زندگی در رامسر | آیا رامسر شهر مناسبی برای زندگی است؟
علیرضا مشرقی 1399/07/24 22712 بازدید 2 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



در گذشته شاید اکثر مردم تلاش می‌کردند تا به دلیل امکانات و موقعیت شغلی بهتر، به تهران مهاجرت کنند. اما در چند سال اخیر، تهران به یک شهر صنعتی بسیار شلوغ تبدیل شده است و خیلی از ساکنین آن دیگر تمایلی به سکونت در پایتخت ندارند. معمولا کسانی که در تهران زندگی کرده‌اند، یک جای آرام و بدون آلودگی صوتی و هوایی مثل مناطق شمال کشور را برای سکونت ترجیح می‌دهند. در بخش شمالی کشور، شهرهای زیادی وجود دارند. در این میان می‌توان به شهرهای لوکس و آبادی مثل سلمان شهر، رشت، ساری و رامسر اشاره کرد. تمامی شهرهای نام برده، جزء شهرهای خوب شمال کشورمان محسوب می‌شوند که می‌توان در آنها زندگی کرد. اما اگر کمی تحقیق کنید، خواهید دید که رامسر را به عروس شهرهای ایران می‌شناسند و شاید همین مساله شما را کمی ترغیب به زندگی در این شهر کند. از این رو در این مقاله قصد داریم تا شما را با زندگی در رامسر آشنا کنیم و با هم ببینیم که آیا رامسر شهر مناسبی برای زندگی کردن هست یا نه؟

زندگی در رامسر | آیا رامسر شهر مناسبی برای زندگی کردن است؟

پیش از آنکه در مورد زندگی در رامسر صحبت کنیم، بهتر است کمی آمادگی ذهنی داشته باشید تا ببینیم چه معیارهایی برای انتخاب محل زندگی وجود دارد؟ این معیارها قطعا برای هر فرد با توجه به شرایط و سلیقه او متفاوت خواهند بود. از این رو بهتر است تا زندگی در رامسر را به صورت جزء به جزء با زندگی در تهران مقایسه کنیم و در نهایت انتخاب درباره زندگی در رامسر را به خودتان بسپاریم. پس در این بخش با ما همراه باشید تا جزء به جزء کیفیت زندگی در رامسر را با زندگی در تهران مقایسه کنیم.

زندگی در رامسر

مقایسه از نظر مساحت

یکی از مسائل مهم در انتخاب یک شهر برای زندگی، مساحت آن است. البته مساحت شهری که در آن زندگی می‌کنید نیز همانند هر معیار دیگری کاملا نسبی است. به عنوان مثال برخی از افراد به زندگی در شهرهای بزرگی همانند تهران عادت کرده‌اند و اصلا نمی‌توانند زندگی در شهرهای کوچک را تحمل کنند. بر اساس اطلاعات جغرافیایی، تهران 730 کیلومتر مربع و رامسر 729.8 کیلومتر مربع وسعت دارد و این یعنی تقریبا مساحت تهران با رامسر یکسان است.

زندگی در رامسر

مقایسه از نظر جمعیت

بر اساس آخرین آمارگیری انجام شده، تهران حدود هشت میلیون و 693 هزار و 706 نفر جمعیت دارد و با این میزان جمعیت، شلوغ‌ترین شهر ایران به حساب می‌آید. از طرف دیگر تهران دارای تراکم جمعیتی 12 هزار و 200 نفر در هر کیلومتر مربع است و به این ترتیب جزء متراکم‌ترین شهرهای ایران از نظر جمعیتی نیز به حساب می‌آید. این در حالی است که بر اساس آخرین آمارگیری انجام شده در سال 1390، رامسر تنها 68 هزار و 323 نفر جمعیت دارد و این عدد باعث می‌شود تا تراکم جمعیتی رامسر به عددی بالغ بر 93 نفر در هر کیلومتر مربع برسد. این یعنی در هر کیلومتر مربع، تراکم جمعیتی تهران حدود 120 برابر رامسر است! پس می‌توان نتیجه گرفت که از نظر جمعیت، رامسر شهری به مراتب خلوت تر از تهران است.

زندگی در رامسر

مقایسه از نظر خدمات پزشکی

این مساله بر هیچ کس پوشیده نیست که بخش عمده‌ای از مسافران تهران، به قصد درمان راهی پایتخت می‌شوند. متاسفانه توزیع امکانات و خدمات درمانی در ایران اصلا عادلانه انجام نشده است و تقریبا اکثر قریب به یقین بیمارستان‌های تخصصی و فوق تخصصی مجهز، تنها در تهران حضور دارند. با وجود آنکه اکثر بیمارستان‌های مجهز و نامی همانند امام خمینی، میلاد، لواسانی، قلب تهران و غیره در پایتخت حضور دارند، اما این بدان معنا نیست که در رامسر هیچ بیمارستان مجهزی وجود نداشته باشد. بیمارستان امام سجاد با 200 تخت خواب، یکی از بهترین، بزرگ‌ترین و البته قدیمی‌ترین بیمارستان‌های رامسر به حساب می‌آید و خدمات پزشکی مناسبی را ارائه می‌دهد. اما با این وجود، دلیل بر این نمی‌شود که چنین بیمارستانی قابلیت رقابت با بیمارستان‌های مجهز و بزرگ تهران را داشته باشد. از این رو باید حقیقت تلخی را پذیرفت که اکثر بیمارستان‌های مناسب و مراکز درمانی دولتی یا خصوصی با کیفیت، تنها در تهران حضور دارند.

مقایسه از نظر مراکز تحصیلی

توزیع مراکز آموزشی در سطح ایران نیز بی شباهت به خدمات پزشکی نیست و همانطور که می‌دانید، تراکم مراکز آموزشی و تحصیلات تکمیلی در تهران بیش از هر شهر دیگری است و به همین خاطر تقریبا اکثریت دانشجوها و محصلان کشور ترجیح می‌دهند تا در مراکز آموزشی تهران تحصیل کنند. برخی از شهرهای دیگر کشور همانند اصفهان، شیراز و رشت نیز دارای دانشگاه‌های برتری هستند اما این مساله در مورد رامسر و استان مازندران صدق نمی‌کند. در حال حاضر مهم‌ترین دانشگاه رامسر، دانشگاه آزاد واحد رامسر به حساب می‌آید. در شهر رامسر مجموعا چهار مرکز علمی و دانشگاهی وجود دارد که هیچ یک از آنها صاحب امتیاز ژورنال تخصصی علمی نیستند. به صورت کلی در شهر رامسر 680 مقاله علمی منتشر شده و سه هزار و 950 دانشجو و 61 استاد در این شهر حضور دارند. پس از نظر مراکز تحصیلی نیز تهران در سطح بسیار بالاتری قرار دارد.

آب و هوا

تهران یک شهر نیمه کوهستانی است که رشته کوه‌های البرز و بادهای مرطوب غربی بر آب و هوای آن تاثیر می‌گذارند. با وجود آنکه تهران شهری کوهستانی است و در نزدیکی رشته کوه البرز قرار دارد، اما به دلیل تراکم بالای جمعیت و همچنین حضور کارخانه‌ها و تعداد زیاد خودروها و وسایل نقلیه، دمای هوای تهران در طول سال دارای میانگین 35 تا 45 درجه سانتی گراد است. به همین خاطر از نظر آب و هوایی، تهران را باید شهری گرم و خشک دانست. با این حال گاهی در زمستان، دما به کمتر از 5 درجه زیر صفر کاهش پیدا می‌کند و باید گفت که از نظر آب و هوایی، تهران شهر مساعدی برای زندگی کردن نیست.

اما از طرف دیگر رامسر یک شهر ساحلی محسوب می‌شود و آب و هوایی بسیار مطلوب دارد. رامسر با وجود ساحلی بودن، نیمه کوهستانی نیز هست و به همین خاطر همانند شهرهای شمالی دیگر، تابستان‌های شرجی و مرطوب ندارد. میانگین دمایی در این شهر هنگام تابستان به 24 درجه و هنگام زمستان به 7 درجه سانتی گراد می‌رسد که این یعنی در همه اوقات هوایی مطلوب و قابل تحمل دارد. البته باید در نظر داشته باشید که رامسر دارای میانگین بارش سالانه 1200 میلی لیتر و تهران تنها دارای میانگین بارش سالانه دو هزار میلی لیتر است. این یعنی در رامسر باید شش برابر بیشتر از تهران روزهای بارانی را تجربه کنید.

زندگی در رامسر

آلودگی در رامسر

همانطور که می‌دانید تهران یکی از آلوده‌ترین شهرهای ایران به حساب می‌آید و بر اساس آمار به دست آمده، تنها حدود 30 روز در سال، ساکنین تهران هوایی پاک را تنفس می‌کنند. در برخی از روزهای زمستان، وضعیت هوای تهران به حالت خطرناک و ناسالم می‌رسد و این یعنی واقعا سلامت مردم پایتخت در خطر است. با این وجود متاسفانه مسئولین هیچ تدبیری برای کاهش کلی آلودگی هوای تهران در نظر نگرفته‌اند و همین مساله باعث شده تا بسیاری از ساکنین پایتخت، ترجیح دهند از این شهر خارج شوند و به مکانی با آب و هوای خوش نقل مکان کنند. این در حالی است که مردم رامسر تقریبا چیزی در مورد آلودگی هوا نمی‌دانند و همواره اکسیژن خالص را تنفس می‌کنند! معمولا در طول سال، کمتر روزی را شاهد هستیم که آلودگی در رامسر به حد ناسالم برسد و به همین خاطر مردمان این شهر کیفیت سلامت بیشتری دارند.

زندگی در رامسر

مقایسه از نظر نرخ بیکاری

این مساله کاملا مرسوم شده است که کار تنها در تهران وجود دارد و البته که دروغ هم نیست. متاسفانه با وجود آنکه ایران صد‌ها شهر مختلف و هزاران شهرستان دارد، بهترین موقعیت‌های شغلی در تهران وجود دارند. بسیاری از مردم شهرهای دیگر حتی برای تجربه مشاغل کاذب همانند کار روی خودرو به عنوان مسافرکش نیز عازم پایتخت می‌شوند. به همین خاطر همانطور که انتظار می‌رود، نرخ اشتغال در شهرهای دیگر کشور باید به مراتب بالاتر از پایتخت باشد. متاسفانه آمار و ارقامی که در خصوص نرخ بیکاری در ایران اعلام می‌شود، اصلا دقیق نیست و معیار صحیحی ندارد. به عنوان مثال حتی افراد متکدی نیز در برخی مواقع جزء افراد شاغل محسوب می‌شوند. به همین خاطر بر اساس آمار موجود، نرخ بیکاری در تهران 13 درصد و در رامسر 18 درصد است. با توجه به عدم صحت این آمار، باز هم می‌توان گفت که نرخ بیکاری در رامسر بیشتر از تهران است. پس شاید انتخاب رامسر برای ادامه یک کسب و کار، انتخاب مناسبی نباشد.

خب دوستان عزیز، در نهایت باید نتیجه گیری کنیم که رامسر از نظر آب و هوا و موقعیت جغرافیایی و آرامشی که در آن حکم فرما است، گزینه مناسبی برای اقامت به حساب می‌آید. اما این تنها تحت شرایطی است که بخواهید از آب و هوای آلوده و شلوغی تهران فرار کنید و در یک جای آرام و امن پناه بگیرید. زیرا امکانات پزشکی و تحصیلی در رامسر به مراتب کمتر از تهران است و قطعا اگر به زندگی در ابر شهری همانند تهران عادت دارید، دچار مشکل می‌شوید. اما در نهایت این خود شما هستید که تصمیم می‌گیرید.

نظر شما در مورد زندگی در رامسر چیست؟ آیا تجربه زندگی در رامسر را داشته‌اید؟ شما کدام شهر را برای زندگی ترجیح می‌دهید؟ تهران یا رامسر؟ نظرات و تجربیات خود را با ما و سایر همراهان کایت به اشتراک بگذارید و فراموش نکنید که بی‌صبرانه منتظر دیدن نظرات شما عزیزان همراه هستیم. پس ما را بیش از این منتظر نگذارید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

نظرات، تجربیات و سوالات

  • 1399/11/06

    سلام لطفا بفرمایید بهترین منطقه برای زندگی کدام منطقه رامسر هست .نمی خوام منطقه توریستی باشه چون مناطق توریستی برای زندگی مناسب نیست متشکرم

  • 1401/10/18

    بادرود فراوان. بهتر است ساکنین وسرمایه داران و نیکوکاران رامسر بفکر بازسازی و نوسازی و مدرنیته کردن شهر رامسر کوشش کنند.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید