سوغات شمال | بهترین سوغات شمال به تفکیک استان
ضحا اکبری 1401/04/16 4267 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


شمال کشور به سبب داشتن دریای وسیع، جنگل‌های انبوه و طبیعت بکر و زیبا، همواره یکی از مقاصد اصلی برای سفر ایرانی‌ها بوده است و معمولا اولین مقصدی که افراد برای سفر به آن فکر می‌کنند، یکی از شهرهای شمالیست. در کنار این همه زیباییِ طبیعی و جاذبه‌ی گردشگری، شمال ایران سوغاتی‌های بی نظیری دارد، از شیرینی‌ها و نان‌های خوش عطر و طعم گرفته تا خوراکی‌های جذاب و صنایع دستی فوق العاده، در این مقاله قصد داریم تا تعدادی از مهم‌ترین سوغات شمال کشور را معرفی کرده و اطلاعاتی در رابطه با آن‌ها در اختیارتان قرار دهیم، پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

برنج

در شمال کشور به دلیل اقلیم و آب و هوایی که دارد، زمینه برای کشت برنج بسیار مساعد است، از این رو در جای جایِ این منطقه، شالیزارهای وسیع را می‌بینیم که از دلِ آن برنجی باکیفیت و بی نظیر بیرون می‌آید. برنج باکیفیت برنجی است که حجم آن پس از پخت زیاد شود، خوش طعم باشد و عطرش هوش از سر آدمی ببرد، در بیشتر مناطق شمال کشور چنین برنجی کشت می‌شود ولی شهرت برنج برخی شهرها از جاهای دیگر بیشتر است. از جمله برنج‌های معروف شمالی می‌توان به برنج هاشمی گیلان، برنج طارم مازندران، برنج دم سیاه گیلان، برنج صدری گیلان، برنج شیرودی مازندران، برنج فجر گلستان و... اشاره کرد که در این میان کیفیت برنج هاشمی گیلان از همه بیشتر است ولی برنج شیرودی با وجود کیفیت مناسب، با قیمتی به مراتب ارزان‌تر از سایر برنج‌ها به فروش می‌رسد. برنج شمال یکی از مهم‌ترین سوغات این خطه است که پای ثابت سفره‌ی ایرانی‌ها بوده و عطر و طعمی شگفت انگیز دارد.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم صفحات مرتبطی که ممکن است برایتان جذاب باشد نظیر "لیست تورهای شمال" و "رزرو هتل اسنپ تریپ" را نیز دنبال کنید.

برنج

چای

بدون شک چای مهم‌ترین و پرطرفدارترین نوشیدنی در بین ایرانیان است، این نوشیدنی دلچسب در انواع ایرانی و خارجی در کشور وجود دارد، اما چای ایرانی هم سالم‌تر است و هم عطر و طعم بهتری دارد. غالب چای نیاز داخل کشور را شمال ایران تامین می‌کند، ولی چای گیلان خصوصا لاهیجان کیفیت بالاتر و شهرت بیشتری دارد. از انواع چای ایرانیِ کشت شمال کشور می‌توان به چای سرگل که باکیفیت‌ترین چای ایرانی است، چای سیاه، چای قلم، چای باروتی یا کله مورچه‌ای، چای شکسته، چای سبز و چای سفید اشاره کرد، چای ایرانی علاوه بر اینکه طعم عالی و عطر فوق العاده‌ای دارد، دارای خواص بسیاری از جمله از بین بردن خستگی، جلوگیری از سرطان، خارج کردن سموم بدن، محافظت از کلیه و کبد، کاهش وزن، افزایش تمرکز، محکم کردن استخوان‌ها نیز هست، همین ویژگی‌ها در کنار طعم اصیل آن باعث شده تا چای به یکی از سوغات محبوب شمال ایران تبدیل شود.

چای

زیتون

یکی دیگر از سوغات مرغوب و پرطرفدار شمال ایران، زیتون است که تقریبا در همه جای این خطه یافت می‌شود، اما در میان مناطق شمالی، استان گیلان به پرورش زیتون معروف است. بیشتر شهرهای گیلان زیتون پرورش می‌دهند ولی زیتونِ رودبار بهترین زیتون ایران است که در سراسر کشورمان شهرت دارد، این زیتون دارای روغن فراوان و باکیفیتی است و از آن به عنوان سوغات محبوب شمال یاد می‌شود. زیتون انواع مختلفی دارد مانند زیتون سیاه، زیتون سبز، زیتون زرد، زیتون قرمز و زیتون بنفش، البته زیتون هم به صورت ساده به فروش می‌رسد و هم به صورت زیتون مغزدار و زیتون پرورده.

زیتون

رب انار

رب انار از جمله مواد غذایی است که در تهیه‌ی غذاهای اصیل ایرانی به خصوص غذاهای شمالی نقش ویژه‌ای دارد، این محصول خوشمزه در انواع رب انار شیرین، رب انار ترش و رب انار ملس در بازار وجود دارد که هر کدام از این‌ها طعم مخصوصی به غذا می‌دهد. از رب انار در پخت فسنجان، مرغ ترش و... استفاده می‌شود، کسانی که به شمال سفر می‌کنند هم برای مصرف شخصی و هم به عنوان سوغات رب انار تهیه می‌کنند، رب انار گیلان از کیفیت و محبوبیت بیشتری در میان مردم برخوردار است.

رب انار

کلوچه

و اما خوشمزه‌ترین سوغات شمال ایران، کلوچه است که در انواع مختلف، به شکل‌های مختلف و در شهرهای مختلف شمالی پخته می‌شود، در میان این کلوچه‌های متنوع، کلوچه‌ی فومن و لاهیجان بسیار خوش طعم و معروف هستند و یکی از مهم‌ترین سوغات شمال کشور به شمار می‌روند. در پخت کلوچه‌های شمال از آرد، تخم مرغ، روغن حیوانی، هل، دارچین و... استفاده می‌شود، عطر و طعم بی نظیر کلوچه‌های فومن در خاطر تمام ایرانی‌ها ثبت شده است.


کلوچه

برنجک

برنجک یکی از شیرین‌های قدیمی و سنتی استان مازندران است که از دیرباز در مراسم‌های مهم مانند عید نوروز، شب چله و... به وسیله‌ی زنان هنرمند این استان پخته می‌شده است، این شیرینی یک خوراکی ساده است که همه به خصوص کودکان علاقه‌ی زیادی به آن دارند. برنجک یکی از سوغات مهم و خوشمزه‌ی شمال است که از برنج، روغن، شکر، آب و آبلیمو تهیه می‌شود و با شربتی که روی آن می‌ریزند طعم شیرین بی نظیری پیدا می‌کند.

برنجک

رشته خشکار

از دیگر شیرینی‌های خوشمزه و پرطرفدار شمالی، رشته خشکار است که متعلق به استان گیلان می‌باشد. این شیرینی بیشتر برای عصرانه استفاده می‌شود، اما پای ثابت سفره‌های افطار شمالی‌هاست، در سایر نقاط ایران نیز این شیرینی پیدا می‌شود و محبوبیت زیادی هم دارد. رشته خشکار دو بخش دارد، بخش اول قسمت خمیری آن است که از رشته‌های بسیار نازک درست شده و بخش دوم موادی است که در میان این خمیر قرار می‌گیرد و از گردو، جوز هندی، دارچین و... تشکیل شده است. این شیرینی خوشمزه یکی از سوغات شمال کشور است و طعمی اصیل و بی نظیر دارد.

رشته خشکار

کوکی

کوکی یکی از شیرینی‌هایی است که به شکل‌های مختلف در خیلی از شهرهای ایران پخته می‌شود، اما کوکی شمالی یکی از خوشمزه‌ترینِ آن‌هاست که به عنوان سوغات شمال هم طرفداران فراوانی دارد. کوکی، مخصوص شهر لاهیجان در استان گیلان است و مواد تشکیل دهنده‌ی آن تخم مرغ، آرد، پودر قند، کره‌ی نرم شده، وانیل، بیکینگ پودر، شیر، روغن مایع، پودر کاکائو، کشمش پلویی و گردوی خرد شده هستند.

کوکی

نان کماج

نان کماج یکی از نان‌های سنتی شمال کشورمان است که به استان مازندران تعلق دارد، در گذشته زنان مازنی قبل از عید نوروز وسایل مورد نیاز برای پخت این نان را آماده می‌کردند و در شب عید تعداد زیادی نان کماج می‌پختند. این نان هم از جمله سوغات شمال ایران است که آرد برنج، آرد گندم، شیر، زردچوبه، شکر، تخم مرغ، و گلاب مواد اصلی تشکیل دهنده‌ی آن هستند و گاهی از گردو و خرما نیز به طور دلخواه در پخت آن استفاده می‌شود.


نان کماج

چنته

چنته یا توبره کیفی است که یک دسته دارد و از جنس نخ‌های پشمی یا نخ‌های پنبه‌ای رنگی است، در قدیم چوپان‌ها برای جابجا کردن وسایل خود از چنته استفاده می‌کردند ولی امروزه بیشتر جنبه‌ی تزئینی دارد و یکی از سوغات شمال کشور محسوب می‌شود. چنته در بیشترِ شهرهای استان مازندران بافته می‌شود، اما مرکز اصلی بافت آن روستای لفور در سواد کوه است. چنته را مانند جاجیم می‌بافند و برای تزئین آن از مهره‌های تزئینی و کاموا استفاده می‌کنند، روی آن نیز با نخ‌های رنگی ضخیم، تصویر گل، حیوان و حتی گاهی اسم ائمه را می‌دوزند.

چنته

در این مقاله تعدادی از سوغات معروف و محبوب شمال ایران را معرفی کرده و اطلاعاتی در مورد آن‌ها به شما دادیم، اگر تمایل داشتید به هر یک از شهرهای شمال ایران سفر کنید، می‌توانید به سایت ما سر بزنید.

شمال ایران علاوه بر طبیعت زیبا، دارای سوغات معروف و فوق العاده‌ای است که این سوغات هم می‌تواند مواد خوراکی مانند نان و شیرینی باشد و هم صنایع دستی مثل گلیم، جاجیم، چنته، سفال، وسایل چوبی و....

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید