راهنمای سفر به تبریز | جاذبه‌ها + هزینه‌ها + اقامت
ضحا اکبری 1400/05/02 1377 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



شهر تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی و سومین کلانشهر ایران پس از تهران و مشهد است. این شهر هم در گذشته و هم امروز از اهمیت فراوانی برخوردار بوده و مردمانش نقش بسزایی در تاریخ ایران ایفا کرده‌اند. تبریز به دلیل داشتن آب و هوای بسیار عالی و دلپذیر به خصوص در تابستان و همچنین بخاطر جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی گوناگون، شهری توریست پذیر به حساب می‌آید و همه ساله گردشگران زیادی به آن سفر می‌کنند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مقاله در مورد سفر به شهر تبریز و موضوعات مرتبط با آن نظیر آب و هوای شهر تبریز ، جاذبه‌های گردشگری شهر تبریز ، بهترین رستوران‌های شهر تبریز ، مراکز خرید شهر تبریز و بهترین هتل‌های شهر تبریز توضیحاتی ارائه دهیم، پس تا انتهای مقاله ما را همراهی نمایید.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای طبیعت گردی وارد صفحه "تور طبیعت گردی" و یا صفحه "تور 1 روزه" شوید.

  • آشنایی با شهر تبریز

شهر تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی و یکی از شهرهای بزرگ و پر جمعیت ایران است که در گوشه‌ی شمال غربی کشور قرار دارد. مساحت این شهر 24451 کیلومتر مربع و جمعیت آن در حدود 2 میلیون نفر است. در شمال تبریز کوه‌های پکه چین و عون ابن علی، در شرق آن گردنه‌ی پایان و در جنوب این شهر دامنه‌های رشته کوه سهند قرار گرفته، ارتفاع تبریز از سطح دریا بین 1348 تا 1561 متر است و فاصله‌ی آن تا تهران 599 کیلومتر می‌باشد. تبریز از 3 طرف به کوهستان و از یک طرف به سرزمین‌های هموار دشت تبریز و آجی چای می‌رسد، به همین دلیل آب و هوای آن سرد کوهستانی است.

تبریز

تبریز

  • آب و هوا و بهترین زمان سفر به شهر تبریز

آب و هوای شهر تبریز از موقعیت جغرافیایی آن تاثیر گرفته و به سبب نزدیک بودن به کوهستان، دارای آب و هوای سرد کوهستانی می‌باشد، بنابراین دارای زمستان‌های سرد و خشک و تابستان‌های معتدل است. بهترین زمان سفر به تبریز بر اساس آب و هوا اواسط بهار تا اواسط پاییز است، چرا که در این زمان هوا بسیار مطبوع و دلپذیر بوده و خبری از سرما و گرمای بیش از اندازه نیست. اما مسلما در این زمان قیمت‌ها در تبریز بالا بوده و برای افرادی که محدودیت مالی دارند زمان مناسبی برای سفر نمی‌باشد. برعکس در زمستان‌ها که هوا خیلی سرد است، مسافر کمتری به تبریز رفته و در نتیجه قیمت‌ها کاهش میابد، بنابراین از نظر مالی زمان خوبی برای سفر به این شهر است.

تبریز

تبریز

  • جاذبه‌های گردشگری شهر تبریز

شهر تبریز یکی از توریستی‌ترین شهرهای ایران می‌باشد و این به دلیل داشتن جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بیشماری است که دراین شهر مشاهده می‌شود. از جمله جاذبه‌های تبریز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عمارت ائل گلی تبریز:

ائل گلی یکی از مشهورترین آثار تاریخی تبریز است که شهرت جهانی دارد، در گذشته نام این دریاچه شاه گلی به معنای دریاچه‌ی شاه بود ولی امروزه به ائل گلی به معنی دریاچه‌ی مردم شناخته می‌شود. این مکان در دوره‌ی آق قویونلوها ساخته شد و در زمان صفویان گسترش پیدا کرد. ائل گلی دارای یک دریاچه به عمق 12 متر، بنایی که در گذشته به عنوان تفرجگاه استفاده می‌شد و امروزه جنبه‌ی گردشگری دارد و بخش‌های تفریحی و اقامتی همچون هتل پارس ائل گلی، کافی شاپ، فست فود و ... می‌باشد.

عمارت ائل گلی تبریز

  • کلیسای استپانوس مقدس تبریز:

کلیسای استپانوس مقدس از دیگر آثار تاریخی تبریز است که در 17 کیلومتری غرب جلفا قرار دارد. این بنا در قرن نهم میلادی و در دل کوه ساخته شد، اما در دوره‌ی صفویان مورد بازسازی قرار گرفت چرا که زلزله، آسیب‌های زیادی به آن وارد کرده بود. کلیسای استپانوس، متعلق به کلیسای حواری ارمنی است اما برای همه‌ی ادیان، اهمیت ویژه‌ای دارد و همه ساله در روزی خاص ارمنیان بسیاری در این مکان جمع شده و آداب و مناسک مذهبی خود را به جای می‌آورند.

کلیسای استپانوس مقدس تبریز

  • مسجد جامع تبریز:

یکی از زیباترین و منحصربفردترین آثار تاریخی تبریز مسجد جامع این شهر است که به مسجد جمعه و جامع کبیری نیز معروف می‌باشد. این مسجد در زمان سلجوقیان ساخته شده اما در دوره‌های بعد مانند صفویان و قاجاریه بخش‌هایی به آن اضافه شد یا مورد بازسازی قرار گرفت. دور تا دور این مسجدِ 2 ایوانی را بازار تبریز فرا گرفته و دارای گنبدی با کاشی‌کاری‌های معرق و ستون‌هایی 8 گوشه و آجر کاری شده می‌باشد.

مسجد جامع تبریز

  • ارگ علیشاه (ارگ تبریز):

در زمان ایلخانیان در اوایل قرن هشتم هجری در مکان ارگ امروزی مسجدی بنا شد، سال‌ها بعد زمانی که تنها دیوارهای مسجد به جا مانده بود، با استفاده از باقی مانده‌های آن قلعه‌ای نظامی ساخته شد که تا سالیان دراز از آن در زمان جنگ استفاده می‌شده است. در زمان قاجاریه قسمت‌هایی مانند ساختمان سرباز خانه، عمارت کلاه فرنگی و کارخانه‌ی ریخته گری توپ به آن افزوده شد اما در دوران پهلوی و سپس دوره‌ی بعد از انقلاب بخش‌های زیادی از آن تخریب گشت، به طوری که امروزه تنها دیواره‌ی جنوبی آن باقی مانده است. با این حال این بنا به شدت زیباست و بازدید از آن می‌تواند یکی از قسمت‌های شیرین سفر به تبریز باشد.

ارگ علیشاه (ارگ تبریز)

  • رستوران‌های شهر تبریز

شهر تبریز غذاهای محلی بسیار خوشمزه و معروفی دارد، از جمله: کوفته تبریزی که معروف‌ترینِ آنهاست، خورش هویج، آش آبغوره، کوکوی لوبیا سبز، آش اوماج و... . این شهر دارای رستوران‌های بسیار با کیفیت می‌باشد که در سفر به تبریز حتما باید غذاهای لذیذ آن‌ها را امتحان کنید. از میان رستوران‌های تبریز می‌توان به رستوران برکه که محیطی مدرن_ سنتی دارد، رستوران حاج علی که کبابی نسبتا کوچکی است اما مشتریانش آنقدر زیاد هستند که جلوی در صف می‌کشند، رستوران گازماخ که ته دیگ‌هایش معروف است و... اشاره کرد.

تبریز

تبریز

  • مراکز خرید شهر تبریز

در تبریز مراکز خرید بسیاری وجود دارد، چرا که این شهر، یک شهر توریستی است و گردشگران زیادی به آن سفر می‌کنند. از آنجا که قسمتی از سفر به خرید اختصاص دارد، وجود مراکز خرید نیز در یک شهر توریستی امری واجب است. در تبریز هم مرکز خریدهای بزرگ و لوکس وجود دارد و هم بازارهای کوچک و بزرگ سنتی، که از میان آن‌ها می‌توان مرکز خرید لوکس لاله پارک تبریز، مرکز خرید اطلس، بازار سنتی تبریز و... را نام برد.

مراکز خرید تبریز

مراکز خرید تبریز

  • بهترین هتل‌های شهر تبریز

شهر تبریز به سبب توریستی بودن دارای هتل‌های بسیار زیادی است که می‌توانند پاسخگوی همه‌ی گردشگران با هر نوع سلیقه و توانایی مالی باشند. در این شهر انواع و اقسام هتل‌ها، از لوکس و ۵ ستاره گرفته تا اقامتگاه‌های ارزان قیمت وجود دارد که توریست‌ها می‌توانند از آن‌ها استفاده نمایند. از میان هتل‌های شهر تبریز می‌توان هتل ۵ ستاره‌ی لاله پارک، هتل ۵ ستاره‌ی پارس ائل گلی، هتل ۵ ستاره‌ی شهریار،‌ هتل ۴ ستاره‌ی آزادی، هتل ۳ ستاره‌ی فرید و بسیاری هتل‌های دیگر را نام برد.

بهترین هتل‌های تبریز

بهترین هتل‌های تبریز

تبریز یکی از زیباترین شهرهای ایران و یکی از بهترین انتخاب‌ها برای سفر است، در این مقاله راهنمای مختصری برای سفر به این شهر ارائه دادیم، در صورتی که تمایل داشتید به شهر تبریز، دیار مردمان غیور سفر کنید، به قسمت تبریز در سایت ما سر بزنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید