جاذبه‌های گردشگری آلانیا ترکیه | 25 جاذبه برتر آلانیا
زهرا نیرومند 1399/05/13 2554 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



جاذبه‌های گردشگر آلانیا


آلانیا، یکی از توریستی‌ترین شهرهای ترکیه است که در بخش جنوبی این کشور قرار داشته و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوانی را در خود جای داده است. از جمله این جاذبه‌ها می‌توان به سواحل دیدنی و طبیعت بسیار زیبای این شهر اشاره کرد که در کنار تفریحات و سرگرمی‌های متنوع، سالانه گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می‌کند. قلعه آلانیا، برج سرخ آلانیا، غار داملاتاش، ساحل کلئوپاترا، رودخانه دیم چای، پارک آبی و تفریحاتی چون غواصی، قایق‌سواری، رفتینگ و تماشای دلفین‌ها، از جمله جاذبه‌های گردشگری آلانیا است که در ادامه به معرفی هریک از آن‌ها می‌پردازیم.


قلعه آلانیا (Alanya Castle)


قلعه آلانیا یکی از قدیمی‌ترین قلعه‌های دنیاست که در قرن 13 میلادی و در زمان حکومت سلجوقیان ساخته شده و تا به امروز باقی مانده است. این قلعه زیبا در کنار سواحل آلانیا و در میان دیواری به طول 6.5 کیلومتر محصور شده و دارای بخش‌های مختلفی چون مسجد سلطان سلیمان قانونی، آرامگاه سلطان آکشابه، آرامگاه سیتی زینب، کاخ سلطان علاءالدین، کلیسای آیا یورگی، فانوس دریایی، زندان، حمام سلجوقی، خزانه و آب انبارهای کوچک و بزرگ می‌باشد.


برج سرخ (Red Tower)


برج سرخ، یکی از جذاب‌ترین برج‌های دنیاست که در کنار یک اسکله واقع شده و به عنوان نماد شهر آلانیا محسوب می‌شود. این برج یک بنای 8 ضلعی منظم است که در سال 1226 میلادی توسط شخصی با نام سلطان سلجوق علاءالدین کی‌قباد ساخته شد. هدف از ساخت این برج 30 متری، نگهبانی از کارخانه کشتی‌سازی و جلوگیری از حملات دریایی بود. در حال حاضر یک موزه در برج سرخ راه‌اندازی شده است که مورد استقبال گردشگران علاقه‌مند به تاریخ قرار دارد.


قلعه آلارا (Alara Castle)


آلارا، قلعه‌ای دیگر در آلانیاست که در قرن 11 میلادی و در دوران امپراطوری بیزانس ساخته شده است. ورودی قلعه دارای یک راه‌پله سنگی تونلی شکل است که 180 پله دارد و شما را به داخل قلعه هدایت می‌کند. در بخشی از دیوارهای بیرونی قلعه نیز یک ارگ دیده می‌شود که شامل یک کاخ، مسجد، حمام و امکاناتی برای پادگان است.


آمفی تئاتر باستانی


از دیگر جاذبه‌های گردشگری آلانیا می‌توان به آمفی تئاتر باستانی این شهر اشاره کرد که در اوایل قرن دوم میلادی ساخته شده و از دوران یونان باستان به جای مانده است.


کارخانه کشتی‌سازی ترسانه


ترسانه (Tersane)، یک کارخانه کشتی‌سازی در آلانیاست که قدمت آن به قرن سوم قبل از میلاد برمی‌گردد. این بنا شامل 5 لنگرگاه بود که طول آن‌ها به بیش از 180 فوت می‌رسید، اما امروزه تنها یک کشتی از دوران سلجوقیان برجای مانده است. در کنار این کشتی یک موزه در فضای باز راه‌اندازی شده و چشم‌اندازهای بسیار زیبایی از دیوار قلعه، برج قرمز و طبیعت زیبای اطراف را به نمایش می‌گذارد. ترسانه یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری آلانیا است که پیشنهاد می‌کنیم حتما از آن بازدید نمایید.


پاسدارخانه آلانیا (guard house)


پاسدارخانه آلانیا یک بنای قدیمی، باقی‌مانده از دوران سلجوقی است که در گذشته به عنوان یک برج ساحلی مورد استفاده قرار می‌گرفت. می‌توانید از این دیواره‌های این برج بالا بروید و نمایی زیبا از دریا و مناظر دیدنی اطرافش را به تماشا بنشینید.


پاسدارخانه آلانیا (guard house)


غار داملاتاش (Damlatash)


داملاتاش، یکی از زیباترین‌ غارهای طبیعی دنیاست که در سال 1348 در شهر آلانیا کشف شد. این غار شگفتی‌های خارق‌العاده‌ای را در مقابل چشم بازدیدکنندگان قرار می‌دهد که از میان آن‌ها می‌توان به قندیل‌های 15000 ساله و استالاگمیت‌هایی با اشکال مختلف اشاره کرد. علاوه بر این، دیواره‌های غار و سنگ‌هایی موجود در آن نیز در طی سال‌ها، تغییر شکل داده و تصاویری زیبا و جذاب ایجاد کرده است. جالب است بدانید که غار داملاتاش دارای خواص درمانی بوده و هوای آن برای بیماران مبتلا به آسم بسیار مفید است.


غار دیم (Dim Cave)


غار دیم در بخش غربی کوه جبلی‌ریس و در شرق رودخانه دیم واقع شده و حدود 11 کیلومتر تا مرکز آلانیا فاصله دارد. غار دیم یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری آلانیا و دومین غار بزرگ ترکیه است که قدمت آن به یک میلیون سال پیش برمی‌گردد. این غار دارای سنگ‌های آهکی سفید است و یک حوضچه کوچک با عرض 410 متر نیز در انتهای آن دیده می‌شود. غار دیم از سال 1998 به روی گردشگران باز شده و امکان بازدید از آن وجود دارد.


غار فسفرلو (Fosforlu Cave)


از دیگر غارهای شگفت‌انگیز آلانیا می‌توان به غار فسفرلو اشاره کرد که از لحاظ ظاهری بسیار زیبا بوده و موقعیت مکانی فوق‌العاده‌ای نیز دارد. این غار به خاطر رنگ براق فسفری که دارد، در شب نیز می‌درخشد. از این رو با عنوان غار فسفرلو نام‌گذاری شده است.


غار کورسانلار (Kursanlar cave)


غار کورسانلار، یکی از جذاب‌ترین غارهای شهر آلانیاست که با نام غار دزدان دریایی شناخته می‌شود. این غار در گذشته محل نگهداری کالاهای مسروقه و پنهان کردن دخترانی بود که توسط دزدان دریایی اسیر می‌شدند. غار کورسانلار جاذبه‌های دیدنی متنوعی دارد که از بین آن‌ها می‌توان به سنگ‌های رنگارنگ بر روی سقف غار اشاره کرد.


غار کورسانلار (Kursanlar cave)


رودخانه دیم‌چای (Dim cay)


رودخانه دیم‌چای یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری آلانیا است که در بین دریا و کوه واقع شده و چشم‌اندازهای بسیار جذاب و دیدنی را به نمایش گذاشته است. افرادی که برای گردش و پیک‌نیک به اطراف این رودخانه می‌روند می‌توانند از تفریحات هیجان‌انگیزی چون استخر، رفتینگ، سرسره آبی و انواع دیگر بازی‌های آبی برخوردار باشند. این منطقه پر از رستوران و غذاخوری‌هایی‌ است که انواع غذاهای محلی و سنتی ترکی را آماده کرده و برای مهمانان خود سرو می‌کنند.


کوه‌های توروس (Taurus)


آلانیا، شبه جزیره‌ای کوچک است که از شمال به رشته‌کوه‌های توروس و از جنوب به دریای مدیترانه می‌رسد. از این رو، غیر از چشم‌اندازهای زیبای ساحل و بازی‌ها و ورزش‌های آبی، تصاویر بسیار زیبایی از رشته‌کوه‌های زیبای توروس را نیز به نمایش می‌گذارد. کوه‌های توروس یکی از پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری آلانیا هستند که جدای از آب‌وهوای خوب و چشم‌اندازهای فوق‌العاده، انواع تفریحات هیجان‌انگیز مانند سافاری و اسب سواری را نیز برای بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان فراهم می‌کنند.


ساحل کلئوپاترا (Kaleopatra)


شهر آلانیا با سواحل زیبا و دیدنی‌اش شناخته می‌شود. ساحل کلئوپاترا یکی از زیباترین سواحل این شهر است که در روبروی غار داملاتاش واقع شده است. این ساحل شبیه به یک استخر کوچک است که حدود 2 کیلومتر طول دارد و با آبی بسیار شفاف پر شده است. بر اساس اسناد به دست‌آمده از تاریخ، کلئوپاترا نام یک پرنسس مصری بوده است در سفر خود به آلانیا در این منطقه شنا کرده است. این ساحل یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری آلانیا است که نباید بازدید از آن را از دست بدهید.


ساحل کی‌قباد (Keyghobad)


در بخش شرقی آلانیا، ساحل زیبای دیگری وجود دارد که از 3 کیلومتری ساختمان شهرداری آغاز می‎شود. ساحل کی‌قباد یک ساحل عمومی است که اطراف آن با فضاهای سبز و پارک‌ها پوشیده شده و در بخش‌هایی از آن نیز صخره‌هایی دیده می‌شود.


تنگه ساپادره (Sapadere Canyon)


تنگه ساپادره در واقع روستایی بکر و زیباست که در نزدیکی آنالیا قرار دارد. ساپادره به دلیل داشتن جاذبه‌های طبیعی متنوع و چشم‌اندازهای بی‌نظیر، از طرف شهرداری به عنوان یک منطقه گردشگری معرفی شده و به ثبت رسیده است. از جمله جاذبه‌های این تنگه می‌توان به آبشارهای خروشان، استخرهای طبیعی و گیاهان کمیاب و متنوع اشاره کرد. یک مسیر چوبی به طول 300 متر در این تنگه وجود دارد که گردشگران را به دل روستا هدایت می‌کند. این مسیر را طی کنید تا جاذبه‌های شگفت‌انگیز تنگه ساپادره را به طور کامل ببینید.


تنگه ساپادره (Sapadere Canyon)


شهر بندری آیوتاپ (Iotap)


آیوتاپ، شهری باستانی در 30 کیلومتری آلانیاست که قدمت آن به 40 سال قبل از میلاد برمی‌گردد. در حال حاضر تنها خرابه‌هایی از این شهر باقی مانده است که شامل خانه‌ها، کلیساها، حمام‌ها و ... می‌باشد. از دیگر بخش‌های دیدنی این شهر قدیمی، بندر کوچک آن است که آبی بسیار شفاف دارد.


روستای احمدک (Ehmedek)


روستای احمدک، یکی از قدیمی‌ترین محله‌های این شهر است که در مسیر قلعه آلانیا قرار دارد. این روستا محل زندگی ترک‌ها در زمان امپراطوری عثمانی و سلجوقی بوده است که هنوز قسمت‌هایی از آن باقی‌مانده است. از جمله بناهای موجود در این روستا می‌توان به مسجد جامع سلیمانیه اشاره کرد که در قرن 16 میلادی ساخته شده و عنوان قدیمی‌ترین مسجد آلانیا را دارد. بدستان (bedesten) نیز یک بازار سرپوشیده است که در همان دوران به سبک مسجد ساخته شده و محلی برای فروش لباس مردانه بوده است.


قلعه احمدک


قلعه آلانیا یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری آلانیا است که بخش‌های مختلفی را در خود جای داده است. یکی از دیدنی‌ترین بخش‌های این بنا، قلعه‌ی احمدک نام دارد که بلندترین سازه آن می‌باشد. این قلعه به سبک معماری یونانی ساخته شده و دارای کوره، حمام ترکی و چندین تانکر است. بر فراز این قلعه تمام نقاط شهر آلانیا را در زیر پاهای خود خواهید داشت.


خانه و موزه آتاتورک (Ataturk House & Museum)


موزه آتاتورک در محله شكرخانه (Sekerhane) در خیابان آزاک اوقلو (Azakoglu) واقع شده است. خانه آتاتورک یک خانه 3 طبقه با معماری سنتی است که در ساخت آن از چوب و سنگ استفاده شده است. این خانه در سال ۱۹۳۵ محل استراحت آتاتورک در سفر به آلانیا بوده و اکنون به عنوان یک موزه در دسترس عموم قرار دارد. در طبقه اول موزه، عکس‌ها و وسایل شخصی آتاتورک از جمله لباس‌های آتاتورک، جلیقه ضد گلوله، جوراب، کارد و چنگال غذاخوری، به نمایش گذاشته شده است. علاوه بر این، تلگراف‌هایی نیز در این طبقه به چشم می‌خورد که گفته می‌شود آتاتورک در دوران زندگی خود به آلانیا فرستاده بود. در طبقه دوم موزه، مبلمان و وسایل زندگی مردمان گذشته این منطقه به نمایش گذاشته شده است.


خانه و موزه آتاتورک (Ataturk House & Museum)


موزه مردم شناسی


موزه مردم شناسی، یکی از جالب‌ترین موزه‌های شهر آنالیاست که در برج قرمز راه‌اندازی شده است. برج آنالیا دارای 4 طبقه است که یکی از طبقات آن به نگهداری و نمایش آثار باستانی و تاریخی آلانیا اختصاص داده شده است. در این بخش می‌توانید مواردی چون لباس، فرش، اسلحه، ظروف و ... مربوط به دوران گذشته را مشاهده نمایید.


پارک دلفین‌ها


نمایش دلفین‌ها یکی از جذاب‌ترین نمایش‌ها در شهرهای توریستی ترکیه است که در بسیاری از مراکز و پارک‌های این کشور ارائه می‌شود. پارک دلفین‌ها یکی از محبوب‎ترین جاذبه‌های گردشگری آلانیا است که نمایشی بسیار دیدنی از پرش دلفین‌ها، توپ‌بازی، شنای برعکس و ... را برای علاقه‌مندان برگزار کرده و اجازه گرفتن عکس یادگاری با دلفین‌ها را نیز می‌دهد. نمایش دلفین‌ها در دو نوبت صبح و بعدازظهر اجرا می‌شود و هربار به مدت یک ساعت و نیم طول می‌کشد.


پارک آبی آلانیا


پارک‌های آبی، یکی از محبوب‌ترین و هیجان‌انگیزترین تفریحات ترکیه هستند که در تمامی شهرهای توریستی این کشور دیده می‌شوند. شهر آنالیا نیز دو پارک آبی دارد که یکی از آن‌ها در مرکز شهر، خیابان آتاتورک، منطقه داملاتاش واقع شده و پارک دیگر با نام واتر پلنت (Water Planet) در منطقه اوکوجالار (Okudzalar) قرار دارد. پارک آبی واتر پلنت، یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های آبی اطراف دریای مدیترانه می‌باشد که ظرفیت بیش از 2000 نفر را دارد. در این پارک انواع سرسره‌های آبی، استخر و بازی‌های متنوع برای کودکان و بزرگ‌سالان دیده می‌شود که می‌تواند ساعت‌ها شما را سرگرم کند. این پارک یکی از هیجان‌انگیزترین جاذبه‌های گردشگری آلانیا است در 30 کیلومتری این شهر قرار دارد.


پارک آبی آلانیا


اسکله‌ی آلانیا


اسکله‌ی آلانیا یکی از جذاب‌ترین بخش‌های شهر زیبای آلانیاست. این اسکله در گذشته دارای اهمیت تجاری بالایی بوده و امروزه محل عبور و مرور کشتی‌هایی کوچکی است که برای گشت‌وگذار به آلانیا می‌آیند. بسیاری از گردشگران، فضای این اسکله را بسیار شبیه به اسکله شهر نیس فرانسه می‌دانند که بسیار دیدنی است.


کشتی دزدان دریایی


سوار شدن در کشتی دزدان دریایی و گشت‌وگذار در آب‌های مدیترانه یکی از جذاب‌ترین کارهایی که در شهر آلانیای ترکیه می‌توانید انجام دهید. سفر با کشتی بادبانی دزدان دریایی معمولا به صورت تور برگزار می‌شود و این امکان را به گردشگران می‌دهد که بر روی صندلی‌های عرشه یک کشتی لوکس بنشینند و ضمن آفتاب گرفتن، سفری آرام در دریای مدیترانه را تجربه کنند. تماشای کوه کلئوپاترا، عبور از غارها و شنا در دریای آزاد بخشی از برنامه‌های سفر با کشتی دزدان دریایی است.


تله‌‌کابین آلانیا


تله‌‌کابین آلانیا یکی از جدیدترین جاذبه‌های گردشگری آلانیا است که در سال 2017 افتتاح شد. این تله‌کابین در یکی از زیباترین نقاط شهر ساخته شده و تصاویری بسیار دیدنی از مناظر شگفت‌انگیز این شهر را در مقابل چشمان بازدیدکنندگان قرار می‌دهد.


تله‌‌کابین آلانیا


در این مقاله به معرفی جاذبه‌های گردشگری آلانیا پرداخته و اطلاعات مختصری در مورد هریک از آن‌ها در اختیارتان قرار دادیم. اگر به شهر زیبای آنالیا سفر کردید، بازدید از این جاذبه‌های تاریخی و طبیعی را از دست ندهید. می‌توانید با تورهای آلانیا همراه شوید و بهترین سفر را در طول زندگی خود تجربه کنید. برای آگاهی از زمان و شرایط برگزاری تور آلانیا، دیگر صفحات سایت را مورد بررسی قرار دهید. علاوه بر این، می‌توانید با شماره تلفن 75097700- 021 تماس گرفته و سوالات خود را از کارشناسان کایت بپرسید و با آنان مشورت نمایید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید