10 تا از جذاب ‌ترین قلعه ‌های تاریخی ایران را بشناسید!
علیرضا مشرقی 1399/06/25 4642 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



ایران دارای تمدن دو هزار و 500 ساله است و همه ما به این تمدن دیرینه می‌بالیم. تاریخ چیزی نیست که قوم و قبیله‌ای بتواند آن را با پول برای خود بخرد و باید آن را برابر با اصالت دانست. ایران در گذشته دور، جزء برترین امپراتوری‌های جهان محسوب می‌شد اما متاسفانه به تدریج این امپراتوری از هم پاشید و امروزه تنها یک گربه کوچک از آن روی نقشه باقی مانده است. با وجود آنکه چیز کمی از خاک این کشور باقی مانده، اما هنوز هم اثرات این امپراتوری بزرگ در گوشه گوشه ایران به چشم می‌خورد. یکی از مهم‌ترین بخش‌های گردشگری را قلعه های تاریخی ایران تشکیل می‌دهند. قلعه‌هایی که دوست دارید چشمان خود را ببندید، تا شماره سه بشمارید و به همان دوران اوج بازگردید. تردد سربازان را ببینید و با پادشاهان آن دوران آشنا شوید. قلعه های تاریخی ایران جزء برترین جاذبه‌های تاریخی در تمام جهان محسوب می‌شوند و گردشگران زیادی را از سراسر جهان جذب خود می‌کنند. اگر شما نیز در این مورد کنجکاو هستید، بهتر است با کایت همراه باشید و جذاب‌ترین قلعه های تاریخی ایران را بشناسید!

همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای طبیعت گردی وارد صفحه "تور طبیعت گردی" و یا صفحه "تور 1 روزه" شوید.

آشنایی با 10 قلعه تاریخی ایران

همانطور که اشاره کردیم، در این مقاله قصد داریم تا برگ‌هایی از تاریخ ایران را برای شما مرور کنیم و شما را به همان دوران اوج امپراتوری ایران باز گردانیم. قلعه های تاریخی ایران جزء مهم‌ترین آثار تاریخی کشورمان محسوب می‌شوند و به واسطه آنها، می‌توانید با فرهنگ و تاریخ این مرز و بوم بیشتر آشنا شوید. پس بازدید از این قلعه های تاریخی به شدت توصیه می‌شود. اطمینان داشته باشید که این بازدیدها خالی از لطف نخواهند بود.

  1. قلعه فلک الافلاک

فلک الافلاک یکی از جذاب‌ترین قلعه های تاریخی ایران به شمار می‌آید که قدمت آن به دوران ساسانی باز می‌گردد. فلک الافلاک که در استان لرستان و شهر خرم آباد قرار دارد، مرکز حکومت دوران ساسانی به حساب می‌آمده و به همین خاطر در ارتفاع 40 متری از زمین‌های اطراف بنا شده است تا دیده بان‌ها بتوانند از دورترین فاصله دشمنان را مشاهده کنند. خوشبختانه با وجود آنکه فلک الافلاک قدمت بسیار طولانی دارد، اما هنوز هم ظاهر خود را به خوبی حفظ کرده است و این نشان از معماری و استفاده از متریال‌های منحصر به فرد آن دوران دارد.

فلک الافلاک

  1. قلعه رودخان

قلعه رودخان نام یکی دیگر از قلعه های قدیمی ایران است که در شمال کشور و استان گیلان قرار دارد. این قلعه باستانی که قدمت آن نیز به دوران ساسانی باز می‌گردد، در 20 کیلومتری جنوب غرب شهر زیبای فومن واقع شده است و یکی از مستحکم‌ترین دژ‌های ایران به حساب می‌آید. جالب است بدانید که این قلعه دارای 65 برج و بارو بوده و دیوارهایی به طول 1500 متر دارد. اما نکته‌ای که قلعه رودخان را از سایر قلعه‌های قدیمی ایران متمایز می‌کند، قرار‌گیری آن در ارتفاع  700 متری از سطح دریا است. شما برای دسترسی به این قلعه، باید مسیری یک و نیم کیلومتری را در سر بالایی و با کمک پله‌ها بالا بروید که این کار حدود یک ساعت به طول خواهد انجامید! طراحی قلعه رودخان به شکلی هنرمندانه انجام شده است و به این ترتیب دشمنان پس از پیمودن این مسیر طولانی، خسته می‌شدند و توانایی مبارزه را نداشتند. اما شما نگران نباشید! این مسیر از میان جنگل‌های سرسبز قلعه رودخان عبور می‌کند و آنقدر مات و مبهوت زیبایی‌های طبیعت خواهید بود که متوجه پیمودن مسیر نمی‌شوید.

  1. قلعه الموت

یکی از زیباترین بخش‌های تاریخ ایران، متنوع بودن آن است. در دوران مختلف، شهرهای متفاوتی مقر حکومتی بوده‌اند. در کتاب تاریخ ایران، روزگاری شهر قزوین به عنوان مقر حکومتی برگزیده شده بود و در منطقه کوهستانی الموت، در جنوب استان گیلان و نزدیکی رودبار، قلعه‌ای به عنوان مقر حکومت پادشاهان ساخته شده بود. از نظر قدمت تاریخی، قدمت قلعه الموت به پیش از ماد‌ها می‌رسد و این یعنی قلعه الموت یکی از جذاب‌ترین و البته قدیمی‌ترین قلعه های تاریخی ایران به شمار می‌آید. این قلعه که به نام قلعه یا دژ حسن صباح نیز شناخته می‌شود، در حال حاضر پیکر حس صباح را در آغوش گرفته است. متاسفانه اثری از آن تمدن دیرینه نیست و تنها تلی از خاک و دیوارهای مخروبه به جای مانده است اما باز هم می‌توانید با کمی قدرت تخیل، گذشته دور قلعه الموت را تصور کنید.

  1. قلعه بیرجند

همانطور که اشاره کردیم، قلعه های تاریخی ایران به یک منطقه خاص تعلق ندارند و در گوشه گوشه ایران، شاهد حضور قلعه‌های تاریخی مختلفی هستیم که به دوران خاصی تعلق دارند. قلعه بیرجند یکی از همین قلعه‌های تاریخی است که در خراسان جنوبی و بر فراز یکی از بلند‌ترین تپه‌های منطقه قرار دارد. این قلعه سه هزار متر مربعی، در دوران صفویه ساخته شده است و می‌توان آن را شروعی بر تشکیل شهر بیرجند کنونی دانست! در حقیقت مردم بیرجند در ابتدا داخل همین قلعه زندگی می‌کردند و با گذشت زمان، این قلعه گسترش یافت و تشکیل یک شهر را داد! خوشبختانه با وجود بلایای طبیعی مختلف، این قلعه به خوبی ظاهر خود را حفظ کرده و هنوز هم شش عدد از برج و باروهای آن سالم باقی مانده است.

  1. قلعه بابک

بابک یکی از دلاوران ایرانی بوده که بیش از هر شخصیت دیگری در طول تاریخ، وطن پرست بوده است. بابک برای حفظ وطن و مرز و بوم ایران، بر فراز کوهی در ارتفاع دو هزار و 300 متری، قلعه‌ای زیبا و مقاوم بنا کرد. بابک خرمدین با کمک این قلعه، از ایران در مقابل حمله اعراب دفاع کرد و خوشبختانه هنوز هم آثار این رشادت بر فراز کوه باقی مانده است. دسترسی به قلعه بابک دشوار است اما اگر کمی آمادگی جسمانی داشته باشید، می‌توانید خودتان را بر فراز کوه برسانید و علاوه بر تماشای قلعه بابک، از دیدن مناظر طبیعی نیز لذت ببرید.

قلعه بابک

  1. قلعه دختر

آیا تا به حال نام قلعه دختر را شنیده‌اید؟ آیا می‌دانید که قلعه دختر نه تنها جزء قدیمی‌ترین ابنیه تاریخی ایران، بلکه جزء قدیمی‌ترین سازه‌های جهان نیز محسوب می‌شود. این قلعه در سال 209 میلادی و در دوران اشکانی به دستور مستقیم اردشیر بنا شده است و بیش از هزار و 800 سال قدمت دارد! بر اساس روایات تاریخی، قلعه دختر به آناهیتا، یکی از الهه‌های ایران باستان اهدا شده است و از این رو آن را با نام قلعه دختر می‌شناسند. قلعه دختر در استان فارس و شهر فیروز آباد قرار دارد و بازدید از آن به دوست داران ابنیه تاریخی توصیه می‌شود.  

  1. ارگ راین

ارگ راین که در 100 کیلومتری کرمان واقع شده است، در کنار ارگ بم، یکی از عظیم‌ترین ارگ‌های خشتی در دنیا محسوب می‌شود و شهرت جهانی دارد. ظاهر این ارگ بی شباهت به ارگ بم نیست و برخی افراد آن را برادر ارگ بم می‌دانند. اما خوشبختانه بر خلاف ارگ بم، این ارگ به خوبی در طول تاریخ مقاومت کرده و ظاهر آن حفظ شده است. شاید باور آن سخت باشد اما قدمت ساخت ارگ راین به بیش از هزار سال پیش باز می‌گردد و بازدید از آن اکیدا توصیه می‌شود.

  1. ارگ کریمخان

همانطور که از نام این ارگ حدس می‌زنید، ارگ کریمخان در شهر زیبای شیراز و دقیقا در مرکز شهر قرار گرفته است و قدمت آن نیز به دوران حکومت کریم خان زند، یعنی حکومت زندیه باز می‌گردد. ارگ کریمخان در آن دوران یک قلعه نظامی بوده و کاربرد دفاعی داشته است اما در دوران پهلوی، به دلیل بی کفایتی، آن را تبدیل به زندان کردند و آسیب زیادی به بافت تاریخی ارگ وارد شد. اما خوشبختانه پس از سرنگونی حکومت پهلوی، این ارگ از قالب یک زندان خارج شد و امروزه درب آن برای بازدید به سوی مشتاقان تاریخ باز است.

  1. ارگ بم

با وجود آنکه در سال 2003 میلادی، قسمت‌های زیادی از ارگ بم تخریب شد و همه ما پا به پای مردم عزیز این شهر برای تخریب شدن چنین بنای تاریخی زیبایی گریستیم، اما هنوز هم آن را باید جزء بهترین، قدیمی‌ترین و مهم‌ترین قلعه های تاریخی ایران به حساب بیاوریم. قدمت ارگ بم به ابتدای دوران هخامنشیان باز می‌گردد. ارگ بم در آن دوران در مسیر راه ابریشم قرار داشت و به همین خاطر موقعیت آن بسیار منحصر به فرد بوده است. ارگ بم دارای مساحتی بالغ بر 180 هزار متر مربع است و بد نیست بدانید که علاوه بر ثبت در یونسکو و آثار تاریخی جهانی، آن را به عنوان بزرگ‌ترین بنای خشتی جهان نیز می‌شناسند!

ارگ بم

  1. نائین قلعه یا همان نارین قلعه

نارین قلعه یا همان نائین قلعه، یکی از قلعه های تاریخی ایران است که در دل کویر و استان یزد قرار دارد. قدمت نارین قلعه به دوران هخامنشی باز می‌گردد. در ساخت این قلعه از سنگ‌های آهکی استفاده شده است و قدمت برخی از این سنگ‌ها به اوایل دوره ساسانی نیز باز می‌گردد. متاسفانه به دلایل مختلف، از آن قلعه با شکوه، تنها دیوارهای مخروبه به جای مانده است اما بر اساس تخمین‌های انجام شده، در گذشته دیوارهای قلعه تا حدود 40 متر ارتفاع داشتند و این نشان دهنده عظمت قلعه در آن دوران است. جالب است بدانید با وجود آنکه شهر میبد یزد فلاتی کم ارتفاع است، اما این قلعه در بلندترین بخش شهر ساخته شده و بر فراز قلعه می‌توان تا فاصله 70 کیلومتری را به راحتی مشاهده کرد!

خب همراهان عزیز کایت، نظر شما در مورد قلعه های تاریخی ایران چیست؟ آیا تا به حال از هیچ یک از آنها بازدید کرده‌اید؟ اگر اینطور است، تجربه بازدید خود را با ما و سایر همراهان کایت به اشتراک بگذارید. همچنین بگویید که به نظر شما بهترین و زیباترین قلعه تاریخی ایران کدام است؟ نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید و فراموش نکنید که ما بی‌صبرانه منتظر دیدن نظرات و تجربیات شما عزیزان همراه هستیم. پس ما را بیش از این منتظر نگذارید!

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید