کاروان‌سرای مرنجاب | آدرس + تصاویر + اطلاعات ضروری اقامتگاه مرنجاب
زهرا نیرومند 1401/07/01 2349 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


کاروان‌سراها یکی از دیدنی‌ترین جاذبه های تاریخی در ایران هستند. این بناها معمولا در مناطق کویری و در فواصل طولانی بین شهرها ساخته می‌شدند تا از کاروان‌های تجار و مسافران پذیرایی کنند. کاروان‌ها ساعاتی در این مکان‌ها اتراق می کردند تا کمی استراحت کنند و ادامه مسیر را دنبال نمایند. اغلب کاروان‌سراهایی که در ایران وجود دارند، در دوران شاه عباس صفوی ساخته‌ شده‌اند. یکی از این بناها، کاروان‌سرای مرنجاب است که در سال 1012 هجری شمسی در دل کویر مرنجاب و در مسیر جاده معروف ابریشم ساخته شده است.  در این مقاله به معرفی کاروان‌سرای مرنجاب می‌پردازیم و اطلاعاتی در مورد آن در اختیارتان قرار می‌دهیم. با ما همراه باشید. 

اگر میخواهید به کویر مرنجاب سفر کنید حتما مقاله ی "راهنمای سفر به کویر مرنجاب" ما را مطلعه کنید.

تاریخچه کاروان‌سرای مرنجاب

کاروان‌سرای مرنجاب یکی از کاروان‌سراهایی است که در دوران شاه عباس صفوی ساخته شده است. شاه عباس در دوران حکومت خود کاروان‌سراهای متعددی را در مسیرهای اصلی و پرتردد بین شهرها ساخت. کاروان‌سرای مرنجاب یکی از این کاروان‌سراها بود که در سال 1012 هجری قمری در مسیر اصفهان به مشهد مقدس ساخته شد. 

در آن زمان، فردی با نام آقا خضر نهاوندی حاکم کاشان بود. او در ساخت کاروان‌سرا تلاش فراوانی کرد و یکی از بزرگ‌ترین کاروان‌سراهای بین راهی را به اتمام رساند. کاروان‌سرای مرنجاب در بالای یک تپه ساخته شده بود و در کنار آن یک چشمه و قنات آب شیرین وجود داشت. این کاروان‌سرا تا زمان حکومت پهلوی کاربری خود را حفظ کرد و به عنوان محلی برای استراحت کاروان‌ها و مسافران به کار خود ادامه دارد. در دوران پهلوی و پس از ساخت جاده‌ تهران- قم، کاروان‌سرای مرنجاب از رونق افتاد و کم‌کم به یک بنای متروکه تبدیل شد.

در سال‌های قبل از انقلاب، دانشگاه تهران با همکاری سازمان میراث فرهنگی کاشان، شروع به تعمیر کاروان‌سرا کرد و سعی داشت این بنای تاریخی را احیا کند. این کار تا شروع انقلاب ادامه پیدا کرد، اما مانند دیگر پروژه‌ها در شلوغی آن روزها رها شد و تا سال‌ها بعد راکد ماند. در سال 1378 سازمان میراث فرهنگی کاروان‌سرای مرنجاب را از فردی با نام "عباس شیبانی" خریداری کرد و مرمت آن را مجددا آغاز نمود. شیبانی از این کاروان‌سرا به عنوان آغل گوسفندان خود استفاده می‌کرد.  میراث فرهنگی اتاق‌ها را به طور کامل تعمیر نمود و رنگ و رویی دوباره به آن بخشید.

در حاضر کاروان‌سرای مرنجاب مجددا کاربری خود را به دست آورده و به عنوان یک مهمان‌سرا به کار خود ادامه می‌دهد. این کاروان‌سرا از 10 سال پیش تا کنون پذیرای تورهای گردشگری  و مسافران می‌باشد و اتاق‌های آن برای اقامت به گردشگران اجاره داده می‎شود. کاروان‌سرای مرنجاب حدود 350 سال قدمت دارد و نام آن در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

معماری کاروان‌سرای مرنجاب

کاروان‌سرای مرنجاب، یک بنای مربعی شکل است. این بنا در مساحتی بالغ بر 3500 متر ساخته شده و دارای یک حیاط با اندازه 20 در 30 متر می‌باشد. 29 اتاق در این کاروان‌سرا وجود دارد که دور تا دور حیاط را پر کرده‌اند. اتاق‌ها چند پله بالاتر از سطح حیاط قرار دارند. در دو طرف بنا نیز فضایی بزرگ برای اصطبل در نظر گرفته شده است.

پایه‌های کاروان‌سرا با سنگ و ملات ساخته شده‌ و دیواره‌های آن آجری است. این کاروان‌سرا 6 برج دارد که 4 تای آن در گوشه‌های بنا و دو تای دیگر در میان دو گوشه و روبروی هم قرار گرفته‌اند. اگر از بالا به کاروان‌سرا نگاه کنید، حفره‌هایی را می‌بینید. این حفره‌ها محل دیده‌بانی نگهبانان کاروان‌سرا بوده است. در آن دوران تعداد زیادی نگهبان مسلح در این کاروان‌سرا حضور داشتند و از کاروان‌ها و اموالشان محافظت می‌کردند. به همین دلیل، در آن زمان کاروان‌سرای مرنجاب یکی از امن‌ترین کاروان‌سراهای بین راهی شناخته می‌شد.

کاروانسرای مرنجاب دارای یک قنات آب شیرین نیز بود. وجود این قنات در دل کویر یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این کاروان‌سرا محسوب‎ می‎شد. اطراف کاروان‌سرا یک حوضچه برای رفع تشنگی حیوانات ساخته شده بود. این حوضچه با آب قنات پر می‌شد و مورد استفاده قرار می‎گرفت.    

اقامتگاه مرنجاب

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، کاروان‌سرای مرنجاب در حال حاضر به عنوان یک اقامت‌گاه مورد استفاده قرار می‌گیرد. مجموعه اقامتی مرنجاب در سال 1395 مورد بازسازی قرار گرفت و در سال 1398 افتتاح شد. قلعه شاه عباسی مرنجاب یک بنای سنتی است که امکان یک اقامت رویایی را در دل کویر برای گردشگران فراهم می‎‌کند.

 اقامت‌گاه مرنجاب 23 اتاق دارد و دارای دو شترخانه در ضلع‌های شمالی و جنوبی می‌باشد. این شترخانه‌ها اکنون به عنوان رستوران و کافه مورد استفاده قرار می‌گیرند. رستوران راه ابریشم یک رستوران سنتی است که در شترخانه ضلع شمالی راه‌اندازی شده است. این رستوران انواع غذاهای اصیل ایرانی را با کیفیتی بسیار بالا برای مهمانان خود آماده می‌کند. در منوی رستوران می‌توانید انواع چلوکباب، باقالی پلو با گردن، زرشک چلو با مرغ و سبزی پلو با ماهی را با مخلفات ببینید و غذای مورد علاقه خود را سفارش دهید. کافه رستوران ساربان در شترخانه ضلع جنوبی واقع شده است. این کافه از لحاظ امکانات و تجهیزات به روز رسانی شده و انواع نوشیدنی‎های سرد و گرم را برای مهمانان خود سرو می‎کند.

اتاق‌های اقامت‌گاه مرنجاب  ظرفیت‌ها و ویژگی‌های مختلف دارند و با قیمت‌های متفاوت در اختیار مسافران قرار می‎گیرند. مسافران می‌توانند یکی از اتاق‌های 2 تخته، 3 تخته یا 4 تخته هتل را برای اقامت انتخاب نمایند. این اتاق‌ها دارای تخت‌های یک نفره هستند و به اندازه تعداد تخت‌ها ظرفیت دارند. دیگر اتاق‌های اقامت‌گاه مرنجاب عبارتند از:

اتاق شاه نشین: این اتاق دارای یک تخت دو نفره و دو تخت یک نفره است و ظرفیت 4 نفر را دارد. اتاق‌های 4 تخت شاه‌نشین علاوه بر امکانات مشترک اتاق‌ها دارای چراغ خواب، کتری برقی و سرویس چای نیز می‌باشند.

اتاق‌های کرسی درباری 4 نفره: این اتاق‌ها دارای کرسی هستند و 4 عدد سرویس خواب به همراه تشک را در اختیار مهمانان قرار می‌دهند.

اتاق‌های کرسی درباری 8 نفره: این اتاق‌ها دارای کرسی هستند و 8 عدد سرویس خواب به همراه تشک را در اختیار مهمانان قرار می‌دهند.

تمامی اتاق‌های اقامت‌گاه دارای بالکن اختصاصی هستند و پنجره‌ای رو به حیاط دارند. از جمله امکانات موجود در اتاق‌ها می‌توان به سیستم گرمایشی و سرمایشی، میز عسلی، میز تحریر، قرآن و جانماز اشاره کرد. در این اقامت‌گاه صبحانه به صورت رایگان می‌باشد و بر روی هزینه اتاق محاسبه می‌گردد. مهمانان می‌توانند صبحانه خود را به صورت بوفه سرد یا گرم بر اساس ذائقه خود انتخاب کنند  و یک غذای عالی نوش جان نمایند.

دقت داشته باشید، هیچ یک از اتاق‌های هتل مرنجاب دارای سرویس بهداشتی و حمام نیستند. مسافران می‌توانند از حمام و سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی که در مجموعه وجود دارد به صورت مشترک استفاده نمایند.

راه‌های دسترسی به کاروان‌سرای مرنجاب

کاروان‌سرای مرنجاب در استان اصفهان، شهر آران بیدگل، ابتدای کویر مرنجاب واقع شده است. کاروان‌سرا در کنار امام‌زاده‌ای با نام هلال بن علی قرار دارد. راه‌های مختلفی برای رسیدن به این کاروان‌سرا وجود دارد. مسیر اصلی این کاروان‌سرا از جاده آران و بیدگل عبور می‌کند. ابتدا باید وارد جاده آران و بیدگل شوید و از آن‌جا مسیر خاکی مرنجاب را در پیش بگیرید تا به کاروان‌سرا برسید. آران و بیدگل تا کاروان‌سرای مرنجاب 45 کیلومتر فاصله دارد.

دسترسی به کاروان‌سرای مرنجاب از دو مسیر دیگر نیز امکان‌پذیر است. مسیر اول از پارک ملی کویر و قصر بهرام عبور می‌کند و مسیر دوم از کاشان به سمت ابوزیدآباد و سپس مرنجاب می‌باشد.

نکات بازدید از کاروان‌سرای مرنجاب

  • کاروان‌سرای مرنجاب در یک منطقه کویری قرار دارد. این منطقه آب‌وهوایی گرم و خشک دارد و ممکن است در تابستان کمی آزاردهنده باشد. از این رو، توصیه می‌شود اگر قصد بازدید از کاروان‌سرای مرنجاب را دارید، دو فصل پاییز و زمستان را برای سفر انتخاب کنید.
  • این منطقه گاهی اوقات درگیر طوفان‌های شن بسیار شدید میباشد. به همین دلیل، توصیه می‌شود با همراهی یک راهنمای حرفه‌ای از کاروان‌سرا بازدید کنید تا دچار مشکل نشوید.
  • کاروان‌سرای مرنجاب دارای یک پارکینگ است. در صورت تمایل می‌توانید با ماشین به این منطقه سفر کنید و خودروی خود را در پارکینگ کاروان‌سرا قرار دهید.
  • اگر اهل کمپینگ هستید و دوست دارید در دل کویر مرنجاب چادر بزنید، توصیه می‌کنیم این کار در اطراف کاروان‌سرا انجام دهید. یک محدوده فنس‌کشی‌شده‌ در اطراف کاروان‌سرا وجود دارد که برای کمپینگ بسیار مناسب است.
  • اگر به این منطقه سفر کردید، بازدید از دریاچه نمک و مجموعه تاریخی قاضی در آران و بیدگل را از دست ندهید.

در این مقاله به معرفی کاروان‌سرای مرنجاب پرداختیم و اطلاعاتی در مورد تاریخچه، معماری و راه‌های دسترسی به این کاروان‌سرا در اختیارتان قرار دادیم. همان‌طور که گفتیم، کاروان‌سرای مرنجاب چند سالی است که تغییر کاربری داده و به یک اقامت‌گاه بوم‌گردی در دل کویر تبدیل شده است. اگر قصد بازدید از کاروان‌سرای مرنجاب را دارید، می‌توانید یکی از اتاق‌های این اقامت‌گاه را رزرو کنید و یک شب رویایی را در این مکان سپری نمایید. اقامت‌گاه مرنجاب علاوه بر امکانات رفاهی، خدماتی چون تور سافاری، گشت در کویر، رصد  آسمان و ... را نیز در برنامه‌های خود دارد و یک سفر جذاب و به‌یادماندنی را برای مهمانان می‌سازد. برخی از آژانس‌های گردشگری نیز بازدید از  کاروان‌سرای مرنجاب را در لیست تورهای خود دارند. اگر دوست دارید می‌توانید با این تورها همراه شوید و یک سفر گروهی جذاب را در کنار یک راهنمای حرفه‌ای تجربه کنید. برای آگاهی از زمان و شرایط برگزاری تورهای کویر مرنجاب دیگر صفحات را مورد بررسی قرار دهید یا با شماره 75097700 -021  تماس بگیرید و در مورد تور مورد نظر خود با کارشناسان کایت مشورت نمایید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید