دریاچه مهارلو کجاست؟ راهنمای سفر به دریاچه سرخ استان فارس
حامد مقتدایی 1399/01/31 10286 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



معرفی دریاچه مهارلو


دریاچه مهارلو یکی از چشم‌اندازهای تماشایی استان فارس به خاطر رنگ قرمزی که دارد، گردشگران بسیاری را از سراسر نقاط ایران سالانه به سوی خود جلب می‌کند و در فاصله 57 کیلومتری جاده شیراز در جنوب شرقی این شهر واقع شده است.


معرفی-دریاچه-مهارلو


در نزدیکی دریاچه مهارلو، روستایی به همین نام متعلق به دوران صفویه با نام قدیمی دشت گل قرار دارد. این روستا در کنار دریاچه مهارلو، از توان بالقوه گردشگری بالایی در نزدیکی دامنه‌های جنوبی کوه‌های مرتفع زاگرس برخوردار است.
دریاچه مهارلو، محل سکونت گونه‌های بسیاری از پرندگان مهاجر و غیرمهاجر می‌باشد و عمق آن در بخش‌های مختلف متفاوت بوده و در بیشتر نقاط حدوداً نیم متر و در قسمت‌های عمیق به سه متر می‌رسد. از عناوین قدیمی دریاچه مهارلو می‌توان به مهلو، مهلویه، ماهلویه، جنکال و... اشاره کرد. ارتفاع دریاچه مهارلو از سطح دریا 1560 متر است.


علت قرمز رنگ بودن دریاچه مهارلو


دریاچه‌ها به راحتی سبز نمی‌شوند و این رنگ بیشتر در باتلاق‌ها دیده می‌شود، اما در شرایطی‌که جلبک‌های متعددی روی آب قرار بگیرند، توهم رنگ سبز ایجاد می‌شود. اما رنگ صورتی متمایل به قرمز دریاچه مهارلو یک توهم نیست.
سطح تبخیر آب دریاچه مهارلو بالاست و این مسئله موجب افزایش شدت شوری آن و تکثیر نوعی جلبک دریایی قرمز رنگ به نام «کشند قرمز» شده و تکثیر بیش از حد آن، رنگ آب دریاچه مهارلو را دچار تغییر و تحولات کرده و هیچ آبزی جز آرتیما نمی‌تواند در آن زندگی کند. از دریاچه مهارلو برای تهیه نمک صنایع استان فارس استفاده می‌شود.


جغرافیا و توپوگرافی دریاچه مهارلو


دریاچه مهارلو با ابعاد 10*6 در 23 کیلومتری جنوب شرقی شهر شیراز و شرق دریاچه بختگان با وسعتی 25 هزار هکتاری، یکی از خاوری‌ترین بخش‌های جلگه شیراز را تشکیل می‌دهد. آب این دریاچه بسیار شور بوده و در فصول خشکی، یکی از کانسارهای بزرگ نمک به شمار می‌رود.
رودخانه‌های فصلی سلطان‌آباد و خشک، آب دریاچه مهارلو را تامین می‌کنند و فلامینگو را نیز می‌توان یکی از مهم‌ترین گونه‌های پرنده این دریاچه دانست. دریاچه مهارلو در یک فرونشست ناودیس‌مانند با روند شمال باختری-جنوب باختری، شکل گرفته و گسل جوان و لرزه‌ای سروستان از آن عبور می‌کند که از زمان پلیستوسن به بعد چنین ناودیسی را شکل داده است.


جغرافیا-و-توپوگرافی-دریاچه-مهارلو


پوشش گیاهی و جانوری دریاچه مهارلو


پوشش گیاهی دریاچه مهارلو از درمنه، گون، شیرین بیان، انجبر، بلوط، بید و بادام تشکیل شده و اصلی‌ترین موجود زنده آن، آرتیماست که نقشی اساسی در تولید نمک دارد.
در دریاچه مهارلو، ماهی پیدا نمی‌شود، اما خزندگانی همچون مار، مارمولک، سوسمار و لاک‌پشت در کنار پرندگان مهاجر زمستانی، جوجه‌آورنده و شکاری مانند کشیم، پلیکان، باکلان، اگرت، حواصیل، بوتیمار، لک لک، فلامینگو، انواع اردک، خوتکا، زاغی، کاکایی، آبچلیک، سنقر و سارگپه زندگی می‌کنند.


بهترین فصل سفر به دریاچه مهارلو


دریاچه مهارلو به خاطر فصلی بودنش در تابستان، بخش عمده‌ای از آن خشک می‌شود، اما با شروع بارندگی‌ها در فصول پاییز و زمستان، سطح دریاچه مجدداً افزایش پیدا می‌کند. از پاییز تا اواسط اردیبهشت ماه را نیز می‌توان بهترین زمان بازدید از دریاچه سرخ فارس دانست.


بهترین-فصل-سفر-به-دریاچه-مهارلو


روستای مهارلو


روستای سبز و زیبای مهارلو واقع در دامنه‌های جنوبی رشته‌کوه‌های زاگرس، با داشتن خانه‌های طاق‌بلند و پنجره‌های قوس‌دار، یکی از جاذبه‌های گردشگری شیراز به شمار می‌رود.
وجود چشمه آب معدنی در کنار باغ‌های پراکنده از درختان بادام، انار و انجیر در کنار زیارتگاه خدیجه بانو بر فراز تپه‌ای در نزدیکی روستا و بقایای کاروانسرای شاه عباسی مربوط به دوران صفویه، از جاذبه‌های تماشایی این روستا به شمار می‌روند.


عوامل تهدیدکننده آبزیان دریاچه مهارلو


عوامل تهدیدکننده زیست‌محیطی زیر، آبزیان دریاچه مهارلو را به خطر میندازد:


1.کشند قرمز و شوری آب


این پدیده که ناشی از جلبک‌های مقاوم نسبت به شوری آب هستند و در مناطق جنوبی تالاب دیده می‌شود، با مساحتی یک تا دو کیلومتری از دریاچه، یک خطر بالقوه پیش روی آبزیان می‌باشند.


2. ورود فاضلاب


ورود فاضلاب شهری با داشتن فسفر و ازت زیاد و ایجاد جلبک‌های زیان‌آور، تعادل زیست‌محیطی دریاچه مهارلو را برهم زده، میزان اکسیژن و سطح مواد غذایی موجود در آن را نیز کاهش می‌دهد.


مسیر دسترسی به دریاچه مهارلو


جهت سفر به دریاچه مهارلو از جاده شیراز بایستی به سوی فسا حرکت کنید و با گذر از بیست کیلومتر به امتداد این دریاچه زیبا می‌رسید. پس از طی 57 کیلومتر دیگر هم به روستای واقع در جوار دریاچه سرخ فارس خواهید رسید.


مسیر-دسترسی-به-دریاچه-مهارلو


در این مقاله از مجله گردشگری کایت ما شما را با نکات جذاب و خواندنی درباره دریاچه مهارلو، علت رنگ قرمز آن، جغرافیا و توپوگرافی، پوشش گیاهی و جانوری، بهترین فصل سفر، روستای مهارلو، عوامل تهدیدکننده آبزیان و مسیر دسترسی به دریاچه آشنا کردیم. اگر قصد سفر به دریاچه مهارلو را دارید، می‌توانید با شماره تلفن 02175097700 تماس بگیرید تا کارشناسان کایت شما را درخصوص ثبت نام در تور دریاچه مهارلو راهنمایی کنند.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید