طبیعت‌گردی استان کهگیلویه و بویراحمد | 10 مقصد طبیعت‌گردی
شراره رحیمی 1399/05/26 2782 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



کهگیلویه و بویراحمد به مرکزیت شهرستان یاسوج از استان‌های جنوب غربی ایران به شمار می‌رود که در منطقه‌ای مرتفع و کوهستانی واقع شده است. این استان به دلیل داشتن جاذبه‌های طبیعی شگفت‌انگیز، مردم مهمان‌نواز، آبشارهای خروشان، رودهای پرآب و... سالانه گردشگران زیادی را از داخل و خارج ایران در دل خود جای می‌دهد. به علاوه این استان به سرزمین چهار فصل معروف است که شما می‌توانید در هر موقع از سال که مایل بودید به این استان سفر کنید و لحظه‌های متفاوت و خاطره‌انگیزی را برای خود به ارمغان آورید. جالب است بدانید که نام این استان نیز از یک مقصد طبیعت‌گردی به نام آبشار جیلو یا گیلو و ایل بویراحمد که از ساکنان این ناحیه هستند، برگرفته شده است. از این رو در این مقاله از کایت با ما همراه باشید تا شما را برای یک طبیعت‌گردی بی‌نظیر در این استان راهنمایی کنیم.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای طبیعت گردی وارد صفحه "تور طبیعت گردی" شوید.

معرفی 10 مقصد طبیعت‌گردی استان کهگیلویه و بویراحمد

همان‌طور که گفته شد این استان دارای جاذبه‌های طبیعی فراوانی می‌باشد که بدون شک بازدید از هر کدام از آن‌ها سفری بسیار دل‌پذیر برایتان فراهم خواهد کرد. به همین منظور ما نیز در این بخش 10 مقصد طبیعت‌گردی استان کهگیلویه و بویراحمد را به شما معرفی خواهیم کرد تا سفری به یادماندنی و لذت‌بخش را در این استان تجربه کنید.

معرفی مقاصد طبیعت‌گردی کهگیلویه و بویراحمد

  • تنگ تامرادی

تنگ تامرادی یکی از جاذبه‌های طبیعی معروف و حیرت‌انگیز استان کهگیلویه و بویراحمد می‌باشد که سالانه گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می‌کند. در این تنگ آبشارهای بسیار بلند و چشمه‌های زیادی به چشم می‌خورد که باعث شده‌اند تا این منطقه به یک مقصد بسیار دیدنی برای طبیعت‌گردی تبدیل شود. تنگ تامرادی در 50 کیلومتری غرب یاسوج واقع شده است که برای دسترسی به آن باید ابتدا مسیر خطرناک و پرپیچ و خم جاده سپیدار را طی کنید تا به روستای حسین آباد در ورودی این تنگ برسید. توصیه می‌کنیم که حتما از این روستا نیز دیدن کنید و مقبره‌ی مربوط به زمان هخامنشیان که در این روستا قرار دارد را از نزدیک مشاهده کنید. جالب است بدانید که در تنگ تامرادی جنگ‌های زیادی رخ داده است که جنگ اسکندر مقدونی و آریوبرزن از معروف‌ترین آن‌ها بوده است. از این رو در سفر به تنگ تامرادی شما می‌توانید علاوه بر طبیعت‌گردی در یاسوج از یک مکان تاریخی نیز دیدن کنید و لذت ببرید.

  • پیست اسکی کاکان

پیست اسکی کاکان یکی از برترین پیست‌های جنوب کشور به شمار می‌رود که در استان کهگیلویه و بویراحمد، در 18 کیلومتری شهرستان یاسوج و در جوار دهستان کاکان واقع شده است. این پیست در دامنه کوه دنا احداث شده است که به دلیل شرایط آب و هوایی و بارندگی بسیار خوب منطقه، پیست کاکان معمولا تا اوایل تابستان پذیرای گردشگران می‌باشد. از امکانات این پیست می‌توان به ماشین برف کوب، تله اسکی بشقابی، تجهیزات اجاره‌ای همانند کفش، تخته و چوب برای اسکی‌ بازان اشاره کرد. علاوه بر آن برای علاقمندان به این ورزش شاد و هیجان‌انگیز کلاس‌های مختلف آموزشی نیز برگزار می‌شود که بدون شک استفاده از این امکانات لذت و هیجان سفرتان را چندین برابر خواهد کرد.

معرفی پیست اسکی کاکان

  • روستای کریک

روستای کریک از دیگر مقاصد طبیعت‌گردی استان کهگیلویه و بویراحمد به شمار می‌رود که بدون شک بازدید از آن تجربه‌ای کاملا متفاوت و بی‌نظیر برایتان به وجود خواهد آورد. این روستا از معماری فوق‌العاده‌‌ای برخوردار است که در میان دره‌ای سرسبز و درختان انگور و گردو قرار دارد و رودخانه‌ای از میان آن عبور می‌کند که شما می‌توانید چندین ساعت در این روستا به گشت و گذار بپردازید و از چشم‌انداز رویایی این روستا و آب و هوای دل‌انگیز آن نهایت لذت را ببرید. به علاوه در این روستا خانه‌ها به صورت پلکانی ساخته شده‌اند که اطراف آن‌ها از شالیزارهای برنج پوشیده شده است. برای دسترسی به روستای کریک شما می‌توانید وارد جاده یاسوج- سی‌سخت شوید و پس از طی 25 کیلومتر خودتان را به این روستای فوق‌العاده زیبا برسانید.

  • آبشار یاسوج

آبشار یاسوج به عنوان یک مقصد اصلی و بسیار زیبای طبیعت‌گردی شهرستان یاسوج شناخته شده است که تقریبا حدود 10 متر از سطح زمین ارتفاع دارد و از رشته کوه‌های زاگرس سرچشمه می‌گیرد. توجه داشته باشید در مسیری که به آبشار متنهی می‌شود، نهرها و رودهای بسیار زیادی به شکل مارپیچ در میان مراتع سرسبز و سنگ‌ها به چشم می‌خورند که همراه با مناظر بکر و طبیعی و باغ‌های میوه این منطقه چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای را در فصل‌های بهار و پاییز به وجود می‌آورند. این آبشار در فاصله بسیار کمی از شهرستان یاسوج واقع شده است که گردشگران به راحتی می‌توانند با طی کردن تقریبا 2 کیلومتر از مرکز شهر به این آبشار شگفت‌انگیز دسترسی پیدا کنند و با بازدید از منظره‌های سرسبز همراه با آب و هوای دل‌انگیز لحظه‌های بی‌نظیری را برای خود رقم بزنند.

آبشار یاسوج

  • غار ده شیخ دنا

از دیگر مقاصد طبیعت‌گردی استان کهگیلویه و بویراحمد می‌توان به غار ده شیخ دنا اشاره کرد که تقریبا حدود 135 میلیون سال قدمت دارد و به دوره دوم زمین‌شناسی مربوط می‌شود. جالب است بدانید که این غار در سال 89  به صورت کاملا تصادفی توسط چوپانی از ساکنان روستای ده شیخ کشف شده است که هم‌اکنون نیز یکی از حیرت‌انگیزترین غارهای ایران به شمار می‌رود، به گونه‌ای که در بین گردشگران لقب علی‌صدر 2 را به خود گرفته است. عمق این غار آهکی به بیش از 6 کیلومتر می‌رسد و دارای گالری، دالان و مسیرهای مختلفی می‌باشد که با نمایی از قندیل‌های آهکی مختلف چشم‌انداز بسیار شگفت‌انگیزی برای گردشگران به وجود آورده است. برای دسترسی به این غار باید تقریبا حدود 45 کیلومتر از مسیر یاسوج به بخش پاتاوه شهرستان دنا را طی کنید تا به روستای ده شیخ برسید.

  • دشت راق

دشت راق از جاذبه‌های طبیعی فوق‌العاده زیبای استان کهگیلویه و بویراحمد می‌باشد که از سطح دریا تقریبا حدود 2800 متر ارتفاع دارد. در تمامی این منطقه لاله‌های واژگون به چشم می‌خورد که چشم‌انداز بسیار زیبایی برای گردشگران خلق کرده است که در سفر به یاسوج بازدید از آن را به هیچ وجه نباید از دست داد. مساحت این دشت تقریبا حدود 1000 هکتار می‌باشد که چشمه‌های طبیعی و گیاهان متنوعی را در دل خود جای داده است. این دشت در 60 کیلومتری شهر یاسوج بین دو کوه با نام‌های کوه قوچی و کوه باریک واقع شده است که به دلیل چشم‌انداز شگفت‌انگیز و آب و هوای بی‌نظیر سالانه علاقمندان به طبیعت و گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می‌کند.

معرفی دشت راق

  • تنگ مهریان

تنگ مهریان در محل تلاقی دو رود مهریان و آب نهر قرار دارد که به یک مقصد ایده‌آل برای طبیعت‌گردی در استان کهگیلویه و بویراحمد تبدیل شده است. شما نیز می‌توانید با رفتن به این منطقه از درختان چنار، صدای جوش و خروش رودخانه‌ها، آب و هوای خنک و دل‌انگیز این منطقه نهایت لذت را ببرید و یک طبیعت‌گردی بی‌نقص را در تنگ مهریان تجربه کنید. به علاوه در این تنگ صخره‌های بسیار بزرگی وجود دارد که سالانه صخره‌نوردان بسیاری را نیز به سمت خود جذب می‌کند. از امکانات این منطقه نیز می‌توان به پارکینگ عمومی، رستوران، فروشگاه، سرویس بهداشتی و... اشاره کرد. این تنگ فقط 5 کیلومتر با شهرستان یاسوج فاصله دارد که دسترسی به آن نیز بسیار راحت می‌باشد.

  • دریاچه کوه‌گل

یکی از مقاصد طبیعت‌گردی شهرستان یاسوج، دریاچه‌های فصلی آن می‌باشد که کوه‌گل زیباترین و معروف‌ترین دریاچه این استان به شمار می‌رود. این دریاچه در اوایل بهار و با گرم شدن هوا که برف کوه‌ها آب می‌شود، به وجود می‌آید که عمق آن تقریبا حدود 15 متر و وسعت آن 5 هزار متر می‌باشد. منطقه کوه‌گل علاوه بر دریاچه، گل‌های بسیار زیبا و پوشش گیاهی متنوع نظیر پونه کوهی، ریواس، بابونه، نعناع کوهی و... بسیار زیادی دارد که زیبایی دریاچه را چندین برابر کرده‌اند که علت اصلی نام‌گذای این منطقه نیز وجود گل‌های رنگارنگ و دشت سرسبز این منطقه می‌باشد. از این رو سالانه گردشگران بسیار زیادی از این منطقه بازدید به عمل می‌آورند و لحظه‌های آرامش‌بخشی را تجربه می‌کنند.

معرفی دریاچه کوه‌گل

  • پارک جنگلی یاسوج

پارک جنگلی یاسوج منطقه‌ای کاملا سرسبز با مساحتی تقریبا حدود 1000 هکتار می‌باشد که حدود 75 درصد پوشش گیاهی آن را درختان بلوط تشکیل داده است. این پارک که بزرگ‌ترین پارک جنگلی جنوب کشور به شمار می‌رود، به نام پارک بزرگ کوهستان نیز شهرت دارد و جزو محبوب‌ترین مقاصد طبیعت‌گردی یاسوج در بین گردشگران می‌باشد. توصیه می‌کنیم تماشای غروب آفتاب این پارک جنگلی را به هیچ وجه از دست ندهید، زیرا منظره بسیار حیرت‌انگیزی که در هنگام غروب در شهر یاسوج به وجود می‌آید جزو خاطره‌های لذت‌بخش سفرتان باقی خواهد ماند. این پارک در شمال شرقی شهرستان یاسوج واقع شده است که شما می‌توانید به راحتی خودتان را به آن‌جا برسانید و لحظه‌های متفاوتی را تجربه کنید.

  • چشمه میشی

چشمه میشی از دیگر جاذبه‌های طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد می‌باشد که با نام چشمه بشو نیز شهرت دارد و نام آن در بین اسطوره‌های ایرانی نیز آمده است. این چشمه علاوه بر آب آشامیدنی، آب مصرفی کشتزارها و باغ‌های شهرستان سی‌سخت را نیز تامین می‌کند و آب آن به قدری سرد است که حتی در فاصله 800 متری محل جوشش آن نیز نمی‌توان دست را در آب نگه داشت. چشمه میشی از چشمه‌های همیشگی و مهم شهرستان سی‌سخت به شمار می‌رود که از ارتفاعات دنا سرچشمه می‌گیرد. این چشمه در 5 کیلومتری شهرستان سی‌سخت واقع شده است که توصیه می‌کنیم حتما از آن بازدید کنید و از آب پاک و زلال و طبیعت بکر و دل‌انگیز آن خستگی را از خود دور کنید و لذت ببرید.

معرفی چشمه میشی

سخن پایانی

در این مقاله از کایت ما به معرفی 10 مقصد طبیعت‌گردی استان کهگیلویه و بویراحمد پرداختیم. این استان جاذبه‌های طبیعی بسیار متنوعی را در دل خود جای داده است که بدون شک هر کدام از آن‌ها سفری به یادماندنی برای طیف وسیعی از افراد و سلیقه‌ها فراهم خواهند کرد. در صورتی که قصد سفر به این استان را دارید، پیشنهاد می‌کنیم وارد صفحه وبلاگ کایت شوید تا اطلاعات بیشتری از استان کهگیلویه و بویراحمد به دست آورید و سفر بی‌نقصی را تجربه کنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید