زیباترین تالاب‌های ایران | معرفی 8 تالاب زیبا در ایران
زهرا نیرومند 1399/03/03 2823 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



طبیعت‌گردی یکی از زیباترین و جذاب‌ترین بخش‌های گردشگری است که همیشه مورد توجه افراد قرار می‌گیرد. سفر به دامان طبیعت، از جنگل و کویر و کوه گرفته تا رودخانه و آبشار و مرداب، به انسان روحیه داده و حس مثبتی را در او پدید می‌آورد. یکی از زیباترین جلوه‌های طبیعت، تالاب‌ها هستند که در شهرها و استان‌های مختلف کشورمان دیده می‌شوند. تالاب‌ها به مرداب‌ها و آبگیرهایی گفته می‌شود که به صورت طبیعی یا مصنوعی ایجاد شده‌اند. تالاب‌ها دارای آب شیرین یا شور می‌باشند و ممکن است در برخی از ماه‌های سال حتی خشک شوند. در کل، تعاریف متعددی از تالاب وجود دارد و گاهی اوقات حتی به یک دریاچه نیز اطلاق می‌شود. اگر به طبیعت‌گردی علاقه‌مندید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا با زیباترین تالاب‌های ایران آشنا شوید و یا برای مشاهده اطلاعات سفر و تورهای طبیعت گردی کایت، وارد صفحه "تورهای طبیعت گردی" شوید.


تالاب آلاگل در استان گلستان


آلاگل، بزرگ‌ترین دریاچه استان گلستان و یک تالاب آب شور است که 25 کیلومتر مربع مساحت دارد. این تالاب در 75 کیلومتری شهر گنبد کاووس واقع شده و آب آن از رودخانه مرزی اترک و نهرهای شور سامان و شورجه تامین می‌شود. محیط اطراف این تالاب با پوشش نی، جگن و درختچه‌های گز پر شده و سطح آن نیز از جلبک‌های سبزرنگ پوشیده شده است. همه ساله پرندگان مهاجر از جمله انواع قو، فلامینگو، پلیکان، پوتیمار، اردک، غاز و پرستو به این تالاب سفر کرده و حال و هوای خاصی به آن می‌دهند. از آب تالاب نیز برای پرورش ماهیان آب شور مانند ماهی کپور و سفید استفاده می‌شود.
آلاگل یکی از زیباترین تالاب‌های ایران است که در شرق جاده آق‌قلا به اینچه‌برون قرار دارد. علاقه‌مندان می‌توانند برای تماشای طبیعت زیبای تالاب و انجام ورزش‌های آبی و ماهی‌گیری به تالاب آلاگل مراجعه کرده و از جذابیت‎‌های آن لذت ببرند.


تالاب امیرکلایه در استان گیلان


امیرکلایه، یک تالاب بین‌المللی است که بیش از 1200 هکتار مساحت دارد. این تالاب در 46 کیلومتری شهر لاهیجان واقع شده و تنها یک کیلومتر با دریا فاصله دارد. نکته جالب در این مورد تالاب، شیرین بودن آب آن است که به دلیل فاصله کم آن از دریا، باعث منحصربفرد بودن آن شده است. از جمله گیاهان موجود در این تالاب، پسته دریایی است که در زبان محلی به آن ثعله‌به‌‌اقلی گفته می‌شود. این گیاه خاصیت دارویی داشته و در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این، نیلوفر آبی سفید نیز در این تالاب می‌روید که جلوه‌ای خاص به آن داده و باعث زیبایی تالاب امیرکلایه شده است. تالاب طبیعی امیرکلایه محیطی برای زندگی آبزیان بوده و در زمستان نیز زیستگاه پرندگان مهاجر است. از این رو، تحت حفاظت سازمان محیط زیست قرار دارد.
گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت هر فصلی از سال که بخواهند می‌توانند از این تالاب بازدید نموده و از تفریحاتی چون قایق‌‌سواری و ماهیگیری برخودار باشند. بهترین زمان برای سفر به تالاب امیرکلایه، اوایل اردیبهشت تا اواسط مرداد است که این منطقه از لحاظ آب و هوایی و زیبایی‌های طبیعی در جذاب‌ترین حالت خود قرار دارد.


تالاب امیرکلایه در استان گیلان


تالاب میانکاله در استان مازندران


یکی از زیباترین و شگفت‌انگیزترین تالاب‌های ایران، تالاب میانکاله است که در 12 کیلومتری شمال بهشهر قرار دارد. این تالاب با مساحت بیش از 60 هزار هکتار، زیستگاه بسیاری از پرندگان بومی و مهاجر بوده و حیات‌وحش منحصر به فردی نیز دارد. از این رو، مورد حفاظت سازمان محیط زیست قرار گرفته است. از جمله حیواناتی که در این تالاب دیده می‌شوند می‌توان به اسب، خرگوش، گراز، روباه و گرگ اشاره کرد. بسیاری از پرندگان باارزش بومی مانند زنگوله بال، فلامینگو، دراج و قرقاول نیز در این تالاب زندگی می‌کنند. علاوه بر این بسیاری از ماهی‌های دریای خزر مانند کپور، کفال، سفید و حتی ماهی‌های خاویاری در این تالاب تخم‌گذاری کرده و تکثیر می‌شوند. از این رو سلامت این تالاب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و در حفظ ماهیان دریای خزر تاثیر بسزایی دارد.
اگر به مازندران سفر کردید، بازدید از تالاب زیبای میانکاله را از دست ندهید. این تالاب یکی از زیباترین جاذبه‌های استان مازندران است که مورد استقبال گردشگران و طبیعت‌دوستان قرار دارد.


تالاب میقان در استان مرکزی


میقان، تالابی با وسعت 25 هزار هکتار است که در 8 کیلومتری شمال شرقی شهر اراک قرار دارد. این تالاب در سال‌های پربارش، پر از آب بوده و در سال‌های کم‌آب دچار خشکی می‌شود و تمام سطح آن به شکل کویری درمی‌آید. سالانه بسیاری از پرندگان مهاجر این تالاب را به عنوان زیستگاه خود انتخاب می‌کنند که در بین آن‌ها گونه‌های کمیابی نیز دیده می‌شود. از جمله این پرندگان درناها هستند که در این مکان بیشتر از دیگر تالاب‌های ایران وجود دارند. به دلیل شور بودن آب تالاب میقان، پوشش گیاهی زیادی در منطقه دیده نمی‌شود و تنها جلبک‌های آب شور و برخی از گیاهان شورپسند در این تالاب رشد می‌کنند. شوری آب میقان به حدی است که گاهی باعث ایجاد لایه‌های نمکی و حتی گنبدهای نمکی در سطح زیرین این منطقه می‌شود.
همان‌طور که گفتیم، تالاب میقان در زمستان زیستگاه پرندگان کمیاب است. به همین دلیل از لحاظ پرنده‌نگری بسیار مورد توجه بوده و در واقع مهم‌ترین جاذبه‌ این منطقه محسوب می‌شود. در این فصل آب و هوای تالاب معتدل بوده و برای نیز مناسب است.


تالاب میقان در استان مرکزی


تالاب گاوخونی در استان اصفهان


گاوخونی، یکی از معروف‌ترین تالاب‌های مرکزی ایران است که در 30 کیلومتری شهرستان ورزنه در استان اصفهان قرار دارد. منبع اصلی تامین آب این تالاب، رودخانه زاینده‌رود است که در انتهای مسیر خود به گاوخونی می‌رسد. تالاب گاوخونی شهرت جهانی دارد و در لیست تالاب‌های بین‌المللی ایران جای می‌گیرد. در فصل زمستان هزاران پرنده مهاجر از نقاط سردسیر به سمت این تالاب می‌آیند که از میان آن‌ها می‌توان به لک‌لک‌، حواصیل، غاز، کاکایی، اردک و ... اشاره کرد. حضور پرندگان در این تالاب منظره‌ای زیبا و جذاب ایجاد می‌کند که بسیاری از گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت و محیط زیست را به سمت تالاب گاوخونی می‌کشاند. علاوه بر این، در اطراف این تالاب حیواناتی چون گراز، قوچ وحشی، بز، روباه شنی، لاک پشت نیز دیده می‌شوند. با توجه به شور بودن آب این تالاب گیاهی در اطراف آن مشاهده نمی‌شود، اما در خود تالاب گونه‌هایی از انواع جلبک، علف بوریا و درختچه‌هایی مانند تاغ وجود دارند.
گاوخونی تالابی در دل کویر است که با توجه به سختی دسترسی به آن، یکی از بکرترین تالاب‌های ایران محسوب می‌شود. اگر به دنبال طبیعتی بکر و جذاب با چشم‌اندازهایی دیدنی هستید، بازدید از این تالاب را از دست ندهید.


تالاب گندمان در استان چهارمحال و بختیاری


گندمان یکی از زیباترین تالاب‌های کشورمان است که در 20 کیلومتری شهرستان بروجن در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد. این تالاب با مساحت 1200 هکتار، علاوه بر زیبایی‌های طبیعی، دارای جاذبه‌های تاریخی نیز می‌باشد. این منطقه زمانی شکارگاه بهرام گور بوده است و به عنوان یک منطقه ییلاقی قرن‌ها مورد توجه خاندان سلطنتی قرار داشته است. تالاب گندمان از لحاظ حیات وحش نیز مورد توجه قرار داشته و نام آن در دفتر بین ‌المللی تحقیقات پرندگان آبزی لندن به ثبت رسیده است. انواع مرغابی، باکلان، کوکر، حواصیل، لک‌لک و ... پرندگانی هستند که این تالاب را به عنوان زیستگاه خود انتخاب کرده‌اند. برخی از این پرندگان مهاجر بوده و تعدادی دیگر به صورت همیشگی در گندمان زندگی می‌کنند. علاوه بر این می توان انواع مارها، قورباغه‌ها، گراز، گرگ، شغال، روباه و خرگوش را نیز در این منطقه مشاهده کرد. پوشش گیاهی تالاب گندمان شامل درختان بید، نی، جگن، نخل مرداب، زنبق، آلاله آبی، عدسک آبی، بارهنگ آبی، بزواش، سه کوله خیز و اسپارگانیوم می‌باشد که جلوه‌ای خاص به این تالاب داده و آن را به یکی از زیباترین تالاب‌های ایران تبدیل کرده است.
بهترین زمان برای تماشای زیبایی‌های تالاب گندمان دو فصل بهار و تابستان است. این تالاب زمستان‌های سردی دارد و برای سفر چندان مناسب نیست. اگر اهل طبیعت‌گردی هستید پیشنهاد می‌کنیم بازدید از این تالاب زیبا را از دست ندهید.


تالاب گندمان در استان چهارمحال و بختیاری


تالاب زریوار در استان کردستان


تالاب زریوار یکی از زیباترین دریاچه‌های طبیعی مریوان است که در ۳ کیلومتری شمال غربی این شهر قرار دارد. زریوار یکی از باارزش‌ترین تالاب‌های آب شیرین ایران است که آب آن از بارش‌های سالانه و چشمه‌های کف‌جوش تامین می‌گردد. رطوبت مناسب هوا و بارش‌های فصلی، باعث معتدل شدن هوای این تالاب شده و پوشش گیاهی زیبایی را در اطراف این منطقه ایجاد کرده است. از جمله گیاهان تالاب زریوار می‌توان به گونه‌های مختلف درختان جنگلی مانند بلوط اشاره کرد. نیلوفرهای آبی با گل‌های سفید، علف‌های هفت‌بند و نی‌های بلند، پوشش‌های گیاهی دیگر این منطقه هستند که جلوه‌ای خاص به آن داده و مناظری جذاب و بی‌نظیر ایجاد کرده‌اند. این تالاب نیز مانند دیگر تالاب‌های معرفی شده، علاوه بر گونه‌های مختلف آبزیان و پستانداران، دارای پرندگانی است که به این منطقه مهاجرت کرده و این مکان را به عنوان زیستگاه خود انتخاب کرده‌اند. 31 گونه مختلف پرنده بومی و مهاجر بسیار با ارزش در این منطقه دیده می‌شوند که از بین آن‌ها می‌توان به کاکائی، خوتکا، گیلار، حواصیل خاکستری، سنقر تالابی و دلیچه اشاره کرد.
بهترین زمان برای سفر به تالاب زریوار، فصل بهار و تابستان است که آب و هوای منطقه خنک و معتدل می‌باشد. زریوار زمستان‌هایی سرد و خشک دارد، تا جایی که باعث یخ‌زدگی آب دریاچه می‌شود.


تالاب سیاه گاو در استان ایلام


سیاه گاو دو دریاچه فیروزه‌ای رنگ عمیق هستند که با یک کانال آبی به یکدیگر وصل می‌شوند. دریاچه دوقلوی سیاه گاو در ۲۵ کیلومتری شهر آبدانان استان ایلام واقع شده و به دلیل جذابیت فوق‌العاده و منحصربفرد بودنش، شهرت جهانی دارد. در واقع می‌توان گفت سیاه گاو تنها دریاچه دوقلوی جهان است که در میان رشته‌کوه‌های سربفلک کشیده زاگرس قرار دارد. دشت‌ها و کوهستان‌هایی که اطراف دریاچه را فراگرفته‌اند و پوشش‌های گیاهی متنوع موجود در این ناحیه، در کنار آب شفاف و زلال سیاه گاو، مناظری بسیار جذاب و شگفت‌انگیز ایجاد کرده است که توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.
بهترین زمان برای بازدید از این دریاچه دو فصل بهار و تابستان است که طبیعت اطراف در زیباترین حالت خود قرار دارد. اگر اهل غواصی باشید می‌توانید در آب‌های فیروزه‌ای این دریاچه شنا کرده و در عمق 30 متری آن ماهی‌های رنگارنگ و چشمه‌های جوشان را ببینید. با توجه به این‌که دریاچه دوقلوی سیاه گاو یکی از توریستی‌ترین مناطق استان ایلام محسوب می‌شوند، در اطراف آن امکاناتی برای رفاه حال مسافران در نظر گرفته شده است که از بین آن ‌ها می‌توان به سرویس‌ بهداشتی و آلاچیق‌هایی برای استراحت اشاره کرد.


تالاب سیاه گاو در استان ایلام


در این مقاله تعدادی از زیباترین تالاب‌های ایران را برشمردیم و اطلاعاتی در مورد جذابیت‎‌ها، آب‌و‌هوا و زمان سفر به هریک از آن‌ها در اختیارتان قرار دادیم. اگر دوست دارید می‌توانید با تورهای طبیعت‌گردی همراه شده و از این تالاب‌های زیبا بازدید نمایید. برای آگاهی از این تورها نگاهی به وب‌سایت کایت با آدرس www. kite.ir بیندازید و شرایط هریک از آن‌ها را بررسی نمایید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید