تنگه کافرین (شداد) کجاست؟ راهنمای سفر+ تصاویر+ آدرس
شراره رحیمی 1399/06/24 6398 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



ایلام یکی از استان‌های بسیار زیبای ایران می‌باشد که در غرب کشور و در میان ارتفاعات زاگرس واقع شده است و به دلیل موقعیت قرارگیری خود نظیر کوهستان در شمال و دشت در جنوب جزو مناطق چهار فصل به شمار می‌رود. وجود طبیعت بکر و دست‌نخورده و هم‌چنین چشم‌اندازهای طبیعی شگفت‌انگیز در ایلام سبب شده تا این استان به مقصد بسیار مناسبی برای سفر گردشگران تبدیل شود. به علاوه این استان از آب و هوای معتدل و مطبوع کوهستانی و بهاری برخوردار می‌باشد و مردمانی مهمان‌نواز و بسیار خونگرم دارد. از این رو سالانه گردشگران بسیار زیادی از داخل و خارج ایران به منظور سپری کردن تعطیلات یا گذراندن اوقات فراغت خود به این استان سفر می‌کنند و لحظه‌های آرامش‌بخش و خاطره‌انگیزی را برای خود به ارمغان می‌آورند. از جمله جاذبه‌های طبیعی پرطرفدار این استان می‌توان به تنگه کافرین (شداد) اشاره کرد که با زیبایی حیرت‌انگیز خود چشم هر گردشگری را به خود خیره می‌کند. در این مقاله از کایت با ما همراه باشید تا شما را برای سفر به تنگه کافرین (شداد) به طور کامل راهنمایی کنیم.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای طبیعت گردی وارد صفحه "تور طبیعت گردی" و یا صفحه "تور 1 روزه" شوید.

معرفی تنگه کافرین (شداد)

استان ایلام 10 شهرستان در دل خود جای داده است که از جمله دیدنی‌ترین شهرستان‌های آن می‌توان به شهرستان بدره اشاره کرد. لازم است بدانید که شهرستان بدره در ارتفاعات شمال کبیر کوه قرار گرفته است و تنگه کافرین جزو جاذبه‌های گردشگری بسیار زیبای این شهرستان به شمار می‌رود که در سفر به ایلام بازدید از آن را به هیچ عنوان نباید از دست داد. تنگه شداد، تنگه کافری و تنگ کافرین از دیگر نام‌هایی می‌باشد که بومیان به این منطقه نسبت می‌دهند. طبق گفته محلی‌ها در زمان قدیم اعراب به این منطقه حمله کرده‌ بودند که با مقاومت مردم در این تنگه مواجه شدند و به همین دلیل این منطقه به تنگه کافرین نامگذاری شده است. تنگه کافرین از چشم‌انداز خارق‌العاده‌ای برخوردار می‌باشد و شما می‌توانید با سفر به این منطقه از رودخانه و سد سیمره را نیز دیدن کنید. لازم به ذکر است که طول تنگه کافرین تقریبا حدود 2 کیلومتر می‌باشد که در ارتفاع 700 متری از سطح دریا واقع شده است و آب آن از ارتفاعات کبیر کوه سرچشمه می‌گیرد.

جالب است بدانید که طبیعت این منطقه زیستگاه گونه جانوری منحصر به فردی به نام سنجاب ایرانی می‌باشد. سنجاب قفقازی یا ایرانی در مناطقی نظیر زاگرس، مدیترانه شرقی، آناتولی و جنگل‌های پهن برگ قفقاز زندگی می‌کنند که در طبیعت تنگه کافرین نیز به چشم می‌خورند. رنگ موهای پشت این حیوان خاکستری مایل به قهوه‌ای، رنگ زیر بدن آن زرد و رنگ موی پشت دم و سر آن قرمز حنایی می‌باشد. رنگ قرمز دم و سر این حیوان از جمله ویژگی‌های منحصر به فردی است که آن را از دیگر سنجاب‌ها متمایز می‌کند. توجه داشته باشید که این تنگ در گذشته نیز از جمله مکان‌های بسیار مهم این منطقه بوده است که از آن شواهدی از دوره ساسانی، نوسنگی و دوره‌های آهن استخراج شده است. از جمله یافته‌های حاصل کاوش‌های باستان شناسان در این تنگ می‌توان به بقایای معماری شامل بنای ستون‌دار با رواق‌ها و ایوان‌هایی همراه با طاقچه‌های قوسی شکل، گچ‌بری‌هایی نفیس، طاقچه‌ها و اشیای فلزی اشاره کرد.

معرفی تنگه کافرین (شداد)

جاذبه‌های تنگه کافرین

تنگه کافرین از جاذبه‌ها و چشم‌اندازهای بسیار زیبا و حیرت‌انگیزی برخوردار می‌باشد که بدون شک بازدید از ‌ آن‌ها بسیار لذت‌بخش خواهد بود. قبل از این‌که وارد تنگه کافرین شوید، در یک کیلومتری آن آب جاری برکه زمزم را مشاهده خواهید کرد که در انتهایش بقایای سد (بره هله) خودنمایی می‌کند. به علاوه در اطراف این تنگه جنگل‌های بلوط را مشاهده خواهید کرد که اگر شانس با شما یار باشد، سنجاب‌های ایرانی را نیز می‌توانید از نزدیک ببینید. غارهای زیادی نیز در این تنگه به چشم می‌خورند که از معروف‌ترین و زیباترین آن‌ها می‌توان به غار شداد اشاره کرد. از دیگر زیبایی‌های تنگه، آبشار کافرین می‌باشد که با زیبایی خیره کننده خود چشم هر گردشگری را به خود خیره می‌کند. همان‌طور که گفته شد این منطقه از نظر تاریخی نیز بسیار حائز اهمیت می‌باشد و طبق پژوهش و تحقیقات باستان شناسان، زندگی در تنگه کافرین و گورستان چمپانی از سه هزار سال پیش از میلاد جریان داشته است.

جاذبه‌های تنگه کافرین

تفریحات تنگه کافرین

لازم است بدانید که در حال حاضر تنگه کافرین یک منطقه کاملا توریستی به شمار می‌رود و از امکانات تفریحی و رفاهی مناسبی برخوردار می‌باشد. شما به منظور تفریح در این تنگه می‌توانید، قایق‌های تفریحی را مورد استفاده قرار دهید و طول 2 کیلومتری تنگه را قایق سواری کنید و لحظه‌های هیجان‌انگیزی را در کنار همسفرانتان برای خود به ارمغان آورید. اگر صبر و حوصله زیادی دارید، علاوه بر قایقرانی و تفریحات آبی می‌توانید در رودخانه سیمره به ماهیگیری نیز بپردازید و لذت ببرید. در نزدیکی تنگه کافرین زیارتگاهی به نام زیارتگاه جابر وجود دارد که در صورت تمایل می‌توانید از آن نیز بازدید به عمل آورید. اگر قصد دارید که شب را در این منطقه به صبح برسانید می‌توانید در کنار این زیارتگاه کمپ برگزار کنید. فراموش نکنید که برای برگزاری کمپ حتما باید لوازمی نظیر چادر مسافرتی، کیسه خواب، پتو مسافرتی، آب و غذای کافی با خود به همراه داشته باشید تا بتوانید سفر بی‌نقصی را در این منطقه تجربه کنید.

تفریحات تنگه کافرین

بهترین زمان سفر به تنگه کافرین

به طور کلی بهترین زمان سفر به شهرستان بدره و بازدید از تنگه کافرین و دیگر جاذبه‌های طبیعی استان ایلام، فصل بهار و تابستان می‌باشد. این منطقه به دلیل موقعیت قرارگیری خود، در فصل پاییز و زمستان آب و هوای بسیار سردی را تجربه می‌کند که بدون شک سفر در این فصل‌ها برایتان لذت‌بخش نخواهد بود. طلایی‌ترین ماه‌های سفر به تنگه زیبای کافرین، ماه‌های فروردین و اردیبهشت می‌باشد، زیرا تنگه شداد در این دوره از سال آب و هوای دل‌انگیز و سرسبزی منحصر به فردی در تنگه حاکم است. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که اوایل فصل بهار را برای سفر به این منطقه انتخاب کنید تا بتوانید در آب و هوای معتدل و مطبوع با چشم‌انداز بی‌نظیری از طبیعت مواجه شوید و از تمامی جاذبه‌های طبیعی ایلام بازدید به عمل آورید.

موقعیت مکانی تنگه کافرین و مسیر دسترسی

آدرس: استان ایلام، شهرستان بدره، جاده ایلام- بدره، 15 کیلومتری شمال شهرستان بدره، تنگه کافرین (شداد)

تنگه کافرین در 15 کیلومتری شهرستان بدره و در 3 کیلومتری شمال شهرستان ولیعصر واقع شده است که به منظور دسترسی به آن باید وارد جاده ایلام به سمت دره شهر شوید. شهرستان بدره نیز در 80 کیلومتری ایلام و در 38 کیلومتری شمال غربی دره شهر قرار گرفته است که علاوه بر تنگه کارفرین، تنگه الماس، تنگه برنجان و تنگه رازیانه را نیز در دل خود جای داده است. برای رسیدن به تنگه کافرین باید از بالای رودخانه‌ای عبور کنید که آب آن از ارتفاعات کبیرکوه سرازیر می‌شود و پس از پشت‌سر گذاشتن تنگه کافرین به رودخانه سیمره می‌ریزد. قبل از احداث سد سیمره دسترسی به تنگه کافرین و حتی تنگه برنجان نیز بدون استفاده از قایق امکان‌پذیر بود، اما با احداث سد برای رسیدن به این تنگه حتما باید از قایق استفاده کنید. به منظور دسترسی به این قایق‌ها نیز باید در 3 کیلومتری شمال شهرک ولیعصر، از کنار یک سنگ‌شکن به یک مسیر کاملا شنی و خاکی وارد شوید. توصیه می‌کنیم که برای رسیدن به تنگه کافرین حتما از یک فرد آشنا به منطقه و یا تور لیدر‌های مجرب کمک بگیرید، زیرا در طی مسیر تنگه تابلوهای خاصی برای راهنمایی گردشگران وجود ندارد.

موقعیت مکانی تنگه کافرین و مسیر دسترسی

سخن پایانی

در این مقاله از کایت ما به معرفی تنگه کافرین (شداد) پرداختیم. همان‌طور که مطالعه کردید این تنگه از چشم‌انداز خیره‌کننده‌ای برخوردار می‌باشد که شما می‌توانید از تماشای مناظر حیرت‌انگیز آن نهایت لذت را ببرید و یا از جاذبه‌های بی‌نظیر این منطقه بازدید به عمل آورید و با ثبت زیبایی‌هایی این تنگه خاطرات سفرتان را ماندگارتر کنید. در صورتی که قصد سفر به استان ایلام را دارید، پیشنهاد می‌کنیم وارد صفحه وبلاگ کایت شوید تا اطلاعات بیشتری از این استان کسب کنید و سفر بی‌دغدغه و آرامی را تجربه کنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید