نخجوان کجاست؟ راهنمای جامع سفر به نخجوان
حامد مقتدایی 1398/12/22 11533 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری، با داشتن زیباترین و دیدنی‌ترین روستاها و دارای مرز مشترک با ایران، نخجوان، جمهوری جداشده از کشور آذربایجان می‌باشد. در این مطلب در مورد جمهوری نخجوان توضیح و همچنین به سوال جمهوری نخجوان کجاست نیز پاسخ داده‌ایم.

برای مشاهده لیست تورهای مرتبط با نخجوان بر روی "تور جمهوری نخجوان" کلیک کنید.


معرفی نخجوان


جمهوری خودمختار نخجوان، به عنوان بخشی از کشور آذربایجان، هشت شهر و هشت شهرستان و 230 روستا دارد و مرکز آن هم شهری 12 کیلومتری به همین نام است.


جاذبه‌-تاریخی-نخجوان


جمهوری نخجوان با ترکیه، ایران، آذربایجان و ناحیه قفقاز و رود ارس هم‌ مرز بوده و بیشترین تعداد گردشگران آن، ایرانیان هستند. جمهوری نخجوان در سال 1924 استقلال یافت و ریشه نام آن از عبارت نا‌خ‌ناگان ایجه وان گرفته شده و به زبان ارمنی به معنای اولین استراحتگاه است.


جاذبه‌های مشهور نخجوان


در ادامه به معرفی تعدادی از جاذبه‌های مشهور نخجوان می‌پردازیم:


مومنه خاتون


این بنا به ارتفاع 25 متر، از آجر و گل فشرده ساخته‌شده و روی مقبره مومنه خاتون، همسر اتابک جهان پهلوان، بنیانگذار سلسله اتابکان آذربایجان در قرن هفتم هجری واقع شده است.


2. آرامگاه یوسف


آرامگاه یوسف بن کوسیر در سال 1161 یا 1162 با یک معماری زیبا و هشت‌ضلعی‌شکل ساخته شده است.


3. برج آلینجا


یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های تاریخی نخجوان، واقع‌شده بر فراز کوهستان است که با عبور از روستای خانقاه به سمت غرب به آن می‌رسید.


4. آرامگاه قره باغلار


این آرامگاه در نیمه اول قرن چهاردهم ساخته‌شده و پس از بارها تخریب و دوباره‌سازی، به شکل استوانه‌ای به ارتفاع 30 متری با کاشی‌کاری‌های آبی‌رنگ به شهرت رسیده است.


5. موزه‌ها


از معروف‌ترین تا حائزاهمیت‌ترین موزه‌های این شهر می‌توان به موزه فرش، موزه تاریخ نخجوان، موزه حیدرعلی‌اف و موزه تاریخ و قوم‌شناسی اشاره داشت.


دانستنی‌های مهم نخجوان


در ادامه به دانستنی‌های خواندنی و حائزاهمیت در خصوص نخجوان پرداخته می‌شود:


زبان مردم نخجوان: ترکی آذربایجانی
ارز رایج: منات


جاذبه‌-طبیعی-نخجوان


اختلاف ساعت با تهران: 30 دقیقه عقب‌تر از تهران
جمعیت نخجوان: 452,831 نفر بر اساس آخرین سرشماری در سال 2018
سوغات: صنایع دستی، شیرینی محلی، آب معدنی گازدار، لبو، زعفران
نکات فرهنگی: بیشتر ساکنان نخجوان مسلمان هستند و بر آداب و رسوم و فرهنگ‌شان تاثیر گذاشته است. همچنین گرایش‌های صوفی‌گرایانه مورد احترام مردم این منطقه بوده و نباید آن را مورد تمسخر قرار داد.


آب و هوای نخجوان


نخجوان در منطقه‌ای به ارتفاع 700 تا 1000 متری از سطح دریا، آب‌وهوایی خشک داشته و زمستان‌هایی بسیار سرد درکنار تابستان‌هایی گرم و مناطق جنگلی و کوهستانی آن، هوایش معتدل است.
میزان بارش باران در مناطق مختلف این جمهوری متفاوت بوده و به صورت میانگین در مناطق کم‌ارتفاع 200 الی 300 میلی‌متر و در مناطق مرتفع 300 الی 900 میلی‌متر بوده و تعداد رودهایش به 400 می‌رسد که از عوامل سرسبزی این منطقه محسوب می‌شوند.


فرودگاه نخجوان


فرودگاه نخجوان، بین‌المللی و نظامی بوده و در سال 1970 تاسیس شده است. این فرودگاه در ارتفاع 2863 متری از سطح دریا با دو باند فرود تا دهه 90 میلادی تنها پروازهای رفت و برگشت داخلی داشت و از سال 2004 به بعد روند فعالیت‌هایش بین‌المللی شده است.
آدرس: آذربایجان، نخجوان، بزرگراه E002، فرودگاه نخجوان


وسایل نقلیه عمومی در نخجوان


در ادامه به وسایل نقلیه عمومی نخجوان اشاره می‌شود:
1. تاکسی: کرایه تاکسی در نخجوان بسیار بالا بوده و از فرودگاه تا مرکز شهر حدوداً 5 یورو برایتان آب می‌خورد.
2. قطار: از آن برای سفرهای برون‌شهری استفاده می‌شود و از ایران به نخجوان، مسیرهایی در نظر گرفته شده است.


فرودگاه-نخجوان


3. اتوبوس: محبوب‌ترین وسیله نقلیه‌ ایرانی‌ها است که از تهران یا جلفا به نخجوان یا آستارا به نخجوان، مسیرهایی برایش تعبیه شده و به لحاظ اقتصادی، مقرون به صرفه است.


آشنایی با فرهنگ غذایی آذربایجان


بسیاری از غذاهایی که در کشور آذربایجان و در منطقه نخجوان خورده می‌شود به غذاهای ما ایرانی شباهت بسیار زیادی دارد و با بیشترشان آشنایی داریم. از بین 11 اقلیم شناخته‌شده در جهان، 9 اقلیم آن در کشور آذربایجان با تنوع مواد و محصولات غذایی، موجب غنای فرهنگ وعده‌های غذایی آن شده است.
غذاهای منطقه نخجوان به خاطر سبزی‌های تازه و فصلی‌اش شهرت دارند؛ سبزی‌هایی همچون نعناع، شوید، گشنیز، ریحان، جعفری، ترخون، تره فرنگی، پیازچه، آویشن، مرزنگوش، پیاز سبز و تره آبی در آشپزی آذری بسیار طرفدار داشته و اغلب به همراه غذای اصلی سرو می‌‌شود.
به علت موقعیت جغرافیایی نخجوان در کنار دریای مازندران، رد پای ماهی‌های مختلف در غذاهای بومی آذربایجان همچون خاویار سیاه، سالمون خزری، قزل‌آلا، ساردین، کفال راه‌راه و ... وجود دارد. آذری‌ها بیش از 40 نوع پلو دارند که با انواعی از خورشت‌ها و کباب‌ها و شیشلیک‌ها خورده می‌شوند. آذری‌ها در نخجوان، انواع گوشت‌های بره، گوساله، مرغ، اردک، ماهی و حتی خاویار ر ابه سیخ کشیده و کباب‌هایی لذیذ دارند.
از چاشنی‌های مرسوم در بین غذاهای آذری در نخجوان می‌توان به نمک، فلفل سیاه، سماق و زعفران اشاره کرد.


غذاهای-نخجوان


در این مقاله از مجله گردشگری کایت ما شما را با نکات جذاب و خواندنی از منطقه نخجوان، جاذبه‌های مشهور، دانستنی‌های مهم، آب‌وهوا، فرودگاه، وسایل نقلیه عمومی و فرهنگ غذایی آن آشنا کردیم. اگر قصد سفر به نخجوان را دارید، می‌توانید با شماره تلفن 02175097700 تماس بگیرید تا کارشناسان کایت شما را درخصوص ثبت نام در تور نخجوان راهنمایی کنند.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید