خوشمزه ترین غذاهای محلی هرمز
11023 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

در این مقاله از مجله گردشگری کایت قصد داریم شما را با خوشمزه‌ترین، لذیذترین و پرماهی‌ترین غذاهای محلی هرمز در سفرتان به این جزیره آشنا کنیم. در ادامه 13 مورد از دوست‌داشتنی‌ترین غذاهای محلی هرمز را می‌بینید و عاشق‌شان می‌شوید:

1. زیبون

زیبون یکی از غذاهای محلی هرمز و مختص جنوب کشور عزیزمان ایران بوده و مانند سایر غذاهای این خطه، در آن از ماهی استفاده می‌شود. اما چیزی که این غذا را خاص و منحصربه‌فرد می‌کند، سیب‌زمینی سرخ‌کرده در کنار آن است. برای تهیه این غذا، ماهی‌ها با ادویه و فلفل مزه‌دار شده و پس از سرخ شدن در روغن، کنار گوجه‌فرنگی‌های رنده‌شده و تفت‌داده‌شده با پیاز روی نان محلی در کف قابلمه‌ای ریخته‌شده و در کنار برنج دم می‌کشند و به یکی از خوش‌مزه‌ترین غذاهای محلی هرمز بدل می‌شوند. 


زیبون


2. موفلک

در سفرتان به جنوب کشور باید حتماً یکی از خوش‌طعم‌ترین غذاهای محلی هرمز یعنی موفلک را امتحان کنید. غذایی که در آن از گندم یا جوی پرک‌شده پس از برشته‌شدن و به رنگ قهوه‌ای درآمدن در کنار ماهی‌های جنوب با پیاز تفت داده‌شده دم می‌شود و روی آن مقداری ادویه و تخم گشنیز ریخته می‌شود. 


موفلک


3. بلالیت

بلالیت یکی از دلچسب‌ترین غذاهای محلی هرمز و خوشمزه و مقوی‌ترین صبحانه‌های مردمان جنوب بوده که برای طبخش از ماکارانی، گلاب، هل، روغن، شکر، شیره خرما و گاهی زعفران استفاده می‌شود و عطر و رنگ بسیار خوبی دارد. 


بلالیت


4. هوارى

یکی دیگر از غذاهای محلی هرمز که بسیار خوش‌طعم و پرطرفدار است، هواری است. غذایی که به داشتن ادویه‌های تند و تیز و ماهی برای تهیه آن پس از سرخ شدن انواع سبزیجاتی همچون شنبلیله، گشنیز و شوید به همراه پیاز و سیر سرخ، ماهی‌ها به آن افزوده شده و بعد از اضافه کردن ادویه‌های تند و زردچوبه، برنج به همراه این مواد دم می‌کشد. هواری در بین غذاهای محلی هرمز به ماهی‌پلو نیز معروف بوده و سروش با میگو هم بسیار هواخواه دارد. 


هوارى


5. ماهى برشته

یکی از غذاهای محلی هرمز، که از ترکیبی از ماهی‌های کوچک مانند ساردین، بیاح، سنگسر یا گاریز برای طبخ آن در کنار نمک و ادویه استفاده‌شده و شکمش را پر از سبزی‌های معطر می‌کنند، به عنوان یکی از بهترین کباب‌های موردعلاقه گردشگران مسافر تور جنوب انتخاب شده است. 


ماهى برشته


6. دوپیازه میگو

یکی دیگر از خوشمزه‌ترین غذاهای محلی هرمز در این فهرست بلند بالا، دوپیازه میگو است و در طبخ آن از موادی همچون میگو، رب، ادویه و پیاز استفاده شده و در کنار برنج یا نان سرو می‌شود. در سفرتان به تور هرمز چشیدنش را فراموش نکنید. 


دوپیازه میگو


7. برنج دیشو

یکی دیگر از لذیذترین و پرطرفدارترین غذاهای محلی هرمز، برنج دیشو است که برای دم کشیدنش از شیره خرما استفاده شده و با برنج سرو می‌شود و طبع گرم خرما موجب می‌شود، طبع سرد ماهی متعادل و خوردنش برای همه افراد لذت‌بخش شود. 


برنج دیشو


8. گبولی گوشت

گبولی گوشت، یکی از غذاهای محلی هرمز که در پختش از انواع ادویه‌های مختلف استفاده می‌شود و عطر و طعمش برای بیشتر گردشگران لذت‌بخش و فوق‌العاده است. مواد لازم برای تهیه آن، گوشت، سیب‌زمینی، نخود، پیاز، میخک، هل، لیمو عمانی، فلفل و... بوده و آن را می‌توان با مرغ هم استفاده کرد و اگر کشمش نیز در آن ریخته شود، دیگر می‌شود خاطره‌انگیزترینِ غذاهای محلی هرمز که می‌توانید امتحانش کنید. 


گبولی گوشت


9. سوراغ

سوراغ نوعی خورشت بندری یا به عبارتی یک دسر در بین غذاهای محلی هرمز محسوب شده و برای طبخ آن موادی همچون ماهی مومغ، خاک سرخ جزیره هرمز، پوست نارنج و نمک 10 روز در ظرفی سربسته قرار گرفته و پس از آن در کنار غذای اصلی یا به تنهایی روی نان مالیده‌شده و خورده می‌شود. 


سوراغ


10. نان چم‌ چمو

یکی از خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین غذاهای محلی هرمز، نان چم چمو است که در سفرتان به جنوب کشور حتماً اسم و نامش را خواهید شنید. این نان که بیشتر در وعده صبحانه خورده می‌شود، شیوه طبخ آسانی دارد و مواد لازم برای تهیه آن تخم‌مرغ، آرد، شکر و روغن است که بعد از مخلوط شدن با هم درون یک تابه داغ سرخ می‌شود. 


نان چم‌ چمو


11. مالوکی

یکی از شیرینی‌های معروف جنوب در بین غذاهای محلی هرمز، شیرینی مالوکی است. این شیرینی با ترکیب زرده‌های تخم‌مرغ، روغن، آرد و افزودن خمیره به‌دست‌آمده در نایلون و استراحت دادن دو ساعته به آن، خمیرش به شکل دایره‌های کوچک درآمده شده و در روغن فراوان سرخ می‌شود. 


مالوکی


12. ترشی انبه

در این مورد، می‌رسیم به ترشی انبه، عنصر اساسی و تاثیرگذار در خواستگاری حشمت فردوسِ سریال ستایش از خانم‌بزرگ، یکی از غذاهای محلی هرمز که طعم و مزه‌اش با دیگر نقاط ایران تفاوت دارد. جهت تهیه این نوع ترشی، تمبر هندی، زردچوبه، انبه و رب گوجه‌فرنگی به سرکه اضافه‌شده و به عنوان یکی از لذیذترین‌ها در ظرف با درب محکم نگهداری می‌شود. 


ترشی انبه


13. مهیاوه 

مهیاوه در بین یکی از چاشنی‌های غذاهای محلی هرمز، نوعی سس محسوب شده که برای تهیه‌اش، پودر ماهی موتو با زردچوبه، فلفل، گشنیز و خردل مخلوط‌شده و همراه نمک در یک ظرف به مدت یک ماه در آفتاب قرار می‌گیرد، تا آماده شود. 

این غذای معروف هرمزگان در واقع نوعی سس است. برای درست کردن آن از ماهی موتو تند و شور استفاده می شود. این سس را همراه با برنج یا نان و گاهاً به عنوان صبحانه و جایگزینی برای پنیر دوست‌داشتنی سروش می‌کنند. 


مهیاوه

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید