بهترین غذاهای لرستان | معرفی 10 غذای محبوب و معروف لرستان
زهرا نیرومند 1399/04/21 4267 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



لرستان، یکی از استان‌های خوش‌آب‌وهوای غرب ایران است که جاذبه‌های طبیعی و البته تاریخی فراوانی دارد. این استان با آبشارهای متعدد و زیبایش شناخته‌ می‌شود و مردمی ساده و خون‌گرم، که مانند مردم دیگر استان‌های کشورمان بسیار مهمان‌نوازند و به گرمی از گردشگران استقبال می‌کنند. این استان در کنار همه جذابیت‌هایی که دارد، از نظر فرهنگ غذایی نیز بسیار غنی بوده و طعم‌ها و سلیقه‌های متفاوت را پوشش می‌دهد. از هرچه بگذرید، کباب‌ها و آش‌های متنوع استان لرستان را نمی‌توانید نادیده بگیرید. در ادامه این بخش با ما باشید تا با بهترین غذاهای لرستان آشنا شوید.


کباب بروجرد


اگر اهل کباب باشید، حتما تعریف کباب بروجرد را شنیده‌اید. کباب بروجرد یکی از خوشمزه‌ترین و البته محبوب‌ترین کباب‌های ایرانی است که طرفداران بسیار زیادی دارد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید کباب بروجرد همان کباب کوبیده خودمان است که با گوشتی تازه و مرغوب تهیه می‌شود. البته مهارت آشپز‌های باتجربه بروجردی را در خوشمزه‌تر کردن این کباب‌ها نمی‌توان نادیده گرفت. اگر به لرستان، خصوصا بروجرد سفر کردید، طعم لذیذ این کباب‌ را از دست ندهید.


کباب بروجرد


خورشت سیب ‌درختی


خورشت سیب ‌درختی یکی از خاص‌ترین غذاهای لرستان است که کمتر جایی می‌توانید مانند آن را پیدا کنید. این خورشت از ترکیب گوشت ران گوسفند، سیب درختی، برگ بو، پیاز، نشاسته ذرت، سرکه و شیره خرما یا انگور تهیه می‌شود. برای درست کردن این خورشت، گوشت را تکه‌تکه کرده و در مقداری روغن تفت می‌دهند. سپس برگ‌ بو و پیاز را به آن اضافه کرده و با مقداری آب می‌پزند. پس از پخت، پیاز و برگ بو را از ظرف بیرون آورده و نشاسته ذرت، پیاز داغ و ادویه‌جات را به گوشت اضافه می‌کنند. سیب‌های تکه شده را با شیره خرما و سرکه ترکیب کرده و در خورشت می‌ریزند. زمانی که سیب‌ها نرم شد، خورشت آماده است.


خورشت سیب ‌درختی


گوله ریزه


گوله ریزه لرستان با کمی تفاوت در دیگر نقاط ایران نیز طبخ می‌شود. این غذا در واقع همان گوشت‌ قلقلی خودمان است که از گوشت چرخ‌شده، رب گوجه‌فرنگی و ادویه‌جات تهیه می‌شود. لرستانی‌ها علاوه بر مواد عنوان شده به گوله ریزه‌های خود برنج‌ خردشده، سیب‌زمینی و آرد گندم نیز اضافه می‌کنند که باعث متفاوت شدن طعم آن می‌شود. گوله ریزه یک غذای سریع و خوشمزه است که به دست کدبانوهای لرستانی برای مهمانان پخته می‌شود.


گوله ریزه


کوفته‌ نخودچی


کوفته‌، یکی از محبوب‌ترین غذاهای ایرانی است که تقریبا در تمامی استان‌های کشورمان طبخ می‌شود. کوفته‌ نخودچی لرستان همان‌طور که از نامش پیداست، از آرد نخودچی برای درست کردن آن استفاده شده است و همین، دلیل تفاوت آن از کوفته‌های دیگر نقاط ایران می‌باشد. در این کوفته علاوه بر آرد نخودچی از گوشت چرخ‌کرده، پیاز و تخم گشنیز استفاده شده و ترکیب زعفران، شکر، نمک و فلفل نیز طعمی خاص به آن داده است.


کوفته‌ نخودچی


آب‌گوشت دوگوله دودار


آب‌گوشت دوگوله دودار یکی از اصیل‌ترین غذاهای لرستان است که از گوشت، بادمجان سرخ کرده، نخود، لوبیای سفید، کشک، پیاز، سیر و نعناع خشک تهیه می‌شود. این آب‌گوشت دقیقا مانند آب‌گوشت خودمان سرو می‌شود. برای این کار محتویات آب‌گوشت را از آب آن جدا کرده و با گوشت‌کوب می‌کوبند و آب آن را نیز با نان تیلیت شده میل می‌کنند.


آب‌گوشت دوگوله دودار


آش گوشت


وقتی نام آش را می‌شوید یک ترکیب خاص در ذهن شما ایجاد می‌شود که شامل حبوبات، غلات، سبزیجات و ... است، اما آش‌گوشت خرم آباد با تمام آش‌هایی که تا به امروز دیده‌اید فرق دارد. آش گوشت یا زیر برنجی یک غذای مجلسی است که معمولا در عروسی‌ها و جشن‌ها سرو می‌گردد. زیر برنجی در واقع نوعی از سرو غذاست که در آن برنج را در یک سینی بزرگ کشیده و گوشت‌های پخته‌شده را روی آن قرار می‌دهند. سپس روی گوشت‌ها با لایه‌ای دیگر از برنج کاملا ‌پوشانده می‌شود. در انتها تکه‌هایی از نان لواش برای جلوگیری از سرد شدن غذا بر روی ظرف قرار داده می‌شود. مقدار غذای هر سینی برای 3 نفر کافیست.


آش گوشت


آش ترخینه


آش ترخینه، یکی از خوشمزه‌ترین و البته مقوی‌ترین آش‌های استان لرستان است که اصالت آن به شهر بروجرد برمی‌گردد. ترخینه، عدس، پیاز، اسفناج، تره، گشنیز، جعفری، شوید و نعناع از جمله مواد تشکیل ‌دهنده این آش خوشمزه هستند. برای درست کردن این آش، عدس را به صورت جداگانه پخته و پیاز را نیز سرخ می‌کنند. ترخیه را به همراه پیاز با مقداری آب بر روی اجاق قرار می‌دهند تا از هم باز شود. در مرحله بعد ادویه‌جات، عدس پخته‌شده و سبزیجات خرد شده را به آش اضافه می‌کنند. ترخینه ترکیبی از بلغور گندم، کشک و سبزیجات معطر است که از قبل آماده شده و در خواربارفروشی‌های لرستان به فروش می‌رسد.


آش ترخینه


آش ورکواز


ورکواز، نام یک سبزی خودروی محلی است که تنها در دشت‌های بروجرد پیدا می‌شود. بروجردی‌ها از این گیاه به همراه اسفناج، عدس، برنج، بلغور گندم و پیازداغ یک آش خوشمزه و مقوی با نام ورکواز تهیه می‌کنند که ظاهری شبیه به حلیم دارد. گفته می‌شود آش ورکواز علاوه بر خوشمزه بودن، خواص درمانی نیز دارد و بیماری‌های مفصلی و روماتیسمی بسیار مفید است.


آش ورکواز


آش شله ماش


شله ماش، به دلیل داشتن حبوبات، یکی از سالم‌ترین و مقوی‌ترین آش‌های ایران است که در لیست بهترین غذاهای لرستان جای دارد. برای درست کردن این آش از ترکیب برنج پخته‌شده، لوبیا چیتی، ماش، عدس، کشک و نعناع داغ استفاده می‌شود که برای خوشمزه‌تر شدن آن نیز مقداری زعفران به آن اضافه می‌‌کنند.


آش شله ماش


چزنک رغو


چزنک رغو، یکی از انواع نان‌های محلی استان لرستان است که به صورت سنتی بر روی ساج و اجاق‌های هیزمی پخته می‌شود. برای درست کردن این نان، آرد را با آب ترکیب کرده و به صورت خمیری شکل در می‌آورند. سپس خمیر را باز کرده و بر روی ساج گرم شده قرار می‌دهند تا نان پخته و آماده شود. در نهایت قبل از این‌که نان سرد شود، روی آن مقداری روغن حیوانی می‌مالند تا کاملا به خورد نان رفته و جذب شود. این نان با شیره خرما به عنوان یک صبحانه خوشمزه و مقوی سرو می‌شود.


چزنک رغو


در این مقاله تعدادی از بهترین غذاهای لرستان را معرفی کرده و توضیح کوتاهی در مورد مواد اولیه و طرز تهیه هریک از آن‌ها دادیم. اگر دوست دارید آش‌های خوشمزه لرستانی را در شهرهای زیبای این استان نوش‌جان کنید و طعم بی‌نظیر کباب‌های آن را بچشید، تورهای لرستان را از دست ندهید. این استان جاذبه‌های طبیعی شگفت‌انگیز و فراوانی دارد که با یک برنامه‌ریزی درست می‌توانید از آن‌ها بازدید نمایید. اگر قصد سفر با تورهای گردشگری را دارید، به صفحات دیگر سایت مراجعه کرده و زمان برگزاری تورهای لرستان و شرایط هریک از آن‌ها را مورد بررسی قرار دهید. همچنین می‌توانید از طریق شماره 75097700-021 با کارشناسان کایت در ارتباط باشید و سوالات خود را از آنان بپرسید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید