بلندترین آبشار‌های جهان | 10 مورد از بلندترین آبشارهای جهان
ضحا اکبری 1399/07/13 27168 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



به هر گوشه‌ای از طبیعت که نگاه می‌کنیم خلقتی وجود دارد که زیبایی، شگفتی، ابهت و جذابیتش ما را متعجب کرده و به فکر وامی‌‌دارد. آسمان، ابرها، خاک، گیاهان، باران، برف، صاعقه و... هر کدام از زیبایی‌های طبیعت به شمار می‌روند اما در این میان آبشارها با عظمت بی مانندشان از جمله جاذبه‌هایی هستند که طبیعت گردان همیشه و همه جا علاقه‌ی خاصی به آن‌ها داشته‌اند. در این مقاله قصد داریم شما را با ۱۰ مورد از بلندترین آبشارهای جهان آشنا کنیم که رسیدن به بعضی از آن‌ها بسیار سخت و دشوار است، پس تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

  1. آبشار آنجل

آبشار آنجل با ۹۷۹ متر (۳۲۱۲ فوت) ارتفاع در صدر جدول آبشارهای بلند جهان قرار دارد و بلندترین آبشار یکپارچه و به هم پیوسته‌ی سراسر دنیاست که در میان جنگل‌های انبوه پارک ملی کانایما در ایالت بولیوار در جنوب شرقی کشور ونزوئلا قرار دارد. آب این آبشار از بارش باران در این منطقه تامین شده و در واقع رودی به نام کارائو است که از یک شکاف در بالای قله‌ی کوه آیا آنتی چویی به پایین و در انتها به رود خانه‌ی چورون می‌ریزد. آبشار آنجل یک آبشار دائمی است که ممکن است در زمان‌های کم بارش مقدار آبش کاهش پیدا کند اما همیشه آب دارد و با وجود تفریحاتی چون صخره نوردی، بند بازی، پرش از ارتفاع و قایق سواری در رودخانه‌های اطرافش به مکانی بسیار ایده آل برای طبیعت گردان تبدیل شده است. آبشار آنجل به وسیله‌ی یک محقق آمریکایی به نام جیمز آنجل کشف شد و نام آنجل هم به همین دلیل بر روی این آبشار گذاشته شده است. بهترین زمان سفر به این آبشار بین ماه‌های می تا نوامبر است که باران زیادی باریده و آبشار بسیار پر آب و زیباست، در ماه‌های دسامبر تا آپریل که بارندگی کم است آبشار آنجل به شکل یک باریکه‌ی بسیار کوچک همچنان جاریست.

آبشار آنجل

  1. آبشار توگلا

آبشار توگلا دومین آبشار جهان از نظر بلندی است که ۹۴۸ متر (۳۱۱۰ فوت) ارتفاع دارد و در کوه دراکنبرگ (کوه اژدها)، در پارک ملی رویال ناتال، در ایالت کوازولو در استان خوزوی کشور آفریقای جنوبی واقع شده است. منشأ آبشار توگلا رودخانه‌ی توگلاست که خود از کوه‌های فلات مونت آکوس سورسز نشأت می‌گیرد و میزان آب این آبشار به شدت بارش‌ها و میزان آب این رودخانه بستگی دارد، پس آبشار توگلا یک آبشار فصلی است که آب آن با تغییر بارش‌ها کم و زیاد می‌شود. برخی آبشار توگلا را بلندترین آبشار جهان می‌دانند زیرا معتقدند آبشار آنجل که بلندترین آبشار دنیاست از مجموع دو آبشار که ۸۰۰ و ۱۸۰ متر ارتفاع دارند ساخته شده است.

آبشار توگلا

  1. آبشار کاتاراتاس لاس ترس هرماناس

آبشار کاتاراتاس با ۹۱۴ متر (۳۰۰۰ فوت) ارتفاع سومین آبشار بلند جهان می‌باشد که در پارک ملی اوتیشی در آیاکوچوی پرو قرار گرفته است. پهنای این آبشار ۱۲ متر، آب و هوای آن مرطوب و نیمه گرم و میانگین دمای آن در یک سال ۲۵ درجه‌ی سانتیگراد می‌باشد. آبشار کاتاراتاس در میان جنگل‌هایی بسیار انبوه با درختانی سر به فلک کشیده قرار دارد که تماشای آن را از روی زمین ناممکن کرده و رسیدن به این آبشار تنها از راه هوا و با هلیکوپتر آن هم در روز و با مجوزی که از سوی دولت صادر می‌شود، امکان پذیر است. آبشار کاتاراتاس به رودخانه‌ی خاصی نمی‌ریزد و آب آن در نهایت در میان غرقاب‌های عمیق و بیکران محو می‌شود، آب این آبشار بسیار خطرناک است و بازدید کنندگان تنها از فواصل دور می‌توانند آن را مشاهده کنند، به همین دلیل از اعماق آب آبشار کاتاراتاس عکسی در دسترس نیست.

آبشار کاتاراتاس لاس ترس هرماناس

  1. آبشار اولوپنا

آبشار اولوپنا با 900 متر (2953 فوت) ارتفاع در لیست بلندترین آبشارهای جهان جایگاه چهارم را داراست و در شهر مولوکای در شمال شرقی هاوایی در کشور ایالت متحده‌ی آمریکا واقع شده است. این آبشار بلند و زیبا همچون نواری سفید رنگ آسمان را به دریا وصل کرده و آن قدر دور افتاده است که تنها از طریق هوایی یا دریا می‌توان به آن نزدیک شد. آبشار اولوپنا یک آبشار فصلی است که می‌توان با هلیکوپتر یا از طریق شرکت‌های توریستی که تورهای قایقرانی به همراه راهنما عرضه می‌‌کنند به تماشای آن رفت. بهترین زمان سفر به آبشار اولوپنا فصل بارانی یعنی ماه‌های نوامبر تا مارس است که شدت آب آبشار زیاد و تماشای آن بسیار هیجان انگیز و لذتبخش می‌باشد، در هنگام وزش باد شدید آب آبشار به سمت بالا رفته و به زمین نمی‌رسد اما این صحنه را تنها تعداد بسیار کمی از افراد محلی دیده‌اند چرا که در مواقعی که باد شدید می‌وزد هیچ قایق یا هلیکوپتری به آبشار نمی‌رود.

آبشار اولوپنا

  1. آبشار یومبیلا

آبشار یومبیلا پنجمین آبشار بلند جهان با 896 متر (2938 فوت) ارتفاع است که در منطقه‌ی آمازوناس در شمال پرو قرار دارد و دارای 4 ریزشگاه می‌باشد. این آبشار که در جنگل‌های کوییسپس قرار دارد، خیلی شناخته شده نیست و دارای حجم آب کمی می‌باشد اما می‌توان برای تماشا تا زیر آبشار رفت و در فصل بارندگی یعنی از ماه دسامبر تا آوریل که آب بیشتری دارد از دیدن زیبایی آبشار و جنگل‌های اطراف آن لذت بی نهایتی برد. معنای یومبیلا قلب عاشق است، میانگین دمای سالانه‌ی آن 22 درجه‌ی سانتیگراد می‌باشد و در 4 کیلومتری آن دو آبشار با ارتفاع 580 و 400 متر قرار دارد.

آبشار یومبیلا

  1. آبشار وینوفوسن

آبشار وینوفوسن که 860 متر (2822 فوت) بلندی دارد ششمین آبشار بلند جهان و بلندترین آبشار قاره‌ی اروپا می‌باشد، این آبشار در شرق روستای سانندالسر در موراگ رامسدال کشور نروژ واقع شده و از دیدنی ترین نقاط این کشور به شمار می‌رود. آبشار وینوفوسن از یخچال وینوبرتن نشأت گرفته و در نهایت به رودخانه‌ی وینوفونا می‌ریزد. رسیدن به آبشار وینوفوسن خیلی سخت نیست و حتی با چند ساعت پیاده روی می‌شود به آن رسید و از زیبایی‌های بی حد و حصر این آبشار بلند لذتی وصف ناشدنی برد.

آبشار وینوفوسن

  1. آبشار بالایفوسن

آبشار بالایفوسن که در 6 کیلومتری اوسا و در هارالند کشور نروژ واقع شده 850 متر (2788 فوت) ارتفاع و 6 متر پهنا دارد و هفتمین آبشار بلند جهان است. آبشار بالایفوسن از ترکیب 3 آبشار به وجود آمده که ارتفاع بلندترین آن‌ها 452 متر می‌باشد. این آبشار یک آبشار فصلی است که منشأ آن برف‌هایی است که در زمستان می‌بارد و چون به شدت به آب و هوا وابسته است در فصل گرم که بارندگی کم است ممکن است حتی خشک شده و اگر کسی در زمان گرما به این آبشار برود تنها بستر سنگی آبشار را بدون هیچ آبی می‌بیند، اما در زمان پر آبی یکی از جاذبه‌های بسیار دیدنی کشور نروژ می‌باشد.

آبشار بالایفوسن

  1. آبشار پوئکاوکو

آبشار پوئکاوکو که هشتمین آبشار بلند جهان است در قسمت شمال شرقی مولوکای در هاوایی کشور ایالات متحده‌ی آمریکا قرار گرفته و 840 متر (2756 فوت) ارتفاع دارد. محل قرار گیری این آبشار به گونه‌ای است که امکان دسترسی به آن وجود ندارد و تنها می‌توان با هلیکوپتر یا قایق‌هایی که به وسیله‌ی شرکت‌های گردشگری ارائه می‌شوند به آبشار نزدیک شد. ضمن این که خاک اطراف آبشار هم آتشفشانی و بسیار سست است به طوری که تحمل وزن یک انسان را ندارد، پس تا بحال کسی نتوانسته به این آبشار نزدیک شده و از نزدیک از آن عکس بگیرد. در فصل بارانی یعنی از ماه نوامبر تا مارس که آبشار پر آب است بهترین زمان برای سفر به آبشار پوئکاوکو می‌باشد.

آبشار پوئکاوکو

  1. آبشار جیمز بروک

آبشار جیمز بروک با 840 متر (2755 فوت) ارتفاع و 4.6 متر (15 فوت) عرض نهمین آبشار بلند جهان است که در بریتیش کلمبیای کشور کانادا و در پارک دریایی پرنسس لوئیزا واقع شده است. این پارک 60 آبشار دارد که معروف‌ترین آن‌ها آبشار جیمز بروک است که از باقیمانده‌ی یخچال‌های طبیعی سرچشمه گرفته و در تابستان‌ها معمولا خشک می‌باشد. هم با قایق هم با هلیکوپتر و هم از طریق پیاده روی می‌توان به محل آبشار جیمز بروک رفت اما تپه‌های اطراف آبشار بهترین مکان برای تماشای این آبشار است. در اواخر بهار که برف یخچال‌های طبیعی ذوب می‌شوند بهترین زمان برای سفر به آبشار جیمز بروک است چون آبشار در این زمان پرآب و بسیار دیدنی می‌باشد.

آبشار جیمز بروک

  1. آبشار براون

آبشار براون در پارک ملی فیوردلند در جزیره‌ی جنوبی نیوزیلند قرار گرفته، 836 متر (2744 فوت) ارتفاع دارد و دهمین آبشار بلند در دنیاست. این آبشار در سال 1940 به وسیله‌ی عکاسی به نام ویکتور کارلیل براون کشف و به نام همین فرد نامگذاری شد. طول بلندترین ریزشگاه آبشار براون 244 متر، عرض این آبشار 12 متر و قدرت آب آبشار در حالت عادی 3 متر مکعب در ثانیه می‌باشد، اما در زمان‌های بارندگی و پر آبی به 14 متر مکعب در ثانیه هم می‌رسد. فشار آب آبشار براون به حدی است که باعث می‌شود آب با زاویه‌ی 90 درجه و مستقیم به پایین نریزد بلکه با زاویه‌ی 42 درجه به سمت جلو متمایل شود. آبشار براون یکی از زیباترین مناطق گردشگری نیوزیلند است که تماشای آن از نزدیک بسیار لذتبخش و هیجان انگیز خواهد بود.

آبشار براون

همه‌ی مخلوقات روی کره‌ی زمین نشان دهنده‌ی قدرت خداوند و بزرگی او هستند، اما آبشارها با آن همه عظمت در کنار دنیایی از  آرامش یکی از عجیب‌ترین جاذبه‌های هر منطقه‌ای محسوب می‌شوند که شما در این مقاله با 10 مورد از بلندترین آن‌ها آشنا شدید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید