طبیعت‌گردی استان مرکزی |  معرفی 12 مقصد طبیعت‌گردی
شراره رحیمی 1399/05/26 10250 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



مرکزی از استان‌های صنعتی کشور می‌باشد که مقصد بسیار مناسبی برای طبیعت‌گردی، کوهنوردی، کویرنوردی و... نیز به شمار می‌رود. این استان که عنوان پایتخت صنعتی ایران را به خود گرفته است، پایه‌های اقتصاد کشور را با بخش‌های خدماتی، کشاورزی و صنعت تشکیل می‌دهد. به علاوه استان مرکزی توانایی بسیار بالایی در تولید گل و گیاه دارد که شهرستان محلات مرکز پرورش انواع گل و گیاه می‌باشد. به طور کلی این استان دارای آب و هوای کوهستانی می‌باشد که زمستان‌های سرد و تابستان‌های معتدلی دارد و چشم‌انداز بسیار زیبایی از طبیعت برای گردشگران فراهم می‌کند که بدون شک با سفر به این استان می‌توانید در کنار همسفرانتان  لحظه‌های هیجان‌انگیزی را برای خود به ارمغان آورید و یک طبیعت‌گردی بی‌نظیر را در استان مرکزی تجربه کنید. از این رو در این مقاله از کایت با ما همراه باشید تا شما را برای یک طبیعت‌گردی حیرت‌انگیز در این استان راهنمایی کنیم.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای طبیعت گردی وارد صفحه "تور طبیعت گردی" شوید.

معرفی 12 مقصد طبیعت‌گردی استان مرکزی

استان مرکزی جاذبه‌های طبیعی بسیار زیادی را در دل خود جای داده است که بدون شک بازدید از هر کدام از آن‌ها سفری دلپذیر و هیجان‌انگیز برای طیف وسیعی از گردشگران با سلیقه‌های مختلف فراهم خواهد کرد. بنابراین ما نیز در این بخش از مقاله 12 مقصد طبیعت‌گردی استان مرکزی را به شما معرفی خواهیم کرد تا لحظه‌های متفاوت و لذت‌بخشی را در این استان تجربه کنید.

معرفی مقاصد طبیعت‌گردی استان مرکزی

  • باغ گل محلات

باغ‌های گل شهرستان محلات سالانه در فصل‌های مختلف، گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می‌کند و چشم‌انداز زیبا و حیرت‌انگیزی از خود به نمایش می‌گذارد، به گونه‌ای که یکی از سوغاتی خوش رنگ و با طراوت شهرستان محلات گل‌های آن می‌باشد که تقریبا در 300 مجموعه گلخانه پرورش داده می‌شوند. در باغ‌های گل این شهرستان گل‌های بسیار رنگارنگ و متفاوتی نظیر گل میخک، گل شقایق، گل رز و... وجود دارد که دیدن تمامی آن‌ها در کنار هم بسیار هیجان‌انگیز و لذت‌بخش می‌باشد. جالب است بدانید که این استان به دلیل پرورش انواع گیاهان زینتی به هلند ایران شهرت یافته است. به علاوه از آن‌جایی که شهرستان محلات در دامنه کوه قرار گرفته است و از مراکز کارخانه‌های آلاینده هوا دور می‌باشد و هم‌چنین باغ‌ها و مزرعه‌های پرورش گل‌های زیادی را در دل خود جای داده است، گردشگران لقب بهشت افسانه‌ای را نیز به این شهرستان داده‌اند.

  • تالاب میقان

تالاب میقان اراک یکی از مقصدهای بسیار زیبای طبیعت‌گردی استان مرکزی به شمار می‌رود که زیستگاه پرندگان مهاجر می‌باشد. این تالاب آب یک شهر بیابانی را تامین می‌کند و به طور قابل توجهی در پاک بودن هوای آن شهر نیز بسیار تاثیر گذار است. اگر در طول سال بارندگی شدید باشد، تالاب پر آب می‌شود اما اگر باران نبارد شکل کویری به خود می‌گیرد. جالب است بدانید که زمین‌های باتلاقی این تالاب منبع بسیار بزرگی برای استخراج سولفات سدیم می‌باشد. در این تالاب گونه‌های متفاوتی از گیاهان آب شور، پستانداران و پرندگان یافت می‌شوند که درنا مشهورترین آن‌ها می‌باشد. از این رو توصیه می‌کنیم که در سفر به اراک بازدید از تالاب میقان را به هیچ وجه از دست ندهید زیرا با دیدن آن به تجربه‌ای متفاوت و هیجان‌انگیز از سایر مقاصد طبیعت‌گردی دست خواهید یافت.

معرفی تالاب میقان

  • روستای هزاوه

یکی از روستاهای جذاب و شگفت‌انگیز استان مرکزی، روستای هزاوه می‌باشد که با شمال غربی شهر اراک 25 کیلومتر فاصله دارد. جالب است بدانید که این روستا زادگاه میرزا تقی خان معروف به امیرکبیر می‌باشد. علاوه بر آن در روستای هزاوه دیگر نامداران تاریخ نیز به دنیا آمده‌اند که به همین دلیل این روستا تحت عنوان زادگاه مردان تاریخ کشور ایران به ثبت رسیده است. طبق تحقیقات باستان شناسی بر روی آثار تاریخی که از این روستا پیدا شده است، قدمت روستا مربوط به قرن پنجم هجری می‌باشد. به طور کلی روستای هزاوه علاوه بر طبیعت بکر و زیبا، جاذبه‌های متفاوتی برای ارائه به گردشگران دارد که شما نیز می‌توانید با سفر به آن‌جا لحظه‌های خاطره‌انگیزی را برای خود به ارمغان آورید و لذت ببرید.

  • آبشار سماق لی

از دیگر جاذبه‌های طبیعی استان مرکزی می‌توان به آبشار سماق لی اشاره کرد که در شهرستان شازند واقع شده است و منظره‌ای بسیار دیدنی و جذاب دارد. این آبشار از عظمت زیادی برخوردار نیست اما به گونه‌ای شگفت‌انگیز از بین شیارهای سنگی تنگه جاری می‌شود که زیبایی بسیار خاصی دارد و برای گردشگران دلربایی می‌کند. آبشار سماق لی در دره‌ای از بوته‌های سماق قرار دارد که برای رسیدن به آن لازم است کمی پیاده روی کنید، بنابراین لوازم ضروری نظیر کفش مناسب را فراموش نکنید. به منظور دسترسی به این آبشار لازم است که ابتدا خودتان را به شهرستان شازند برسانید و سپس با عبور از آستانه و هندرو به روستای مامیر خواهید رسید که از آن‌جا با کمی پیاده روی می‌توانید دره سماق لی را مشاهده کنید و از طبیعت بکر و آب و هوای دل‌انگیز آبشار نهایت لذت را ببرید.

معرفی آبشار سماق لی

  • غار سفید خانی

غار سفید خانی از غارهای شگفت‌انگیز استان مرکزی به شمار می‌رود که در زمستان برف فراوانی آن را پوشش می‌دهد اما در فصل تابستان برف آن کاملا آب می‌شود. از زیبایی‌های این غار می‌توان به دود کش جن اشاره کرد که به صورت تنوره باز در دهانه غار به چشم می‌خورد. به علاوه استالاکتیک‌های بسیار زیادی در این غار وجود دارد که جلوی زیبایی به غار داده است و از دیگر جاذبه‌های این غار به شمار می‌رود. در قسمت جنوب شرقی این منطقه دو غار دیگر نیز وجود دارد که بازدید از آن‌ها‌ بدون تجهیزات ممکن نیست و حتما باید با راهنما وارد غار شوید. زیرا در یکی از این غارها یک یا دو حلقه چاه طبیعی وجود دارد که برای فرود در آن احتیاج به طناب می‌باشد و این عمل حتما همراه با راهنما باید صورت گیرد. غار سفید خانی با جنوب شهر اراک فقط 18 کیلومتر فاصله دارد و در کوه سفید خانی قرار گرفته است.

  • چشمه‌های آبگرم محلات

چشمه‌های آبگرم محلات نسبت به سایر جاذبه‌های این استان شهرتی دیرینه دارد، به گونه‌ای که در کتاب‌های تاریخی نیز به این چشمه‌ها و خواص درمانی آن‌ها اشاره شده است. از این رو سالانه گردشگران زیادی از داخل و خارج ایران مخصوصا در تعطیلات نوروز از این منطقه بازدید به عمل می‌آورند و از خواص درمانی این چشمه‌ها بهره‌مند می‌شوند. چشمه‌های آبگرم محلات شامل 6 چشمه نظیر سلیمانیه، سودا یا بختیاری، دنبه، رماتیسم، حکیم و شفا می‌باشد که چشمه حکیم نسبت به سایر چشمه‌ها دمای کمتری دارد. این چشمه‌ها با خواص درمانی خود قطب اصلی گردشگری شهرستان محلات و استان مرکزی می‌باشند که قطعا با بازدید از آن تجربه‌ای متفاوت از آن خود خواهید کرد.

معرفی چشمه‌های آبگرم محلات

  • آبشار گیسو

آبشار گیسو در شرق شهرستان دلیجان واقع شده است که مقصد بسیار زیبایی برای طبیعت‌گردی در استان مرکزی می‌باشد. به علاوه این آبشار یکی از تفریحگاه‌های مردم شهرستان نراق به شمار می‌رود که در فصل‌های پر بارش مخصوصا در فصل زمستان و بهار با ارتفاع 15 متری خود منظره بسیار زیبا و شگفت‌انگیزی را برای گردشگران در این مکان فراهم می‌کند. برای رسیدن به این آبشار لازم است از شهرستان دلیجان یک مسیر خاکی را طی کنید تا به باغ‌ها و دره‌ای صخره‌ای و سنگی برسید. پس از آن با عبور از این دره‌ صخره‌ای جویبار موجود در کف دره را مشاهده خواهید کرد که این جوبیار شما را به آبشار واقع در انتهای دره خواهد رساند.

  • پارک سرچشمه

امروزه پارک‌ها مقصد بسیار محبوبی برای مردم می‌باشد، زیرا طراوت و اکسیژن موجود در پارک‌ها اهالی را برای مدتی از فضای شهری و شلوغ دور می‌کند و روحیه گردشگران و شهروندان را تازه می‌کند. در نقطه مرتفع اراک، چشمه‌ای خروشان به نام سرچشمه وجود دارد که آب آشامیدنی مردم شهر از این چشمه تامین می‌شود و هم‌چنین آب آن برای مصارف کشاورزی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در کنار این چشمه پارکی به نام پارک سرچشمه احداث شده است که به تفریحگاهی برای فراغت خانواده‌ها تبدیل شده است که مردم می‌توانند چند ساعتی را در کنار این چشمه و زیر سایه درختان تنومند چنار وقت بگذرانند و لحظه‌های آرامش‌بخشی را تجربه کنند.

معرفی پارک سرچشمه

  • روستای انجدان

روستای انجدان یکی از مقاصد طبیعت‌گردی بسیار جذاب و دیدنی استان مرکزی می‌باشد که با جاذبه‌های هیجان‌انگیز و منحصر به فرد خود از محبوبیت بسیار زیادی در بین گردشگران برخوردار است. این روستا در منطقه‌ای کوهستانی بین دو کوه برف شاه و کوه چشمه واقع شده است که غارهای بسیار زیادی نیز در اطراف به چشم می‌خورند. آب و هوای بسیار مطبوع و دل‌انگیز این منطقه باعث شده است تا روستای انجدان به یک مکان عالی برای تفریح و استراحت تبدیل شود. به گونه‌ای که در تمام ایام سال گردشگران و افراد بسیار زیادی از شهرهای دور و نزدیک، آخر هفته‌های خود را به این روستا سفر می‌کنند تا از آب و هوای آن نهایت لذت را ببرند و به آرامش دست یابند. این روستا در شهر اراک و در بین دهستان مشک آباد واقع شده است که به راحتی می‌توانید به آن‌جا دسترسی پیدا کنید.

  • منطقه حفاظت شده هفتاد قله

از دیگر جاذبه‌های گردشگری استان مرکزی می‌توان به منطقه حفاظت شده هفتاد قله اشاره کرد که در 25 کیلومتری اراک، بین شهرهای اراک، محلات و خمین قرار گرفته است. این منطقه پوشش گیاهی و جانوری منحصر به فردی را در دل خود جای داده است که همین امر سبب شده است تا منطقه هفتاد قله از زمان قدیم مورد توجه شکارچیان و گردشگران واقع شود. به علاوه در این منطقه تقریبا حدود 62 کتیبه حکاکی شده قابل مشاهده است که قدمت آن‌ها مربوط به 400 سال قبل می‌باشد. پیشنهاد می‌کنیم که در سفر به استان مرکزی حتما از این منطقه حفاظت شده دیدن کنید و تجربه‌ای متفاوت از سایر سفرهایتان برای خود به ارمغان آورید.

  • روستای وفس

روستای وفس در راس تمامی مقاصد طبیعت‌گردی استان مرکزی قرار دارد و عنوان نگین طبیعت‌گردی این استان را به خود گرفته است. این روستا علاوه بر طبیعتی بکر و رنگارنگ، آب و هوای دل‌انگیز، باغات و مزرعه‌های سرسبز و... تاریخی 3 هزار ساله دارد که از معماری بسیار زیبایی برخوردار است و بدون شک قدم زدن در کوچه باغ‌های این روستا روح هر گردشگری جلا خواهد داد. شما نیز می‌توانید در سفر به استان مرکزی از این روستا بازدید به عمل آورید و به چشم‌انداز زیبایی از طبیعت این استان دست یابید.

معرفی روستای وفس

  • چشمه دو خواهران

چشمه دو خواهران در دامنه کوهی با همین نام واقع شده است که آب آن بسیار سرد و گوارا می‌باشد و به صورت بسیار زیبایی از دل صخره ‌به بیرون جاری می‌شود که بسیار تماشایی و حیرت‌انگیز است. آب این چشمه تا پایین روستای دو خواهران جاری می‌شود و در کنار جوی آب درختان تنومندی نظیر بید، صنوبر، گردو و چنار وجود دارند که منظره شگفت‌انگیزی را از این منطقه به نمایش می‌گذارند که بدون شک قدم زدن در کنار جوی آب و درختان تنومند خاطره‌ای شیرین از سفر به استان مرکزی برایتان رقم خواهد زد. به علاوه جالب است بدانید که در زمان قدیم شاه نشین منطقه عراق عجم از این چشمه به عنوان تفریحگاه خود استفاده می‌کردند.

سخن پایانی

در این مقاله از کایت ما به معرفی 12 مقصد طبیعت‌گردی استان مرکزی پرداختیم. جاذبه‌های طبیعی این استان آنقدر متنوع و جذاب هستند که قطعا بازدید از آن‌ها سفری به یادماندنی و لذت‌بخش برایتان ایجاد خواهد کرد. در صورتی که قصد سفر به استان مرکزی را دارید، پیشنهاد می‌کنیم وارد صفحه وبلاگ کایت شوید تا اطلاعات بیشتری از این استان به دست آورید و سفر بی‌نقصی را تجربه کنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید