موزه باستان‌شناسی آنتالیا | یک تفریح جذاب فرهنگی در آنتالیا
زهرا نیرومند 1399/02/20 1375 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



آنتالیا، یکی از توریستی‌ترین شهرهای ترکیه است که بیشتر به عنوان یک شهر تفریحی شناخته می‌شود. با توجه به موقعیت جغرافیایی آنتالیا و قرار گرفتن آن در کنار دریا، سواحل دیدنی فوق‌العاده‌ای در این شهر وجود دارد که اغلب آن‌ها سامان‌دهی شده و تفریحات جذاب و پرهیجانی را به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهند. افرادی که آنتالیا را برای سفر انتخاب می‌کنند اغلب قصد استراحت دارند و ترجیح می‌دهند زمان خود را در فضای آرام ساحل بگذرانند و از تفریحات هیجان‌انگیز آبی که برایشان مهیا شده است، لذت ببرند. شاید بسیاری از آنان ندانند که آنتالیا علاوه بر جاذبه‌های طبیعی و تفریحی، تاریخ و فرهنگ جالبی نیز دارد که جزو جذاب‌ترین بخش‌های توریستی این شهر محسوب می‌شود. در این مقاله در مورد یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی آنتالیا با نام موزه باستان‌شناسی صحبت می‌کنیم. اگر به تاریخ علاقه‌مندید و دوست دارید اطلاعات بیشتری در مورد گذشته این شهر و افرادی که در آن زندگی می‌کردند به دست آورید، بازدید از موزه باستان‌شناسی آنتالیا را از دست ندهید. با ما همراه باشید تا با بخش‌های مختلف موزه و آثار باستانی موجود در آن بیشتر آشنا شوید.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای آنتالیا وارد صفحه "تور آنتالیا" شوید.


موزه باستان‌شناسی آنتالیا


موزه باستان‌شناسی آنتالیا، با مساحت 7000 متر مربع، سومین موزه بزرگ کشور ترکیه است که طرفداران بسیاری دارد. این موزه دارای ۱۳ تالار نمایش، 14 اتاق و یک گالری روباز است که بیش از 5000 اثر هنری و حدود 30 هزار اثر تاریخی را در خود جای داده است. اغلب آثار به نمایش درآمده در این موزه متعلق به شهر قدیمی پرگه (Perge) است که شامل مجسمه‌ها و گچ‌بری‌های بسیار زیبا و دیدنی می‌باشد. بیشتری آثاری که در این موزه به نمایش درآمده‌اند مربوط به عصر حجر و برنز بوده و شاهکارهای بی‌نظیری از دوران بیزانس، کلاسیک، سلجوقی و عثمانی را نیز شامل می‌شوند.


موزه باستان‌شناسی آنتالیا


تاریخچه موزه باستان‌شناسی آنتالیا


ساخت موزه آنتالیا و جمع‌آوری آثار باستانی آن، به دوران جنگ جهانی اول برمی‌گردد. در سال 1922 لشکرکشی‌ها و حملات بسیاری به این منطقه انجام میشد و در آن میان نیز غارت‌های فراوانی صورت می‌گرفت. در آن زمان شخصی با نام سلیمان فیکری (Süleyman Fikri)، که یک معلم ساده بود، برای حفاظت از آثار تاریخی و باستانی و جلوگیری از خروج آن‌ها، تمامی آثار را در یک مسجد با نام مسجد علاء‌الدین جمع‌آوری کرد تا بتواند از آن‌ها نگهداری کند. اشیاء قدیمی و باارزش از غارت نجات یافته و پس از اتمام جنگ نیز در همان مسجد محافظت می‌شدند. در سال 1972 اشیاء قدیمی از مسجد به مکانی دیگر منتقل شدند تا مورد بازدید عموم مردم و علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ، قرار گیرند. مکانی که امروزه از آن به عنوان موزه باستان‌شناسی آنتالیا یاد می‌شود.


تاریخچه موزه باستان‌شناسی آنتالیا


معماری موزه باستان‌شناسی آنتالیا


قبل از ورود به سالن اصلی، دو دیوار در دو طرف ورودی مشاهده می‌شود که بر روی هریک از آن‌ها پنل‌های سرامیکی قرار داده شده است. بر روی پنل‌های سمت راست تصاویری از مسجد یولی، خانه‌ها و قلعه آنتالیا در قرن نوزدهم میلادی، دیده شده و پنل‌های سمت چپ نیز با تصاویری از شهرهای باستانی و مناطق مختلف آنتالیا پر شده‌اند.
13 تالار و 14 اتاق در این موزه وجود دارد که آثار باستانی متفاوت به صورت دسته‌بندی شده در هریک از آن‌ها چیده شده است. گالری خدایان یکی از مهم‌ترین اتاق‌های این موزه است که در آن 15 مجسمه خدایان از افرودیت گرفته تا زئوس، به نمایش درآمده است. اتاق تابوت‌های سنگی از دیگر بخش‌های پرطرفدار موزه است که در آن تابوت‌های سنگی رومی دیده می‌شود. این تابوت‌ها مربوط به قرن دوم پس از میلاد مسیح هستند.
یک طبقه از موزه به نمایش آثار هنری طلاکوبی‌شده و سکه مربوط به دوران بیزانس و عثمانی اختصاص داده شده است. این بخش شامل 2000 سکه است که گفته می‌شود از شهر باستانی آسپندوس کشف شده است. مجموعه‌هایی از اسلحه ها، لباس‌های سنتی، قالیچه‌های دست‌باف، چادرها و لوازم چادرنشینان متعلق به دوران عثمانی نیز در این موزه دیده می‌شود که جذابیت زیادی برای علاقه‌مندان دارد. صنایع دستی، اشیاء و ظروف سفالی، جواهرات، مجسمه‌ها، موزاییک‌هایی مربوط به دوران باستان و ... بخش‎‌های دیگر این موزه را تشکیل می‌دهند. همچنین در اتاق‌هایی از این موزه با مجسمه‌ها و مصنوعاتی از دوران غار و فسیل‌هایی مربوط به ماقبل تاریخ برخورد می‌کنید که در نوع خود بسیار دیدنی است. بخش فضای باز موزه آنتالیا نیز یکی از جذاب‌ترین بخش‌های آن است که امکان بازدید از آثار هنری را در یک محیط سرسبز و زیبا فراهم می‌آورد.
علاوه بر این، یک مرکز حفاری بین‌المللی در موزه باستان‌شناسی آنتالیا وجود دارد که باستان‌شناسان از سراسر دنیا و از کشورهای مختلف در آن مشغول به فعالیت بوده و به مطالعات علمی می‌پردازند.


معماری موزه باستان‌شناسی آنتالیا


امکانات موزه باستان‌شناسی آنتالیا


اگر دوست دارید یک یادگاری از این موزه به همراه خود ببرید، می‌توانید به سوغاتی‌فروشی موزه باستان‌شناسی مراجعه کرده و یک سوغاتی جذاب با قیمتی بسیار مناسب تهیه نمایید. همچنین یک کافی‌شاپ نیز در محوطه موزه راه‌اندازی شده است که امکان استراحت و خوردن یک نوشیدنی را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌آورد.
نکته جالب دیگری که در مورد موزه آنتالیا وجود دارد، بخش مربوط به بازی و سرگرمی کودکان است. شاید بازدید از موزه برای بچه‌ها خیلی جذاب نباشد و آن‌ها را خسته کند، اما در مورد موزه آنتالیا این‌طور نیست. خانواده‌ها می‌توانند با کودکانشان به این موزه بیایند و علاوه بر بازدید از آثار تاریخی جذاب و بی‌نظیر موزه، روز خوب و به‌یادماندنی را برای فرزندانشان بسازند. در بخش مربوط به کودکان بازی‎‌ها و سرگرمی‌هایی وجود دارد که کودکان را به موزه و اشیای موجود در آن علاقه‌مند می‌کند.

امکانات موزه باستان‌شناسی آنتالیا


راه‌های دسترسی به موزه باستان‌شناسی آنتالیا


موزه آنتالیا یکی از توریستی‌ترین بخش‌های این شهر است که در ساحل کنی آلتی واقع شده است. بهترین راه برای دسترسی به این ساحل زیبا، استفاده از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی مانند تاکسی، اتوبوس یا ترامواست. برای استفاده از تراموا باید ابتدا خود را به میدان کال کاپیسی (Kale Kapısı) برسانید. آن‌گاه در ایستگاه تراموای نوستالژی (nostalji) سوار شده و در ایستگاه موزه پیاده شوید.
موزه آنتالیا همه روزه به جز دوشنبه‌ها باز بوده و پذیرای بازدیدکنندگان می‌باشد. اگر در ماه‌های آوریل تا اکتبر به آنتالیا سفر می‌کنید می‌توانید از ساعت 9 صبح تا 7 عصر از موزه بازدید نمایید. موزه باستان‌شناسی در ماه‌های نوامبر تا مارس از ساعت 8:30 صبح باز شده و تا 5 عصر به فعالیت خود ادامه می‌دهد. به یاد داشته باشید که عکس‌برداری در این موزه ممنوع است.


راه‌های دسترسی به موزه باستان‌شناسی آنتالیا


در این مقاله موزه آنتالیا را معرفی کرده و اطلاعاتی در مورد بخش‌های مختلف آن در اختیارتان قرار دادیم. قطعا تماشای اشیای مربوط به دوران باستان و ماقبل تاریخ برای همگان جذاب و دیدنی است. حتی اگر به تاریخ و موزه علاقه‌‌ای ندارید، توصیه می‌کنیم در سفر خود به آنتالیا زمانی را به بازدید از موزه این شهر اختصاص دهید. مطمئن باشید پشیمان نخواهید شد! اگر قصد سفر به شهر زیبا و توریستی آنتالیا را دارید، پیشنهاد می‌کنیم سری به وب‌سایت کایت با آدرس www. kite.ir زده و تورهای آنتالیا را مورد بررسی قرار دهید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید