاه کوروش

به طور کلی هدف اصلی سفر بسیاری از گردشگران به پاسارگاد بازدید از مقبره کوروش می‌باشد. جالب است بدانید که آرامگاه کوروش چندین سال قبل در بین گردشگران به مشهد مادر سلیمان معروف بوده است و در سال 1397 نیز مورد بازسازی قرار گرفته است. لازم به ذکر است که علاقمندان به پادشاه دوره ساسانی، هفتم آبان را به عنوان روز کوروش معرفی کرده‌اند. با توجه به روایت‌های موجود، کوروش در جنگ با سکاها کشته می‌شود و سپس در این آرامگاه به خاک سپرده می‌شود. محوطه اصلی آرامگاه بر روی 7 پله سنگی بنا شده است و مساحت آن تقریبا حدود 165 متر مربع می‌باشد که برای ساخت آن از مرمر سفید استفاده شده است.

  • کاخ بارعام

در گذشته بسیاری از مهمانان به منظور دیدن پادشاه به این کاخ عزیمت می‌کردند. کاخ بارعام یک تالار بسیار بزرگ با چندین ستون می‌باشد که دارای چهار ایوان است و از هر چهار ایوان به تالار بزرگ امکان دسترسی وجود دارد. البته در حال حاضر از چهار ستون فقط یکی از آن‌ها بر جای مانده است که روی سر ستون یک سنگ سیاه بزرگ قرار دارد و روی آن سنگ تصویر پای انسان و عقاب حک شده است.

معرفی کاخ بارعام

  • تندیس انسان بالدار

به طور کلی هنگام بازدید از مجموعه تاریخی پاسارگاد طرح‌ها و نقش‌های زیادی را مشاهده خواهید کرد که از جمله معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به تندیس مرد بالدار اشاره کرد. عده زیادی عقیده دارند که این طرح حک شده بر روی تندیس نشان‌دهنده تمام و کمال بودن افکار، شخصیت، متانت و... کوروش می‌باشد و این مجسمه سالم‌ترین طرح از مجموعه تاریخی پاسارگاد می‌باشد.

  • زندان سلیمان

از زندان سلیمان تنها یک دیواره سنگی عمودی که ارتفاع آن تقریبا حدود 14 متر می‌باشد، باقی‌مانده است. جالب است بدانید که داستان‌های زیادی در مورد این بنا نظیر محلی برای خوابیدن کمبوجیه یا مقبره همسر کوروش و آتشکده وجود دارد.

  • کاخ دروازه

مجسمه انسان بالدار به گونه‌ای قرار گرفته است که انگار مرد بالدار به سمت مرکز کاخ دروازه خیره شده است. این کاخ یک تالار بسیار وسیع با هشت ستون می‌باشد که دو ورودی فرعی و دو ورودی اصلی دارد.

معرفی کاخ دروازه

  • برج سنگی

بدون تردید برج سنگی یکی از زیباترین بخش‌های مجموعه پاسارگاد می‌باشد. این برج در ابتدا به صورت چهار ضلعی بوده است اما در حال حاضر فقط دیواره‌ای از آن به جا مانده است. به جرات می‌توان گفت که برج سنگی جزو منحصر به فردترین آثار معماری هخامنشی می‌باشد، زیرا در ساخت آن سنگ‌های سیاه و مرمر به کار گرفته‌اند.

  • کاخ نشیمن

با وجود اینکه بخش اعظمی از کاخ تخریب شده است، اما همچنان بخشی از آن باقی مانده است و جزو بناهای زیبای پاسارگاد به حساب می‌آید که بازدید از آن را نباید از دست داد.

  • کاخ اختصاصی

کاخ اختصاصی همان‌طور که از نامش پیداست محل زندگی پادشاه و متعلق به کوروش بزرگ بوده است. این کاخ یک تالار بسیار بزرگ با ایوان‌های غربی و شرقی دارد که ورودی‌های اصلی به حساب می‌آیند. علاوه بر آن دارای دو ورودی فرعی نیز هستند. در این مجموعه ستون‌های بسیار بزرگ و پهنی را مشاهده خواهید کرد که به آن‌ها جزر سنگی نیز گفته می‌شود. به علاوه دو سکوی سفید را نیز در این کاخ مشاهده خواهید کرد که با تماشای آن حس و حال عجیبی به شما دست خواهد داد. زیرا در زمان قدیم این دو سکو محل عبادت بوده است.

معرفی کاخ اختصاصی

  • مسجد پاسارگاد

مسجد پاسارگاد جزو قدیمی‌ترین مساجد ایران می‌باشد که در جوار آرامگاه کوروش جای گرفته است و با سنگ و ستون‌های بسیار زیبا بنا شده است. اما در حال حاضر فقط بخش کمی از آن بر جای مانده است.

  • تل تخت

تل تخت در بالای یک تپه واقع شده است که برای ساخت آن از تخته سنگ‌های بزرگ بدون ملات استفاده شده است. جالب است بدانید که هر بخش از این بنا متعلق به دوره‌ای از تاریخ همانند هخامنشیان، سلوکیان، ساسانیان و اشکانیان می‌باشد که برای گردشگران امروزی به یادگار مانده است. از این رو طرح اولیه تل تخت به طور کلی تغییر کرده است و شکل دیگری به خود گرفته است.

معرفی تل تخت

  • کاروانسرای مظفری

کاروانسرای مظفری در نزدیکی مقبه کوروش بزرگ با سنگ‌های سفید از بقایای سایر کاخ‌های پاسارگاد بنا شده است که بدون شک بازدید از آن خالی از لطف نخواهد بود.

دانستنی‌هایی‌ در مورد پاسارگاد

  • مجموعه تاریخی پاسارگاد جزو آثار ثبت جهانی ایران می‌باشد که در فهرست آثار یونسکو نیز قرار دارد.
  • با توجه به روایت‌های موجود مسئولیت ساخت بیشتر بناهای تاریخی نامبرده شده به عهده کوروش بزرگ بوده است.
  • جالب است بدانید که نخستین پایتخت امپراطوری هخامنشی در پاسارگاد برپا شده است.
  • با توجه به عظمت سنگ‌های استفاده شده در مجموعه تاریخی پاسارگاد، بناهای آن را به سلیمان نبی نسبت داده‌اند و آرامگاه کوروش نیز به نام محل دفن مادر سلیمان یا مشهد ام النبی شهرت پیدا کرده است.

دانستنی‌هایی در مورد پاسارگاد

سخن پایانی

در این مقاله از سایت کایت ما اطلاعات جامعی از مجموعه تاریخی پاسارگاد در اختیارتان قرار دادیم. همان‌طور که مطالعه کردید این مجموعه تاریخی بناهای بسیار زیادی را در دل خود جای داده است که بدون تردید بازدید از هر کدام از آن‌ها برای علاقمندان به تاریخ و معماری بسیار لذت‌بخش و دل‌انگیز خواهد بود. در صورتی که قصد سفر به شهر زیبای شیراز را دارید، پیشنهاد می‌کنیم سری به مجله گردشگری کایت بزنید تا با کسب اطلاعات بیشتر از این شهر خارق‌العاده سفر بدون مشکلی را تجربه کنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید