کویر مرنجاب | کامل‌ترین راهنمای سفر + تصاویر + تفریحات و هزینه‌ها
زهرا نیرومند 1401/08/07 4286 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


اگر اهل تورهای طبیعت‌گردی هستید، برای یک بار هم که شده کوه، جنگل و دریا را رها کنید و سری به کویرهای بی‌نظیر ایران بزنید. کویرها، از جمله زیباترین و حیرت‌انگیزترین جاذبه‌های طبیعی هستند. کویرهای ایران اغلب در بخش مرکزی کشور قرار دارند و سالانه گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می‌کنند. کویر مرنجاب یکی از معروف‌ترین کویرهای ایران است. این کویر در استان اصفهان قرار دارد و از توابع شهر کاشان محسوب می‌شود. در این مقاله به معرفی کویر مرنجاب می‌پردازیم و اطلاعاتی در مورد جاذبه‌ها و تفریحات، اقامت‌گاه‌ها و راه‌های دسترسی به کویر در اختیارتان قرار می‌دهیم. همچنین پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد سفر و بازدید از کویر مرنجاب را دارید، تورهای معرفی شده کایت را در صفحه "تور کویر مرنجاب" از دست ندهید. با ما همراه باشید.

همچنین می‌توانید برای مشاهده اطلاعات و خرید آنلاین تور کویر مرنجاب وارد صفحه "تور کویر مرنجاب" شوید.

تورهای پیشنهادی ما : 

تور کویر مصر

تور کویر ابوزیدآباد

تور کویر کاراکال

معرفی کویر مرنجاب

کویر مرنجاب یکی از معروف‌ترین کویرهای ایران است. این کویر در استان اصفهان واقع شده و حدود 48 کیلومتر با شهرستان آران و بیدگل فاصله دارد. مرنجاب بخشی از بیابان بزرگ بند ریگ محسوب می‌شود و از شمال به دریاچه نمک مسیله می‌رسد.

شاید نام این کویر کمی برایتان عجیب باشد، اما این نامگذاری علتی دارد. مرنجاب نیز مانند دیگر کویرهای ایران، منطقه‌ای خشک و بی‌آب‌وعلف است. مردمی که در این منطقه زندگی می‌کردند، به سختی می‌توانستند آب مورد نیاز خود را تأمین کنند و برای پیدا کردن آب شیرین رنج زیادی می‌کشیدند. مرنجاب از سه واژه "مرد"، "رنج" و "آب" تشکیل شده است. در واقع نام این محل "مردرنج‌آب" بود که در گذر زمان کوتاه شد و به مرنجاب تغییر شکل داد.

کویر مرنجاب یک منطقه خشک و بسیار گرم است، اما این به معنی عدم وجود گیاهان یا جانوران نیست. در برخی از بخش‌های کویر می‌توانید بته‌های گز، قیچ، تاغ، اسکنبیل و دم گاوی را ببینید. این گیاهان شورپسند هستند و با آب‌وهوای منطقه سازگاری دارند. علاوه بر این، کویر مرنجاب محل زندگی حیواناتی چون شغال، روباه، گربه شنی، بزمجه بیابانی، خرگوش شرقی، انواع مار، مارمولک و آفتاب پرست می‌باشد. پرندگانی چون تیهو، عقاب و شاهین نیز در این منطقه دیده می‌شوند.    

مرنجاب با دیگر کویرهای ایران کمی فرق دارد. این کویر در نزدیکی شهر قرار دارد و امکانات بیشتری را در اختیار کویرگردان قرار می‌دهد. به همین دلیل، به افرادی که برای اولین بار قصد کویرگردی دارند، پیشنهاد می‌شود که برای شروع این کویر را انتخاب کنند. جذابیت کویر مرنجاب تنها به تل‌های شنی طلایی رنگ و آسمان پرستاره‌ی آن ختم نمی‌شود. این کویر جاذبه‌های تاریخی و طبیعی متعددی دارد و امکان یک اقامت آسان را برای گردشگران فراهم می‌کند. حتی اگر اهل کمپینگ نیستید، بابت اقامت در کویر و شب‌مانی نگرانی ندارید. به راحتی می‌توانید در اقامت‌گاه‌های تاریخی و بوم‌گردی این منطقه ساکن شوید و از امکانات و خدمات آن استفاده کنید.

جاذبه‌های دیدنی کویر مرنجاب

همان‌طور که در بالا به آن اشاره کردیم­، کویر مرنجاب علاوه بر چشم‌اندازهای فوق‌العاده‌ای که دارد، دارای جاذبه‌های طبیعی و تاریخی دیگری نیز می‎‌باشد. همین جاذبه‌های متنوع هستند که کویر مرنجاب را از دیگر کویرهای ایران متفاوت می‌کنند. جاذبه‌های دیدنی کویر مرنجاب عبارتند از:  

دریاچه نمک مسیله: دریاچه نمک مسیله، که با عنوان دریاچه نمک آران و بیدگل نیز شناخته می‌شود، در بخش شمالی کویر مرنجاب قرار دارد. این دریاچه زیبایی و جذابیت فوق‌العاده‌ای دارد و یکی از دیدنی‌ترین بخش‌های مرنجاب محسوب می‌شود. زمینی وسیع با کریستال‌های سفید رنگ نمک که در زیر نور خورشید می‌درخشند و چشم‌اندازی دیدنی ایجاد می‌کنند. دریاچه نمک مسیله حدود ۶۵۰ کیلومتر مربع مساحت دارد و در اغلب روزهای سال پوشیده از نمک می‌باشد. این دریاچه در پی بارش‌های فصلی پر از آب می‌شود و در اثر تبخیر آب و رسوب نمک به این شکل درمی‌آید. این رسوب به صورت اشکال هندسی منظم ایجاد می‌شوند و دریاچه زیبای مسیله را به وجود می‌آورند.

جزیره سرگردان: یکی از جذاب‌ترین و شاید عجیب‌ترین جاذبه‌های کویر مرنجاب، جزیره سرگردان آن است. برای دیدن این جزیره مرموز باید در یک روز بارانی به کویر سفر کنید و به سمت دریاچه نمک مسیله بروید. دریاچه در روزهای بارانی پوشیده از آب می‌شود. آبی غلیظ که در خود مقدار زیادی نمک دارد. زمانی که نور خورشید بر روی دریاچه پوشیده از آب نمک می‌تابد، یک جزیره بر روی دریاچه پیدا می‌شود. جزیره‌ای که از دور شبیه به یک تپه‌ای کوچک دیده می‌شود و اطراف آن یک حلقه غبار مانند وجود دارد. نکته جالب توجه در مورد این جزیره، حرکت آن در میان آب است. همین مسئله باعث شده تا عنوان جزیره سرگردان به آن داده شود. البته هیچ حرکت و سرگردانی وجود ندارد. دلیل حرکت جزیره خطای دید می‎باشد. 

چاه هندوانه: چاه هندوانه یا چاله سنبک کویر مرنجاب در واقع تکه‌ای زمین است که برای کاشت هندوانه مورد استفاده قرار می‎گیرد. نکته جالب این زمین، نوع آبیاری آن است که به روش باستانی انجام می‌شود. برای انجام این کار چاله‌هایی را به فاصله یک متر از هم می‎کنند تا به جایی برسند که خاک کمی مرطوب باشد. تخم هندوانه را در چاله‌ی مرطوب  می‌کارند و منتظر رشد و برداشت آن می‌مانند.

چاه کنجه: چاه کنجه یک دریاچه آب شور در ابعاد 4 در 2 کیلومتر است. این چاه پر از آب در دل کویر قرار دارد و گیاهان و درختچه‌های اطراف را سیراب می‌کند.  

ریگ بلند: در 4 کیلومتری شرق کاروان‌سرای مرنجاب، تپه‌های ماسه‌ای بلندی قرار دارند که با نام ریگ بلند شناخته می‎شوند. ارتفاع این تپه‌ها در بلندترین نقطه به 90 متر می‌رسد. 

کوه کلنگ: از دیگر جذابیت‌های کویر مرنجاب می‌توان به کوه کلنگ اشاره کرد. این کوه در 5 کیلومتری جنوب کاروان‌سرای مرنجاب واقع شده و فضایی مناسب برای عکاسی در کویر محسوب می‌شود. مسیر بین تپه‌های ماسه‌ای تا کوه کلنگ یکی از جذاب‌ترین مسیرهای پیاده‌روی در کویر مرنجاب است. 

کوه یخاب: در نزدیکی شهرستان آران و بیدگل و در شمال قلعه کرشاهی، کوهی وجود دارد که با نام کوه یخاب شناخته می‌شود. این کوه 1800 متر ارتفاع دارد و مکانی مناسب برای کوهنوردی در این منطقه محسوب می‏شود.

چاه دست‌کند: چاه دست‌کند یک چاه آب شیرین است که در بخش شرقی کویر مرنجاب قرار دارد. محلی‌های این منطقه چاه دست‌کند را یک چاه مقدس و آب آن را معجزه امام رضا (ع) می‌دانند. بر اساس گفته‌های آن‌ها، امام رضا (ع) در مسیر خود به سمت طوس، از کویر مرنجاب عبور کرده و این چاه را با دستان خود کنده‌اند.  

قلعه کرشاهی: قلعه کرشاهی یکی از جذاب‌ترین دیدنی‌های کویر مرنجاب است که در نزدیکی آران و بیدگل قرار دارد. این قلعه مساحتی بالغ بر ۴۰۰۰ متر مربع را شامل می‌شود و قدمت آن به دوران پیش از اسلام می‌رسد.  قلعه کرشاهی در ابتدا یک قلعه دفاعی برای جلوگیری از هجوم مغول‌ها و دشمنان دیگر بود، اما بعدها به محل استقرار راهزنان تبدیل شد. به همین دلیل به آن قلعه دزدها نیز گفته می‌شود. قلعه کرشاهی بزرگ‌ترین بنای خشتی ایران پس از ارگ بم می‌باشد و نام آن در فهرست ملی ایران به ثبت رسیده است.

کاروان‌سرای مرنجاب: کاروان‌سرای مرنجاب یکی از بزرگ‌ترین کاروان‌سراهای ایران است. این کاروان‌سرا در دوران صفویه و در مسیر جاده ابریشم ساخته شده است. بنای تاریخی مرنجاب حدود 3500 متر مساحت دارد و دارای 29 اتاق و 6 برج دیده‌بانی می‌باشد. این کاروان‌سرا در گذشته محل استراحت کاروان‌های تجار و مسافران بوده است، اما امروزه تغییر کاربردی داده و به یک اقامت‌گاه تبدیل شده است. اگر دوست دارید می‌توانید یکی از اتاق‌های این کاروان‌سرا را اجاره کنید و یک شب را در بنای تاریخی مربوط به دوران صفویه بگذرانید.

تفریحات کویر مرنجاب

کویرگردی تنها به پیاده‌روی روی شن‌های روان و تماشای رمل‌های طلایی رنگ ختم نمی‌شود. اگر اهل تفریحات هیجان‌انگیز هستید، می‌توانید علاوه بر پیاده‌روی، عکاسی و رصد ستارگان در کویر، تفریحاتی چون آفرود، موتورسواری و شترسواری را نیز تجربه کنید و از آن لذت ببرید. تفریحات کویر مرنجاب عبارتند از:

آفرود: آفرود، یکی از جذاب‌ترین تفریحاتی است که می‌توانید در کویر مرنجاب تجربه کنید. بسیاری از آفرودسوارها با ماشین‌های خودشان به این منطقه می‌آیند و ساعت‌هایی هیجان‌انگیز را در تپه‌های شنی مرنجاب سپری می‌کنند. اگر اهل آفرود هستید، می‌توانید یک ماشین به همراه راننده کرایه کنید و از انجام این تفریح لذت ببرید.

موتورسواری: سواری با موتورهای چهارچرخ از دیگر تفریحاتی است که در کویر مرنجاب از آن برخوردار خواهید بود. می‌توانید با سرعت زیاد از بالای تپه‌های شنی به سمت پایین حرکت کنید و اوج هیجان را تجربه نمایید.

شترسواری: در گذشته افرادی که در  کویر زندگی می‌کردند یا قصد عبور از مناطق گرم و کویری را داشتند، از شتر برای رفت‌وآمد استفاده می‎کردند. امروزه با وجود انواع خودرو و وسایل نقلیه، شترسواری مفهومی ندارد، اما یک تفریح جذاب محسوب می‌شود. شترسواری برخلاف آن‌چه تصور می‌کنید، بسیار هیجان انگیز است. شما بر روی پشت شتر می‌نشینید و در میان ناهمواری‌های کویر بالا و پائین می‌روید. 

راه‌های دسترسی به کویر مرنجاب

کویر مرنجاب در استان اصفهان، شهرستان آران و بیدگل قرار دارد. بنابراین، در هر کجای ایران که هستید، باید اول خود را به آران و بیدگل برسانید. از آران و بیدگل به سمت کویر مرنجاب 2 مسیر وجود دارد که یکی از آن‌ها از بلوار ارتش و مسیر دوم از کویر ابوزیدآباد می‌گذرد. مسیر ابوزیدآباد برای افراد مبتدی مسیر مناسبی نیست. از این رو، توصیه می‌کنیم مسیر اول را برای سفر انتخاب کنید و خود را به بلوار ارتش برسانید.

در شمال آران و بیدگل یک جاده وجود دارد که شما را به سمت مرنجاب هدایت می‎‏کند. پس از ورود به شهر، به سمت بلوار ارتش حرکت کنید تا به یک میدان برسید. در آن‌جا جاده مرنجاب را خواهید دید. وارد جاده شوید و تا 45 کیلومتر پیش بروید تا به کاروان‌سرای مرنجاب برسید. این کاروان‌سرا در ابتدای کویر مرنجاب واقع شده است.

فاصله تهران تا کویر مرنجاب حدود 270 کیلومتر است. اگر از تهران به سمت کویر مرنجاب می‌روید، ابتدا باید وارد آزادراه تهران- قم شوید. سپس جاده قم-کاشان را در پیش بگیرید و به سمت شهرستان آران و بیدگل حرکت کنید.  از آران و بیدگل تا کویر مرنجاب حدود 45 کیلومتر راه در پیش دارید.

فاصله قم تا آران و بیدگل: ۱۱۷ کیلومتر

فاصله کاشان تا آران و بیدگل:  حدود 13 کیلومتر   

فاصله اصفهان تا آران و بیدگل: ۲۱۵ کیلومتر 

فاصله سمنان تا آران و بیدگل: ۳۸۶ کیلومتر

اقامت در کویر مرنجاب

برای اقامت در کویر مرنجاب، دو گزینه پیش‌رو دارید. می‌توانید در کویر کمپ بزنید و شب را زیر آسمان پر ستاره سپری کنید یا یک اتاق در یکی از اقامت‌‌گاه‌های بوم‌گردی کویر مرنجاب اجاره کنید و یک شب به یادماندنی را پشت سر بگذارید. در این بخش چند اقامت‌گاه بوم‌گردی در کویر مرنجاب را معرفی می‌کنیم.

کاروان‌سرای مرنجاب: همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، کاروان‌سرای مرنجاب یکی از بناهای تاریخی ایران است که بیش از 350 سال قدمت دارد. این کاروان‌سرا در سال‌های اخیر بازسازی شده و به یک اقامت‌گاه بوم‌گردی تبدیل شده است. کاروان‌سرای مرنجاب امکان اقامت در یک بنای تاریخی و قدیمی را برای علاقه‌مندان فراهم می‎کند و امکانات خوبی را نیز در اختیار آنان قرار می‌دهد. اتاق‌های کاروان‌سرای تاریخی مرنجاب ظرفیت‌ها و ویژگی‌های مختلف دارند. برخی از آن‌ها دارای تخت هستند و تعدادی دیگر کف‌خواب و کرسی‌دار می‌باشند. از دیگر امکانات کاروان‌سرای مرنجاب می‌توان به پارکینگ، رستوران با انواع غذاهای سنتی ایرانی و کافی‌شاپ اشاره کرد. اطلاعات بیشتر در مورد کاروان‌سرای مرنجاب را در این مطلب دنبال کنید.

کاروان‌سرای کویری لیلی و مجنون: این اقامت‌گاه در 10 کیلومتری کویر مرنجاب واقع شده و امکانات و خدمات خوبی را به مهمانان ارائه می‌دهد. مجموعه  لیلی و مجنون 30  اتاق و سوئیت‌ با ظرفیت‌ها و ویژگی‌های مختلف دارد و 400 مهمان را به صورت هم‌زمان پذیرش می‌کند. اتاق‌های اقامت‌گاه دارای کرسی و رختخواب هستند و طراحی بومی دارند. از جمله امکانات این کاروان‌سرا می‌توان به رستوران، کافی شاپ، پارکینگ، سیستم گرمایشی و سرمایشی، فروشگاه و ... اشاره کرد. 

مجتمع گردشگری ستاره شب‎های کویر: این مجتمع گردشگری، که با نام کمپ احمد نیز شناخته می‌شود، در شهرستان آران و بیدگل و در 11 کیلومتری جاده مرنجاب قرار دارد. کمپ احمد 20 اتاق با ظرفیت‌های مختلف دارد و امکانات و خدمات خوبی را نیز در اختیار مهمانان خود قرار می‌دهد. مسافران می‌توانند یکی از اتاق‌های 3 تخته، 4 تخته، 5 تخته یا گروهی را برای اقامت انتخاب کنند یا در اتاق‌های کف‌خواب و کرسی‌دار ساکن شوند.  از جمله امکانات این مجتمع می‌توان به رستوران، پارکینگ، سیستم گرمایشی و سرمایشی، صبحانه رایگان و ... اشاره کرد. 

برای آشنایی با اقامت‌گاه‌های بیشتر، مقاله آشنایی با اقامت‌گاه‌های اطراف کویر مرنجاب را مطالعه نمایید.  

نکات سفر به کویر مرنجاب

  • اگر قصد کویرگردی دارید، باید نیمه دوم سال را برای سفر انتخاب نمایید. فرقی نمی‌کند کدام‌یک از کویرهای زیبای ایران را برای کویرگردی انتخاب می‌کنید. مناطق کویری تابستان‎هایی بسیار گرم و آزاردهنده دارند و برای سفر مناسب نیستند.
  • اگر اولین بار است به کویر سفر می‌کنید، حتما با همراهی تورهای گردشگری این کار را انجام دهید یا یک راهنمای حرفه‌ای و راه بلد را همراه خود داشته باشید.
  • کویرنوردی با پیاده‌روی روی شن همراه است. یک کوله‌پشتی کوچک بردارید، جوراب ساق‌بلند بپوشید و یک کفش ‌ساق‌دار به پا کنید.
  • لباس خنک نخی با رنگ روشن و آستین بلند به تن کنید و یک دستمال نخی برای پوشاندن صورت و دهان خود به همراه داشته باشید.
  • مقداری تنقلات و خوراکی‌های مغذی، مواد قندی و نمکی و چند بطری آب در کوله‌پشتی خود قرار دهید.
  • حتما کرم ضد آفتاب بزنید و عینک و کلاه آفتاب‌گیر به همراه داشته باشید.
  • اگر شب در کویر می‌مانید، لباس گرم را فراموش نکنید.
  • اگر قصد کمپینگ دارید، چادر مسافرتی، کیسه خواب، لوازم آشپزی، وسایل لازم برای درست کردن آتش، اسپری ضد حشره و پاوربانک را به همراه داشته باشید.
  • جی‌پی‌اس و قطب‌نما را فراموش نکنید.

سفر به مرنجاب با تورهای گردشگری

برای سفر به کویر مرنجاب دو راه پیش رو دارید. می‌توانید با وسیله نقلیه شخصی سفر کنید یا با تورهای گردشگری مرنجاب همراه شوید. تورهای گردشگری مرنجاب به صورت گروهی برگزار می‌شوند و یک راهنمای حرفه‌ای نیز دارند. در صورتی که با تورهای گردشگری همراه شوید، دیگر نگران گم شدن در کویر یا اتفاقاتی که در صورت مبتدی بودن و عدم آشنایی ممکن است برای شما رخ دهد، نخواهید بود. تورهای گردشگری این فرصت را در اختیار شما قرار می‌دهند که سفر آرام و بی‌دغدغه‌ای داشته باشید و لذت بیشتری ببرید.

در این مقاله به معرفی کویر مرنجاب پرداختیم و اطلاعاتی در مورد جاذبه‌های دیدنی، تفریحات کویر، اقامت‌ در کویر مرنجاب و راه‌های دسترسی به آن در اختیارتان قرار دادیم. همان‌طور که در بالا به آن اشاره کردیم، کویر مرنجاب جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متعددی دارد و یکی از آسان‌ترین کویرهای ایران برای کویر‌گردهای تازه‌کار محسوب می‌شود. این کویر به دلیل نزدیکی به تهران، پایتخت ایران، طرفداران زیادی دارد و سالانه گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می‌کند. افرادی که به دنبال سفرهای طبیعت‌گردی کوتاه مدت هستند، معمولا کویر مرنجاب را برای سفر انتخاب می‌کنند و روزهایی جذاب و هیجان‎انگیز را در میان زیبایی‌های این کویر سپری می‏کنند. اگر برای اولین بار است که به مرنجاب سفر می‏کنید، توصیه می‌کنیم حتما با تورهای گردشگری همراه شوید و یک راهنمای حرفه‌ای و آشنا به مسیر را در کنار خود داشته باشید. برای اطلاع از زمان برگزاری تورهای کویر مرنجاب و شرایط آن، دیگر صفحات سایت را مطالعه نمایید یا با شماره  75097700 -021   تماس بگیرید و در مورد مقصد موردنظرتان با کارشناسان کایت مشورت کنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید