طبیعت‌گردی استان سمنان | معرفی 12 مقصد طبیعت‌گردی سمنان
شراره رحیمی 1399/06/07 16069 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



سمنان یکی از استان‌های بزرگ و خوش آب و هوای ایران می‌باشد که در شمال دشت کویر و جنوب رشته کوه البرز واقع شده است. این استان دارای 8 شهرستان می‌باشد که هر کدام از آن‌های جاذبه‌های گردشگری و تاریخی فراوانی را در دل خود جای داده‌اند و مقصد بسیار مناسبی برای گردشگری به شمار می‌روند. اما لازم است بدانید که سمنان علاوه بر مکان‌های تاریخی، جاذبه‌های طبیعی بکر و تماشایی برای ارائه به گردشگران نیز دارد که به دلیل آب و هوای بسیار متنوع خود جنگل‌ها، کوه‌های سر به فلک کشیده، کویر و... زیادی را شامل می‌شود. از این رو شما می‌توانید در هر موقع از سال که مایل بودید به این استان سفر کنید و یک طبیعت‌گردی بی‌نظیر در آب و هوای دلخواهتان را تجربه کنید و لذت ببرید. بنابراین در این مقاله از کایت با ما همراه باشید تا شما را برای یک طبیعت‌گردی هیجان‌انگیز در استان سمنان راهنمایی کنیم.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای طبیعت گردی وارد صفحه "تور طبیعت گردی" شوید.

معرفی 12 مقصد طبیعت‌گردی استان سمنان

جالب است بدانید که در بخش جنوبی استان سمنان آب و هوای گرم و خشک و در بخش شمال شرقی آن آب و هوای سرد و خشک حاکم می‌باشد که به دلیل همین تنوع آب و هوایی، مقاصد طبیعت‌گردی متنوعی را نیز در دل خود جای داده است. بدون شک با بازدید از هر کدام از این مقاصد طبیعت‌گردی لحظه‌های متفاوتی را در این استان از آن خود خواهید کرد و جزو بهترین سفر عمرتان خواهد شد. ما نیز در این بخش از مقاله 12 مقصد طبیعت‌گردی استان سمنان را به شما معرفی خواهیم کرد تا با سفر به آن‌ها لحظه‌های لذت‌بخشی را برای خود به ارمغان آورید.

معرفی مقاصد طبیعت‌گردی استان سمنان

دره مجن

دره مجن یکی از شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های طبیعی استان سمنان می‌باشد که پس از عبور از دره با چشم‌انداز زیبایی از طبیعت کوهستانی منطقه و آبشار خروشان روبرو خواهید شد. برای رسیدن به آبشار باید کمی در آب زلال و سردی که در دره جاری شده است، پیاده روی کنید تا به محوطه باریک و غار مانند که آبشار را پنهان کرده است برسید. توصیه می‌کنیم که در فصل بهار به این منطقه سفر کنید تا از منظره‌ی شگفت‌انگیز و منحصر به فردی از دشت، رود، آبشار، کوه، گل‌های وحشی و هم‌چنین گل‌های آفتابگردان در آب و هوایی دل‌انگیز نهایت لذت را ببرید. البته ناگفته نماند که این منطقه در فصل زمستان نیز از زیبایی خاصی برخوردار است و دسته‌های زیادی از کبک‌ها شما را تا انتهای دره که به آبشار ختم می‌شود، راهنمایی می‌کنند. این منطقه در 35 کیلومتری شمال غربی شاهرود و در نزدیکی شهر مجن قرار گرفته است.

جنگل ابر

از جنگل‌های بسیار زیبا و خوش آب و هوای ایران می‌توان به جنگل ابر سمنان اشاره کرد که تقریبا حدود 35 هزار هکتار وسعت دارد و در ادامه جنگل‌های شمالی کشور واقع شده است. از آن‌جایی که بخشی از این جنگل را ابر فرا گرفته است نام آن به جنگل ابر شهرت یافته است. جنگل ابر از سطح دریا ارتفاع زیادی دارد که همین امر سبب شده است تا در فصل گرما درجه حرارت آن پایین باشد که به دنبال آن نیز پوشش جنگلی متنوع و چشمه سارهای فراوان از ویژگی‌های اصلی این جنگل به شمار می‌رود. لازم است بدانید که از بعد از ظهر تا نیمه‌های شب هوای جنگل آنقدر سرد می‌شود که ابر کاملا جنگل را در بر می‌گیرد و چشم‌انداز خیره‌کننده‌ای از خود به نمایش می‌گذارد. جنگل ابر با شمال شرق شاهرود فقط 50 کیلومتر فاصله دارد که برای رسیدن به آن باید وارد جاده شاهرود به آزاد شهر شوید تا در نزدیکی روستای ابر این جنگل بسیار زیبا را مشاهده کنید.

معرفی جنگل ابر

شهمیرزاد

شهمیرزاد با طبیعت بکر و دلربایش جلوه دیگری از طبیعت سمنان را به نمایش می‌گذارد که با حرکت به سمت شمال سمنان در کمتر از یک ساعت از آب و هوای گرم و خشک کویری به بهار وارد می‌شوید. این منطقه جاذبه‌های گردشگری فراوانی نظیر باغ گردو را شامل می‌شود که سالانه گردشگران بسیار زیادی از داخل و خارج ایران به شهمیرزاد سفر می‌کنند تا از طبیعت بکر و آب و هوای دل‌انگیز نهایت استفاده را کنند و لذت ببرند. در این منطقه اقامتگاه‌های بسیار زیادی برای رفاه حال گردشگران ساخته شده است که شما می‌توانید با اقامت در آن‌ها با فرهنگ مردم این منطقه و سنت آن‌ها بیشتر آشنا شوید و از تمام جاذبه‌های شهمیرزاد بازدید به عمل آورید. این جاذبه طبیعی در 24 کیلومتری مرکز استان سمنان واقع شده است که با خودرو شخصی فقط 20 دقیقه زمان می‌برد تا به این منطقه خوش آب و هوا برسید.

ییلاق کالپوش

به جرات می‌توان گفت ییلاق کالپوش یکی از برترین مقاصد طبیعت‌گردی سمنان می‌باشد که از مزارع آفتابگردان پر شده است، به گونه‌ای که پهنه آفتابگردان دشت کالپوش را به طور کامل پوشش داده است. به علاوه در فصل بهار گل‌های سرخ فراوانی در این منطقه می‌رویند که سرخی آن‌ها همراه با سایر پوشش گیاهی چشم‌انداز بسیار بی‌نظیری از دشت به نمایش می‌گذارد که بسیار مورد توجه گردشگران واقع شده است و مقصد بسیار مناسبی برای طبیعت‌گردی در این استان به شمار می‌رود. از اوایل اردیبهشت ماه تا اواخر خرداد بهترین زمان سفر به ییلاق کالپوش می‌باشد زیرا به خاطر آب و هوای بسیار معتدل می‌توانید چند روزی را در این منطقه بمانید و از طبیعت بسیار زیبای آن نهایت لذت را ببرید. منطقه ییلاقی کالپوش با شهرستان میامی تقریبا 120 کیلومتر فاصله دارد و در همسایگی جنگل ابر واقع شده است.

معرفی ییلاق کالپوش

آبشار آلوچال

آبشار آلوچال یکی از بی‌نظیرترین جاذبه‌های طبیعی استان سمنان به شمار می‌رود که در میان جنگل ابر واقع شده است. این آبشار از دو آبشار بسیار بزرگ تشکیل شده است که از سمت شمال به جنگل‌های استان گلستان، از سمت جنوب به کوه ابر و قطری و کوه قاسم و از سمت شرق به منطقه اولنگ طو می‌رسد. در اطراف این آبشار گونه‌های مختلفی از پرنده‌ها زندگی می‌کنند که شما می‌توانید با سفر به این منطقه از طبیعت‌ بی‌نظیر، آب و هوای دل‌انگیز، سکوت جنگل و... نهایت لذت را ببرید و لحظه‌های خاطره‌انگیزی را در کنار همسفرانتان برای خود رقم بزنید. توجه داشته باشید که صعود به آبشار توچال ممکن است کمی سخت به نظر برسد که از این رو لازم است گردشگران از توانایی جسمانی خوبی برخوردار باشند.

تورهای مرتبط:

تورهای یک روزه


روستای ملاده

روستای ملاده در یک منطقه کوهستانی بسیار زیبا واقع شده است که مقصد بسیار مناسبی برای طبیعت‌گردی در استان سمنان به شمار می‌رود. از میان این روستا رودخانه‌ای کوچکی می‌گذرد که در کنار طبیعت سرسبز و آب و هوای دل‌انگیز، چشم‌انداز متفاوتی از طبیعت سمنان برای گردشگران به نمایش گذاشته می‌شود. به علاوه در این روستا انواع درختان هلو، گیلاس، آلبالو، سیب، گردو و برخی درختان جنگلی نظیر زرشک، توت صحرایی، زالزالک، سیاه دانه و ازگیل وجود دارد که زیبایی روستا را چندین برابر کرده‌اند. هم‌چنین شما می‌توانید هنگام بازدید از طبیعت شگفت‌انگیز این روستا از دو عمارت بزرگ و باستانی که در این روستا وجود دارد نیز دیدن کنید. این روستا در شهرستان مهدی شهر واقع شده است و با شمال شهمیرزاد فقط 55 کیلومتر فاصله دارد.

معرفی روستای ملاده

زیستگاه توران

از دیگر مقاصد بسیار زیبای طبیعت‌گردی استان سمنان می‌توان به زیستگاه توران اشاره کرد که در شمال دشت کویر واقع شده است. این زیستگاه پارک ملی، منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش را در دل خود جای داده است که دومین منطقه بزرگ ایران می‌باشد و تحت حفاظت سازمان محیط زیست کشور قرار گرفته است. این منطقه زیستگاه حیواناتی نظیر گورخر ایرانی و یوزپلنگ آسیایی می‌باشد و به علاوه از نادرترین پرندگان دنیا می‌توان به زاغ بور اشاره کرد که در این زیستگاه قابل مشاهده است. پیشنهاد می‌کنیم که در سفر به استان سمنان حتما از این زیستگاه بازدید به عمل آورید و تجربه‌ای متفاوت از سایر سفرهایتان به دست آورید.

جنگل رودبارک

جنگل رودبارک بخش کوچکی از جنگل‌های هیرکانی به شمار می‌رود که به دلیل آب و هوای دل‌انگیز، پوشش گیاهی متنوع و جاذبه‌های گردشگری فراوان نظیر چشمه‌ها، آبشارها و غارها مقصد بسیار بکر و بی‌نظیری برای طبیعت‌گردی در استان سمنان به شمار می‌رود. این جنگل تقریبا بیش از 3000 هکتار وسعت دارد که 1500 هکتار آن به کشاورزی و باغداری اختصاص داده شده است. درختان بلوط، زالزالک، راش، ازگیل و... از پوشش گیاهی و بز، خرس و پرندگانی نظیر کرکس، عقاب، قرقی و... نیز از گونه‌های جانوری این جنگل می‌باشند. توصیه می‌کنیم در فصل بهار و تابستان به این جنگل سفر کنید تا بتوانید در آب و هوای معتدل و دل‌انگیز از تمامی جاذبه‌های این جنگل بازدید به عمل آورید. جنگل رودبارک در 63 کیلومتری مهدی شهر و در مسیر جاده شهمیرزاد به کیاسر قرار گرفته است.

معرفی جنگل رودبارک

چشمه نگارمن

چشمه نگارمن یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی چشم‌نواز سمنان می‌باشد که با شمال غرب شهرستان شاهرود فقط 23 کیلومتر فاصله دارد و در نزدیکی روستایی با همین نام واقع شده است. توجه داشته باشید که آب این چشمه از آنجایی که از میان سنگ‌های آهکی خارج می‌شود، برای آشامیدن مناسب نمی‌باشد. اما صدای جوش و خروش آب و طبیعت بسیار زیبای اطراف چشمه شادابی و نشاط را به ارمغان می‌آورد و روح هر گردشگری را جلا می‌بخشد که در سفر به استان سمنان به هیچ عنوان نباید بازدید از این چشمه شگفت‌انگیز را از دست داد.

غار دربند

اگر شما جزو کسانی هستید که به صخره‌نوردی و یا غارنوردی علاقه دارید، غار دربند مهدی‌شهر مقصد بسیار مناسبی برای شما خواهد بود تا یک روز بی‌نظیر را در این استان سپری کنید. این غار با دیواره‌های آهکی، ستون‌های استلاگتیت و استلاگمیت از جذابیت منحصر به فردی برخوردار است که قدمت آن نیز تقریبا به 400 میلیون سال قبل برمی‌گردد. لازم است بدانید که غار دربند دومین غار آهکی بزرگ ایران به شمار می‌رود که ارتفاع آن تقریبا حدود 30 متر و طول آن بیش از 150 متر می‌باشد. این غار در مهدی‌شهر واقع شده است که به منظور دسترسی به آن باید وارد جاده مهدی‌شهر به شهمیرزاد شوید تا به روستای دربند برسید.

کویر ریگ جن

کویر ریگ جن از کویرهای پر رمز و راز ایران می‌باشد که در استان سمنان واقع شده است و عنوان سومین ریگزار بزرگ را در بین سایر کویرهای ایران به خود گرفته است. به طور کلی افسانه‌ها و داستان‌های جالب و ترسناکی در مورد این کویر در بین محلی‌ها رایج است که باعث شده است این کویر به یک مکان رمزآلود تبدیل شود. علاوه بر آن برخی از افراد معتقدند که صداهای ترسناک و عجیب و غریبی از این کویر به گوش می‌رسد که از زندگب شیاطین و ارواح در این منطقه حکایت می‌کند. کویر ریگ جن در محدوده بین جنوب سمنان، غرب جندق، شمال منطقه انارک و جنوب شرقی گرمسار قرار گرفته است.

معرفی کویر ریگ جن

منطقه حفاظت شده پرور

برای علاقمندان به طبیعت‌گردی و حیات وحش، بدون شک منطقه حفاظت شده پرور در راس گزینه‌های پیشنهادی قرار دارد. این منطقه تقریبا حدود 65 هکتار وسعت دارد که انواع مختلفی از پوشش گیاهی و گونه‌های جانوری را در دل خود جای داده است. به علاوه در این منطقه چندین چشمه و رودخانه‌های فصلی وجود دارند که زیبایی این منطقه را چندین برابر کرده‌اند. طی سال‌های اخیر با تلاش بی‌وقفه محیط‌بانان جمعیت تعداد بسیاری از گونه‌های جانوری این منطقه در حال افزایش است و بسیاری از شکارچی‌هایی که به این منطقه سفر کرده بودند، دستگیر شده‌اند. منطقه حفاظت شده پرور با شمال شرق سمنان 50 کیلومتر فاصله دارد که دسترسی به آن نیز بسیار راحت می‌باشد.

سخن پایانی

در این مقاله از کایت ما به معرفی مقاصد طبیعت‌گردی استان سمنان پرداختیم. این استان جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبا و متنوعی را شامل می‌شود که بدون شک سفر به هر کدام از آن‌ها لحظه‌های هیجان‌انگیز و لذت بخشی را برای طیف وسیعی از گردشگران با سلیقه‌های متفاوت فراهم خواهد کرد. در صورتی که قصد سفر به این استان را دارید، پیشنهاد می‌کنیم وارد صفحه وبلاگ کایت شوید تا اطلاعات بیشتری از استان سمنان به دست آورید و سفر بی‌نقص و خاطره‌انگیزی را تجربه کنید و لذت ببرید. هم‌چنین می‌توانید برای مشاهده تورهای این استان وارد صفحه https://kite.ir/Tours شوید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید