کویرهای ایران | معرفی تمامی کویرهای ایران به تفکیک
شراره رحیمی 1399/06/14 6096 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


لیست مطالب این صفحه


به طور کلی در هر نقطه از کشور ایران آب و هوای متفاوتی حاکم می‌باشد، به گونه‌ای که مثلا در فصل زمستان شما می‌توانید علاوه بر سرمای کوهستان، برف و باران، خشکی و گرمای بیابان را نیز مشاهده کنید که به آن کویر گفته می‌شود. در واقع می‌توان گفت که کویر به دلیل گرمای شدید و موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد یک منطقه، به نمک‌زار نیز تبدیل شده است. لازم است بدانید که کویرهای ایران از جمله شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های کویرگردی در سراسر جهان به شمار می‌روند و تاکنون با آرامش و عظمت خود توانسته‌اند تمامی علاقمندان به طبیعت را شیفته خود کنند. به علاوه کویرهای ایران به دلیل رمزآلود بودن خود سالانه توجه گردشگران بسیار زیادی را از نقاط مختلف جهان به سمت خود جذب می‌کنند و لحظه‌های هیجان‌انگیز و دل‌پذیری را برایشان رقم می‌زنند. در این مقاله از کایت با ما همراه باشید تا شما را با تمامی کویرهای ایران آشنا کنیم.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای طبیعت گردی وارد صفحه "تور طبیعت گردی" شوید.

معرفی تمامی کویرهای ایران

همان‌طور که گفته شد به دلیل آب و هوای گرم خشک ایران، دشت‌های کویری متعددی در نقاط مختلف این کشور پهناور وجود دارد، به گونه‌ای که یک چهارم از ایران به مناطق کویری اختصاص داده شده است. لازم به ذکر است که هر کدام از این کویرها ویژگی‌های متفاوت و زیبایی‌های منحصر به فردی را در دل خود جای داده‌اند که بدون شک با چشم‌انداز بی‌نظیر خود هر گردشگری را شگفت‌زده خواهند کرد. ما نیز در این بخش از مقاله تمامی کویرهای ایران را به شما معرفی خواهیم کرد تا به هر کدام از آن‌ها که مایل بودید، سفر کنید و تجربه‌ای متفاوت و شگفت‌انگیز برای خود رقم بزنید.

معرفی تمامی کویرهای ایران

  • کویر مصر

از کویرهای پرطرفدار ایران می‌توان به کویر مصر اصفهان اشاره کرد که به آن دریای شنی نیز گفته می‌شود و با تهران 700 کیلومتر فاصله دارد. این کویر با زیبایی‌های بسیار زیاد خود هر گردشگری را شیفته خود می‌کند و هم‌چنین وجود تفریحاتی نظیر شب‌نشینی، تماشای ستارگان، آفرود کردن، موتور سواری، شتر شواری، پیاده روی بر روی شن‌های داغ و... سفر به کویر مصر را هیجان‌انگیزتر می‌کند. کسانی که تمایل دارند شب را در کویر به صبح برسانند، امکان شب‌نشینی و چادرزنی در آن وجود دارد و یا می‌توانند در اقامتگاه‌های بومی روستاهای اطراف کویر نیز اقامت کنند. توصیه می‌کنیم که از اواسط پاییز تا اواخر فروردین ماه به کویر مصر سفر کنید تا بتوانید در آب و هوای دل‌انگیز به گشت و گذار در کویر بپردازید و لذت ببرید. هم‌چنین می‌توانید برای مشاهده تورهای کویر مصر وارد صفحه تورهای کویر مصر شوید.

  • کویر مرنجاب

کویر مرنجاب در حاشیه بیدگل اصفهان و شهرستان آران واقع شده است و از جاذبه‌های پرطرفدار کاشان به شمار می‌رود که به دلیل آسمان چشم‌نواز در شب، تپه‌های شنی بلند، پوشش غنی گیاهی و جانوری، پربازدیدترین کویر ایران می‌باشد. از جاذبه‌های این کویر می‌توان به پیاده روی بر روی رمل‌ها، بازدید از چاه تاریخی دستکن و کاروانسرای شاه عباسی، تماشای دریاچه نمک، آفرود کردن و... اشاره کرد. علاوه بر آن شما می‌توانید در کمپینگ کویر یا کاروانسرای شاه عباسی اقامت کنید و شب را در دل کویر سپری کنید و نهایت لذت را ببرید. جالب است بدانید از آن‌جا که حفر قنات و چاه و دسترسی به آب شیرین در کویر کار دشواری بوده است، کویر نام "مرد رنج آب" را به خود گرفته است که پس از گذشت زمان این نام به مرنجاب تغییر یافته است. هم‌چنین می‌توانید برای مشاهده تورهای کویر مرنجاب وارد صفحه تورهای کویر مرنجاب شوید.

معرفی کویر مرنجاب

  • کویر ریگ زرین

کویر ریگ زرین یا مغستان از کویرهای بسیار زیبای استان یزد می‌باشد که در میان روستای ساغند، روستاهای بیاضه و کویر بافق واقع شده است. این کویر به دو بخش جنوبی و شمالی تقسیم شده است که شما می‌توانید در بخش جنوبی آن از گنبدهای نمکی و در بخش شمالی آن از ارتفاعات حاجی آباد زرین نیز بازدید به عمل آورید و لذت سفر به کویر را چندین برابر کنید. جالب است بدانید که دلیل شهرت این کویر وجود ریگزارهای بسیار بلند در آن می‌باشد که از دور همانند کوه دیده می‌شود. از امکانات و خدمات کمپ کویری ریگ زرین اردکان می‌توان به سالن سینما، رصد ستارگان، موتور سواری، سافاری، آشپزخانه برای تهیه پیتزا، سایت تخصصی پرواز و... اشاره کرد.

  • کویر دروازه قرآن

از دیگر کویرهای بسیار زیبای استان یزد می‌توان به کویر دروازه قرآن اشاره کرد که در میان شن‌ها و رمل‌های آن دریاچه‌ای از پساب تصفیه فاضلاب شهر یزد به وجود آمده است که به آن حوض جعفر گفته می‌شود. علاوه بر آن چندین کمپ کویری نظیر کمپ سندباد و هفت سنگ در این منطقه به گردشگران خدمات رسانی می‌کنند و با امکانات تفریحی خود لحظه‌های خاطره‌انگیزی را برای گردشگران فراهم می‌کنند. امکانات تفریحی این کمپ‌ها شامل پرواز با کایت باگی، زیپ لاین، پرواز با پاراگلایدر، شتر سواری، موتور سواری، موسیقی زنده، رستوران شیشه‌ای، آفرود کردن، پیاده روی در کویر و... می‌باشد.  

  • کویر ریگ جن

ریگ جن از کویرهای ترسناک و رمزآلود ایران می‌باشد که در جنوب سمنان، جنوب شرق گرمسار، غرب جندق، شمال انارک و شرق منطقه حفاظت شده کویر واقع شده است و عنوان سومین ریگزار بزرگ جهان را از آن خود کرده است. جالب است بدانید که داستان‌ها و افسانه‌های بسیار زیادی در مورد این کویر در بین محلی‌ها رواج پیدا کرده است که تمامی آن‌ها در به شهرت رسیدن آن بسیار موثر بوده است. برخی اوقات صداهای عجیب و غریبی از این کویر به گوش می‌رسد که همین امر حس ماجراجویی را در گردشگران بیدار می‌کند و گشت و گذار در آن بسیار هیجان‌انگیز می‌باشد. پیاده روی بر روی رمل‌ها، شن سواری، تماشای آسمان آبی و شب نشینی نیز از دیگر تفریحات کویر ریگ جن می‌باشد.

معرفی کویر ریگ جن

  • کویر شهداد (کلوت شهداد)

کلوت شهداد کرمان یکی از بی‌نظیرترین بیابان‌های ایران به شمار می‌رود که با چشم‌انداز منحصر به فرد و فضای رمزآلود خود به شهرت رسیده است. منظور از کلوت برجستگی‌های بسیار بلند در دل کویر می‌باشد که سطح بالاترین نقطه این برجستگی‌ها کاملا صاف و سطح رو به باد آن کاملا شیبدار می‌باشد. این کویر در دشت لوت قرار گرفته است و شما می‌توانید علاوه بر گشت و گذار و پیاده روی در کویر از دیگر تفریحات هیجانی نظیر موتور سواری، سافاری، شتر سواری، تحقیقات علمی و... نیز نهایت استفاده را کنید و لذت ببرید. به علاوه کمپ اقامتی شهداد نیز با آلاچیق‌های مدور و امکانات خود امکان اقامت شما را در این کویر بسیار زیبا فراهم کرده است.

  • کویر خور و بیابانک

کویر خور و بیابانک با چشم‌انداز بسیار زیبای خود در نزدیکی کویر مصر قرار گرفته است. توجه داشته باشید که شهرستان خور و بیابانک از غرب به شهرستان نایین و از شرق به شهر یزد می‌رسد. کویر شرقی خور با تپه‌های شنی و اشکال لانه زنبوری که به دلیل وزش باد به وجود آمده است و هم‌چنین دریاچه نمک این کویر از جاذبه‌های توریستی این منطقه به شمار می‌روند که سالانه گردشگران بسیار زیادی را به سمت خود جذب می‌کنند. به طور کلی بخش وسیعی از شهرستان خور را دشت‌های کویری به خود اختصاص داده است که شامل جاذبه‌‌های منحصر به فردی می‌باشند. در هر قسمت کویر تپه‌های بسیار بزرگی از ریگ به چشم می‌خورد که با وزش باد به شکل دیگری تغییر پیدا می‌کنند و هر یک نام به خصوصی نظیر تخت عباسی، ریگ جن و... دارند.

  • کویر کاراکال

کویر کاراکال یکی از معروف‌ترین کویرهای ایران به شمار می‌رود که در حوالی یزد واقع شده است. از آن‌جایی که این منطقه گونه‌های جانوری متفاوتی را در دل خود جای داده‌ است، محبوبیت و شهرت بسیار زیادی برای کویرنوردی پیدا کرده است. جالب است بدانید که نام کاراکال از گربه‌ای وحشی به همین نام که در این کویر زندگی می‌کند، گرفته شده است. کویر کاراکال امکانات تفریحی متنوعی را برای گردشگران به وجود آورده است که از جمله این امکانات تفریحی می‌توان به قدم زدن بر روی شن‌زارها، پیاده روی در نخلستان، تماشای آسمان و ستاره‌های درخشان، موتور سواری، آفرود، سافاری و... اشاره کرد. به علاوه با سفر به کویر کاراکال می‌توانید از دیگر جاذبه‌های نزدیک به این منطقه نظیر خانه وحشی بافقی، آب انبار کاکامیر، قلعه و نخلستان باقر آباد نیز دیدن کنید و لذت ببرید. هم‌چنین می‌توانید برای مشاهده تورهای کویر کاراکال وارد صفحه تورهای کویر کاراکال شوید.

معرفی کویر کاراکال

  • کویر سیازگه ابوزید آباد

ممکن است کویر سیازگه ابوزید آباد نسبت به سایر کویرهای ایران از شهرت زیادی برخوردار نباشد، اما این کویر نیز طی سال‌های اخیر به عنوان یک مقصد کویرنوردی زیبا و جذاب بسیار مورد توجه گردشگران و علاقمندان به طبیعت قرار گرفته است. این کویر در 30 کیلومتری شرق شهرستان کاشان قرار گرفته است و با زیبایی خیره کننده و سکوت عمیق خود، محل مناسبی برای تماشای ستارگان و سپری کردن شب در دل کویر می‌باشد. کویر سیازگه ابوزید آباد نیز همانند دیگر کویرها امکانات تفریحی نظیر شتر سواری، رصد ستارگان، شب نشینی، آفرود، موتور چهار چرخ و... برای گردشگران فراهم کرده است تا گردشگران لحظه‌های لذت‌بخش و خاطره‌انگیزی را از سفر به این منطقه برای خود به ارمغان آورند.

  • کویر سه قلعه

از جمله زیباترین و منحصر به فردترین کویرهای شرق ایران می‌توان به کویر سه قلعه اشاره کرد که در 30 کیلومتری مرکز بخش سه قلعه و 55 کیلومتری شهرستان سرایان واقع شده است. از آن‌جایی که این کویر در مسیر جریان گرد و غبار محلی قرار نگرفته است، به جرات می‌توان گفت که منطقه از امنیت بالایی برخوردار می‌باشد و جاذبه‌های کویری زیبایی نظیر تپه‌ ماهور (تپه‌های ماسه روان)، دق (زمینی صاف و سف بدون هیچ گونه پوشش گیاهی) و دریاچه نمک را شامل می‌شود. علاوه بر آن کویر سه قلعه دارای امکانات تفریحی نظیر شتردوانی، شترسواری، جیپ سواری، موتور سواری و... می‌باشد. هم‌چنین شما می‌توانید از آثار تاریخی در شهر سه قلعه و بیابان‌های اطراف نیز دیدن کنید و لذت ببرید.

  • کویر حلوان

کویر حلوان در روستایی با همین نام در 90 کیلومتری شمال غرب شهرستان طبس واقع شده است که طی سال‌های اخیر به لیست پربازدیدترین کویرهای ایران وارد شده است. به طور کلی سرتاسر این کویر از ریگزار پوشیده شده است که در نواحی شمالی و شرقی آن نیز دریاچه نمک خور و باتلاق‌های رسی و نمکی را مشاهده خواهید کرد. این کویر شامل پوشش گیاهی متنوعی نظیر تاغ، بادام کوهی، درمنه، دم گاوی، قیچ و زیستگاه جانورانی همچون روباه، چکاوک بیابانی، شاهین، کبک، کاکلی، عقاب طلایی، عقرب و مار می‌باشد. امکانات تفریحی این کویر نیز شامل رصد آسمان در شب، عکاسی، پیاده روی بر روی رمل‌ها، شتر سواری، موتور سواری، کویر گردی و... می‌باشد.

معرفی کویر حلوان

  • کویر ورزنه

کویر ورزنه نیز از دیگر کویرهای ایران می‌باشد که به دلیل وجود امکانات تفریحی فراوان و هیجان‌انگیز سالانه گردشگران و کویرنوردان بسیار زیادی را از نقاط مختلف جهان به سمت خود جذب می‌کند. این کویر در 10 کیلومتری شهرستان ورزنه و در 105 کیلومتری شهر اصفهان واقع شده است و مساحت آن تقریبا حدود 17 هزار هکتار می‌باشد. توجه داشته باشید به کل منطقه‌ای که کویر ورزنه در آن قرار گرفته است، بیابان خارا نیز گفته می‌شود و به دلیل پوشش غنی جانوری و گیاهی بسیار شهرت پیدا کرده است. از دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد کویر ورزنه این است که دیگر کویرهای ایران از نظر تنوع امکانات تفریحی توان رقابت با کویر ورزنه را ندارند. به علاوه امکانات رفاهی کمپ کویر ورزنه نیز شامل سرویس بهداشتی، پارکینگ، رستوران، بوفه، چای خانه، پیست موتور سواری و... می‌باشد که سبب تمایز آن از دیگر کویرهای ایران شده‌اند. هم‌چنین می‌توانید برای مشاهده تورهای کویر ورزنه وارد صفحه تورهای کویر ورزنه شوید.

  • کویر ریگان

جالب است بدانید کویر ریگان کرمان به دلیل اینکه از ریگزار پوشیده شده است، رنگ و جنس منطقه آن از سایر کویرهای ایران کاملا متفاوت می‌باشد و تپه‌های شنی آن از محبوب‌ترین جاذبه‌های کویرگردی شهرستان ریگان به شمار می‌رود. این ریگزار از شمال به جنوب تقریبا حدود 4 کیلومتر و از شرق به غرب تقریبا 20 کیلومتر وسعت دارد و هم‌چنین ارتفاع بلندترین تپه آن نیز حدود 75 متر می‌باشد که عنوان بزرگ‌ترین تپه شنی را در جهان نیز از آن خود کرده است. از امکانات تفریحی این کویر می‌توان به موتور سواری، آفرود، اسکی روی شن، پیاده روی، تماشای آسمان و مناظر وسیع، عکاسی و... اشاره کرد. به علاوه طبق گفته محلی‌ها شن‌های ریگان، خاصیت درمانی دارند و برای درمان برخی از بیماری‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • کویر زردگاه

در ابتدا لازم است بدانید که زردگاه نام روستایی از توابع بخش دیهوک می‌باشد که در استان خراسان جنوبی و شهرستان طبس قرار گرفته است. کویر زردگاه نیز با شهرستان طبس تقریبا حدود 180 کیلومتر فاصله دارد که لقب سرسبزترین کویر ایران به آن اختصاص داده شده است و این سرسبزی به دلیل وجود نخلستان‌های فراوان در این منطقه می‌باشد. روستای پلکانی زردگاه جاذبه‌های طبیعی فراوانی نظیر چشمه آب گرم، درختان نخل و... را در دل خود جای داده است که بدون شک با سفر به این منطقه با چشم‌انداز متفاوت و بسیار زیبایی از سایر کویرهای ایران روبرو خواهید شد. 

معرفی کویر زردگاه

  • کویر پلوند

کویر پلوند یا کویر مظفری از کویرهای بکر و دیدنی خراسان جنوبی می‌باشد که در 40 کیلومتری غرب شهرستان فردوس، در نزدیکی روستای چاه پلوند قرار گرفته است و از شرق به روستاهای طاهر آباد و ابراهیم آباد، از غرب به کال نمک، از جنوب به پناهگاه حیات وحش رباط شور و از شمال به روستاهای چاهنو و کجه می‌رسد. گونه‌های جانوری این کویر شامل گربه شنی، گرگ، آهو، قوچ و میش، کل و بز، عقاب طلایی، هوبره، بزمچه، گربه شنی، انواع مارها، دلیجه، کبک، تیهو، کبوتر چاهی، شغال، زاغ بور، شاهین، لاکپشت و پوشش گیاهی کویر پلوند نیز شامل بنه، زرشک وحشی، آنغوزه، زیره سیاه، لاله قرمز، خارشتر، گل بومادران، گیاهان علفی، تاغ، بادام کوهی و قیچ می‌باشد. از جاذبه‌های دیدنی این کویر نیز می‌توان به کفه‌های نمکی و وجود تپه‌ ماهورهای ماسه‌ای در کنار منطقه کوهستانی اشاره کرد.

  • کویر بشرویه

بدون شک کویر بشرویه یکی از زیباترین مناطق کویری در ایران می‌باشد که در قلب خراسان جنوبی قرار گرفته است و سالانه به دلیل داشتن جاذبه‌های طبیعی بکر گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می‌کند. این کویر در شرق شهرستان بشرویه با طول تقریبا حدود 24 کیلومتر و عرض 30 کیلومتر واقع شده است و ارتفاع بلندترین تپه شنی آن نیز تقریبا حدود 70 متر می‌باشد. در مرکز این کویر هیچ گونه پوشش گیاهی وجود ندارد اما اطراف آن از پوشش گیاهی خوب و متنوعی برخوردار می‌باشد که از جمله این پوشش گیاهی می‌توان به تاغ، اسکمبیل، نسی و... اشاره کرد. پوشش جانوری کویری بشرویه نیز شامل گربه شنی، مار جعفری، تیر مار، اگاما، جکو و افعی شاخ دار می‌باشد. هنگام سفر به کویر بشرویه می‌توانید از دیگر جاذبه‌های نزدیک به این منطقه نظیر آسیاب هفتگانه بشرویه، خانه مستوفی و قلعه دختر نیز بازدید به عمل آورید و نهایت لذت را ببرید.

  • کویر سیاه کوه

کویر سیاه کوه یزد یک فرورفتگی نامنظم می‌باشد که از سنگ‌های آذرین و آهکی پوشیده شده است و سطح بخش اعظمی از زمین‌های آن به صورت ناهموار می‌باشد. در جنوب این کویر یک باتلاق بین زمین‌های ناهموار و نمک‌زارها و در غرب آن نیز حفره‌هایی به دلیل افت سطح زمین طی چندین سال اخیر به وجود آمده است. ارتفاع این کویر از سطح دریا تقریبا حدود 730 متر می‌باشد که آب و هوای آن در ماه‌های دی و بهمن بسیار سرد و در تیر ماه بسیار گرم می‌باشد، بنابراین توصیه می‌کنیم که در این بازه‌های زمانی به این منطقه سفر نکنید. از سرگرمی‌های این کویر نیز می‌توان به شتر سواری، آفرود، زیپ لاین، والیبال، موتور چهار چرخ، شتر سواری و... اشاره کرد.

معرفی کویر سیاه کوه

  • کویر هفت سنگ

کویر هفت سنگ در شمال شرق شهر یزد واقع شده است و جزو زیباترین کویرهای ایران به شمار می‌رود که در سفر به یزد بازدید از آن را نباید از دست داد. کمپ کویری هفت سنگ که به آن پارک طبیعت‌گردی و صحرا نوردی هفت سنگ نیز گفته می‌شود همانند سایر کمپ‌های کویر نوردی سرگرمی‌هایی نظیر موتور چهار چرخ، رصد ستارگان، زیپ لاین، شتر سواری، سافاری، پاراگلایدر و... را برای گردشگران فراهم می‌کند و لحظه‌های خاطره‌انگیزی برایشان به ارمغان می‌آورد.

  • کویر حاج علی قلی

کویر حاج علی قلی یک کویر بسیار زیبا در استان سمنان می‌باشد که در جنوب شهر دامغان قرار گرفته است. جالب است بدانید از میان این کویر یک رودخانه عبور می‌کند که از بخش شمال شرقی آن وارد می‌شود و باعث به وجود آمدن یک دره‌ی بسیار عمیق در کویر شده است. اگر در فصل بارانی به این کویر سفر کنید در سراسر سطح دریاچه نمک این منطقه شش ضلعی‌های بسیار زیبایی را مشاهده خواهید کرد که نمای شگفت‌انگیزی را به نمایش گذاشته‌اند. از جاذبه‌های این کویر می‌توان به دریاچه نمک، حوزه‌های باتلاقی و تپه‌های شنی اشاره کرد که با چشم‌انداز بی‌نظیر خود علاقمندان به کویر را شگفت‌زده می‌کنند.

  • کویر متین آباد

برای کسانی که نمی‌خواهند در سفر به کویر سختی زیادی را تحمل کنند، کویر متین آباد پیشنهاد بسیار مناسبی می‌باشد. کمپ کویری متین آباد در 10 کیلومتری جنوب شرقی کاشان واقع شده است که با فراهم کردن امکانات رفاهی و تفریحی مناسب باعث شده است تا گردشگران لحظه‌های هیجان‌انگیز و لذت‌بخشی را در آرامش کامل تجربه کنند.

معرفی کویر متین آباد

سخن پایانی

در این مقاله از کایت ما به معرفی کویرهای ایران پرداختیم. توجه داشته باشید که در سفر به هر کدام از کویرهای ایران باید لوازمی نظیر لباس‌های سبک، کلاه نقاب دار، عینک آفتابی، مقدار زیادی آب، غذا، پتو مسافرتی، دستمال سر یا گردن، جی پی اس و... با خود به همراه داشته باشید تا با مشکل مواجه نشوید. در صورتی که قصد سفر به شهرهای کویری ایران را دارید، پیشنهاد می‌کنیم وارد صفحه وبلاگ کایت شوید تا مطالب بیشتری از شهر مد نظر خود به دست آورید و سفر بی‌نقصی را تجربه کنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید