ساحل شب تاب چابهار | ساحل نورانی ایران کجاست؟
شراره رحیمی 1399/08/12 47807 بازدید 1 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



چابهار یکی از شهرهای بندری فوق‌العاده زیبای ایران می‌باشد که در فاصله 738 کیلومتری از مرکز استان سیستان و بلوچستان و دقیقا در کنار سواحل دریای عمان واقع شده است. این بندر در همسایگی کشور پاکستان نیز قرار گرفته است که مستقیما به اقیانوس متصل می‌شود و به آب‌های آزاد جهان راه می‌یابد. به علاوه شهر بندری چابهار جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبا و متفاوتی نظیر گل افشان‌ها، جنگل‌های حرا، تالاب صورتی لیپار، کوه‌های مریخی یا مینیاتوری، منطقه حفاظت شده گاندوها، ساحل شب تاب و... را در دل خود جای داده است که بدون شک دیدن هر کدام از آن‌ها برای هر گردشگری بسیار جذاب و دلپذیر خواهد بود. به جرات می‌توان گفت پدیده‌ای به نام شب تاب‌های دریایی یکی از شگفت‌انگیزترین جاذبه گردشگری ایران می‌باشد که در سفر به بندر چابهار به هیچ عنوان نباید بازدید از این شبرنگ‌های آبی سوار بر روی موج‌ها را از دست داد. از این رو در این مقاله از کایت با ما همراه باشید تا اطلاعات جامعی از نورانی‌ترین ساحل ایران یعنی ساحل شب تاب چابهار در اختیارتان قرار دهیم.همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای چابهار وارد صفحه "تور چابهار" شوید.

معرفی ساحل شب تاب چابهار

در ابتدا لازم است بدانید ساحل تنگ چابهار محلی است که در آن می‌توانید امواج آبی و الماس‌هایش را مشاهده کنید و نهایت لذت را ببرید. این جاذبه آبی رنگ تحت عنوان باکتری‌های نور افشان دریایی نیز شهرت یافته‌اند و از پدیده‌های زیستی به شمار می‌رود که سبب شده است این منطقه از زیبایی شگفت‌انگیزی برخوردار باشد و رتبه اول را در توانایی جذب گردشگر از نقاط مختلف جهان در سطح بین‌المللی از آن خود کند. لازم به ذکر است که این الماس‌های آبی رنگ به ویژه در شب‌هایی که مهتاب نباشد، بیشتر و بهتر در ساحل تنگ قابل دیدن هستند. البته ناگفته نماند که دقیقا الماس نیستند اما زیبایی و جلوه آن‌ها در شب همانند الماس می‌باشد که بدون شک از تماشای آن‌ها‌ سیر نخواهید شد. این نقاط درخشان و آبی رنگ در واقع نوعی از حلزون‌ها، باکتری‌ها و پلانکتون‌هایی هستند که در آب شیرین زندگی می‌کنند که بر اساس دلایل متعددی از جمله ویژگی‌های زیست بومی از خود نورهای آبی ساطع می‌کنند و زیباترین پدیده طبیعی در محیط شناخته شده‌اند.

ساحل شب تاب چابهار

نور آبی رنگ چگونه ایجاد می‌شود؟

به طور کلی عوامل متعددی ممکن است باعث به وجود آمدن این پدیده آبی رنگ زیبا و هیجان‌انگیز شوند که از جمله این عوامل می‌توان به جذب طعمه، جفت‌گیری و... اشاره کرد. لازم است بدانید که این پدیده چشم‌نواز علاوه بر بندر چابهار در سواحل دیگر کشورها نظیر سوئد، کامبوج، برمودا، جزایر هاوایی، خلیج پورتوریکو و جزایر مالدیو نیز وجود دارند. در توضیح علمی این پدیده زیبا لازم است گفته شود که اکثر مواقع در شب‌های تابستان توسط باکتری‌های نور افشان به وجود می‌آید و این باکتری‌های نور افشان با حرکت بر روی امواج همانند یک خط نورانی خود را به ساحل می‌رسانند و در قله موج دریا تصویر زیبایی را از خود به نمایش می‌گذارند که شما می‌توانید انبوهی از این نورهای آبی رنگ را در ساحل تنگ به ویژه در سواحل دانشگاه دریانوردی مشاهده کنید و لحظات متفاوتی از سایر سفرهایتان برای خود ایجاد کنید. نام دیگر این پدیده دریایی بسیار زیبا، فیتوپلانکتون‌ می‌باشد که این فیتوپلانکتون‌ها دسته‌ای از آغازیان تولید کننده یا گیاه مانند می‌باشند که قابلیت خود پرورندگی دارند و زیاد می‌شوند و در نهایت نور آبی از خود منتشر می‌کنند.

علت علمی ایجاد نور آبی رنگ در ساحل تنگ چابهار

بهترین زمان بازدید از ساحل شب تاب چابهار

برای دیدن شب رنگ‌های آبی کافیست در برخی از شب‌های فصل تابستان و یا پاییز و زمستان به ساحل تنگ چابهار بروید و در تاریکی شب و دقیقا هنگامی که یک یا دو ساعت از تاریکی آسمان گذشته است به گشت و گذار در کنار ساحل بپردازید تا شب تاب‌های آبی رنگ سوار بر روی موج‌ها را مشاهده کنید و به وجد آیید. جالب است بدانید که برخی از این پلانکتون‌ها در خاک ماسه‌ای ساحل به جا می‌مانند و تعداد بی‌شمار دیگری مجددا به آب باز می‌گردند که اگر دست یا پای خود را در میان دانه‌های آبی رنگ بگذارید، پس از مدتی رد آبی از دست یا پای شما باقی خواهد ماند که بسیار حیرت‌انگیز می‌باشد. اگر در سفر به چابهار تمایل داشتید که از این پدیده زیبا بازدید به عمل آورید، فراموش نکنید که حتما برای دیدن آن‌ها باید به تاریک‌ترین جای ساحل تنگ بروید، زیرا بدون شک تماشای نور آبی در دل سیاهی شب بسیار لذت‌بخش و چشم‌نواز خواهد بود.

بهترین زمان بازدید از ساحل شب تاب چابهار

پدیده شب تاب‌ها چگونه مورد توجه مردم قرار گرفت؟

درباره‌ی اینکه این پدیده بسیار زیبا و حیرت‌انگیز چگونه توجه مردم را به خود جلب کرد، باید گفته شود که از چندین سال قبل این موجودات ریز در ساحل تنگ برای مردم چابهار شناخته شده بود. به این صورت که آن‌ها برای شنا کردن به دریا می‌رفتند و در نهایت با تعجب فراوان با تنی آبی و درخشان به ساحل برمی‌گشتند! دلیل آن نیز چسبیدن تعداد زیادی از فیتوپلانکتون‌ها بر روی بدنشان بود که آن‌ها را در تاریکی شب درخشان می‌کرد. بسیاری از افراد نیز فکر می‌کردند که بر روی بدنشان الماس چسبیده است، در صورتی که آن‌ها موجودات بسیار ریزی بودند که به سختی قابل جدا کردن و دیدن بودند و دقیقا همانند نقطه‌های آبی الماس گونه چشم‌انداز زیبایی از خود ارائه می‌دادند. با این وجود طی چند سال اخیر حجم کمتری از فیتوپلانکتون‌ها به ساحل می‌آیند و گردشگران فکر می‌کنند که می‌توانند آن‌ها را داخل لیوان بریزند و با خود ببرند! دریغ از آنکه عمر این فیتوپلانکتون‌ها بسیار کم می‌باشد و پس از چند دقیقه کاملا ناپدید می‌شوند. در واقع می‌توان گفت که این فیتوپلانکتون‌ها فقط به ساحل تنگ تعلق دارند و زیبایی خود را فقط در جایی که به وجود می‌آیند به نمایش می‌گذارند.

سخن پایانی

در این مقاله از کایت ما به معرفی ساحل شب تاب چابهار پرداختیم. همان‌طور که مطالعه کردید ساحل شب تاب از زیبایی‌های منحصر به فردی برخوردار می‌باشد که بدون شک بازدید از آن چشم هر گردشگری را به خود خیره خواهد کرد. در صورتی که قصد سفر به بندر زیبای چابهار را دارید، پیشنهاد می‌کنیم حتما سری به مجله گردشگری سایت کایت بزنید تا اطلاعات لازم از شهر بندری چابهار را برای سفرتان به دست آورید و سفر بدون مشکل و لذت‌بخشی را تجربه کنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

نظرات، تجربیات و سوالات

  • 1401/03/12

    با سلام آفرین جای زیبابی را معرفی کردبد.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید