بهترین غذاهای جنوب ایران | بهترین غذای ایرانی استان‌های جنوبی
زهرا نیرومند 1399/05/25 5150 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



استان‌های جنوبی ایران، مانند دیگر نقاط کشورمان مردمی خون‌گرم و مهمان‌نواز دارند. مهمان‌نوازی جنوبی‌ها در فرهنگ غذایی این منطقه نیز تاثیر داشته و تنوع بالایی از غذاهای خوشمزه و متفاوت از دیگر مناطق ایران را ایجاد کرده است. البته تاثیر فرهنگ و قومیت‌های مختلفی که در استان‌های جنوبی ایران زندگی می‌کنند را نیز نمی‌توان در این تنوع نادیده گرفت. چیزی که بیشتر از همه در فرهنگ غذایی جنوب کشور به چشم می‌آید، استفاده از مواد غذایی دریایی مانند ماهی، میگو و خرچنگ است. علاوه بر این، مردم این منطقه از انواع چاشنی و ادویه‌جات نیز در غذاهای خود استفاده می‌کنند که اغلب آن‌ها بسیار معطر بوده و طعمی تند دارند. اگر به غذاهای دریایی و جنوبی علاقه‎‌مندید، ادامه مطلب را دنبال نمایید. در این بخش بهترین غذاهای جنوب ایران را به شما عزیزان معرفی کرده و اطلاعاتی در مورد هریک از آن‌ها در اختیارتان قرار می‌دهیم.


قلیه ماهی


قلیه ماهی، از جمله معروف‌ترین غذاهای جنوب ایران است که حتما نام آن را شنیده‌اید. این غذا در واقع نوعی خورشت جنوبی است که از ماهی تهیه می‌شود. برای آماده کردن قلیه‌ ماهی، ابتدا پیاز را با کمی روغن تفت داده و سبزی قلیه شامل شنبلیله، گشنیز و جعفری را به آن اضافه می‌کنند. پس از کمی سرخ شدن، ماهی و ادویه‌جات را به مواد اضافه کرده و تفت می‌دهند تا مزه‌دار شود. در نهایت تمبرهندی و رب‌ انار را به خورشت اضافه می‌کنند و اجازه‌ می‌دهند غذا به خوبی جا بیفتد. قلیه ماهی را می‌توان از انواع ماهی‌های بی‌استخوان دریای جنوب مانند ماهی شیر، میش ماهی، شوریده، هامور یا سنگسر تهیه کرد.


قلیه ماهی


ماهی صبور


ماهی صبور یک غذای خوشمزه تنوری است که به صورت سنتی بر روی آتش کباب می‌شود. برای درست کردن این غذا، شکم ماهی را با ترکیبی از گشنیز، شنبلیله، تمبر هندی، سیر، پیاز، نمک و فلفل سیاه پر می‌کنند. سپس پوست ماهی را با کمی شیره خرما آغشته می‌کنند تا بر روی آتش نسوزد. جنوبی‌ها ماهی صبور را با نان یا سبزی‌پلو سرو می‌کنند.


ماهی صبور


خوراک سینگو


سینگو، نوعی غذای دریایی است که از خرچنگ تهیه می‌شود. برای درست کردن این غذا، ابتدا خرچنگ را با کمی نمک و آب می‌پزند. سپس گوشت سفید را از بخش‌های مختلف بدن آن جدا می‌کنند. گوشت خرچنگ به همراه پیاز، فلفل سبز، ادویه‌جات، نمک و زردچوبه در روغن سرخ شده و به همراه برنج سرو می‌شود.


خوراک سینگو


دوپیازه میگو


دوپیازه میگو غذای سنتی مردم بوشهر است که از پیاز و میگو تهیه می‌شود. با توجه به این که میگو بوی خوبی ندارد، برای از بین بردن بوی این غذا و خوش‌عطر و طعم شدن آن از ادویه‌جات مختلف استفاده می‌شود که شامل سس تارتار، سس فلفل، آب پیاز، آب‌لیمو، سرکه، سیر، رب‌ گوجه‌فرنگی، زنجبیل، دارچین، نمک، فلفل و زردچوبه می‌باشد. دوپیازه میگو به همراه نان یا برنج و ترشی بندری سرو می‌گردد.


دوپیازه میگو


خوراک عنکاس


عنکاس در واقع همان ماهی مرکب است که به دو روش خوراک یا کبابی تهیه می‌شود. برای درست کردن خوراک عنکاس، گوشت ماهی مرکب را به صورت مکعب‌های کوچک خرد کرده و به همراه خرما و آب می‌پزند تا خوب نرم شود. در مرحله بعد پیاز را سرخ کرده و ماهی پخته شده را به آن اضافه می‌کنند و کمی تفت می‌دهد. در ادامه نمک، فلفل، زردچوبه و رب‌ گوجه‌فرنگی را به غذا اضافه کرده و خوب ترکیب می‌کنند. سپس یک لیوان آب در ظرف ریخته و اجازه می‌دهند غذا جا بیفتد. اگر قصد خوردن غذاهای جنوب ایران را دارید، خوراک عنکاس را حتما امتحان کنید.


خوراک عنکاس


دمی لخلاخ


دمی لخلاخ غذای جنوبی دیگری است که از انواع ماهی‌های دریای جنوب مانند سنگسر، هامور، سرخو، قباد و سبیتی تهیه می‌شود. برای درست کردن این غذا، فیله‌ی ماهی را در ترکیبی از نمک، فلفل، زردچوبه، زعفران و مقداری آب‌لیمو می‌خوابانند تا مزه‌دار شود. در ظرفی دیگر پیاز را تفت داده و سیر، سبزیجات خردشده، ادویه‌جات و تمبرهندی را به آن اضافه می‌کنند. ماهی‌های مزه‌دار شده را به این ترکیب اضافه کرده و با کمی آب می‌پزند. زمانی که ماهی به حالت نیم‌پز درآمد، آن‌ها را از مواد خارج می‌کنند. در مرحله بعد برنج خیس‌شده را به مواد اضافه می‌کنند. زمانی که آب کته خشک شد، ماهی‌ها را روی برنج قرار داده و اجازه می‎‌دهند برنج خوب دم بکشد. ‎


دمی لخلاخ


ماهی برشته


ماهی برشته، غذای دریایی دیگری است که از انواع ماهی‌های دریای جنوب تهیه می‌شود. برای تهیه این غذا شکم ماهی را خالی کرده و با ترکیبی از پیاز خرد شده، گشنیز، شوید و ادویه‌جات پر می‌کنند. سپس ماهی‌ها را بر روی آتش قرار می‌دهند تا کباب شود. اگر ماهی مورد استفاده کوچک باشد، شکم آن را پر نمی‌کنند و تنها از نمک و ادویه‌جات برای مزه‌دار کردن آن استفاده می‌کنند.


ماهی برشته


پودینی کوسه


پودینی کوسه یکی از گران‌ترین غذاهای جنوب ایران است که در اغلب رستوران‌ها و غذاخوری‌های این منطقه سرو می‌شود. برای درست کردن پودینی کوسه، ابتدا گوشت کوسه را با نمک و زردچوبه می‌پزند. سپس آن را در داخل یک سیم توری قرار داده و فشار می‌دهند تا آب آن کاملا گرفته شود. سپس پوست و غضروف‌های آن را جدا کرده و گوشت را تکه‌تکه می‌کنند. در نهایت گوشت خردشده را در ترکیبی از سیر، پیاز، سبزیجات معطر، گوجه‌فرنگی، پودر لیمو و ادویه‌جات سرخ می‌کنند. پودینی کوسه غذای سنتی مردم قشم است.


پودینی کوسه


قلیه تخم‌مرغ


قلیه تخم‌مرغ از جمله غذاهای جنوب ایران و بومی خوزستان است که از ترکیب پیاز، سیر، آرد، گشنیز، شنبلیله، رب گوجه‌فرنگی، تمبرهندی، ادویه‌جات و تخم مرغ تهیه می‌شود. برای درست کردن این غذا ابتدا پیاز و سیر را کمی تفت داده و سبزیجات خردشده را به آن اضافه می‌کنند. پس از سرخ شدن، رب گوجه‌فرنگی و تمبرهندی را اضافه کرده و در انتها تخم‌مرغ‌ها را در آن می‌شکنند. زمانی که تخم‌مرغ‌ها بست، غذا آماده است.


قلیه تخم‌مرغ


هواری


هواری غذای بومی هرمزگان است که از ترکیب ماهی و برنج تهیه می‌شود. برای درست کردن این غذا ابتدا پیاز و سیر را سرخ کرده و سبزیجات خرد شده شامل شنبلیله، گشنیز و شوید را به آن اضافه می‌کنند و خوب تفت می‌دهند. سپس گوجه‌فرنگی خرد شده را به مواد اضافه کرده و پس از کمی نرم شدن، تکه‌های ماهی بدون استخوان را بر روی آن قرار می‌دهند. زمانی که ماهی نیم‌پز شد، تمبرهندی را به آن اضافه می‌کنند و حدود 20 دقیقه می‌پزند. در انتها برنج خیس‌شده را به مواد اضافه کرده و اجازه می‌دهند تا دم بکشد.


هواری


بلالیت


بلالیت در واقع نوعی صبحانه جنوبی است که از ترکیب ورمیشل، شیره خرما، هل، زعفران، پودر قند، پودر هل، گلاب، کره و خلال پسته تهیه می‌شود. برای درست کردن این غذا ابتدا ورمیشل را در مقداری آب با دانه‌های هل می‌جوشانند تا نرم شود. در ظرفی دیگر کره را آب کرده و لایه‌ای از ورمیشل را بر روی آن می‌ریزند. مقداری زعفران، پودرقند، پودر هل و خلال پسته را بر روی آن ریخته و لایه دیگری از ورمیشل را بر روی آن قرار می‌دهند. این کار را به صورت لایه لایه تا انتها ادامه می‌دهند. در آخرگلاب را اضافه کرده و اجازه می‌دهند تا خوب دم بکشد. جنوبی‌ها بلالیت را در وعده‌غذایی صبحانه یا در سحرهای ماه‌ مبارک رمضان میل می‌کنند.


نافله


نافله، از جمله غذاهای جنوب ایران است که از گوشت چرخ کرده تهیه می‌شود. برای درست کردن این غذا، گوشت، آرد نخودچی، پیاز رنده شده، نمک، فلفل و زردچوبه را با مقدار بسیار کمی آب خوب ورز می‌دهند. مواد ترکیب شده را با دست به صورت کوفته‌های کوچک درآورده و در روغن سرخ می‌کنند. در ظرفی دیگر پیاز را با نعناع خشک ساییده‌شده تفت داده و مقداری آب، سرکه و شکر را به آن اضافه می‌کنند و اجازه می‌دهند کمی بجوشد. در انتها کوفته‌های سرخ شده را به آن می‌افزابند. این غذا به همراه برنج سرو می‌شود.


نافله


قیمه بوشهری


قیمه بوشهری، یکی از محبوب‌ترین غذاهای جنوب ایران است که معمولا به همراه شکر پلو در مهمانی‌ها سرو می‌شود. قیمه‌ بوشهری تفاوت‌های بسیاری با خورشت قیمه دیگر نقاط ایران دارد. این غذا از ترکیب گوشت، لپه، سیب زمینی، پیاز، زیره، لیمو عمانی، رب گوجه‌فرنگی و ادویه‌جات تهیه می‌شود. برای درست کردن قیمه بوشهری ابتدا پیاز را تفت داده و با گوشت و لپه می‌پزند. سپس سیب‌زمینی‌ها را به مواد اضافه می‌کنند تا بپزد. زمانی که گوشت به طور کامل پخت و له شد، آب را از مواد جدا کرده و گوشت و سیب‌زمینی و لپه را می‌کوبند تا کاملا له شود. آب گوشت را در ظرفی ریخته و مواد کوبیده شده را به آن اضافه می‌کنند. در مرحله آخر رب گوجه‌فرنگی و ادویه‌جات را به مواد اضافه می‌کنند و خوب هم می‌زنند تا زمانی که گوشت حالت کش‌دار پیدا کند و در هم بپیچد.


قیمه بوشهری


شکر پلو


شکر پلو، ترکیبی از برنج، شکر، گلاب و زعفران است که عطر و طعمی دلپذیر داشته و معمولا به همراه قیمه بوشهری در مهمانی‌ها سرو می‌شود.


 شکر پلو


معسل


معسل یا ماعسله یک دسر مقوی و خوشمزه خوزستانی است که از خرما و شیره خرما تهیه می‌شود. برای درست کردن این دسر، هسته خرما را جدا کرده و با شیره خوب ترکیب می‌کنند. در ادامه، مواد دیگر معسل شامل کنجد، زنجبیل، جوز هندی، هل، میخک، دارچین و فلفل سیاه را به آن اضافه کره و روی اجاق با حرارت ملایم ترکیب می‌کنند. دسر معسل به همراه چای سرو می‌گردد.


معسل


در این مقاله بهترین غذاهای جنوب ایران را به شما عزیزان معرفی کرده و اطلاعاتی در مورد هریک از آن‌ها در اختیارتان قرار دادیم. اگر اهل خوردن غذاهای متنوع و جدید هستید، حتما در سفر خود به استان‌های جنوبی کشور، این غذاها را امتحان کنید. در صورتی که قصد سفر با تورهای گردشگری را دارید، به صفحات دیگر سایت مراجعه کرده و زمان برگزاری تورهای جنوب مانند کیش، قشم، چابهار و ... را مورد بررسی قرار دهید. همچنین می‌توانید از طریق شماره 75097700-021 با کارشناسان کایت در ارتباط باشید و سوالات خود را از آنان بپرسید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید