مرداب هسل  | آدرس + تصاویر + راهنمای سفر با وسیله شخصی
زهرا نیرومند 1399/03/27 8129 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


گوشه گوشه ایران عزیزمان پر از جاذبه‌های طبیعی متنوع و مناظر زیبا و چشم‌نواز است. به هر استان ایران که سر بزنید، بخشی از این جاذبه‌های دیدنی و تصاویر بی‌نظیر طبیعت را در مقابل چشمان خود خواهید دید. اگر به مناطق سرسبز علاقه‌مندید و جنگل و دریا را دوست دارید، بهترین انتخاب استان‌های شمالی کشور ایران است. مازندران، یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری کشورمان است که متنوع‌ترین جاذبه‌های طبیعی را در شهرهای مختلف خود دارد. چالوس، نامی آشنا برای طبیعت‌دوستان و گردشگرانی است که روزهای آخر هفته خود را برنامه‌ریزی کرده و به سمت شمال زیبا حرکت می‌کنند. در این بخش به معرفی مرداب هسل می‌پردازیم. مردابی منحصربفرد که در شهر چالوس واقع شده و یکی از زیباترین جلوه‌های طبیعت را برای علاقه‌مندان به نمایش گذاشته است. ادامه مطلب را دنبال نمایید تا با مرداب هسل، راه‌های دسترسی و راهنمای سفر به آن با وسیله شخصی بیشتر آشنا شوید.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای مرداب هسل وارد صفحه "تور مرداب هسل" شوید.


مرداب هسل کجاست؟


در 10 کیلومتری شهرستان چالوس و 15 کیلومتری مرزن‌آباد، مردابی زیبا و منحصربفرد دیده می‌شود که به مرداب هسل شهرت دارد. هسل در گویش محلی به معنای آب راکد است و این نام به همین دلیل بر روی این مرداب بی‌نظیر گذاشته شده است. آب این مرداب از کف آن می‌جوشد و بالا می‌آید و هیچ آب‌راه و جویباری به آن اتصال ندارد. در فصل‌های پاییز و زمستان به دلیل بارش‌های پی‌درپی حجم آب افزایش پیدا می‌کند و در تابستان با گرمای هوا به سرعت تبخیر می‌شود تا چایی که کف مرداب قابل مشاهده خواهد بود.
هسل جلوه زیبایی از طبیعت و گوشه‌ای از نقاشی رنگارنگ خداوند است که در میان جنگلی انبوه و سرسبز نهفته شده است. ویژگی بی‌نظیر این مرداب، هم‌رنگ بودن آن با طبیعت زیبای اطرافش می‌باشد. اگر در فصل بهار و تابستان به هسل سفر کنید، مرداب را به رنگ سبز خواهید دید. این رنگ به دلیل وجود جلبک‌هاییست که سطح مرداب را کاملا پوشانده و آن را به رنگ سبز مخملی درآورده‌اند. در پاییز و زمستان رنگ جلبک‎‌ها تغییر کرده و به رنگ درختان اطراف مرداب درمی‌آید. در نتیجه، مرداب در این دو فصل به رنگ نارنجی و قرمز دیده می‌شود. گاهی اوقات حتی می‌توانید این مرداب را به رنگ صورتی نیز ببینید که بسیار دیدنی بوده و جذابیت خاصی دارد.


مرداب هسل کجاست؟


جاذبه‌های گردشگری مرداب هسل


هسل، در دل جنگلی زیبا و سرسبز با نام مشل موزی واقع شده است. جنگلی که به تنهایی یک جاذبه‌ی طبیعی خاص محسوب شده و آرامشی بی‌نظیر و فضایی دلنشین را برای طبیعت‌دوستان فراهم می‌کند. برای رسیدن به مرداب باید از میان درختان بلند و دیدنی راش، ممرز، آلو و خرمالو عبور کنید و ممکن است در بین راه چند آهو، سنجاب یا حتی جوجه‌تیغی را نیز ببینید.
در میانه این جنگل زیبا، مرداب بی‌نظیر هسل را خواهید دید که در هر فصل از سال به یک رنگ درمی‌آید و مانند جواهری در دل جنگل می‌درخشد. می‌توانید یک روز تعطیل را به بازدید از این مرداب اختصاص داده و به همراه خانواده خود برای پیکنیک در اطراف آن اتراق کنید. تماشای زیبایی‌های جنگل و مرداب در هوایی مطبوع و سالم، در حالی به صدای پرندگان و جانورانی چون جیرجیرک‌ها، قورباغه‌ها و وزغ‌ها گوش می‌دهید یکی از لذت‌بخش‌ترین‌ قسمت‌های بازدید شما از مرداب زیبای هسل بوده و خاطره‌ای خوش برایتان به یادگار خواهد گذاشت.


جاذبه‌های گردشگری مرداب هسل


بهترین فصل برای سفر به مرداب هسل


فرقی نمی‌کند در کدام فصل به مرداب هسل سفر کنید، در هر حال آن را زیبا، جذاب و منحصربفرد خواهید دید. برخی افراد ترجیح می‌دهند در دو فصل اردیبهشت و خرداد به جنگل مشل موزی سفر کنند و به کنار مرداب هسل بروند. زیرا در این فصل درختان جنگل پر از شکوفه‌های زیبا و دیدنی می‌شود که هر گردشگری را به وجد می‌آورد. تابستان هوای جنگل کمی گرم و شرجی است، اما چشم‌اندازهای سرسبز جنگل و زیبایی‌های مرداب تحمل این گرما را آسان کرده و گردشگران بسیاری را به سمت خود می‌کشاند. پاییزدوستان و افرادی که طبیعت رنگارنگ را می‌پسندند، فصل خزان را برای بازدید از مرداب ترجیح می‌دهند. در این فصل رنگ‌هایی چون نارنجی، قرمز، آجری و حتی صورتی را در این مرداب خواهید دید که هرکدام جذابیت خاصی داشته و در کنار رنگ‌های گرم درختان پاییزی، تصویری خاص و مناظری دیدنی ایجاد می‌کند.


بهترین فصل برای سفر به مرداب هسل


راه‌های دسترسی به مرداب هسل و امکانات منطقه


این مرداب در استان مازندران، در فاصله ۱۰ کیلومتری جنوب غربی شهرستان چالوس و در منطقه‌ای با نام مشل موزی یا مشعل موزی، ‌واقع شده است. اگر با ماشین شخصی به سمت مرداب هسل می‌روید، 10 کیلومتر قبل از چالوس، وارد اولین جاده فرعی در سمت چپ خود شوید. این جاده، یک جاده جنگلی است که شما را به سمت روستای سینوا هدایت می‌کند. مرداب هسل در جنوب این روستا قرار دارد.
پس از رسیدن به روستا و عبور از رودخانه، یک دوراهی را در مقابل خود خواهید دید که باید مسیر سمت راست را انتخاب نمایید. مسیر را ادامه دهید تا به یک منطقه جنگلی با نام "بانی" برسید. در این‌جا یک ایستگاه محیط ‌بانی وجود دارد که در کنار آن امکاناتی چون سرویس بهداشتی و آب آشامیدنی تعبیه شده است. محیط‌بانان منطقه معمولا اجازه بردن ماشین به داخل جنگل را نمی‌دهد. باید ماشینتان را همین‌جا پارک کرده و ادامه مسیر را پیاده طی کنید. پس از 45 دقیقه پیاده‌روی، مرداب زیبای هسل را در مقابل چشمان خود خواهید داشت.
عدم اجازه ورود ماشین‌ها به دلیل حفظ محیط زیست و نگهداری از منابع ملی است. اگر نمی‌توانید پیاده مسیر را طی کنید، نگران نباشید! در ابتدای جنگل، خودروهای آفرود، وانت و نیسان را می‌بینید که توسط مردم محلی برای رساندن گردشگران به مرداب آماده هستند. اگر پیاده‌روی برایتان سخت است، می‌توانید از این خودروها برای رسیدن به مرداب استفاده کنید.
در صورتی که تمایل، می‌توانید چادر و لوازم کمپینگ را به همراه داشته و شب را در اطراف مرداب به صبح برسانید. البته توصیه می‌کنیم برای آسیب کمتر به اکوسیستم و حفظ بکر بودن منطقه این کار انجام ندهید و برای اقامت از اقامتگاه‌های بوم‌گردی اطراف استفاده نمایید.


راه‌های دسترسی به مرداب هسل  و امکانات منطقه

اقامت در مرداب هسل

برای اقامت در مرداب هسل سه راه دارید:

  • کمپینگ: در صورتی که اهل کمپینگ زدن باشید، می‌توانید چادر و لوازم مورد نیاز خود را به همراه بیاورید تا بتوانید شب را در دل جنگل و در نزدیکی مرداب بگذرانید. آب، لباس گرم، کیسه خواب، وسایل پخت و پز و مواد غذایی را فراموش نکنید.
  • خانه‌های روستایی: اگر تجربه کمپینگ ندارید یا وسایل موردنیاز برای این کار را با خود نیاورده‌اید، می‌توانید به روستای طلاجو، نزدیک‌ترین روستا به مرداب، بروید و شب را در یک خانه روستایی بگذرانید. علاوه بر این، چند اقامت‌گاه بوم‌گردی نیز در دل جنگل‌های مشل موزی وجود دارد که می‌توانید با راهنمایی روستاییان آن‌ها را پیدا کنید.
  • اقامت در هتل: در صورتی که دوست دارید امکانات رفاهی کاملی داشته باشید و در یک اتاق مجهز اقامت کنید، باید به چالوس یا مرزن‌آباد برگردید و یک اتاق در یکی از هتل‌های این شهر اجاره نمایید. اگر به صورت گروهی سفر می‌کنید و دوست دارید کنار هم باشید، می‌توانید یک سوئیت آپارتمان اجاره کنید تا علاوه بر فضایی بزرگ‌تر، به آشپزخانه نیز دسترسی داشته باشید.

در حال حاضر تعدادی سایت وجود دارند که در زمینه اجاره اتاق فعالیت می‌کنند و امکان رزرو اقامت‌گاه موردنظر را قبل از سفر برای گردشگران فراهم می‌آورد. برای این‌که با خیال راحت‌تری به سفر بروید و دغدغه‌ای برای اجاره مکان نداشته باشید‌، پیشنهاد می‌کنیم سری به این سایت‌ها بزنید و ضمن اطلاع از قیمت‌ و هزینه هریک از اقامت‌گاه‌ها، برای رزرو آن نیز اقدام نمایید.


نکاتی برای سفر به مرداب هسل


مرداب هسل در گذشته‌های نه چندان دور زیستگاه جانورانی چون انواع لاک‌پشت‌ها، وزغ‌ها، قورباغه‌ها و زالوها بوده است. امروزه به دلیل ساخت جاده منتهی به این مرداب و حضور گردشگرانی که در فصل‌های مختلف سال برای بازدید از این مرداب هسل، به منطقه مشل موزی می‌آیند، تعداد آن‌ها بسیار کم شده است. علاوه بر این، تعدادی از گردشگران ماهی‌های قرمز خود را در آب مرداب انداخته‌اند که این اتفاق باعث بهم خوردن اکوسیستم مرداب شده و تغییراتی را در آن ایجاد کرده است. برای این‌که بتوانیم مناظر زیبا و دیدنی را برای آیندگان خود نیز حفظ کنیم، باید مراقبت بیشتری از جاذبه‌های طبیعی داشته باشیم. ریختن زباله در اطراف مرداب یکی از مهم‌ترین مواردی است که امروزه زیاد با آن مواجه می‌شویم. در کنار خوراکی‌ها و وسایلی که به همراه خود می‌آورید، تعدادی کیسه نیز داشته باشید تا بتوانید زباله‌های خود را در آن جمع آوری نمایید. توجه داشته باشید که حتی ته‌سیگار نیز زباله به حساب آمده و به طبیعت آسیب وارد می‌کند.
نکته دیگری که باید به یاد داشته باشید این است که، مرداب هسل، آبشخور حیوانات جنگل از جمله پلنگ و یوزپلنگ می‌باشد. حتی صدای بلند شما نیز می‌تواند باعث آزار این حیوانات و دور کردن آن‌ها از منطقه باشد که در نهایت باعث بهم ریختن نظم اکوسیستم می‌شود. زمانی که در این منطقه هستید، از سکوت و آرامش طبیعت اطراف خود لذت ببرید. از صدای بلند کردن صدای ضبط که باعث دور کردن حیوانات و از بین بردن آرامش آن‌ها می‌شود جدا خودداری نمایید.
اگر قصد اقامت در این منطقه را دارید، حتما تمامی وسایل موردنیاز را به همراه داشته باشید. در اطراف این مرداب هیچ فروشگاه یا امکانات خاصی برای خرید وجود ندارد. خریدهای خود را از چالوس یا مرزن‌آباد انجام دهید. برای استفاده از سرویس بهداشتی نیز باید به ایستگاه محیط‌بانی بروید. به یاد داشته باشید که شما به شمال سفر می‌کنید و ممکن است به طور ناگهانی با هوای بارانی مواجه شوید. پس قبل از سفر حتما وضعیت آب و هوایی را چک کرده و برای احتیاط، بارانی، کفش مناسب، لباس گرم و ... را همراه داشته باشید.


نکاتی برای سفر به مرداب هسل


در این مقاله به معرفی مرداب هسل پرداخته و اطلاعاتی در مورد جاذبه‌های دیدنی و چشم‌اندازهای بکر و بی‌نظیر آن در اختیارتان قرار دادیم. این مرداب یکی از شگفت‌انگیزترین جلوه‌های طبیعت است که پیشنهاد می‌کنیم بازدید از آن را از دست ندهید. می‌توانید یک روز تعطیل خود را به این کار اختصاص داده و به همراه خانواده به سمت مرداب حرکت کنید. تورهای یک‌روزه مرداب هسل نیز توسط آژانس‌های گردشگری ارائه می‌شوند که در صورت تمایل می‌توانید با آن‌ها همراه شده و یک روز خاطره‌انگیز را در کنار دوستان و همسفران خود تجربه کنید. برای آگاهی از زمان برگزاری این تورها و شرایط آن، صفحات دیگر سایت را مورد بررسی قرار دهید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید